Beste bassist van het forum

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Marcello
Berichten: 598
Lid geworden op: 07 okt 2003, 20:57

Bericht door Marcello »

Sander schreef:
Baskabouter schreef:
Klopt, het is ook een voorbeeld.
Ik was ook het enige bandlid die in de studio met de klick-track kon meespelen, dus dat is toch wel strak te noemen.
Maar aan de andere kant en misschien is dit wel weer een nieuw discussiepunt, een drummer moet de boel leiden en niet volgen....Is het bij jou dan ook niet zo dat als jij een foutje maakt dat jouw drummer het dan ook even niet meer weet Sander? bij mij wel...... (ik krijg nu vast opmerkingen dat ik de drummer moet dumpen :shock: )


oh ja een klick track is net zoiets als een metronoom, ritmebox e.d....
Best wel, eigenlijk.
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 180
Lid geworden op: 18 okt 2003, 20:33

Bericht door Sander »

Klick-track lijkt me bijzonder kut. (maar dat is toch alleen voor drummers of heb ik het mis? dat laatste zal wel het geval zijn...)

Ik maak constant fouten, en de drummer lijkt daar niet echt moeite mee te hebben, haha.

Momenteel heb ik het idee dat de drummer mij volgt i.p.v. andersom. Ik ontwikkel me als bassist en ga daardoor ook anders spelen.
We zijn bijvoorbeeld met een nieuw nummer bezig en bij een bepaald stukje zou ik vroeger gewoon finger-style gespeeld hebben en nu slap ik dat stukje.
De drummer vroeg toen geiiriteerd (zo kwam het op me over) of ik dat stukje zo nodig moest slappen.
Ik weet eigenlijk niet waarom hij dat zo geirriteerd vroeg.
Ik denk doordat ik anders ga spelen, hij gedwongen wordt ook anders te spelen en daardoor volgt hij mij...
„Het ergste moet nog komen."

"Het publiek is zo onnozel, dat het liever het nieuwe dan het goede leest."

Arthur Schopenhauer
Gebruikersavatar
Marcello
Berichten: 598
Lid geworden op: 07 okt 2003, 20:57

Bericht door Marcello »

Ik heb de klick-track gebruikt om strakker te worden. Ik begrijp jouw verhaal erg goed, ik maak het ook mee. Bij onze band gaat ook iedereen vooruit behalve.....en dan is hij inderdaad geirriteerd, jammer maar helaas. Gewoon je eigen weg blijven bewandelen,als de rest van je band jouw slapstuk mooier vindt dan toen je het in fingerstyle speelde gewoon houden ! Een eigen nummer groeit altijd dat is juist het mooie van muziek maken of niet dan ?
Best wel, eigenlijk.
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

beste bassist? tja ....ik denk dat de beste bassist er mischien wel degelijk is onder ons, wat maakt iemand tot de beste bassist?
Het zou dan iemand moeten zijn die zowel als techniek, groove, mooie toon, en van bijna alle stijlen thuis is.......en alles dan ook als beste allemaal beheerst..........dat wordt bijna onmogelijk...maar als iemand dat allemaal kan, en praktisch alles kan spelen....is die persoon wel misschien de beste bassist van dit Forum......
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

superbas42 schreef:beste bassist? tja ....ik denk dat de beste bassist er mischien wel degelijk is onder ons, wat maakt iemand tot de beste bassist?
Het zou dan iemand moeten zijn die zowel als techniek, groove, mooie toon, en van bijna alle stijlen thuis is.......en alles dan ook als beste allemaal beheerst..........dat wordt bijna onmogelijk...maar als iemand dat allemaal kan, en praktisch alles kan spelen....is die persoon wel misschien de beste bassist van dit Forum......
Of de wereld........aangezien dat nooit iemand lukt.......
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Yeti
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 feb 2004, 12:39

Bericht door Yeti »

Erg veel verschillende meningen, begrijpelijk natuurlijk.

