Wheezl schreef:
Jij daarintegen hebt al hebt in middels al geuit dat je plectrums HAAT, slappen HAAT, contrabassen voor ouwe lullen vind, chops onzin vind en al een hekel aan het woord hebt...
Ik bedoel, het hoeft je stijl niet te zijn, maar om nou overal wat niet jouw smaak is meteen complete onzin te vind ik een beetje beperkend..
Zoals sommigen zeggen; Diversity is the spice of life.. Dit vind ik ook voor muziek gelden...
Duidelijk,
Diversity is the spice of life. En uit die diversiteit kun je dan destilleren wat hetgeen is dat jou bevalt - door het uitgeprobeerd te hebben. De term 'haten' is misschien wat zwaar uitgedrukt bedenk ik me nu, zeker als het in CAPS staat. Heel gevaarlijk, want bij forums zijn mensen snel op hun teentjes getrapt. Laat ik mezelf corrigeren door het 'niet houden van' of 'niet mijn ding' te noemen. De reden dat ik me wat sterker uitdruk dan hier gemiddeld is, komt doordat ik graag wat meer
discussie zou zien op dit forum. Dan moeten er argumenten voor de dag komen en dat is heel wat interessanter dan de vraag wie de beste bassist is. Vergeet niet dat forums zoals deze erg bruikbaar zijn om van elkaar te leren, dus ook van elkaars fouten!
Om eens in te gaan op de dingen die je noemt (want het blijft natuurlijk een discussieforum): * plectrums haat ik inderdaad omdat je vingerstijl (zowel links als rechts) een onderdeel is van je Tone, met plectrum beperk je je Tone en het is nogal eendimensionaal...bovendien geloof ik dat je meer 'feeling' in je spel kunt leggen door fingerstyle te spelen; * slappen is ontstaan vanuit het gemis van een drummer en toen heeft Larry Graham (geweldige bassist overigens) dat opgevangen door percussief op z'n bas te tokkelen...heel knap, nuttig in zo'n geval en het kan zeker wel goed gedaan en gedoseerd worden, maar
om het zelf te doen haat ik het inderdaad omdat het zo snel gefreak wordt en bijna door niemand nog wordt gebruikt op een manier die '
nuttig' is... ik vind Flea een goed voorbeeld van een bassist die het weet te doseren; * contrabassen heb ik met enige spot - die je wel zal zijn opgevallen - voor oude lullen genoemd, maar ook heb ik daarbij geschreven dat ik veel respect heb voor contrabassisten...dit is geen twistpunt. Ik heb ook uitgelegd waarom ik momenteel geen contrabas speel.
Ik denk dat voor mij de bottom line is dat ik bij veel bassisten de
Ballen mis en dat ze vaak niet beseffen wat hun plaats is, zoals ik al van meerdere mensen heb gelezen hier
gelukkig. Lekker zwart/wit en controversieel: het zijn vaak de 'Kings of the Jam' en ze leven ervoor om op een zolderkamer hun
chops tot in den treure te repeteren, om die dan tijdens die ene wekelijkse jamsessie te presenteren. Of dat nu past in hetgeen er gespeeld wordt maakt niet uit, want daar wordt niet naar geluisterd. De sfeer die dan hangt op zo'n sessie is over het algemeen zo van 'pfff...wie ben jij....ik ben beter dan jou...en pas op dat je m'n 36-snarige-met-6-actieve-elementen bas niet omverloopt want die heb ik in het zicht gezet'. Misschien dat jullie die dit lezen me nu een irritante eikel vinden (ben ik ook he) maar ga eens kijken op die jamsessies zou ik zeggen. Ga eens na of er samen gespeeld wordt of dat iedereen op een eiland staat te pielen zonder te horen wat de rest doet.
Ik geef gewoon graag wat tegengas als het hier te gezellig wordt...
Nou, wat zullen we nu voor posts gaan krijgen hier...