GAS voor de Contrabas ( Centraal Contrabas-topic )

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Niet om het een of ander, Gillis, ik heb geen ervaring met EUB's, maar de houtige klank van een akoestische bas, de natuurlijke resonantie, daar kan volgens mij geen EUB tegenop. Je zou het echt eens moeten proberen. Een EUB lijkt mij teveel op een gewone fretless.
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7351
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Bericht door berth »

gilles schreef:Ik kies bewust voor een elektrische, die zijn qua omvang wat minder groot. Heel groot is mijn huis niet, en zo'n electrische kan ik beter wegmoffelen in een hoekje dan zo'n enorm apparaat.
In opgevouwen staat heb je gelijk. Uitgevouwen neemt de standaard + het feit dat de hals schuin naar achter staat een flink stuk vloeroppervlak in gebruik.
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14282
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Didi schreef: Je zou het echt eens moeten proberen.
Klopt, ik zou er inderdaad eens eentje moeten proberen. Ben ik sowieso van plan, voor ik tot aanschaf overga.

@ Berth: het gaat mij ook voornamelijk om de toestand in ruste. Als we met de band repeteren, hebben we een oefenruimte tot onze beschikking, waar ik alle ruimte heb. Met thuis oefenen kan ik de ruimte ook wel vinden, maar ik wil niet dat hij in de weg staat als ie niet gebruikt wordt. En een akoestische contrabas gaat zéker in de weg staan.
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7351
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Bericht door berth »

gilles schreef:@ Berth: het gaat mij ook voornamelijk om de toestand in ruste. Als we met de band repeteren, hebben we een oefenruimte tot onze beschikking, waar ik alle ruimte heb. Met thuis oefenen kan ik de ruimte ook wel vinden, maar ik wil niet dat hij in de weg staat als ie niet gebruikt wordt. En een akoestische contrabas gaat zéker in de weg staan.
Dan houden we er andere opvattingen over na. Mijn instrumenten staan in ruststand grijp en speelklaar. ;-) De EUB stond hier dus flink wat woonkamer oppervlakte te gebruiken en verhuisde uiteindelijk naar de slaapkamer. En daar werd er bijna niet op gespeeld. Een echte Contrabas smoelt tenminste goed. Misschien dat ik zoiets nog wel een keer in de woonkamer wil. Alhoewel ik er nog nooit een bespeeld heb verwacht ik dat de akoustische klank en de extra resonantie van de klankkast het bespelen ook (nog) leuker maakt.
Gebruikersavatar
T-time
Berichten: 57
Lid geworden op: 12 mei 2008, 19:54

Bericht door T-time »

@ Gilles: Alles hangt af van wat je verwacht van een EUB en wat je er aan wil uitgeven. Wil je graag dat hij zoveel mogelijk klinkt als een contrabas, wil je dat hij aanvoelt als een contrabas of wil je gewoon iets voor een bepaald budget,... Als je voldoende wilt spenderen kun je echt wel een EUB vinden die een contrabas evenaart qua sound en feel maar dan spreken we wel over een bedrag dat ook dat evenaart van de prijs van een echte goede contrabas (vanaf 4000-5000€).
Hier (https://www.talkbass.com/forum/forumdisplay.php?f=101" onclick="window.open(this.href);return false;) kan je zeer veel vinden over EUB's.

nb. Als je een contrabas recht zet in zo'n speciale stand neemt hij echt niet zo veel plaats in toch? Ik zou thuis eens de 'footprint' moeten afmeten...ik schat iets van een 70x70 of 80x80 cm...
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14282
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Om te beginnen wil ik iets voor een bepaald budget. Veel geld te makken heb ik (momenteel) niet. En voor dat budget wil ik iets om te testen of een contrabas wel echt iets voor mij is. En voor dat budget wil ik iets dat makkelijk te vervoeren is en op te slaan. Ik snap dat een EUB niet hetzelfde is als een contrabas, ik zie het als de zelfde vergelijking tussen een acoestische bas en een elektrische basgitaar, ook die zijn niet hetzelfde.
Als ik goed mijn weg kan vinden op een EUB, wil ik ooit de overstap maken naar een contrabas, maar dan moeten de omstandigheden ook juist zijn (thuis genoeg ruimte voor zo'n ding: het is nu al een hele opgave om met mijn Stingray vanuit de slaapkamer naar buiten te gaan door de hal, zonder de lamp stuk te stoten, of überhaupt overal tegenaan te stoten..., knap vervoer hebben voor een contrabas). De basgitaar staat hier namelijk niet centraal in huis: dat is mijn dochter!
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7351
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Bericht door berth »

gilles schreef:De basgitaar staat hier namelijk niet centraal in huis: dat is mijn dochter!
De basgitaar is je dochter? Goed bezig!
maarten b.
Berichten: 142
Lid geworden op: 21 apr 2004, 05:32