Misschien kan er beter gevraagt worden naar een muziekstuk of baspartij
waar je erg trots op bent en die je mee kunt spelen of zo??!! Iets dat een beetje je niveau aan geeft?
Boekholt Thunderbass
Fender Custom Classic Jazz
Fender '57 Precision
Ampeg SVT '75 + Ampeg 810
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

idd een beter ID ja... al krijg je nu weer zo'n opbieding. Pas als je echt hoort, dan weet je waar je aan toe bent. Ik kan me echt niet voorstellen waarom dit zo'n relevante vraag is voor sommige mensen...:(
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Trigger
Berichten: 659
Lid geworden op: 10 dec 2003, 16:04

Bericht door Trigger »

Wheezl schreef:Oh, okay Yawie, just checking denk :-)

Onzin topic, sure. Cynisme, tuurlijk.. Maar als je nou heel eerlijk bent he, ben je dan niet een klein beetje benieuwd naar ieder zijn chops hier? Ik bedoel, zit ik te lullen met een stel prutsers, of met een stel pro's? Met een stel talenten, of een stel mislukkelingen?

Tuurlijk maakt het helemaal niet uit, dat is het punt niet, maar ik kan me niet voorstellen dat niemand zich ooit heeft afgevraagd op welke level de rest zit, ook al is dat niet de meest symphatieke vraagstelling..

toch?
NIET DUS. Ik kom eerder op dit en andere forums om info op te doen over basgear dan om uit te zoeken of ik op dit forum wel de beste ben of wellicht een ander. Dat kan me echt niet schelen. Dat is ook zo als ik luister naar een band: ik richt me op het bandgeheel en niet op de bassist. Daarom zijn bands zoals AC/DC, Led Zeppelin, ZZ Top etc zo geweldig in mijn ogen: er zit geen freak op de bas die zijn 'chops' (gadver wat een woord zeg) graag aan de luisteraar overbrengt. Ik hou ook niet van Marcus Miller of Jaco Pastorius, dat vind ik vallen onder gefreak. (Oei oei oei, hiermee schop ik tegen wat schenen denk ik!)
https://www.blackbottleriot.com" onclick="window.open(this.href);return false; (guitar)
https://www.myspace.com/mellotones" onclick="window.open(this.href);return false; (bass)
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 496
Lid geworden op: 09 okt 2003, 13:07

Bericht door roberto »

en als we eruit zijn wie dan de beste bassist is huren we met z'n allen het olympisch stadion af en na de podiumceremonie mag de beste bassist een ererondje lopen met z'n bas om z'n nek. wuivend naar het gepeupel die slechts figuranten zijn in het wonderlijke basspel waarvan de beste bassist het sprankelende middelpunt is.

ik ga m'n therapeut bellen.

groeto
'Let Beavis & Butthead preach to our youth about fire'
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Bericht door Wheezl »

Ik vind het gewoon leuk om een vet goede bassist aan het werk te zien, dus ik ga niet zeggen dat iemand zijn skillz me niet interreseren...

Ik vind het heerlijk om een vette bassist te horen spelen over supergoeie gear, dus ook iemand zijn apparatuur interreseert me..

In andere woorden, als Wooten in Town is wil ik hem graag zien.. Als ik lees dat Arabesque over een Fbass met aguilar amp speelt wil ik hem wel graag horen.. Waarom is dat slecht?

Dus anderen hun skills en gear zijn niet perse boeiend uit competitie, maar gewoon omdat alles omtrent bas me interreseert.

Ik ben gewoon een gearhead en een bassfreak..

Jij daarintegen hebt al hebt in middels al geuit dat je plectrums HAAT, slappen HAAT, contrabassen voor ouwe lullen vind, chops onzin vind en al een hekel aan het woord hebt...

Ik bedoel, het hoeft je stijl niet te zijn, maar om nou overal wat niet jouw smaak is meteen complete onzin te vind ik een beetje beperkend..

Zoals sommigen zeggen; Diversity is the spice of life.. Dit vind ik ook voor muziek gelden...

Again tis maar een mening..
Wat boeit het eigenlijk ook allemaal..
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 496
Lid geworden op: 09 okt 2003, 13:07

Bericht door roberto »

even serieus dan maar.

de beste bassist is diegene die in een echt goede band speelt (ik dus niet), de groove snapt en de nummers beter maakt door gewoon een hele goeie 'backbone' te zijn. eerder dingen weglaten dan toevoegen.

jeff ament van pearl jam is een goed voorbeeld. ik heb em welles live gezien en die gozer kan het dak van ahoy eraf blazen als ie dat zou willen.

