Chapman Stick

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

miloz schreef: De vader van een vriend van mij heeft ook een stick. Best lastig spelen. Het is totaal anders dan bassen of gitaar spelen.
Klopt. Het is een andere stemming en omdat je alleen maar kan tappen zijn noten nog best lastig te spelen.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3276
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

BassAgent schreef:
miloz schreef: De vader van een vriend van mij heeft ook een stick. Best lastig spelen. Het is totaal anders dan bassen of gitaar spelen.
Klopt. Het is een andere stemming en omdat je alleen maar kan tappen zijn noten nog best lastig te spelen.
De bas en de melodie snaren liggen in elkaars spiegelbeeld, met de lage bassnaar dus in het midden. de bassnaren zijn in kwinten gestemd en de melodiesnaren in kwarten.
https://www.chapmanstick.com/instruments ... /12/mr_66/
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Bericht door Lazy B. »

miloz schreef:Ik heb ook een aantal stick filmpjes en mp3tje wie ze wil moet effe mailen naar: milolambers@gmail.com

De vader van een vriend van mij heeft ook een stick. Best lastig spelen. Het is totaal anders dan bassen of gitaar spelen.
eey, ik heb je hierover gemaild, maar verder niks van je gehoord :?
Gebruikersavatar
DaMaGe, Inc.
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 apr 2004, 22:37

Bericht door DaMaGe, Inc. »

Ik heb wel een paar coole video's van iemand (Greg Howard, de persoon die je in je post afbeelde om precies te zijn) die een Chapman Stick speelt. Volgens mij heeft hij ook een aantal albums, zowel solo als met een band.

https://www.eyeoncville.com/005/005vid00.htm
Gebruikersavatar
FleaWannabe
Berichten: 2294
Lid geworden op: 17 aug 2004, 19:23

Bericht door FleaWannabe »

RonC schreef:
rendering_rebel schreef: Shiiit, dat klinkt goed!
Heb je niet iets van een mp3 tje ofzo?
Ik heb niks online staan maar ik kan wel wat CD's omzetten naar MP3 en je deze mailen als je wilt.
Zou je dat bij mij ook even kunnen doen ;)? Ik ben namelijk redelijk verslaafd aan Björk :D
Billy, tell Hulk about Disneyland
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3276
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

FleaWannabe schreef:
RonC schreef: Ik heb niks online staan maar ik kan wel wat CD's omzetten naar MP3 en je deze mailen als je wilt.
Zou je dat bij mij ook even kunnen doen ;)? Ik ben namelijk redelijk verslaafd aan Björk :D
Ik zal volgende wek of zo effe wat nummers omzetten naar mp3. dan zal ik ze je mailen.
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Bericht door Lazy B. »

Lazy B. schreef:ik heb "double espresso" van tony levin gevonden
nog geen tijd gehad om te luisteren
maar daar wordt stick op gespeeld als 't goed is
ben benieuwd
dank voor al jullie tips i.i.g.
jezus, wat een pestherrie is dat zeg!
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Ik vind Tony Levin dan ook een vrij matig stick speler als ik eerlijk mag zijn, dan kan je veel beter kijken naar de solo-gasten die de stick als hoofdinstrument hebben.
Gebruikersavatar
FleaWannabe
Berichten: 2294
Lid geworden op: 17 aug 2004, 19:23

Bericht door FleaWannabe »

In het nummer Sensory Amusia van Behold The Arctopus (twaalf keer woordwaarde ;)) zit ook een erg mooi chapman stukje rond anderhalve minuut. Met dank aan Abathur anders had ik nooit van deze band gehoord 8) Erg leuke muziek! :D
Billy, tell Hulk about Disneyland
Jampeg
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 dec 2005, 08:44

Bericht door Jampeg »

luister naar king crimson
het zal wel
Gebruikersavatar
rologica
Berichten: 354
Lid geworden op: 25 mei 2004, 00:43

Bericht door rologica »

Je zou ook eens naar Laundry kunnen luisteren. Het bandje van Primus drummer, Tim Alexander.

Er wordt niet op een Chapman Stick gespeeld, maar het instrument is volgens mij wel van hetzelfde principe.

Afbeelding
Status-Graphite Electro 5-string
Status-Graphite Energy 5-string
Reverend Rumblefish 5L
Radial Bassbone
SWR 350X & Triad
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

Volgens mij speelt Tony Levin er ook soms op bij Peter Gabriel.
Ik vind Tony Levin dan ook een vrij matig stick speler als ik eerlijk mag zijn, dan kan je veel beter kijken naar de solo-gasten die de stick als hoofdinstrument hebben.
hehe, typisch hoe smaken weer eens kunnen verschillen.
ik vind namelijk dat Tony een van de smaakvollere stick spelers is. waarom? hij gebruikt de stick "hoofdzakelijk" om baspartijen, of bas-achtige partijen te spelen, in tegenstelling tot veel andere spelers die de stick meer als een soort piano gebruiken. ik hou namelijk niet zo van dat hoge iele tap geluid dat je op de hoge snaren krijgt bij een standaard stick. Ron Baggerman's sound bv is dus niet wat ik zoek in een stick, om maar even iemand te noemen.

Nick Beggs is natuurlijk ook een waanzinnige stick speler: die stick-lijn in Big Bubbles bijvoorbeeld.... :shock:
en da's nou precies het soort stick sound waar ik wel helemaal voor ga!
als ik er ooit een zou aanschaffen dan zou ik hem zeer zeker vooral gebruiken als soort "super"-bass.

en Stinky trouwens, da's ook een hele goeie stick speler...euh....draaier... :roll:
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3276
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

Nick Beggs is inderdaad erg gaaf, IK luister nog geregeld naar oude kajagoogoo elpees (best fout) Hij speelt ook bij John Paul Jones!
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

rologica schreef:Je zou ook eens naar Laundry kunnen luisteren. Het bandje van Primus drummer, Tim Alexander.

Er wordt niet op een Chapman Stick gespeeld, maar het instrument is volgens mij wel van hetzelfde principe.

Afbeelding
Dat lijkt me gewoon een stick met een bas-body?
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Bericht door The Mule »

Dat is een Warr guitar, wordt o.a. veel (en goed) gebruikt bij het huidige King Crimson
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Plaats reactie