GAS voor de Contrabas ( Centraal Contrabas-topic )

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
dr.nonzero
Berichten: 3257
Lid geworden op: 31 jul 2007, 10:47

GAS voor de Contrabas ( Centraal Contrabas-topic )

Bericht door dr.nonzero »

Lijkt een beetje op het polytone element. (al is die een beetje minder lelijk :mrgreen: )
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

de nieuwe Pirastro Slap snaren

Bericht door Wiro »

Na de tip enkele posts hierboven toch maar de portemonnaie afgestoft, sloffen aan en naar de winkel gelopen om een setje Evah Pirazzi Slap snaren op te halen. En dan de Gut variant omdat ik nieuwsgierig ben naar soepele snaren.

Járen gelee stond meer volume bovenaan m'n verlanglijst. Door diverse ingrepen is dit inmiddels op orde. Nu gaat het er om meer dynamiek, souplesse en het houten karakter van de bas tot leven te wekken.

De Thomastik Belcanto's (tot 2012) gaven veel volume en 'aanwezigheid', maar gaven een erg donker geluid op mijn bas waardoor het nagenoeg onmogelijk was om goed te intoneren. Bovendien zijn dit erg stugge snaren en deed het spelen na verloop van tijd pijn aan de vingers, met name in de duim-positie. Dit werd al stukken beter met de La Bella Orchestral Elite Series Rope Core Flat Wound (2012 - 2016). Voldoende laag, mooi gedefinieerd mid en sprankelend hoog. Bovendien veel soepeler spelen vanwege de touwen kern en de bijbehorende lagere snaarspanning.

Deze trent zet door met de nieuwe Pirastro Evah Pirazzi Slap Gut: Een nog lagere snaarspanning. Bovendien zijn de D en de G snaar (een soort kunstdarm) dikker dan de E en de A (flatwound alluminium) waardoor ze minder in de vingers snijden en dus ook minder pijn doen. Ze geven minder sustain dan hun voorgangers, maar veel meer dynamisch bereik. Je hebt hiermee net iets meer mogelijkheden met sound en manier van spelen. In tegenstelling tot 100 % darm blijven deze na twee dagen wel stabiel op stemming. Heerlijk. Al met al voelt het als een nieuwe bas!

(niet mijn filmpje, maar wel representatief:)
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Contrabasweek 2016 dit jaar in Praag van 20 - 25 september

Bericht door Wiro »

Misschien toch maar eens een smoesje verzinnen waarom ik hier persé heen zou moeten...

https://www.bass2016.eu/congress.html

Hier een indruk van het congres 2014:
https://www.radio4.nl/podium/nieuws-pagi ... -in-almere

Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 906
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

GAS voor de Contrabas ( Centraal Contrabas-topic )

Bericht door evertalbers »

Misschien ben ik binnenkort ook wat vaker hier te vinden - ik heb mijn oude triplex nu opgetuigd met nylon/metaalkern snaren en een Schaller magnetisch element en met die combi krijg ik er - ook met mijn niet-perfecte techniek een heel aardig geluid uit.

Eens proberen om hem in te zetten in de salsaband, de Schaller geeft niet het meest subtiele geluid maar komt met die snaren dicht in de buurt van een babybass en is niet gevoelig voor feedback.
Gebruikersavatar
dr.nonzero
Berichten: 3257
Lid geworden op: 31 jul 2007, 10:47

GAS voor de Contrabas ( Centraal Contrabas-topic )

Bericht door dr.nonzero »

Gister avond laat nog (voor het eerst) zelf andere snaren op mijn upright gezet.
Setje Gut-a-Like Swingmasters.
Vond het toch een beetje eng...de snaarspanning is fors lager dan wat er op lag..en dan bedoel ik écht fors lager. helaas heb ik wat dat betreft erg weinig referentiekader.
Gelukkig is de kam mooi blijven staan...
Nu weer even helemaal opnieuw wennen en de snaren even laten zetten..schijnt een weekje te duren.
De eerste indruk is wel tof, qua klank en sustain is het in elk geval veel meer wat ik in gedachten had dan de snaren die ik er op had (waarschijnlijk Presto balance). Alleen zoals verwacht ook we wat minder volume. Op zich geen ramp omdat ik hem toch altijd uitversterk.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

MK Sombrero pickup vandaag gearriveerd

Bericht door Wiro »

De Sombrero contrabas pickup van MK is eenvoudig in de kam te plaatsen. een tikkie uitschroeven en de stekker kan tussen de snaren worden geschroefd. Kan beide met de vingers, geen schroevendraaier nodig. Dit element is passief, dus geen batterij of andere voeding nodig. Het geluid is minder zwaar dan van m'n voorganger, de Clevinger Natural Presence.
Bijgeluiden van het schuiven van de vingers over de snaren en klikgeluiden komen veel heftiger door. Maar het totale geluid behoeft minder equalizing om bruikbaar te zijn in een live situatie.

