Amp harder & zachter aanslaan...

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 180
Lid geworden op: 18 okt 2003, 20:33

Amp harder & zachter aanslaan...

Bericht door Sander »

Bij een andere topic zei iemand (volgens mij De Teng) dat je het best je amp iets harder moest zetten en zachter aanslaan op de bas, om zo een irritante klik te voorkomen.

Nu vroeg ik me het volgende af:

Stel ik zet mijn amp harder en sla de snaren zachter aan. Hardstikke mooi.
Als ik nu een nummer speel waarin ik finger style speel en slap dan klinkt dat geslap natuurlijk veel en veel harder vergeleken met de rest van mijn basspel.
Wat kun je hiertegen doen?
„Het ergste moet nog komen."

"Het publiek is zo onnozel, dat het liever het nieuwe dan het goede leest."

Arthur Schopenhauer
Gebruikersavatar
J!
Berichten: 870
Lid geworden op: 11 jan 2004, 15:12

Bericht door J! »

trainen of een goeie compressor kopen!

J! 8)
netjes?

TWITTERRRRRRRRRR

netjes!
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Idd, dat was ik ja. Overigens niet om een irritante klik te voorkomen, maar om je spel veel dynamischer te maken. Al eens geprobeerd in een band trouwens? Moet het niet metal zijn, geintje...zelfs daar kan heto ook!... :mrgreen:

Idd..trainen om te kijken of je het volume verschil kunt compenseren. Oftewel VEEL minder hard aanslaan met slappen thuis. Het hoeft nl. helemaal niet hard, 't is een subtiele techniek. Overigens helpt een goed afgesteld bas ook heel goed daarbij.

Bij optredens is dat moeilijk om die discipline vol te houden, dus misschien even je volumeknop naar beneden (klein tikkie) of zoals hierboven al werd gezegd een compressor kopen. Zeker als je je amp omhoog schroeft kun je het je bijna niet veroorloven om een -per ongeluk- onbehouwen slapknal uit je speakers te compressen, anders schrik je je dood in't publiek. ;)
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

ik denk niet dat je jezelf aan moet leren om zachter te slappen... dat haalt de speciale sound van slappen uit je geluid... als je hard aanslaat gaat je snaar pas dat echt slapgeluid maken... en bij poppen is het net zo.

Ik denk dat de beste oplossing om die klik te voorkomen is om bij de brug te spelen of om een compressor te komen en dat zacht aanslaan trucje te gebruiken
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

RobertoEDB605 schreef:ik denk niet dat je jezelf aan moet leren om zachter te slappen... dat haalt de speciale sound van slappen uit je geluid... als je hard aanslaat gaat je snaar pas dat echt slapgeluid maken... en bij poppen is het net zo.

Ik denk dat de beste oplossing om die klik te voorkomen is om bij de brug te spelen of om een compressor te komen en dat zacht aanslaan trucje te gebruiken
Je spreekt jezelf nu direct al tegen... wat bedoel je nu?

Waarom zou je het niet op zijn minst kunnen proberen, in de veronderstelling dat goed nooit goed genoeg is? 't Is ff wennen, maar je krijgt er wel wat voor terug. :roll:
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

RobertoEDB605 schreef:ik denk niet dat je jezelf aan moet leren om zachter te slappen... dat haalt de speciale sound van slappen uit je geluid... als je hard aanslaat gaat je snaar pas dat echt slapgeluid maken... en bij poppen is het net zo.
Om te slappen hoef je echt niet hard te slaan ofzo hoor. Hoe rustiger en beheerster hoe beter. Zelf ben ik nog niet zo heel lang bezig met slappen, maar dit heb ik al wel door. Harder slappen heeft geen nut!
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Over dat zachter aanslaan ben ik het niet helemaal eens. Ik speelde eerst ook met een zachte aanslag, nooit geen problemen mee gehad.
Daarna heb ik les genomen van een pro met 30 jaar ervaring.
Je raadt het al: het eerste wat ik moest veranderen was mijn aanslag...
Als je een snaar vol, hard en gecontrolleerd aanslaat is je toon namelijk een stuk dieper en voller, het hout resoneert ook een heel stuk meer mee, anders wordt het geluid enkel en alleen bepaald door je pickups . Dit vergt enige oefening om het goed te beheersen (je wilt immers niet je fretten mee laten klapperen).
Maar mijn toon is er wel een stuk op vooruit gegaan. Het is iig het beste advies dat ik heb gekregen op basgitaargebied.

