Bandproblemen

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Niet te lang blijven hangen in een band waar je niet blij van wordt... zonde van je tijd en moeite. Ik heb onlangs ook de knoop doorgehakt en mijn oude band verlaten. Ik heb nu een andere band gevonden waar het vanaf de auditie al meteen goed klikte.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Bericht door phoerd »

Hendry schreef: ... en dat terwijl we na ruim een half jaar een "nieuw" nummer nog steeds niet met alle breaks en loopjes strak kunnen spelen (love raars up its ugly head) :nono:
speelt iedereen wel hetzelfde nummer dan, de titel welke ik ken is "love rears its ugly head", misschien is er wat verwarring :mrgreen: :wink:

maar ik herken het wel, een van mijn bandjes kan er ook rustig maanden over doen om een nieuw nummer in te studeren, kan soms erg frustrerend zijn.
de belangrijkste reden dat ik niet vertrek is dat het vrienden zijn geworden en ik ze daarom niet in de steek wil laten.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

StenBass schreef:... Totaal geen uitdaging meer bij mijn band maar dat willen ze maar niet begrijpen. ( het is dan ook niet echt leuk om te horen van een vriend/bandmaat dat je de band niet meer goed genoeg vindt. ) ...
Klinkt alsof jullie in hele andere richtingen bewegen, steeds verder uit elkaar. Deze twee dingen spreken elkaar - objectief bekeken - enorm tegen.
Het is makkelijker als je denkt.
Hendry
Berichten: 3515
Lid geworden op: 30 aug 2006, 17:11

Bericht door Hendry »

phoerd schreef: de belangrijkste reden dat ik niet vertrek is dat het vrienden zijn geworden en ik ze daarom niet in de steek wil laten.
Wij waren al vrienden voordat ik bij de band kwam bassen. Zeker een leuk en gezellig bandje, maar niet meer dan dat. Ga ze zeker niet verlaten daarvoor is het te leuk, miste wel de uitdaging en een wat fanatiekere (jonge honden) instelling.
Ben bang dat het 1e bandje langzaam maar zeker aan het indutten izzzzzzzzzzzzz...
Maar ik ben dan ook niet al te snugger hé!
Gebruikersavatar
Harmann
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 jan 2014, 21:25

Bericht door Harmann »

Wij zitten met 4 (vrienden) in de band en werken allemaal in de cultuursector (behoorlijk onregelmatig dus).
Aangezien onze werk-planning soms 1 week van te voren volledig kan veranderen, is het niet echt eenvoudig om met ons vier wekelijks samen te komen (gemiddeld 1 à 2 keer per maand).

Nu zijn we wel heel productief en is het een plezier als we samen repeteren, we maken alleen maar eigen nummers.
Ook al kunnen we soms maar met 2 de gaat de repetitie door, en proberen we op alternatieve wijze de leegte op te vullen of gewoon te puzzelen aan oude en nieuwe nummers.

We hebben alle 4 eigenlijk vrede met deze situatie. Ambities zijn er om eindelijk eens live te gaan (hopelijk tegen de zomer) Nu hebben we 3 afgewerkte nummers en een berg ideeën, elke repetitie komen er gemakkelijk 2 nieuwe beginselen voor een nummer binnenwaaien.

Alleen weten we nog niet goed welke richting uit te gaan. De basis van de nummers is redelijk goed en kunnen we richting rock-pop-electro-funk,... trekken. Lijkt me gemakkelijker voor het publiek als er een genre op te plakken is.


- Is het nodig hierin een keuze te maken, of wachten we tot het genre er vanzelf uitrolt?

- Is er wel een toekomst voor een band die zeer weinig samenkomt en sporadisch een optredentje doet?

Ik ben benieuwd naar jullie mening hieromtrent.
Sowieso is voor eenieder van ons vier een andere band geen optie aangezien we niet regelmatig kunnen repeteren.

Alvast bedankt,
Harm
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Ja hoor! Als elk lid dezelfde mening heeft, geen probleem! Ik zou wel een eenduidige richting kiezen.
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

Zolang je allemaal hetzelfde doel blijft houden maakt het niet uit of je vaak oefent en/of optreed.

Ik merk bij de band waarin je speel dat, dat aan het veranderen is. We komen met drie man uit een vorige band waarmee een 50 tot 60 show per jaar deden en begonnen deze band na een hele tijd om gewoon weer wat te jammen. Na wat doelloze omzwervingen een vast zanger/gitarist gevonden die bij de vorige band vaker op mandoline gastmuzikant was. Dus meteen weer de klik en speelt heerlijk weg. gitarist er nog bij voor de zoals de zanger het noemt straaljager gitaar geluiden en eigenlijk is het toch wel een erg leuke band geworden.

En nu willen we allemaal meer gaan spelen niet meer die 50 keer per jaar maar zeg een keer of 15 tot max 20 per jaar. Aanvragen komen wel binnen we doen eigenlijk nog steeds niets aan pr. maar een iemand trekt er niet aan en wil best een keertje spelen maar dan houd het op. En elke aanvraag gaat een hele tijd aan vooraf met dan wel, dan niet kunnen etc etc.

