flatwound snaren ?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
WBP WorstBassPlayer
Berichten: 211
Lid geworden op: 11 dec 2009, 17:57

Re: flatwound snaren ?

Bericht door WBP WorstBassPlayer »

leuke bijkomstigheid van de labella 760FS op me bassie, de lak op de achterzijde van de hals is precies even glad als de snaren, op de een of andere manier voelt dat in de hand...een soort van logisch
(nu lijkt het me nog geen goed idee om bij roundwound snaren je hals ook maar geribbeld te vijlen............
Basgitaar spelen, is als luchtbasgitaarspelen, maar dan met een echte, een beetje a-tonaal, dat hoort bij een fretloze toch?. Maar ja, al stel ik mijn bas nog zo goed af, het wordt natuurlijk nooit een Flaterfoon heee.
Gebruikersavatar
WBP WorstBassPlayer
Berichten: 211
Lid geworden op: 11 dec 2009, 17:57

Re: flatwound snaren ?

Bericht door WBP WorstBassPlayer »

de labella james jamerson set ging vanwege omstandigheden even op m'n jazz bass. Nou had ik kort daarvoor even om een mediumscale gespeeld dus...... alle $#@%$@#$% wat een snaarspanning hebben die labella's. Dus waarom eigenlijk niet de james.j even een halve noot detunen ? makkelijk !! dus waarom niet nog een halve noot (inderdaad; een d-g-c-f stemming. Ha ha dat kan dus. (okee de E snaar naar D is klinischzzz deud voor zover die dat al niet was)
nog even een leuk flatxample; https://www.youtube.com/watch?v=qWdhgres7ts
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Re: flatwound snaren ?

Bericht door Tutu »

Ik ben na een hele tijd met Thomastik’s op mijn Precision te hebben gespeeld over gestapt op Labella 760
Waarom? Omdat ik met de T’s bj wat felle aanslag geen geluid meer uit mijn bas kreeg. Deze slappe snaren slaan dan als het ware dood op de toets!! :roll:

Met de Labella met de hogere snaarspanning is dat geheel verdwenen. Klank is gewoonweg ook fenomenaal!
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
Gebruikersavatar
WBP WorstBassPlayer
Berichten: 211
Lid geworden op: 11 dec 2009, 17:57

Re: flatwound snaren ?

Bericht door WBP WorstBassPlayer »

die ervaring delen we dan, ik heb thomastiks op een fretloze akoestische bas gehad omdat ze zo lekker konden zoemen als ze als een contrabassnaar aangeslagen werden, inderdaad ten koste van de aanslagplonk (vanaf nieuw is dit al minder). De felle plonk vond ik nog sterker bij ghs flatwounds, maar die blijken nu van een type te zijn geweest dat niet meer gemaakt wordt.

ik ga er altijd vanuit dat des te dunner de snaar des te lager de spanning? Hieronder zie je dat labellabello in al zijn wijsheid de E snaar op de jamerson set een weinig dikker gemaakt heeft in tegenstelling tot de A-D-G
LaBella Flats have different color silks... (no silk at ball ends)
760FX (Extra Light .039 .056 .077 .096) = Almost Red Orange Silk
760FL (Light .043 .060 .082 .104) = Red Silk
760FS (Standard .045 .065 .085 .105) = Black Silk
760FM (Medium .049 .069 .089 .109) = Blue Silk
0760M (Jamersons .052 .073 .095 .110) = Blue Silk (Royal blue)
Labella LTF-4R Low Tension Flexible Flats, 042-056-075-100
Basgitaar spelen, is als luchtbasgitaarspelen, maar dan met een echte, een beetje a-tonaal, dat hoort bij een fretloze toch?. Maar ja, al stel ik mijn bas nog zo goed af, het wordt natuurlijk nooit een Flaterfoon heee.
Ger
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 mar 2012, 21:32

Re: flatwound snaren ?

Bericht door Ger »

Wat zijn momenteel goede en betaalbare flatwound snaren? Mn laatste setje was alweer bijna 3 jr geleden, de dAddario's zijn tegenwoordig 43 euro, hopelijk kan dat goedkoper voor dezelfde kwaliteit. Bvd
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: flatwound snaren ?

Bericht door Erelid »

Flatwounds zijn met 3 jaar toch maar net ingespeeld?..
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26190
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: flatwound snaren ?

Bericht door Hans58 »

Dat. Maar als je dan toch andere wilt: deze chromes zijn 33 euro.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: flatwound snaren ?

Bericht door Sanders »

GHS flatwounds zijn de moeite, en prijs-kwaliteit erg goed.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
nusti
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 nov 2015, 21:34

Re: flatwound snaren ?

Bericht door nusti »

ik heb laatst voor het eerst flatwounds op een bas gelegd, de reden: speelgemak en het voorkomen van de vervelende "screeetch "bij sliden.... Ik heb gekozen voor chromes, omdat je toch ergens moet beginnen. Ik had wel gelezen dat deze qua sound tegen de rounds aanzitten, ik heb geen behoefte aan een dode plok...
Ik speel voornamelijk met plectrum, heb een 35" 5-snaar en ik ben erg tevreden over de chromes. Helder genoeg om te prikken, fijne snaarspanning iets strakker dan de slinkies die ik normaal gebruikte en mooi vol.
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Re: flatwound snaren ?

Bericht door Tutu »

La Bella
760FS Bass snaren 45-105 Long Scale, Flatwound

Music Store €35,00 incl verzenden :dance:

https://www.musicstore.de/nl_NL/EUR/La- ... GBase%2FNL
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: flatwound snaren ?

Bericht door Erelid »

Ik heb hier (d8 ik) volgens mij wel eens een heel overzicht in pdf gezien waarin bijna alle bas snaren stonden met hun eigenschappen. Kan 'm niet meer vinden.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8205
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: flatwound snaren ?

Bericht door Mach1 »

Ik heb nu de Gallistrings Jazz op mijn bas zitten
Erg fijn! Klinken meteen super.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Bassking T -->
Koch LB120 Loadbox -->
Sumo Baby poweramp -->
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Thunder
Berichten: 3547
Lid geworden op: 14 jul 2007, 17:51

Re: flatwound snaren ?

Bericht door Thunder »

nusti schreef: 11 dec 2017, 10:49 ik heb laatst voor het eerst flatwounds op een bas gelegd, de reden: speelgemak en het voorkomen van de vervelende "screeetch "bij sliden.... Ik heb gekozen voor chromes, omdat je toch ergens moet beginnen. Ik had wel gelezen dat deze qua sound tegen de rounds aanzitten, ik heb geen behoefte aan een dode plok...
Hier ook. Ik heb ze recent op mijn P gespannen. Daar lagen 10 jaar oude Rotosound rounds op, Ik heb namelijk op Precisions vaak de neiging om de tone knop half dicht te draaien. Eerst vond ik de Chromes zelfs nog wat te 'round' maar bij opnames afgelopen weekend bleek dat het toch heel fijn klonk.
Ondanks zijn onbekendheid toch zo gewoon gebleven.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: flatwound snaren ?

Bericht door Erelid »

Filmpje waaruit het verschil tussen TI's en labella's heel goed te horen is. TI's zitten beter in het midden, Labella's in het laag. Appels en peren als je het mij vraagt.

Plaats reactie