Bandproblemen

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Stijn_fi
Berichten: 380
Lid geworden op: 27 jun 2010, 00:12

Bericht door Stijn_fi »

Beetje bagger situatie nu... Sinds februari dus die zanger erbij (zie dat topic dat ik paar dagen geleden maakte) en die gaat binnenkort dan zangles nemen, een paar dagen geleden hadden de drummer en ik met de gitarist een gesprekje dat wij niet echt het idee hadden dat hij het nog superleuk vond om te spelen en dat we het jammer vonden dat het gewoon niet opschoot met de band. De drummer en ik willen namelijk veel eigen werk gaan spelen, daar een mooi repetoir van maken, maar sinds we afgelopen december ons eerste eigen nummer gingen spelen, zijn we in juni eindelijk met het tweede begonnen. We moesten hem een beetje pushen om z'n spul te leren en waar de drummer en ik onze partijen al lang kenden (ik heb 't geschreven en de drummer vindt 't gewoon vet om dat te drummen op zichzelf), oefende hij het thuis eigenlijk niet en begon hij het nummer pas te bekijken tijdens het oefenen.

Hij antwoordde dat hij dat zelf ook wel merkte, maar dat hij daar gewoon niet zo'n haast in had. Hij begon het spelen met de band steeds minder leuk te vinden en daarom ook als een verplichting (als we op een zaterdagmiddag gingen oefenen, dan vond hij het jammer van z'n vrije dag, om 't zo uit te leggen). Wij snapten dat ook wel, maar vonden het wel heel erg jammer. Gelukkig ging het gesprek gewoon heel normaal, niemand was boos ofzo, ook niet terwijl-ie dat niet uitte.

Net nu het allemaal een beetje begint te lopen, verliezen we dus de gitarist. Wanneer hij ermee wil gaan kappen is nog niet zeker, maar als het aan de drummer en mij ligt (zanger is atm nog op vakantie en die krijgt 't volgende week pas te horen), willen we in ieder geval eind september nog een laatste optredentje hebben en daar de laatste weken naartoe werken. Erg jammer, maar als hij er niet zoveel lol meer in heeft en hij qua ambitie ons eigenlijk meer ophoudt, dan is het wel de goede keus, anders krijg je van die impliciete ruzies over waarom 't niet vlot enzo..

Hoe we daarna verder gaan is ook nog niet duidelijk. Ik kan zelf ook gitaar spelen en misschien dat we alleen zelf nummers gaan opnemen en dat ik daar dan, naast de bas, ook de gitaar inspeel. Misschien zoeken we een andere gitarist, maar....

Waar halen jullie je gitaristen vandaan, als jullie er eentje zoeken? I mean, haal je niet even uit de dichtsbijzijnde supermarkt... Doen jullie gewoon veel navraag en nodigen mensen om de beurt uit om eens langs te komen of hoe gaat dat en waar haal je ze dus überhaupt vandaan?
Verstand op nul en nadenken.
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Bericht door phoerd »

Knap klote dat de gitarist er nu mee gaat stoppen, welkom in de wereld van de bandjes.
Als er iets moeilijk is dan is het wel om een groep muzikanten bij elkaar te houden. Wat dat betreft ben ik wel gezegend dat ik volgend jaar al weer 10 jaar met dezelfde band speel. Ook dat heeft natuurlijk z'n ups en downs gekend maar over het algemeen is het nog steeds leuk.

Andere bandjes waarin ik heb gespeeld is het minder goed verlopen.
Waar we muzikanten vandaan haalden was via diverse kanalen, soms gewoon via via, soms via een advertentie op bijvoorbeeld musicfrom of marktplaats.
Wat ik wel heb geleerd in de tijd dat ik nu in bandjes speel is dat je soms beter wat langer kunt zoeken naar iemand waarmee het klikt dan maar die muzikant binnen te halen waar je al over twijfelt puur omdat je iemand nodig hebt.
Succes in ieder geval met je zoektocht.
Gebruikersavatar
Jeroen.D
BGF5K
Berichten: 1566
Lid geworden op: 09 apr 2010, 21:13

Bericht door Jeroen.D »

Helaas moet ik hier om wat raad komen bedelen. Ik speel al geruime tijd met mijn beste maten in een bandje, redelijk simpel van setup: bas, drum en twee gitaren. We spelen nu ongeveer een jaar samen waarvaan dat we allereerst een half jaar muziek geschreven hebben die we letterlijk volledig in de vuilbak hebben gekeild. Dit omdat we geen geschikte zanger(es) vonden en nog wat kleine problemen.