dat gefriedeletiedel van pastorius, miller en nog een paar van die wizzkids is allemaal wel leuk en als je het allemaal na kan spelen, je krijgt er ook een enorme kick van, maar het blijft nadoen. ik merk bij mezelf dat ik riedeltjes/fills jat van die gasten en dat is niet goed. een goed excuus is dat alles al een keer gedaan is ok maar ik denk dat wereldwijd de beste bassist niet bestaat omdat iedereen andere dingen leuk vindt en op een forumpie in nederland al helemaal niet.

groeto

orakel
'Let Beavis & Butthead preach to our youth about fire'
Gebruikersavatar
Trigger
Berichten: 659
Lid geworden op: 10 dec 2003, 16:04

Bericht door Trigger »

Wheezl schreef: Jij daarintegen hebt al hebt in middels al geuit dat je plectrums HAAT, slappen HAAT, contrabassen voor ouwe lullen vind, chops onzin vind en al een hekel aan het woord hebt...

Ik bedoel, het hoeft je stijl niet te zijn, maar om nou overal wat niet jouw smaak is meteen complete onzin te vind ik een beetje beperkend..

Zoals sommigen zeggen; Diversity is the spice of life.. Dit vind ik ook voor muziek gelden...
Duidelijk, Diversity is the spice of life. En uit die diversiteit kun je dan destilleren wat hetgeen is dat jou bevalt - door het uitgeprobeerd te hebben. De term 'haten' is misschien wat zwaar uitgedrukt bedenk ik me nu, zeker als het in CAPS staat. Heel gevaarlijk, want bij forums zijn mensen snel op hun teentjes getrapt. Laat ik mezelf corrigeren door het 'niet houden van' of 'niet mijn ding' te noemen. De reden dat ik me wat sterker uitdruk dan hier gemiddeld is, komt doordat ik graag wat meer discussie zou zien op dit forum. Dan moeten er argumenten voor de dag komen en dat is heel wat interessanter dan de vraag wie de beste bassist is. Vergeet niet dat forums zoals deze erg bruikbaar zijn om van elkaar te leren, dus ook van elkaars fouten!
Om eens in te gaan op de dingen die je noemt (want het blijft natuurlijk een discussieforum): * plectrums haat ik inderdaad omdat je vingerstijl (zowel links als rechts) een onderdeel is van je Tone, met plectrum beperk je je Tone en het is nogal eendimensionaal...bovendien geloof ik dat je meer 'feeling' in je spel kunt leggen door fingerstyle te spelen; * slappen is ontstaan vanuit het gemis van een drummer en toen heeft Larry Graham (geweldige bassist overigens) dat opgevangen door percussief op z'n bas te tokkelen...heel knap, nuttig in zo'n geval en het kan zeker wel goed gedaan en gedoseerd worden, maar om het zelf te doen haat ik het inderdaad omdat het zo snel gefreak wordt en bijna door niemand nog wordt gebruikt op een manier die 'nuttig' is... ik vind Flea een goed voorbeeld van een bassist die het weet te doseren; * contrabassen heb ik met enige spot - die je wel zal zijn opgevallen - voor oude lullen genoemd, maar ook heb ik daarbij geschreven dat ik veel respect heb voor contrabassisten...dit is geen twistpunt. Ik heb ook uitgelegd waarom ik momenteel geen contrabas speel.
Ik denk dat voor mij de bottom line is dat ik bij veel bassisten de Ballen mis en dat ze vaak niet beseffen wat hun plaats is, zoals ik al van meerdere mensen heb gelezen hier gelukkig. Lekker zwart/wit en controversieel: het zijn vaak de 'Kings of the Jam' en ze leven ervoor om op een zolderkamer hun chops tot in den treure te repeteren, om die dan tijdens die ene wekelijkse jamsessie te presenteren. Of dat nu past in hetgeen er gespeeld wordt maakt niet uit, want daar wordt niet naar geluisterd. De sfeer die dan hangt op zo'n sessie is over het algemeen zo van 'pfff...wie ben jij....ik ben beter dan jou...en pas op dat je m'n 36-snarige-met-6-actieve-elementen bas niet omverloopt want die heb ik in het zicht gezet'. Misschien dat jullie die dit lezen me nu een irritante eikel vinden (ben ik ook he) maar ga eens kijken op die jamsessies zou ik zeggen. Ga eens na of er samen gespeeld wordt of dat iedereen op een eiland staat te pielen zonder te horen wat de rest doet.
Ik geef gewoon graag wat tegengas als het hier te gezellig wordt... :twisted: :twisted: :twisted:









:?: :?: Nou, wat zullen we nu voor posts gaan krijgen hier... :?: :?:
https://www.blackbottleriot.com" onclick="window.open(this.href);return false; (guitar)
https://www.myspace.com/mellotones" onclick="window.open(this.href);return false; (bass)
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Bericht door Wheezl »

Jamar, jamaar! Zucht, ik geef het op..