Hier is een eerste opname met de pickup rechts en een Shure KSM9 microfoon links:
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 906
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

GAS voor de Contrabas ( Centraal Contrabas-topic )

Bericht door evertalbers »

The kids went wild! ;-)
The kids went wild! ;-)
De bas ondertussen afgesteld en uitgeprobeerd bij een tuinfeestje - klonk niet verkeerd, en ik hield het aardig vol! Ben benieuwd of hij ook overeind blijft in de salsaband.
Gebruikersavatar
ritz
Berichten: 6066
Lid geworden op: 23 okt 2008, 18:26

Kyle Eastwood

Bericht door ritz »

Een paar jaar geleden dit 'audio-filmpje' al eens bij een ander topic geplaatst. Kan in mijn beleving eigenlijk ook wel bij dit onderwerp. Zeer aangename groove.

Visaton Atlas DSM MK II
Sphinx Project Fourteen & Project Four

https://www.funkblog.nl/dj-ritz/
Gebruikersavatar
knutmo
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 sep 2009, 14:01

GAS voor de Contrabas ( Centraal Contrabas-topic )

Bericht door knutmo »

Tweedehands golfkarretje (€12,50 op marktplaats) omgebouwd tot contrabaskarretje. Zeer tevreden mee.

Afbeelding
Gebruikersavatar
fabian
Berichten: 877
Lid geworden op: 02 nov 2004, 10:38

GAS voor de Contrabas ( Centraal Contrabas-topic )

Bericht door fabian »

Afbeelding

Ben al een tijdje vaste bezoeker van de website van Duke Double basses om lekker te kwijlen :kwijl: :D
dyslectisch
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2525
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

GAS voor de Contrabas ( Centraal Contrabas-topic )

Bericht door Bolobass »

fabian schreef:Afbeelding

Ben al een tijdje vaste bezoeker van de website van Duke Double basses om lekker te kwijlen :kwijl: :D
Zeg dat wel!
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
knutmo
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 sep 2009, 14:01

GAS voor de Contrabas ( Centraal Contrabas-topic )

Bericht door knutmo »

Afbeelding
Gebruikersavatar
dr.nonzero
Berichten: 3257
Lid geworden op: 31 jul 2007, 10:47

GAS voor de Contrabas ( Centraal Contrabas-topic )

Bericht door dr.nonzero »

fabian schreef:Afbeelding

Ben al een tijdje vaste bezoeker van de website van Duke Double basses om lekker te kwijlen :kwijl: :D
Mijn spaarpotje bestaat al :mrgreen: Ik vind ze niet eens zo heel duur om eerlijk te zijn. Een groot nadeel....je moet twee keer die kant op .
Een keer om te bestellen en aan te geven wat je wil, en een keer om hem te halen.
Ze zijn via Thomann ook te krijgen, maar dan is er denk ik weinig persoonlijke afstelling bij.
Ik heb onlangs een setje van hun snaren op mijn bas gelegd, Gut-a-like Swingmaster. Een super fijne set snaren (in elk geval voor piz en slap).
Ik speel vooral bluegrass, en daar zijn ze perfect voor. Die wil ik er dan sowieso op. Standaard leggen ze Gu-a-Like black op hun bassen.
Gebruikersavatar
fabian
Berichten: 877
Lid geworden op: 02 nov 2004, 10:38

GAS voor de Contrabas ( Centraal Contrabas-topic )

Bericht door fabian »

Ze zitten net onder Frankfurt dus dat is op zich nog wel te doen! Ik kan ook zeker niet wachten. Wat voor een heb jij op het oog ?
dyslectisch
Gebruikersavatar
dr.nonzero
Berichten: 3257
Lid geworden op: 31 jul 2007, 10:47

GAS voor de Contrabas ( Centraal Contrabas-topic )

Bericht door dr.nonzero »

Ik richt me op een special, en dan bij voorkeur blond.
Maar ik zou mezelf niet verbazen als ik toch met een two-tone thuis kom.
Vooral de aged ogende bassen vind ik erg mooi.
Een optie die ik overweeg is built in pick ups. Alleen maak ik uit de site niet helemaal op hoe ze dat doen.
Plaats reactie