flatwound snaren ?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
DeBeer
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jul 2010, 20:58

flatwound snaren ?

Bericht door DeBeer »

Hoi,

Ik moet de snaren van mijn Cort B4 vervangen en ik zou graag de flatwound snaren willen proberen (ik wil gewoon een geluid richting de contrabas hebben).

Er is voldoende keuze .. dus heb ik wat hulp nodig :) Welke flatwound zouden een goede keuze maken voor een eerste ervaring ? de Cort B4 heeft standaard gemonteerd is 0.45 - 0.105, dus wil ik in die cijfers blijven (volgens mij is wel een berperking op de keuze).

Edit: wat zijn de consequenties als ik andere gauges laat monteren ?

Ik hoor graag :)

Bedankt.
Christophe
Laatst gewijzigd door DeBeer op 06 apr 2011, 07:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Nederland is niet mijn moedertaal. Excuses voor de daardoor veroorzaakte oogschade.
Jack

Bericht door Jack »

Loop eens het snaren topic door in de testhoek...

viewtopic.php?f=7&t=1603

Misschien vind je daar je antwoord.

Snaren zijn wel heel erg lastig om aan te raden,,, :?

Maar misschien heeft er iemand een goede tip...
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10750
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Ik heb een tijdje een Thorsound mogen lenen van forumlid Bassland, met flatwounds erop van het merk Thomastik.
Zeer onder de indruk van de kwaliteit van deze snaren, heb hem speciaal gevraagd welke het nou waren, in combinatie met de Thorsound een lekkere knor en super gladde snaren.

Nadeel: Ze zijn rond de 40 euro per set.. :(
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
DeBeer
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jul 2010, 20:58

Thomastik

Bericht door DeBeer »

Thomastik snaren hoor ik iid vaak. Blijkbaar ga ik die richting.

40euro is duurder, maar ik begreep dat flatwound snaren een langere leeftijd hebben, dus all in all zijn flatwound niet echter duurder.
Nederland is niet mijn moedertaal. Excuses voor de daardoor veroorzaakte oogschade.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15074
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Die Thomastiks spelen erg aangenaam (glad en lage spanning), maar ik vind ze niet die typische "flatwound" klank hebben. Ze klinken best sprankelend en helder. Ik vind het mooi, maar niet bepaald contrabas-achtig.
DeBeer
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jul 2010, 20:58

en La Bella ?

Bericht door DeBeer »

Wat denkt je over de La Bella ?
Nederland is niet mijn moedertaal. Excuses voor de daardoor veroorzaakte oogschade.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

ERG zware, stugge en lompe snaren, wel een dikke sound!
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
DeBeer
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jul 2010, 20:58

Bericht door DeBeer »

Ik ga dus denk ik naar de LaBella.

Nu ff bestellen en laten monteren / afstellen :)
Nederland is niet mijn moedertaal. Excuses voor de daardoor veroorzaakte oogschade.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26191
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Je zou ook nog de Rotosound Monel Jazz Flats kunnen overwegen; die spelen net iets gemakkelijker dan de LaBella's maar hebben wel die dikke ploktoon.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Sanders schreef:ERG zware, stugge en lompe snaren, wel een dikke sound!
Dat klopt niet helemaal. La Bella Deep Talking light of medium spelen absoluut niet zwaar en zijn zeker niet zwaarder of stugger dan een D'addario medium set. Het zijn voor mij de beste flatwound snaren die ik heb geprobeerd.
De La Bella Jamerson is ten zeerste af te raden. Dat zijn echt te dikke en lompe knoepers, die ook niet echt zuiver klonken.

Toch zijn flatwounds voor mij nooit geen blijvertje, na een paar weken wil ik toch weer terug naar de roundwounds. Als ik dat muffe geluidje wil draai ik mijn toonknop gewoon wat terug. Is bijna hetzelfde effect.
DeBeer
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jul 2010, 20:58

760FL

Bericht door DeBeer »

Ik denk aan de La Bella 760FS te proberen (om beide mijn Cort & mijn Squier VM)
760FL zou iets te veel tension hebben voor de JB.
Nederland is niet mijn moedertaal. Excuses voor de daardoor veroorzaakte oogschade.
Gebruikersavatar
arjen
webmaster
Berichten: 4979
Lid geworden op: 19 jun 2007, 12:21

Bericht door arjen »

Je kunt flatwounds vrijgemakkelijk wisselen, dus ik zou één setje kopen en die om beurten je bas ermee bespannen. Ik heb zelf een aantal setjes liggen die al jaren oud zijn en die zonodig op de bas gelegd worden. Met roundwounds is dat vaak lastiger en die gaan in kwaliteit achteruit als je ze een jaar laat liggen. Flatwounds blijven naar mijn mening ongeveer gelijkwaardig na een jaartje in de kast.

Moet je natuurlijk wel even opletten met het afknippen van de snaareinden, niet te kort knippen dus.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

arjen schreef: Met roundwounds is dat vaak lastiger en die gaan in kwaliteit achteruit als je ze een jaar laat liggen. Flatwounds blijven naar mijn mening ongeveer gelijkwaardig na een jaartje in de kast.
.
Is dat zo? Dat is de eerste keer dat ik dit hoor. volgens mij slijten roundwounds helemaal niet als je ze in de kast laat liggen. Waarvan zouden ze dan moeten slijten?
Gebruikersavatar
arjen
webmaster
Berichten: 4979
Lid geworden op: 19 jun 2007, 12:21

Bericht door arjen »

oxidatie? weleens een bas een jaartje laten staan? Niet zo zeer slijtage maar de frisheid gaat eraan, flatwounds zijn bedoeld al een beetje dof. Dat is mijn gedachte, niet zo zeer een feitelijke constatering.
Kimbo
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 feb 2010, 12:32

Bericht door Kimbo »

Ik gebruik al een half jaar enkel flats. Ik heb enkele merken getest en ik ben blij "d'addario chromes" blijven hangen. Ze zijn wat helderder dan gewone flats en doen dat zonder die vintage vibe te verliezen. Bovendien hou ik van de wat pittigere snaarspanning die ze geven.
Musicman Stingray 2 EQ / Oberheim SEM
EHX Frequency Analyser, Way Huge Pork Loin, EHX Memory Boy Deluxe
FAD Four
Trace 1524
Plaats reactie