Bericht door maarten b. »

[quote="PPonBass"]Ja hoe neem je zo'n ding eigenlijk mee? Mijn zoon kwam laatst een oudklasgenoot met contrabas tegen bij de trein. Dat kan dus blijkbaar. Maar past ie eigenlijk wel in een normale auto? (In onze Citroën BX waarschijnlijk wel als we de bank neerklappen, denk ik.)[/quote]

Vervoer contrabas (3/4) in hoes gaat prima in een BX. Ik had een BX met 1/3 of 2/3 neerklapbare achterbank. 2/3 neerklappen en nog ruimte voor een tweede passagier op de achterbank. In mijn huidige Xantia gaat het iets moeizamer, maar nog steeds goed te doen.

Voor mijn contrabas heb ik ook een "flight-case" van heus multiplex; nog even zoeken naar een foto daarvan. Voor deze flight-case redt mijn auto het niet; ik moet dan een aanhanger huren.

groet van maarten
Gebruikersavatar
T-time
Berichten: 57
Lid geworden op: 12 mei 2008, 19:54

Bericht door T-time »

gilles schreef:Om te beginnen wil ik iets voor een bepaald budget. Veel geld te makken heb ik (momenteel) niet. En voor dat budget wil ik iets om te testen of een contrabas wel echt iets voor mij is. En voor dat budget wil ik iets dat makkelijk te vervoeren is en op te slaan. Ik snap dat een EUB niet hetzelfde is als een contrabas, ik zie het als de zelfde vergelijking tussen een akoestische bas en een elektrische basgitaar, ook die zijn niet hetzelfde.
Als ik je goed begrijp zoek je iets betaalbaar die zoveel mogelijk de feel van een contrabas benadert. Dingen waar ik op zou letten zijn oa. ...
1. dat de EUB een mensuur heeft die gelijk is van die van een contrabas.
2. dat de toets niet te plat is.
3a. een 'uitsteeksel' links vervangt de body om de bas tegen je buik te balanceren.
3b. een 'uitsteeksel' recht zorgt er voor dat je verplicht bent om vanaf een bepaald punt in duimpositie te spelen.
4. een hiel op de juiste plaats is ook een pluspunt.
5. de mogelijkheid om de hoogte van de snaren aan te passen.
Hier (https://ebass.nl/site2/models/" onclick="window.open(this.href);return false;) kan je zien wat er zo allemaal op de markt is...happy huntinting
gilles schreef: Als ik goed mijn weg kan vinden op een EUB, wil ik ooit de overstap maken naar een contrabas, maar dan moeten de omstandigheden ook juist zijn (thuis genoeg ruimte voor zo'n ding: het is nu al een hele opgave om met mijn Stingray vanuit de slaapkamer naar buiten te gaan door de hal, zonder de lamp stuk te stoten, of überhaupt overal tegenaan te stoten..., knap vervoer hebben voor een contrabas). De basgitaar staat hier namelijk niet centraal in huis: dat is mijn dochter!
Mijn dochter komt hier ook op de eerste plaats hoor, het zou niet normaal zijn moest dat niet zo zijn toch? :wink:
En vandaar immers ook mijn interesse in een EUB, ik wil haar na haar bedtijd niet storen maar wil wel zoveel mogelijk kunnen oefenen.
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14282
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Koel, thanx! 8)
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

PPonBass schreef:Ja hoe neem je zo'n ding eigenlijk mee? Mijn zoon kwam laatst een oudklasgenoot met contrabas tegen bij de trein. Dat kan dus blijkbaar. Maar past ie eigenlijk wel in een normale auto? (In onze Citroën BX waarschijnlijk wel als we de bank neerklappen, denk ik.)
Zeker, want de BX is de ultieme muzikantenauto: goedkoop in aanschaf, zuinig, vanwege hydrauliek ook bij volle belading stabiel en niet achteroverhangend, comfortabel en vooral R-U-I-M met een ideale rechthoekige laadruimte. Been there, done that 8)
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Na verloop van tijd gaan wel de bollen lekken en alles rammelt (wat ook wel weer gezellig is). Been there too. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Bolletjes kosten de wereld niet (goedkoper dan schokbrekers) en ja, ze rammelen op termijn. Geeft niet.
Maar dit verder geheel :offtopic:
:wink:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
PPonBass
Berichten: 238
Lid geworden op: 20 dec 2008, 14:36

Bericht door PPonBass »

We kunnen een BX topic openen? Je kunt bollen trouwens ook laten bijvullen. En een kapotte katalysator rammelt ook, maar is wat problematischer.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Er is al een autotopic en breek me de bek niet open over Citroëns. 8)
Hou het maar bij conbtrabassen :wink:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Plaats reactie