Nu gaan jullie beweren dat mijn verhaal onzin is etc., en dat mag van mij :). Want ik kom van het kamp van de-mensen-die-zacht-aanslaan en had hetzelfde gezegd een jaar geleden.
Maar goed, het valt me nu wel op, luister maar eens naar de top bassisten, bijna allemaal hebben ze een vrij volle, ferme aanslag.
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

O, en bijkomend voordeel: je hebt veel minder moeite om je slapgeluid op gelijkmatig niveau te krijgen ;).
Zie daar je antwoord. Gewoon harder fingerstyle spelen.
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Q. schreef:Over dat zachter aanslaan ben ik het niet helemaal eens. Ik speelde eerst ook met een zachte aanslag, nooit geen problemen mee gehad.
Daarna heb ik les genomen van een pro met 30 jaar ervaring.
Je raadt het al: het eerste wat ik moest veranderen was mijn aanslag...
Heel herkenbaar.. heb ik precies hetzelfde! Ik sloeg zeg maar net hard genoeg aan om een toon te krijgen en dat moest dus harder. "Begin maar eens om je versterker zachter te zetten" werd mij gezegd.
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 180
Lid geworden op: 18 okt 2003, 20:33

Bericht door Sander »

Als ik dus finger style harder ga aanslaan, dan klapperen mijn fretten dus mee en dat is echt een vernaaid geluid vind ik.
Hoe sla je je snaar dusdanig hard aan (finger style) dat dat geen geklapper met zich meebrengt.
Ik speel bovendien altijd bij de brug, mijn mijn duim rustend op de pick up bij die brug...
„Het ergste moet nog komen."

"Het publiek is zo onnozel, dat het liever het nieuwe dan het goede leest."

Arthur Schopenhauer
roy
Berichten: 143
Lid geworden op: 26 jan 2004, 22:01

Bericht door roy »

Ik gebruik de volumeknop op mijn bas altijd.Daar kun je pas veel mee doen vind ik.....Soms is het harde aanslaan en het ketsen van de snaren op de hals gewoon mooi,maar soms ook niet.
De positie van je rechterhand doet veel aan kleur, of tone, of hoe je dat moet zeggen weet ik niet.
Omdat ik een buizenvoorversterker heb kan soms veel gitaaroutput (dus meer oversturing ) mooi zijn, en toch zacht te spelen.
Soms is het mooier om alles hard te doen, of alles zacht, of ertussenin of weet ik wat voor combinatie je wilt maken.
De regel voor mij is:

Continu blijven luisteren en je aandeel in het bandgeluid zoeken en proberen te leveren, wat op dat moment nodig is. Steeds weer aanpassen,volume en kleur, want dat doen je medemuzikanten lijkt mij ook.
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Sander schreef:Als ik dus finger style harder ga aanslaan, dan klapperen mijn fretten dus mee en dat is echt een vernaaid geluid vind ik.
Hoe sla je je snaar dusdanig hard aan (finger style) dat dat geen geklapper met zich meebrengt.
Ik speel bovendien altijd bij de brug, mijn mijn duim rustend op de pick up bij die brug...
ik gooi gewoon mn treble helemaal dicht op mn bass. dan is 't geklapper weg
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

ik heb btw zoiezo niet zoveel last van "geklapper"
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Bericht door Wheezl »

Ik hou er wel van, een beetje geklapper.
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Zo blijkt maar weer dat de een het weer anders opvat als de ander... wel grappig eigenlijk.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Plaats reactie