GAS voor de Contrabas ( Centraal Contrabas-topic )

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
RaySting
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 okt 2014, 21:46

Bericht door RaySting »

Na 25 jaar 'slechts' elektrisch te hebben gespeeld start ik begin volgend jaar op mijn 40e nog eens met een proeflesje contrabas....heb er zin in... het kriebelt al heel lang....

dus mensen, iemand nog tips voor de overgang naar deze stap,
misschien een ervaring om te delen,
de absolute do en dont's,
als iemand nog een leuke 3/4 heeft staan waar tie van af moet, heb altijd wat te ruilen op basgebied... (direct kopen wil ik even afwachten, maar ruilen voor iets wat ik nu 'ook' niet gebruik kan ik altijd overwegen (bassen, versterking, effecten, koffers , een trompet (onbezonne actie van een tijdje terug :facepalm: ).

ik hoor het allemaal graag.
Laatst gewijzigd door RaySting op 23 dec 2015, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
Gebruikersavatar
RaySting
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 okt 2014, 21:46

Bericht door RaySting »

Dank wiro, ik ga er vanavond eens goed voor zitten.
Ik zag in je line up dat je (naast een mooi rijtje basgitaren) naast je 'gewone contrabas' ook een elektrische ns hebt..... Wat is je ervaring daar mee, is dat een goed en tof alternatief?
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Hangt ervan af wat je wil. Als je deze instrumenten aanschaft omdat het leuk is om erbij te doen wordt het een teleurstelling.
Je moet er de tijd voor nemen om het in de vingers te krijgen.
Voor de meeste EUB's geldt dan weer: Het lijkt niet op een contrabas. Dit geldt zeker voor de NS serie.
Alleen de vingerzettingen zijn hetzelfde. Maar hiermee houdt de gelijkenis dan ook op.

Tenzij je een EUB vindt met een vergelijkbare ergonomie als de contrabas. Zoals bijvoorbeeld Alter Ego uit Italië:
https://alter-ego.it/
Gebruikersavatar
PPonBass
Berichten: 238
Lid geworden op: 20 dec 2008, 14:36

Bericht door PPonBass »

Mooi geluid voor een electrische contrabas!
Gebruikersavatar
RaySting
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 okt 2014, 21:46

Bericht door RaySting »

Heb de artikelen ook gelezen Wiro. Wat vooral duidelijk naar voren komt is dat je een heel ander instrument gaat bespelen..... Dat rijmt wel met mijn verwachting....vandaar dat ik er ook direct voor kies om les te nemen....beter goed aanleren dan fout afleren..... Ik ben benieuwd, eerst de lesjes maar eens afwachten....en dan keuzes maken, de eub spreekt me ook minder aan.....maar lijkt me praktischer...,.

Dank voor je input wiro, ik laat hier nog wel even weten hoe het me is bevallen
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
Gebruikersavatar
Eric Damstra
Berichten: 733
Lid geworden op: 19 jun 2008, 17:19

Bericht door Eric Damstra »

Ik heb beide maar kies er toch altijd voor om die enorme onhandige contrabas mee te zeulen en die praktische EUB thuis te laten.

Zelf heb ik geen les genomen maar dat is wel beter denk ik. Met diverse instructie video's kom je er ook wel maar het is handig als iemand je meteen een goede houding aanleert. Alhoewel er over de goede houding ook enorm veel verschillende meningen zijn. Ik ben meer van "als het goed voelt dan is het goed.

Iedere reis begint met de eerste stap. Je gaat veel moois tegemoet!
"It takes a pretty great drummer to be better than no drummer" -Chet Baker
Verzameling
Gebruikersavatar
RaySting
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 okt 2014, 21:46

Bericht door RaySting »

Dank eric, heb er zin in en ben ook erg benieuwd...2 jaar terug heeft mijn 1e (echt) goede fretloze bas mijn ogen (en oren) goed geopend ( na 25 jaar bijna uitsluitend frets)..., heerlijk die vrijheid, ik ben benieuwd wat de contrabas brengt.....
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
Gebruikersavatar
denblomme
Berichten: 194
Lid geworden op: 21 apr 2010, 19:17

Dilemma

Bericht door denblomme »

Hey,
Mijn gelamineerde contrabas die ik 6jaar geleden bij een vioolbouwer aanschafte
voor een 1200€ zit met een vervelend probleem: de stapel duwt een buil in het achterblad
als ik de snaren op spanning breng.