Nee hoor, geintje.. Vind het idd ook wel goed om wat meer te discusseren..

Baal alleen dak wat minder tijd heb om vanalles te typen.. Mischien van het weekend..

Ik vind in ieders wel dat plectrum een onderdeel is van het hele tone scala.. Een band als Shellac of Tomahawk staat een plectrum bassist gewoon het best bvb..

Ik vind persoonlijk Flea een beetje slecht voorbeeld van een slapper met Tone, met name zin oudere "Music Man + Galien Kruger" materiaal.

Bas kan met jammen ook idd gewoon lekker simpel gehouden worden.. Maar met chops is het natuurlijk wel zo, dat al wil maar 1 dingetje wat wat moeilijker 1 keer helemaal goed doen, moet je het wel 100x geoefend hebben.. Net als een gitarist die een hele oefensessie loopt te soleren.. Heel irritant, maar bij een optreden wil ik dat ie die ene solo van een halve minuut goed doet, dus moet ie oefenen.. Zelfde met Bass chops.. Daar is de oefenruimte toch voor?
Jam sessies uitgesloten dan idd..

Ik heb de pest aan jam sessies anyway.. Idd wat je zegt, teveel gepiel, allemaal om de beurt.. Toch lijkt het een beetje of dat de bdoeling is van de jam sessies. En dan bedoel ik niet de Jam sessies waarin je lekker met je eigen drummer een stukje gaat pielen, maar gewoon die eeuwig dudrende improvisatie sessies enzo.
Gebruikersavatar
Marcello
Berichten: 598
Lid geworden op: 07 okt 2003, 20:57

Bericht door Marcello »

Jamsessies zijn inderdaad erg shit, weer zo'n kereltje met een heeeel grooot verhaal doet 5 minuutjes z'n dingetje en gaat dan weer.
Ik ben wel eens met m'n band een jaar lang 'gastheer'geweest op zo'n sessie. Het betekend dat jij voor backline e.d. kan zorgen, wat in de praktijk betekend dat de meeste sessie muzikanten jouw als roadie in de meest negatieve zin van het woord beschouwen en niet als collega muzikant die een sessie organiseerd.

Maar, spelen met plectrum kan ook erg mooi zijn. Als je lang genoeg probeerd kan je ook met meer nuance in je basspel spelen. (denk ook eens aan de verschillende diktes van de plectrums) Ik ben het wel zelf eens dat met vingers spelen beter is voor je geluid maar soms kan het ook nuttig zijn om een plectrum te gebruiken. Ik gebruikte ook vaak een plectrum voor de snellere nummers maar na veel oefenen lukt het uiteindelijk ook met je vingers, vooral voor de metalheads onder ons is dit erg nuttig.

Er werd over flea gesproken als voorbeeld van een fingerstyle speler en slapper, maar na zijn uitstapje bij Jane's Addiction is hij op de laatste peppers cd ook (soms) met een plectrum gaan spelen !!!!
Best wel, eigenlijk.
Gebruikersavatar
Trigger
Berichten: 659
Lid geworden op: 10 dec 2003, 16:04

Bericht door Trigger »

O.K., maar wat ik schreef over Flea is dat hij een bassist is die goed z'n slaps weet te doseren...
Ik kan me voorstellen dat het KUT is om gastheer te zijn op zo'n jamsessie. Dat is écht klote lijkt me... Ten eerste omdat je dan altijd aanwezig moet zijn bij die avonden en ten tweede omdat al die Kings Of The Jam over jouw spullen moeten spelen...AAAAAAAAAARRRGH!
https://www.blackbottleriot.com" onclick="window.open(this.href);return false; (guitar)
https://www.myspace.com/mellotones" onclick="window.open(this.href);return false; (bass)
Plaats reactie