Hierna zijn we eens rond de tafel gaan zitten en hebben we gekeken wat we zouden doen. Omdat we allemaal wel van postrock houden zijn we wat beginnen experimenteren in die richting en dat ging goed. Eenieder van ons kon er makkelijk zijn ei in kwijt en de ideeën stroomden binnen. Doch, we zijn hier nu van Kerstmis mee bezig en we hebben vanaf het begin tot nu altijd met dezelfde problemen zitten worstelen die nu alleen maar erger worden. Zo is het blijkbaar onmogelijk om een vaste repetitiedag in te lassen, komt dan de ene of de andere weer eens te laat, haast niemand neemt (als er geen repetitie is) de nummers zelfstandig door, ... Nu, in de zomervakantie hebben we dan ook een pauze in gelegd omdat drie van de vier bandleden naar het buitenland gingen voor twee weken (ik inclusief).

Na deze twee weken waren er dan tal van dingen gepland waaronder het opnemen van een demo. Dit laatste idee is echter al volledig in de vuilbak beland, verder hebben we eigenlijk sinds iedereen terug is ook niet meer kunnen repeteren en lijkt iedereen zijn motivatie kwijt te zijn. Niemand lijkt nog tijd te willen maken, of toch zeker twee bandleden niet. Het is altijd wat, herexamens, werken, vakantie, festivals, ... ik gun echter iedereen zijn privé dingen maar ik ben het beu om aan een kar te trekken die niet vooruit lijkt te gaan of willen gaan.

Nu heb ik eindelijk voor morgen een repetitie kunnen plannen, helaas zonder drummer want die zit in 2de zit, en wil ik alles eens (voor de duizende maal) op tafel gooien. Ik weet niet goed meer wat te doen, ik hou teveel van muziekmaken en samenspelen met anderen om te stoppen met de band, maar op deze manier hoeft het ook weer niet meer voor mij. Verder weet ik ook min of meer wat de reacties gaan zijn van de rest van de bandleden als ik nogmaals zeg dat ik iedereen zijn houding beu ben. De ene vind dat ik ongelijk heb, de andere knikt ja maar doet er toch nooit wat aan ... je kent het wel.

In ieder geval ben ik blij dat ik hier even mijn gal kan en mag spuwen. En als er iemand wat raad heeft zou dat fijn zijn, alsvast dank! Jeroen.
Fender MIM Precision - SX Jazz - Ashdown Five Fifteen
Gebruikersavatar
Nieltse
Berichten: 540
Lid geworden op: 14 apr 2010, 10:39

Bericht door Nieltse »

Tja, zelfde gesprek hier vanavond, weet zelf ook nog niet echt wat er van terecht gaat komen,er moeten een hoop dingen veranderen...tenminste er moet drastisch iets veranderen anders wordt het niks meer.

Voor de vakantie periode heb ik al aangegeven dat ik een hoop niet meer kwijt kan in deze formatie, oftwel muziekstijl.
Ik zou zeggen laat ze schrikken en zeg dat je misschien wel ergens anders je heil gaat zoeken omdat het met hen niet lukt, das toch het punt of niet?
:facepalm:
Gebruikersavatar
Jeroen.D
BGF5K
Berichten: 1566
Lid geworden op: 09 apr 2010, 21:13

Bericht door Jeroen.D »

Klopt, dat laatste omvat wel een beetje alles. Ik wil muziek maken en er ook iets mee doen, niet blijven rondlummelen. Hen laten schrikken heb ik al eens gedaan, helpt voor even. Daarna is iedereen alles weer vergeten, ...

