Basgeluid in de oefenruimte

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Basgeluid in de oefenruimte

Bericht door Len »

Op de peavy versterker die in de oefenruimte staat kan ik met de grafische eq en bright switch het geluid van m'n precision bas zoals ik het van thuis gewend ben, goed naar voren brengen. In mijn uppie en met enkel de zangeres en drummer houdt het nog stand, maar zodra de 2 gitaristen bijspringen blijft er alleen nog maar een zompig laag over zonder definitie. De oefenruimte zelf lijkt te fungeren als een soort compressor die het basgeluid onderdrukt.
Het heeft zo z'n voordelen want je hoort niet zo snel dat ik er per ongeluk een nootje naast zit maar toch stoort het me genoeg om er wat aan te doen....voor zover mogelijk.

Ik begrijp dat de akoestiek van zo'n oefenruimte waarschijnlijk waardeloos is en de bandbreedte aardig opgegeten wordt door de gitaristen, maar ik zou graag uitsluiten dat ik niks verkeerds doe en alles heb geprobeerd! Want al het hoog staat op maximaal en het volume harder zetten bevordert niet. Ik hoop dat ik als beginneling (het is mijn eerste band) in dit topic toch nog wat tips kan vergaren om de situatie wellicht wat te verbeteren! :)
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
defecto
Berichten: 539
Lid geworden op: 15 aug 2009, 09:53

Bericht door defecto »

Frequentie gebieden verlagen in plaats van verhogen? Bas en hoog beetje omlaag, mid misschien wat omhoog. Ook de gitaristen kunnen de frequenties afstemmen, zorg dat ze niet te veel laag en laag-mid in het geluid hebben.
OLP MM2 met SD SMB-4d en pre-amp - 
Jack

Bericht door Jack »

Dat kunnen ze misschien wel, maar willen dat maar zelden, immers km niet aan een g*t*r*st zijn geluid.. :?
Gebruikersavatar
rvdbrand
Berichten: 775
Lid geworden op: 27 jun 2007, 15:03

Bericht door rvdbrand »

Dat komt bekend voor ;-)

Onze gitaristen hadden een geluid dat als ze alleen speelden ontzettend lekker klonk, maar in bandverband samen de bas overstemden. Het had een tijd geduurt, maar nadat de gitaristen een heel stuk laag er uit gedraaid hadden klonk het samen een stuk beter, maar als ze alleen spelen een tikkie minder. Maarja, het totaal is toch belangrijker ;-) en ze hadden line6 bakken dus vrij makkelijk in te stellen en te switchen.
G&L L2000 ('09) / G&L L2000 ('83)
GenzBenz Shuttle 6.0 / MesaBoogie 1516 / 115
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Bericht door Nardix »

Jack schreef:Dat kunnen ze misschien wel, maar willen dat maar zelden, immers km niet aan een g*t*r*st zijn geluid.. :?
Wat dat betreft speel ik echt met een unieke gitarist, hij is altijd bezig om niet mijn geluid te storen en andersom natuurlijk ook.
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3029
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

Inderdaad, laat eerst die git*risten eens wat laag uit hun geluid draaien. En als dat nog niet helpt, wat meer mid in je geluid draaien.
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

max per ruimte

Bericht door Wiro »

Naast bovenstaande uitstekende suggesties nog een factor:
Elke ruimte heeft z'n maximum aan hoeveelheid geluid. Zorg ervoor dat je dit volume niet overschrijdt. Je kunt het horen: Zachtjes beginnen, heel rustig het volume opvoeren en wanneer je hoort dat de verschillende sounds lastiger te onderscheiden zijn ten opzichte van elkaar dan staat alles te hard.

In een goed gedempte ruimte kun je veel harder voordat dit verschijnsel optreedt. Helaas is het makkelijker om hoge tonen te dempen, dan heb je minder last van rondzingende microfoons maar ook een overvloed aan laag hetgeen de troebelheid van het geluid verergerd. In zo'n geval kan het nuttig zijn niet alleen bij de gitaristen het laag eruit te draaien, maar dit ook bij de bas te doen.

Vuistregel: Hoe kleiner de ruimte, des te meer laag eruit draaien. Dit komt te transparantie van het geluid ten goede.
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

laag check, mid check, volume check! ik ga het vanavond eens in de groep gooien, ben benieuwd! alvast dank voor de reacties.
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
David jonasse
Berichten: 1175
Lid geworden op: 13 feb 2008, 15:13

Bericht door David jonasse »

als de gitaristen niet willen luisteren, is alles wat je moet doen één keer niet op komen dagen of zonder bas komen. dan zien ze wel in hoe nodig het is dat je de bassist wél hoort. werkte voor mijn band ;)
BC Rich Mockingbird Heritage
Ibanez GSR205
Ashdown Little Giant 1000
London City LCG412c
EHX Bass Big Muff Pi
Cool RV-100 Digital Reverb
Cool BOD-I Overdrive
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Iedereen roept wel meteen dat het bij de gitarist ligt, maar ik ben eerst wel eens benieuwd wat je instellingen zo ongeveer zijn.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Toen ik nog in een rockgroep speelde, vooral heel veel laag, met flatwounds, da's vind ik vrij handig, omdat je dan een vrij droge, afgemeten sound hebt, zonder veel hoge harmonischen (die toch maar verdrinken in het gitaargebied), en daardoor een erg goede verstaanbaarheid, zonder hinderlijk te zijn. Wat ook wel helpt is je baslijn wat aanpassen, als een gitarist perfect in een 4/4 slagpatroontje zit te spelen, moet jij hem niet braafjes volgen met de grondnoten, maar een beetje er melodisch tussenspelen.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Ik vind juist het midden erg belangrijk, in combinatie met die hogere harmonischen. Dat maakt een bassound die je toch nog normaal horen kunt.
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Bericht door Nardix »

Mijn bas voel je meer, maar dat komt omdat de tweeter van de versterker daar als woofer werkt.
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

deevit schreef:Iedereen roept wel meteen dat het bij de gitarist ligt, maar ik ben eerst wel eens benieuwd wat je instellingen zo ongeveer zijn.
Ik heb nog geen 1x een vaste setting gehad. maar ik heb het idee dat het karakter van m'n bas tot leven komt als ik het hoog wat aanzet, dus ik experimenteer meestal met de laatste faders op de grafische EQ. De rest staat dan gewoon in het midden. Daarnaast de passive/active switch op passief en de bright schakelaar aan. De gain knop staat meestal iets verder open dan de volume knop.
Zal vanavond bij de repetitie ees experimenteren met het mid-gedeelte op de EQ!
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Zeker doen, mid en laagmid is wat mij betreft de sleutel tot een goede sound met definitie.
Plaats reactie