Nu ging ik vandaag langs bij mijn vaste contrabashersteller, zegt deze dat het minstens 200€ kost
om dit te herstellen (door het f-gat) en dat het niet zeker is of het goed gaat lukken. Een grondige herstelling
(bovenblad eraf) kost minstens 700€ en lijkt me uiteraard overdreven. Bij niet herstellen is de kans groot
dat ik hem binnen afzienbare tijd in de vernieling speel.

Het vervelende is dat ik net goed aan het sparen was voor een degelijk massief instrument, enkele prijsklasses hoger. Gelf uitgeven aan mijn huidige bas, lijkt me op dat vlak daarom wat vreemd. Een herstelde bas verkopen brengt daarentegen weer geld op.

Wat zouden jullie doen? Ik geraak er moeilijk aan uit...
Bedankt!
Lander
https://vi.be/poachersofmen" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/poachersofmen" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Eerst achterhalen waarom dit nu inene gebeurd.
Sinds wanneer heb je dit probleem en wat heb je hiervoor veranderd?
Andere snaren? Plek van de kam of van de stapel gewijzigd?
Gebruikersavatar
denblomme
Berichten: 194
Lid geworden op: 21 apr 2010, 19:17

Bericht door denblomme »

Hey Wiro, bedankt voor je reactie.
Ik heb niets veranderd aan de setup. Alles staat op dezelfde plaats
en de snaren staan er ook al veel te lang op. Het viel me gewoon op dat er een bultje
in het achterblad begon te komen. Ik weet niet hoelang dit al is, gezien het gezien de glanzende
lak niet altijd even zichtbaar is. Het is vooral te voelen. Ook is de top een beetje ingedeukt aan de f-gat uitsnijding. Daarom zou de stapel inkorten geen soelaas brengen. Als ik de spanning weghaal, verdwijnt dit effect voor een groot deel. Bij het terug op spanning brengen is het er direct terug.

Mvg
L
https://vi.be/poachersofmen" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/poachersofmen" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
dr.nonzero
Berichten: 3257
Lid geworden op: 31 jul 2007, 10:47

Bericht door dr.nonzero »

Misschien is een ander contrabas bouwer een idee?
Ik heb mijn bas niet lang geleden naar Jörgen Fleskens in eindhoven gebracht.
Ik heb een cheapass chinese bas waarvan de kam niet goed gesneden was, de stapel verkeerd stond (en ook de lang bleek) .
Jörgen maakte echt een heel erg schappelijke prijs die helemaal in overeenstemming was met de waarde van de bas en het geld dat ik er aan uit wilde geven (en mijn nieveau van spelen).
Bij het ophalen bleek hij de kam die erop zat heel slecht te vinden en heeft hij op eigen initiatief en tegen een meerprijs van slechts 20 euro een andere kam gesneden en geplaatst. ook had hij allerlei kleine dingetjes verbeterd die we vooraf niet besproken hadden, een trillende stemsleutel gelijmd, de eindpin rechtgezet, en mijn pick-up systeem netjes geplaatst.
Wellicht dat hij een oplossing weet, of een reparatie kan doen die voor jou budgetair beter past bij de bas en wat je er nog aan wilt spenderen.
Hij is heel schappelijk en denkt echt goed mee. Ik was ietwat verbaasd en super tevreden door de service die hij levert, dat maak je tegenwoordig niet zo heel erg vaak meer mee. Ik weet zeker dat hij veel meer werk gehad heeft dan ik uiteindelijk betaald heb.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

dr.nonzero schreef:Misschien is een ander contrabas bouwer een idee?
Ik heb mijn bas niet lang geleden naar Jörgen Fleskens in eindhoven gebracht.
Maar dat is toch geen contrabas bouwer? Doet hij reparaties aan contrabassen? goed om te weten, want dan hoef ik niet meer zo ver te rijden voortaan als ik iemand dichterbij heb die wat meer geavanceerdere reparaties kan doen.
Gebruikersavatar
dr.nonzero
Berichten: 3257
Lid geworden op: 31 jul 2007, 10:47

Bericht door dr.nonzero »

Hij doet inderdaad reparatie werkzaamheden. Hij bouwt ook basgitaren. Of hij volledige contrabassen bouwt weet ik niet.
Ook een erg goede bassist overigens.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Ik kan nergens iets vinden op zijn site, daarom is het voor mij moeilijk in te schatten wat hij nu wel of niet kan. Ik kies dan toch eerder voor een bouwer die ik al ken. Ik wil wel weten waar ik mijn contrabas heen breng en laat er niet zo maar iedereen aan sleutelen. Een contrabas is natuurlijk geen elektrische bas dus dat vereist ook totaal andere vaardigheden.
Plaats reactie