Lastige is nu dat we eigenlijk toentertijd afspraken dat we vooral gezellig zouden jammen en eens heel af en toe eens een keertje zouden spelen dus kwalijk nemen kun je het hem niet natuurlijk maar de rest zou zo graag verder willen. IK hoop dat de onlangs verschoven bandvergadering wat meer duidelijkheid gaat brengen over wat iedereen voor ogen staat en hoe verder.
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22645
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ach, ik erger me momenteel ook heel erg aan het feit dat repeteren zo moeilijk is voor iedereen.
Vul je met de groep een doodle in voor een hele maand om één keer te kunnen samenkomen om een nieuw lid in te werken en dat blijkt dus quasi onmogelijk.
Zit je met één datum op een absurd tijdstip en niks anders is mogelijk...dan spelen er toch andere factoren mee die ik niet zo kan smaken.
what fools these mortals be
MarcoK
Berichten: 334
Lid geworden op: 24 jul 2010, 09:10

Bericht door MarcoK »

Ik vind de inzet van bandleden altijd lastig. Zelf vind ik als we afspreken om een nieuw nummer op te pakken en dat iedereen zijn/haar partij moet kennen. Bij ons is het meestal dat er een paar aanklooien (lijkt wel of ze alleen bij de repetitie een instrument in handen hebben en thuis niet).
басиста
Gebruikersavatar
ikheetbas
Berichten: 2124
Lid geworden op: 06 feb 2008, 14:42

Bericht door ikheetbas »

MarcoK schreef:Ik vind de inzet van bandleden altijd lastig. Zelf vind ik als we afspreken om een nieuw nummer op te pakken en dat iedereen zijn/haar partij moet kennen. Bij ons is het meestal dat er een paar aanklooien (lijkt wel of ze alleen bij de repetitie een instrument in handen hebben en thuis niet).
Het zal je verbazen hoeveel mensen dit doen.
Ik had er vroeger ook een handje van... :oops:
Tegenwoordig gaat er geen dag voorbij zonder dat ik heb gespeeld, al was het maar een paar oefeningen.
die hier zo nu en dan weer is
basstarter
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 dec 2013, 11:18

bandproblemen

Bericht door basstarter »

Ik speel bij een band die nooit optreed. Raar maar waar. Maar het geeft wel een enorme rust.
Dat wil niet zeggen dat ik vind dat niemand dus maar op moet treden. Begrijp het helemaal. I'm just saying.
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

ikheetbas schreef:
MarcoK schreef:Ik vind de inzet van bandleden altijd lastig. Zelf vind ik als we afspreken om een nieuw nummer op te pakken en dat iedereen zijn/haar partij moet kennen. Bij ons is het meestal dat er een paar aanklooien (lijkt wel of ze alleen bij de repetitie een instrument in handen hebben en thuis niet).
Het zal je verbazen hoeveel mensen dit doen.
Ik had er vroeger ook een handje van... :oops:
Tegenwoordig gaat er geen dag voorbij zonder dat ik heb gespeeld, al was het maar een paar oefeningen.
What the hell !! :shock:
Bas jongen, zijt ge terug ?? :D
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
ikheetbas
Berichten: 2124
Lid geworden op: 06 feb 2008, 14:42

Bericht door ikheetbas »

Madmac schreef: What the hell !! :shock:
Bas jongen, zijt ge terug ?? :D
halfomhalf :wink:
Een half jaar geleden werd ik door vrienden gevraagd om aan een tof project te werken.
Voor ik het wist had ik na een paar jaar radiostilte weer een bas om mijn nek en een stapel speakers! :jam:
die hier zo nu en dan weer is
Gebruikersavatar
steekie
PADDLEMAN
Berichten: 3521
Lid geworden op: 23 dec 2007, 22:57

Bericht door steekie »

Een stapel speakers is altijd goed :jam:
Nog steeds goed bezig....
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

wombatboter schreef:Ach, ik erger me momenteel ook heel erg aan het feit dat repeteren zo moeilijk is voor iedereen.
Vul je met de groep een doodle in voor een hele maand om één keer te kunnen samenkomen om een nieuw lid in te werken en dat blijkt dus quasi onmogelijk.
Zit je met één datum op een absurd tijdstip en niks anders is mogelijk...dan spelen er toch andere factoren mee die ik niet zo kan smaken.
Enkele weken terug is mijn vorige band ook om die redenen geploft. De repetities kwamen maar niet rond en toen heb ik een datumprikker.nl aangemaakt en iedereen verzocht deze in te vullen. Toen werd pijnlijk duidelijk dat repeteren 1 keer in de 2 maanden mogelijk was. Tja, aan mij lag het niet maar 1 persoon in ploegendienst, de ander die elk weekeinde moest werken en 1 die een vrouw in de verzorging heeft en samen een klein kind. Dan houdt het gewoon op.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Plaats reactie