Hoop dat jij vanavond al wat geluk hebt. :wink: Welke genre spelen jullie?
Fender MIM Precision - SX Jazz - Ashdown Five Fifteen
Haico

Bericht door Haico »

Jeroen.D schreef:Nu heb ik eindelijk voor morgen een repetitie kunnen plannen, helaas zonder drummer want die zit in 2de zit, en wil ik alles eens (voor de duizende maal) op tafel gooien. Ik weet niet goed meer wat te doen, ik hou teveel van muziekmaken en samenspelen met anderen om te stoppen met de band, maar op deze manier hoeft het ook weer niet meer voor mij. Verder weet ik ook min of meer wat de reacties gaan zijn van de rest van de bandleden als ik nogmaals zeg dat ik iedereen zijn houding beu ben. De ene vind dat ik ongelijk heb, de andere knikt ja maar doet er toch nooit wat aan ... je kent het wel.

Algemene les op het geven van feedback is dat je moet praten van uit jezelf. Vertel er daarna je gevoel (en eventueel oplossing) daarbij. Dus: "Hey jongens... Ik heb het gevoel dat ik meer inzet heb dan de anderen in de band. Dit vind ik vervelend. We kunnen productiever zijn als we evenveel inzet hebben voor de band. Dat zou het voor iedereen leuker maken. Ik zou graag eens overleggen hoe we hieraan kunnen werken."

Steekwoorden onderstreept. :) Als je het zo zegt komt niet beschuldigend over. Degene die je voorheen ongelijk gaf, kan dat nu niet, omdat een gevoel per definitie niet verkeerd kan zijn. Degenen die alleen ja-knikt sleep je zo mee zodat hij zich ook zal uiten. Je forceert zo echt een eerlijk gesprek.

In dat gesprek zou ik proberen om wat doelen af te spreken. Zonder doel is het lastig om motivatie te vinden. Neem haalbare doelen*, kies een logische werkwijze en verdeel taken. Lukt het sowieso niet om doelen af te spreken, trek dan je conclusies en stop ermee.

*) Voorbeelden:
1. x-aantal optredens voor <datum>
2. minimaal 1 keer per week repeteren (maak een gedeelde agenda online om meer inzage te krijgen in elkaars planning)
3. demo opnemen voor <datum>
4. x-aantal nummers afgeschreven voor <datum>
5. alle nummers die af zijn volledig strak ingestudeerd voor <datum> (zo forceer je ze om thuis de nummers door te nemen)
6. etc...

SUCCES!!!
Gebruikersavatar
Jeroen.D
BGF5K
Berichten: 1566
Lid geworden op: 09 apr 2010, 21:13

Bericht door Jeroen.D »

Dankje Haico! Dat zijn erg concrete tips waar ik heel wat mee kan doen.
Zowel de manier waarop ik feedback kan vragen of het gesprek kan aangaan als de doelen. Sommige dingen heb ik wel al geprobeerd zoals een online agenda maar daar deed helaas niemand (buiten ik dan) wat mee. :)

Ik heb in ieder geval ook aan de hand van jou tips een Word - doc opgemaakt met alle dingen die mislopen of die beter kunnen. Zo heb ik morgen een overzicht als ik alles voorleg op de repetitie. Hopelijk natuurlijk met een positief resultaat als gevolg. Morgen weet ik meer, met wat geluk kan ik hier dan wat positiefs zetten. :)
Fender MIM Precision - SX Jazz - Ashdown Five Fifteen
Gebruikersavatar
Stijn_fi
Berichten: 380
Lid geworden op: 27 jun 2010, 00:12

Bericht door Stijn_fi »

Nog een tip: voer het gesprek niet tijdens het oefenen en in het repetitiehok, daar is namelijk te veel afleiding. In de tuin gaan zitten ofzo werkt het beste, dan kan iedereen z'n aandacht er ook goed bij houden. Vraag ook door als mensen "weet ik niet" of "maakt me niet zo veel uit", want juist de mensen die dat zeggen, durven meestel niet toe te geven dat ze het niet met je eens zijn.
Verstand op nul en nadenken.
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

Mij lijkt het trekken aan een dood paard.
Zinloos om nog veel energie in te steken.
Haico

Bericht door Haico »

