Basgeluid in de oefenruimte
Basgeluid in de oefenruimte
Op de peavy versterker die in de oefenruimte staat kan ik met de grafische eq en bright switch het geluid van m'n precision bas zoals ik het van thuis gewend ben, goed naar voren brengen. In mijn uppie en met enkel de zangeres en drummer houdt het nog stand, maar zodra de 2 gitaristen bijspringen blijft er alleen nog maar een zompig laag over zonder definitie. De oefenruimte zelf lijkt te fungeren als een soort compressor die het basgeluid onderdrukt.
Het heeft zo z'n voordelen want je hoort niet zo snel dat ik er per ongeluk een nootje naast zit maar toch stoort het me genoeg om er wat aan te doen....voor zover mogelijk.
Ik begrijp dat de akoestiek van zo'n oefenruimte waarschijnlijk waardeloos is en de bandbreedte aardig opgegeten wordt door de gitaristen, maar ik zou graag uitsluiten dat ik niks verkeerds doe en alles heb geprobeerd! Want al het hoog staat op maximaal en het volume harder zetten bevordert niet. Ik hoop dat ik als beginneling (het is mijn eerste band) in dit topic toch nog wat tips kan vergaren om de situatie wellicht wat te verbeteren!
Het heeft zo z'n voordelen want je hoort niet zo snel dat ik er per ongeluk een nootje naast zit maar toch stoort het me genoeg om er wat aan te doen....voor zover mogelijk.
Ik begrijp dat de akoestiek van zo'n oefenruimte waarschijnlijk waardeloos is en de bandbreedte aardig opgegeten wordt door de gitaristen, maar ik zou graag uitsluiten dat ik niks verkeerds doe en alles heb geprobeerd! Want al het hoog staat op maximaal en het volume harder zetten bevordert niet. Ik hoop dat ik als beginneling (het is mijn eerste band) in dit topic toch nog wat tips kan vergaren om de situatie wellicht wat te verbeteren!
And the silence that followed was louder than a cannon.
Dat komt bekend voor
Onze gitaristen hadden een geluid dat als ze alleen speelden ontzettend lekker klonk, maar in bandverband samen de bas overstemden. Het had een tijd geduurt, maar nadat de gitaristen een heel stuk laag er uit gedraaid hadden klonk het samen een stuk beter, maar als ze alleen spelen een tikkie minder. Maarja, het totaal is toch belangrijker en ze hadden line6 bakken dus vrij makkelijk in te stellen en te switchen.
Onze gitaristen hadden een geluid dat als ze alleen speelden ontzettend lekker klonk, maar in bandverband samen de bas overstemden. Het had een tijd geduurt, maar nadat de gitaristen een heel stuk laag er uit gedraaid hadden klonk het samen een stuk beter, maar als ze alleen spelen een tikkie minder. Maarja, het totaal is toch belangrijker en ze hadden line6 bakken dus vrij makkelijk in te stellen en te switchen.
G&L L2000 ('09) / G&L L2000 ('83)
GenzBenz Shuttle 6.0 / MesaBoogie 1516 / 115
GenzBenz Shuttle 6.0 / MesaBoogie 1516 / 115
Wat dat betreft speel ik echt met een unieke gitarist, hij is altijd bezig om niet mijn geluid te storen en andersom natuurlijk ook.Jack schreef:Dat kunnen ze misschien wel, maar willen dat maar zelden, immers km niet aan een g*t*r*st zijn geluid..
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"
Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"
Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
max per ruimte
Naast bovenstaande uitstekende suggesties nog een factor:
Elke ruimte heeft z'n maximum aan hoeveelheid geluid. Zorg ervoor dat je dit volume niet overschrijdt. Je kunt het horen: Zachtjes beginnen, heel rustig het volume opvoeren en wanneer je hoort dat de verschillende sounds lastiger te onderscheiden zijn ten opzichte van elkaar dan staat alles te hard.
In een goed gedempte ruimte kun je veel harder voordat dit verschijnsel optreedt. Helaas is het makkelijker om hoge tonen te dempen, dan heb je minder last van rondzingende microfoons maar ook een overvloed aan laag hetgeen de troebelheid van het geluid verergerd. In zo'n geval kan het nuttig zijn niet alleen bij de gitaristen het laag eruit te draaien, maar dit ook bij de bas te doen.
Vuistregel: Hoe kleiner de ruimte, des te meer laag eruit draaien. Dit komt te transparantie van het geluid ten goede.
Elke ruimte heeft z'n maximum aan hoeveelheid geluid. Zorg ervoor dat je dit volume niet overschrijdt. Je kunt het horen: Zachtjes beginnen, heel rustig het volume opvoeren en wanneer je hoort dat de verschillende sounds lastiger te onderscheiden zijn ten opzichte van elkaar dan staat alles te hard.
In een goed gedempte ruimte kun je veel harder voordat dit verschijnsel optreedt. Helaas is het makkelijker om hoge tonen te dempen, dan heb je minder last van rondzingende microfoons maar ook een overvloed aan laag hetgeen de troebelheid van het geluid verergerd. In zo'n geval kan het nuttig zijn niet alleen bij de gitaristen het laag eruit te draaien, maar dit ook bij de bas te doen.
Vuistregel: Hoe kleiner de ruimte, des te meer laag eruit draaien. Dit komt te transparantie van het geluid ten goede.
- David jonasse
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 13 feb 2008, 15:13
als de gitaristen niet willen luisteren, is alles wat je moet doen één keer niet op komen dagen of zonder bas komen. dan zien ze wel in hoe nodig het is dat je de bassist wél hoort. werkte voor mijn band
BC Rich Mockingbird Heritage
Ibanez GSR205
Ashdown Little Giant 1000
London City LCG412c
EHX Bass Big Muff Pi
Cool RV-100 Digital Reverb
Cool BOD-I Overdrive
Ibanez GSR205
Ashdown Little Giant 1000
London City LCG412c
EHX Bass Big Muff Pi
Cool RV-100 Digital Reverb
Cool BOD-I Overdrive
Toen ik nog in een rockgroep speelde, vooral heel veel laag, met flatwounds, da's vind ik vrij handig, omdat je dan een vrij droge, afgemeten sound hebt, zonder veel hoge harmonischen (die toch maar verdrinken in het gitaargebied), en daardoor een erg goede verstaanbaarheid, zonder hinderlijk te zijn. Wat ook wel helpt is je baslijn wat aanpassen, als een gitarist perfect in een 4/4 slagpatroontje zit te spelen, moet jij hem niet braafjes volgen met de grondnoten, maar een beetje er melodisch tussenspelen.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Mijn bas voel je meer, maar dat komt omdat de tweeter van de versterker daar als woofer werkt.
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"
Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"
Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Ik heb nog geen 1x een vaste setting gehad. maar ik heb het idee dat het karakter van m'n bas tot leven komt als ik het hoog wat aanzet, dus ik experimenteer meestal met de laatste faders op de grafische EQ. De rest staat dan gewoon in het midden. Daarnaast de passive/active switch op passief en de bright schakelaar aan. De gain knop staat meestal iets verder open dan de volume knop.deevit schreef:Iedereen roept wel meteen dat het bij de gitarist ligt, maar ik ben eerst wel eens benieuwd wat je instellingen zo ongeveer zijn.
Zal vanavond bij de repetitie ees experimenteren met het mid-gedeelte op de EQ!
And the silence that followed was louder than a cannon.