Beste bassist van het forum
Ik vind jamsessies heel nuttig en leuk om te doen. Hierdoor krijg je de kans met voor jouw onbekende muzikanten te spelen. En om evt. podiumervaring op te doen of zo. Meestal hangt er een lekker relaxed sfeertje en mag iedereen meedoen, dus ook bassisten die nog niet zo ver gevorderd zijn. Dit kan natuurlijk ook minder interessant voor de luisteraar zijn.
Boekholt Thunderbass
Fender Custom Classic Jazz
Fender '57 Precision
Ampeg SVT '75 + Ampeg 810
Fender Custom Classic Jazz
Fender '57 Precision
Ampeg SVT '75 + Ampeg 810
Jamsessies die ik heb meegemaakt bestond uit het spelen van een rifje van hooguit 3 accorden of nootjes en dan gaat zo'n klootviool (gitarist dus) er vervolgens 3 kwartier op "soleren".Ik vind jamsessies heel nuttig en leuk om te doen. Hierdoor krijg je de kans met voor jouw onbekende muzikanten te spelen. En om evt. podiumervaring op te doen of zo. Meestal hangt er een lekker relaxed sfeertje en mag iedereen meedoen, dus ook bassisten die nog niet zo ver gevorderd zijn. Dit kan natuurlijk ook minder interessant voor de luisteraar zijn.
Kijk een workshop is weer wat anders en daar leer je wat, maar jamsessies bij je kroeg om de hoek......nou neeeeee.
Ze slopen je spullen, vinden zichzelf altijd beter en dat vergeten ze even zo'n sessie is waarschijnlijk ook de enige keer dat ze uberhaupt op het podium komen.....
Maar ja ik heb het hierboven al aangegeven, ik heb alleen maar slechte ervaringen ermee.
Best wel, eigenlijk.
Het hangt er ook vanaf met welke instelling je naar een jamsessie gaat. Een jamsessie kan best interessant zijn als je andere muzikanten zoekt om een band mee te starten bijvoorbeeld.
Maar idd, veel gitaristen zijn vrij waardeloos en lijken geen oren te hebben en als je dan ook weer drummers hebt die door het drumstel heen raggen houdt het vrij snel op.
Goed samenspel tijdens een jamsessie is ook vrij lastig moet ik toegeven (zeker met mensen die je niet kent), tenzij je standards speelt of zo.
Maar idd, veel gitaristen zijn vrij waardeloos en lijken geen oren te hebben en als je dan ook weer drummers hebt die door het drumstel heen raggen houdt het vrij snel op.
Goed samenspel tijdens een jamsessie is ook vrij lastig moet ik toegeven (zeker met mensen die je niet kent), tenzij je standards speelt of zo.
Heb ik toch een iets andere ervaring. Ik heb met best interessante lui gespeeld die erg open stonden voor andere muzikanten en hun ideeen. Het ging telkens een andere kant op. Kheb trouwens ook wel jamsessies meegemaakt waar gewoon een hele bestaande band het podium op kwam en hun covers gingen spelen.... en ook nog slecht!!!!!!
Boekholt Thunderbass
Fender Custom Classic Jazz
Fender '57 Precision
Ampeg SVT '75 + Ampeg 810
Fender Custom Classic Jazz
Fender '57 Precision
Ampeg SVT '75 + Ampeg 810
Jam sessies... een wonderbaarlijk evenement. Heb twee keer meegedaan, de eerste keer sloeg in als een bom toffe gasten en gastinnen die met elkaar nummers maken, er in verstrikken, lachen en dan even biertje halen om vervolgens weer door te knallen. Leek bijna een reguliere oefensessie met de band, vaker doen dacht ik. Die tweede keer J#$@! heb echt na tien minuten de boel afgebroken, twee mensen met een open blik en vier knakkers die de sterren...(tja wat deden ze er mee), publiek geirriteerd, daar waar ze de vorige keer zelfs oprecht lol hadden om het af en toe spoorloos spellende stel jammers, hoe gek ze smeerden hem tegelijk met mij. Een eerste klas ruggegraattest.
Mooi, ff gal spugen en nu die beste bassist tja je raad het al d... Een top bassist beheerst de techniek, heeft feel, groove, durft buiten de theorie te duiken maar is vooral muzikant en dat is voor mij iemand die objectief (zijn voorkeur achterwege laten) naar muziek kan luisteren, kan horen/voelen wat het is dat een nummer goed of slecht maakt en daar geen genreoordeel of technischevoorkeur aan vastplakt. Fingerstyle, plectrum, slappen, muting, etc. het zijn toch gewoon onderdeel van je techniek, je muziekstijl kan bepalen of je wel of niet gebruik maakt van een bepaalde techniek, maar om over een techniek een oordeel te geven vind ik arrogant. Plectrum is niet mijn ding maar "this is the place" van de peppers is als ik met niet vergis ook met plectrum en past perfect bij de feel van het nummer.
Het is de kunst om dat juiste ontastbare te brengen in een nummer en of dat nu gepiel(Jaco draait zich om in zijn graf) is of minimaal spel...
Mooi, ff gal spugen en nu die beste bassist tja je raad het al d... Een top bassist beheerst de techniek, heeft feel, groove, durft buiten de theorie te duiken maar is vooral muzikant en dat is voor mij iemand die objectief (zijn voorkeur achterwege laten) naar muziek kan luisteren, kan horen/voelen wat het is dat een nummer goed of slecht maakt en daar geen genreoordeel of technischevoorkeur aan vastplakt. Fingerstyle, plectrum, slappen, muting, etc. het zijn toch gewoon onderdeel van je techniek, je muziekstijl kan bepalen of je wel of niet gebruik maakt van een bepaalde techniek, maar om over een techniek een oordeel te geven vind ik arrogant. Plectrum is niet mijn ding maar "this is the place" van de peppers is als ik met niet vergis ook met plectrum en past perfect bij de feel van het nummer.
Het is de kunst om dat juiste ontastbare te brengen in een nummer en of dat nu gepiel(Jaco draait zich om in zijn graf) is of minimaal spel...
Mijn gitarist (It's mine, all mine) staat er op dat ik bij elke repetitie minstens zo lang als hem soleer. Ik speel een half uur een paar grondtonen en hij gaat zn gang, hij speelt een half uur wat powerchords en ik ga mn gang. Werkt tot nu toe goedBaskabouter schreef:
Jamsessies die ik heb meegemaakt bestond uit het spelen van een rifje van hooguit 3 accorden of nootjes en dan gaat zo'n klootviool (gitarist dus) er vervolgens 3 kwartier op "soleren".