Jeroen.D schreef:Morgen weet ik meer, met wat geluk kan ik hier dan wat positiefs zetten. :)
Ik ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Jeroen.D
BGF5K
Berichten: 1566
Lid geworden op: 09 apr 2010, 21:13

Bericht door Jeroen.D »

Zo, vandaag repetitie gehad met drie van de vier bandleden. En, ... die is uitstekend verlopen! :D Eerst gaan samenzitten op het terras waarna ik mijn document erbij nam en kort uitlegde hoe ik me voelde met én over de band en de algemene situatie + de opties die ik had om ze op te lossen. Tot mijn Blijdschap bleek ik idd. niet de enige te zijn die net als mij over de hele situatie dacht waardoor we tot een vlot gesprek kwamen.

We hebben de problemen allemaal even op een rijtje gezet, gekeken wat de oplossingen zouden zijn én het parcours voor de band verder uitgedacht. Resultaat is dat we enkele kleine veranderingen gaan aanbrengen m.b.t. het genre / bandbezetting. Vanaf nu zijn we 'officieel' op zoek naar een zanger(es) om de band te versterken en misschien op termijn ook nog enkele andere muzikanten. De bedoeling is om een mix te krijgen tussen psotrock en indierock, sferisch met zang dus ... Hiervoor hebben we dan ook nog gekeken welke van de bestaande nummers niet van voldoende kwaliteit zijn en deze hebben we op 'hold' of 'delete' gezet en de anderen gaan we herwerken.

Verder hebben we dan ook nog aan een nieuw nummer gewerkt wat verdomd goed ging. Ik merk dat het schrijfproces van onze muziek vlotter gaat als de drum er in het begin niet bij is. De muziek is dan onmiddelijk ook veel creatiever van aard, gevarieerder en minder 'luid'. Dit is ook wel fijn gezien we hierdoor echt de muziek kunnen schrijven die we willen schrijven. De drum gaat dus op dit nummer al later ingevoegd worden.

Resultaat dus van deze repetitie:

* Overeenkomsten gemaakt over de toekomst van de band (optredens, bandbezetting,...)
* We gaan actief opzoek naar een repetitiekot dat elke dag ter beschikking is van elk bandlid, niet meer bij iemand zijn thuis repeteren,
* Er komt opnieuw een online agenda,
* De repetities worden verlengd met een uur,
* Iedereen heeft er terug zin in (ook drummer, die is zijn mening is telefonisch gevraagd en die was onmiddelijk akkoord met alles),
* ...

Dus ik kan alleen maar positief zijn, dank aan alle tipgevers waaronder zeker Haico en Stijn, jullie tips hebben echt geholpen! Thnx! :D
Fender MIM Precision - SX Jazz - Ashdown Five Fifteen
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Goed bezig. Soms moet en ga je als band door een dal waarna je er weer bovenop komt. Uiteraard lukt dat niet altijd, als dat herhaaldelijk niet meer lukt dan wordt het tijd voor actie... Mijn ervaring is dat als de rest gewoon herhaaldelijk niet de motivatie op kan brengen dat je beter zelf de jas aan kan trekken. Jammer van je moeite die je beter in een leuk en gemotiveerd gezelschap kunt steken.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Haico

Bericht door Haico »

Tof om te horen!!
Gebruikersavatar
Stijn_fi
Berichten: 380
Lid geworden op: 27 jun 2010, 00:12

Bericht door Stijn_fi »

Nice, mooi om te horen dat het goed verliep! Nu nog proberen om die lijn door te trekken de komende tijd, want dat is vaak het lastigste. De drummer was er blijkbaar niet bij, maar als hij er de volgende keer is, vertel hem ook wat jullie hebben besproken en wat er waardoor precies nu goed ging. Ik kan je aanraden om vaker met de hele band gewoon te gaan zitten en de band te evalueren, want zo help je problemen uit de wereld voordat ze er zijn. Dat hoeft echt niet elke week, maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel... Gewoon relaxen (niet in de oefenruimte), pilsje d'rbij, bitterballen :dance: .
Verstand op nul en nadenken.
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

Nou, mijn inschatting was dus onjuist.
Ik hoop dat het een nieuw begin voor je band is.
Zet hem op!
Plaats reactie