GAS voor de Contrabas ( Centraal Contrabas-topic )

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

PPonBass schreef:Als ik er nog geen heb tegen de tijd dat jij aan vervanging toe bent, neem ik hem wel van je over Didi. Maar ik denk niet dat ik zo lang zal wachten.
Ik zal jou eerst polsen t.z.t.

Even een ander algemene vraag. Heeft iemand ervaring met verstelbare bruggen zoals deze , dus met van die wieltjes waarmee je 'm hoger of lager kunt stellen ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
dissonantie
Berichten: 756
Lid geworden op: 30 jun 2007, 23:54

Bericht door dissonantie »

Ik lees 't nu pas, maar daarom niet minder gefeliciteerd Didi! Sinds ik die workshop heb gedaan en de volgende dag contrabas bij A Silver Mt. Zion zag/hoorde/voelde borrelt het hier ook wat :)
Drawing the circle
Gebruikersavatar
Eric Damstra
Berichten: 733
Lid geworden op: 19 jun 2008, 17:19

Bericht door Eric Damstra »

Didi schreef:
Even een ander algemene vraag. Heeft iemand ervaring met verstelbare bruggen zoals deze , dus met van die wieltjes waarmee je 'm hoger of lager kunt stellen ?
Afbeelding
Bij de meeste viool bouwers kan je die wieltjes in je huidige kam laten zetten. Op zich wel handig omdat je dan een beetje kan spelen met de hoogte die jezelf fijn vindt. Soms ook handig om de actie lager te zetten als je snelle stukken of lang moet spelen en weer hoger als je wat meer toon wil hebben.

Als je het doet zou ik aanraden er meteen een Fishman full circle element in te laten zetten. Dat is een piezo element in de vorm van een verstel wieltje, heb er veel goede dingen over gehoord.
"It takes a pretty great drummer to be better than no drummer" -Chet Baker
Verzameling
Gebruikersavatar
PPonBass
Berichten: 238
Lid geworden op: 20 dec 2008, 14:36

Bericht door PPonBass »

rich13 schreef:
PPonBass schreef:Als ik er nog geen heb tegen de tijd dat jij aan vervanging toe bent, neem ik hem wel van je over Didi. Maar ik denk niet dat ik zo lang zal wachten.
Toch verliefd geworden zaterdag?
Nogal ernstig ja. Ik wilde jaren geleden al contrabas spelen, maar dat stuitte op nogal wat praktische bezwaren. Groot ding, vochtig huis, weinig geld en drie kleine kinderen. Uiteindelijk werd het basgitaar, maar nu ik een keer een contrabas heb vastgehouden...

Ik ga wat instrumenten verkopen die al jaren ongebruikt staan en dan komt er waarschijnlijk binnen afzienbare tijd een contrabas. En een contrabasleraar, want ik ken mezelf: zonder wat goede instructies en input blijf ik hangen op een punt dat net niks is.
Gebruikersavatar
denblomme
Berichten: 194
Lid geworden op: 21 apr 2010, 19:17

Bericht door denblomme »

Die filmpjes zijn zeer goed!
Probeer weg te blijven van youtube filmpjes van "expert village"!!!!!

Hoera weer een nieuwe contrabassist :jam:
https://vi.be/poachersofmen" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/poachersofmen" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

T-time schreef: @ Wiro: Alter Ego EUB's zijn inderdaad prachtig. Heb je er 'first hand experience' mee?
Helaas ben ik nog nooit een levende Alter Ego tegen 't lijf gelopen. Ook op de tweedehands markt heb ik nog nooit de mazzel gehad.
Een paar jaar geleden kon ik een NS design CR5M voor een (relatief) prikkie kopen. Geeft een prachtige sound zowel met plukken alsook met strijken in de speciale strijkstand maar het klinkt verre van akoestisch. 'k Vind het nu net iets te decadent om er dan nòg één bij te kopen voor de hoofdprijs omdat ik toch voornamelijk de akoestische gebruik.
Maar stel nu dat ik eens een gebruikte Alter Ego acoustic line tegenkom voor een zacht prijsje dan vrees ik dat ik de verleiding niet kan weerstaan ...

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Een studiegenoot van mij heeft volgens mij zo'n Alter Ego. Tof ding.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Bericht door Nardix »

Hehe, ik ben begonnen op de Contrabas. Meest geweldige instrument ever.
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14300
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Wat is nu een leuke beginners-upright voor een leuk prijsje (budget is zo ongeveer een eurootje of 500). Tweedehands is het leukst!
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Bericht door Nardix »

Ohhhh... Een beetje Contrabas koop je niet zo snel voor €500,-
Ik had mazzel met de mijne voor €1040,-
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Ach, Gilles ( leuk om te zeggen :lol: ). Ik heb er nu eentje voor nog geen 300 euro gekocht om eens mee te beginnen. Ik wilde eerst eens weten of ik wel overweg kon met zo'n groot geval. Waarschijnlijk wil jij hetzelfde. Ik weet nu al zeker dat ik over niet al te lang een betere koop. Maar voorlopig ga ik nog maar even oefenen op deze,kijken of mijn handen er voeling mee hebben, een beetje eraan knutselen om het beestje te leren begrijpen, en straks is het genot van een betere enorm en dan verkoop ik deze weer voor eenzelfde habbekrats.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Die van mij kostte (dacht ik... :facepalm: ) €350, kan ook €450 zijn geweest. :lol: Denk dat de mijne zich best kan meten met een duurdere contrabas qua klank, ze klinkt in ieder geval erg goed!
Gebruikersavatar
steekie
PADDLEMAN
Berichten: 3521
Lid geworden op: 23 dec 2007, 22:57

Bericht door steekie »

@Didi,lekker bezig :yes:
Welkom bij de contrabassiten!
Nog steeds goed bezig....
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

gilles schreef:Wat is nu een leuke beginners-upright voor een leuk prijsje (budget is zo ongeveer een eurootje of 500). Tweedehands is het leukst!
Als je elektrisch bedoelt: Koop een MusicMan in Beilen => Bij aankoop van een musicman uit de winkel een stagg electrische contrabass kado !!!!!!!! :mrgreen:

Nog bedankt trouwens voor dit topic.... Ik dacht dat ik nu mijn spullen wel zo'n beetje voor elkaar had en GAS-loos door het leven kon............
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Kan iemand mij iets zinnigs vertellen over snaren ?
Op de bas die ik nu heb is de A-snaar volgens mij anders. Hij klinkt wat doder. Het is moeilijker dan bij de andere snaren om er bijvoorbeeld een heldere flageolet uit te krijgen op de 5e en 7e positie.
De G en D klinken lekker helder en fel en ook op de E gaat het beter dan op die A. Als ik nu eens op het web rondkijk naar de prijzen van snaren dan begrijp ik dat je onder de 100 euro geen setje hebt.
-Hoelang doe je normaal gesproken met een setje, uitgaande van een uur spelen per dag bij een normale aanslag ?
-Welke snaren zouden de contrabassisten alhier aanraden en waarom, gelet op prijs/kwaliteitverhouding ?
-Tips of adressen over waar je ze het goedkoopst kun bemachtigen ?
-Ik ben geïnteresseerd in snaren die niet te dof klinken, ik ga voorlopig ook niet strijken dus dat hoef je niet mee te nemen.
Plaats reactie