GAS voor de Contrabas ( Centraal Contrabas-topic )

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Didi 1.0

GAS voor de Contrabas ( Centraal Contrabas-topic )

Bericht door Didi 1.0 »

Het mag niet onder " basgitaren ". Toch blijkt er voldoende animo voor de grote rechtstandige akoestische dame te bestaan.
Dat bleek ook weer op de Waalwijk-meeting. Een centraal topic lijkt me niet overbodig.

Post dus hier je bevindingen, meningen, tip en trucs, de voors en tegens, de favorieten merken, soorten en bespelers.

En plaatjes uiteraard, veel plaatjes.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

U riep 'plaatjes'?

Afbeelding

Afbeelding

:kwijl:
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Mooi ! Is dat een 3/4 ?
Massief voorblad ?
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Het is een 3/4. Massief voorblad zou leuk zijn, maar ik denk het niet... Klinkt en speelt wel beter dan alle andere goedkopere contrabassen die ik tot nu toe in handen heb gehad. 8) Merk? Geen idee...
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Ik zag een paar weken geleden Charlie Haden in de Doelen en het viel me op dat hij een soort elastiek rond zijn kast had gespannen. Waarvoor zou dat zijn ? Is ie bang dat ie anders uit elkaar valt ?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=LKpsmA9cLu0[/youtube]

David Piltch
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Ik heb er ooit eentje gehad:
Afbeelding
Ik heb toen, door een combinatie van verkeerde techniek en overbelasting, een peesontsteking in mijn rechterhand heb opgelopen en kon/mocht ik niet meer spelen. Toen heb ik 'm moeten verkopen.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Het valt me vaak op dat de actie hoog is bij veel contrabassen. Is daar eigenlijk een reden voor ?
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Dat is zodat je ook nog kan strijken, mocht dat nodig zijn. Lage actie strijkt niet zo lekker.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Dus als je dat niet doet/wil ( strijken) kun je 'r beter lager laten afstellen om je vingers te sparen ( en wellicht 'r mooier te kunnen laten zingen ) ?
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Juist!
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Lage actie speelt fijner vind ik, heb nog geen contrabas gezien met zo'n lage actie als de mijne. Zorgt er inderdaad voor dat de klank wat minder 'droog' wordt maar wat meer tot leven komt en wat gaat zingen. Strijken begin ik nog maar niet aan, eerst maar eens fatsoenlijk leren intoneren... :facepalm: :lol:
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Christian McBride vertelde me dat strijken juist dé manier is om te leren intoneren, omdat de geplukte toon je een heleboel vergeeft en je dan minder goed hoort of je zuiver speelt.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

BassAgent schreef:omdat de geplukte toon je een heleboel vergeeft en je dan minder goed hoort of je zuiver speelt.
Dat is juist de reden dat ik nog niet begin met strijken. :mrgreen:
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14250
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Het kwartiertje dat ik zaterdag contra-gebast heb, is mij uitermate goed bevallen. Ik was eigenlijk nog een klein beetje op zoek naar een hollowbody voor onze akoestiese sets, maar ik gas nu toch ernstig op een contrabas! Al vrees ik wel dat het ipv een echte contrabas, waarschijnlijk een electric upright zal gaan worden (ivm vervoerbaarheid, opslag enzo)
Bij deze dus graag jullie mening over electric uprights! (welke zou ik het beste moeten nemen, welke benadert het contrabas-geluid het beste, houd uiteraard rekening met de prijs; ik ben slechts een arme loodgieter)
de grote storthoop heeft gesproken
Plaats reactie