Met welk(e) nummer(s) ben je begonnen?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Eeruku
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 dec 2010, 18:31

Met welk(e) nummer(s) ben je begonnen?

Bericht door Eeruku »

Voor sommigen alweer jaren geleden, voor anderen slechts weken, maar welk nummer heeft jouw basavontuur van de grond gebracht? en hoe kijk je terug op deze beslissing?

Was het achteraf gezien te makkelijk? Of heb je juist veel geleerd met beze beslissing?

In plaats van een opsomtopic ben ik eigenlijk best benieuwd naar de reden waarom bepaalde nummers gekozen zijn, en of je ze aan iemand zou aanraden, of dat je achteraf gezien toch liever met wat anders was begonnen.

(Ja, dit is ook een verkapt 'wat kan ik nu oefenen?' topic, maar wat uitgebreider dan de standaard opsommingen :mrgreen: )

TS trapt af:

Ben zelf net iets te perfectionistisch om te zeggen dat ik een nummer al 'kan' maar ik ben bezig het nummer In the waiting line van Zero 7.
Het nummer boeit mij wat meer dan de standaard beginnersongs die veel mensen aanraden, en het feit dat je een versimpelde versie kan spelen is voor mij echt een pre, gaandeweg de moeilijkere deeltjes ook oefenen, en als ik me dapper voel er een paar bij de simpele versie ingooien.

Aangezien ik zelf pas een paar weken speel kan ik nog niet echt zeggen of dit een goeie keuze is, maar ik heb verdomd veel lol :dance:

Dus, waar begon jij mee? aan/af-rader ? waarom? discuss! :cheer:
Power corrupts. Knowledge is power. Study hard. Be evil.
Gebruikersavatar
Marcello
Berichten: 598
Lid geworden op: 07 okt 2003, 20:57

Bericht door Marcello »

Mijn allereerste baslijn ooit was Planet Caravan van Black Sabbath sindsdien ben ik altijd bijzonder gefascineerd gebleven van de baslijnen van Geezer Butler.
Mijn aanrader is om te beginnen met de muzieksoort die je zelf het leukst vind, heeft bij mij alleen maar het gevoel versterkt dat zo'n basgitaar een superinstrument is!
:jaaaaa:
Best wel, eigenlijk.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23318
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Heb je een schep? Dan kan ik graven........................... pfoe!!

Wat ik me als eerste kan herinneren is dat ik bij basles Broken Wings van Mr. Mister heb geleerd, op mijn verzoek. De leraar had het voor me uitgezocht :oops: Maar ik moet zeggen dat ik dat nog steeds een lekkere baspartij vind, al is het nummer zooooooooooooooooooooo 1985.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Lacertus
Berichten: 1198
Lid geworden op: 28 jul 2010, 13:20

Bericht door Lacertus »

Mijn eerste baspartij: Rappers Delight - Sugar Hill Gang!
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=A-302Jp0bVQ[/youtube]
> Basses & Amps & FX: zie Profiel |
> TE KOOP |
> ikke topic |
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23318
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Hahahahaha die heb ik gisteren nog gespeeld toen de drummer vervelend zat te doen. Ik wist niet eens dat ik m kon :)
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22623
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik sta een beetje verbaasd van het niveau dat die eerste nummers al hadden bij sommigen..
Als het echt het eerste liedje is dat je hebt aangeleerd is bvb Rappers Delight toch érg moeilijk :? ?
Mijn eerste baslijntje was "A Forest" van The Cure... Meer was technisch écht niet mogelijk.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3391
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

Lacertus schreef:Mijn eerste baspartij: Rappers Delight - Sugar Hill Gang!
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=A-302Jp0bVQ[/youtube]
Grappig verhaal met dat nummer.
Die baslijn is eigenlijk gejat van Chic - Good Times
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=8g6bUe5MDRo[/youtube]

Meer info over het gedoe daarvan hier
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15129
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Deze vraag is in het verleden wel eens meer langsgekomen. Hier bijvoorbeeld.

Ikzelf ooit (tijdens mijn eerste bascarriere) begonnen met "Another Brick In The Wall, part 2" van Pink Floyd.
Eerste nummer sinds ik les volg was "Wonderful Tonight" van Eric Clapton (denk ik toch ...)
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3391
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

Ik weet overigens niet meer waarmee ik thuis begonnen ben, maar mijn eerste les (december bas gekocht, nieuwe schooljaar eerste les) deed Level 42 - Dune Tune
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=VU9j5VTnZhA[/youtube]
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Het nummer waardoor ik overtuigd werd om te gaan bassen was 'Car Wash' van Rose Royce (die ik bijna 12 jaar later nog steeds niet kan spelen). Het eerste nummer dat ik ooit heb leren spelen...pfff...ik denk Another One Bites The Dust of Owner Of A Lonely Heart.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22623
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Hvitekrist schreef:Ik weet overigens niet meer waarmee ik thuis begonnen ben, maar mijn eerste les (december bas gekocht, nieuwe schooljaar eerste les) deed Level 42 - Dune Tune
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=VU9j5VTnZhA[/youtube]
Bizar... alweer zo moeilijk, kan het echt niet geloven dat dat een instapnummer is :?
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3391
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

wombatboter schreef:
Hvitekrist schreef:Ik weet overigens niet meer waarmee ik thuis begonnen ben, maar mijn eerste les (december bas gekocht, nieuwe schooljaar eerste les) deed Level 42 - Dune Tune
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=VU9j5VTnZhA[/youtube]
Bizar... alweer zo moeilijk, kan het echt niet geloven dat dat een instapnummer is :?
Dat is toen vanuit mezelf soortvan gekomen.
M'n vader zei een paar weken van te voren ofzo van "Moet je dit nummer eens leren voor de eerste les"
Dus ik dacht van is goed.
Ik heb toen met behulp van tabs de statische melodie geleerd.
Met de les zijn we daar toen op verder gegaan om het 'mooier' (slides en hammer-ons etc) te maken en de basnoten er aan toe te voegen.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Bij mij was dat Waterloo Sunset van The Kinks
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Midian
Berichten: 175
Lid geworden op: 15 dec 2007, 11:05

Bericht door Midian »

YYZ van Rush!! :jam:
Warwick, Bassline, Darkglass, Markbass, Zoom
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Dat was het eerste dat je spelen kon? Dat kan toch haast niet?

Geert, volgens mij komen we niet mee met de rest. :lol: Mijn eerste was volgens mij Enter Sandman van Metallica.
Plaats reactie