how low can you go?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!

how low can you go?

ik stem omhoog!
2
1%
E( of ik heb al genoeg aan het gewone bereik van m'n 4snaar)
61
41%
D#
3
2%
D
18
12%
C#
2
1%
C
9
6%
B
34
23%
A#
0
Geen stemmen
A
11
7%
G#
2
1%
G
2
1%
nog lager? :o
3
2%
 
Totaal aantal stemmen: 147

Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Wel altijd kicken als ik eens zo'n lage B hoor. 8) Voor mij toch te weinig reden om een vijfsnaar aan te schaffen. Voor die vijf extra noten speel ik dan toch de hele tijd met die dikkere hals en inderdaad, en setje 5 kost meer.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Voor mij vijf- en zessnarig tot de lage B. Dit voldoet prima tot nu toe.

Elke keer weer verbaasd het me hoe snel mensen hun mening spuien alsof het een feit is zonder eerst eens rustig rond te snuffelen. Uit onderstaande link wordt snel duidelijk hoe de frequentieverhoudingen tussen de verschillende intrumenten liggen. Aangezien een eenvoudige 88 toetsen piano al tot de lage A gaat moet dit toch ook niet al te moeilijk te realiseren zijn met een goeie basgitaar. Dan lijkt me één toontje lager, de lage G, ook nog wel haalbaar.
Rest de vraag of het functioneel is bij de muziek die je maakt. En da's een kwestie van smaak en gedoseerd gebruik waar je eindeloos over door kunt blijven oreren...

https://www.independentrecording.net/irn ... isplay.htm
Haico

Bericht door Haico »

Tuurlijk moet het kunnen. Mijn ervaring is allen dat de het heel lastig is om te versterken. Maar, als dat bij je muziek hoort, then why not! :D
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Het uitversterken van extreem lage noten valt nog wel mee als je je aan enkele basisregels houdt:
Zet je laag eq op nul of erboven (zeker niet onder nul). [edit] correctie: zie bericht hieronder
Sla zachtjes aan bij de kam en laat je versterker het werk doen (zo hou je de uitslag van de snaar onder controle, hetgeen bij een piano automatisch gebeurd middels het mechaniek).
Laatst gewijzigd door Wiro op 31 aug 2011, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Haico

Bericht door Haico »

Grappig. :D Ik zou juist geen moeite doen om de grondtoon netjes uit te versterken. Die lage G is 24,5 Hz, dat kan geen regulier bascabinet op een degelijk volume produceren.

Ik zou in zo'n geval door een drive pedaal te spelen (om meer harmonischen te creeren) en dan juist laag cutten. Laat psychoakoestiek zijn werk doen.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Excuseer, foutje bij mij, natuurlijk bedoelde ik:
Laag op nul of eronder (zeker niet naar de plus). :oops:

En het zit 'm inderdaad voornamelijk in de suggestieve harmonischen, dewelke bij een goeie plank in ruime mate aanwezig zullen zijn.
Haico

Bericht door Haico »

Ok, nu zitten we weer op de dezelfde frequentie. :wink:
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Zo is dat.

'k Zie overigens dat je toch een heel eind kunt komen als je geen bezwaar hebt tegen zwaargewichten. Althans, als ze de opgegeven specs. in de praktijk kunnen waarmaken.

De SWR Big Ben voor de backline vanaf 28 Hz.:
https://www.swrsound.com/products/search ... 4470600000

En een willekeurige sub voor een kleine PA vanaf 25 Hz.:
https://padiscounter.nl/subwoofer/358-ea ... w-rms.html

Afbeelding Afbeelding

Bij de JBL pro Line Arrays gaan ze uit van -10 dB rond 26-28 Hz.:
https://www.jblpro.com/catalog/support/g ... &docid=847

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wiro op 01 sep 2011, 11:07, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FleaWannabe
Berichten: 2294
Lid geworden op: 17 aug 2004, 19:23

Bericht door FleaWannabe »

BEADG. Die B gebruik ik eigenlijk ook bijna nooit. Waarom ik hem heb? Ik vind vijfsnarige bassen juist heerlijk spelen, die B-snaar is een perfecte duimsteun. Daarbij vind ik het thuis zalig om lekker op die B te hakken met een plectrum. :mrgreen:
Billy, tell Hulk about Disneyland
Gebruikersavatar
Anthony
Berichten: 1374
Lid geworden op: 10 aug 2010, 19:00

Re: how low can you go?

Bericht door Anthony »

Ik gooi dit (relatief) oude topic weer even open….

Voor een nieuw (side)project moet ik een (voor mij) bizar lage stemming hanteren…gitaren staan in G#

Normaliter speel ik enkel op 4str bassen en mijn meest extreme stemming tot nu toe is DropD geweest haha.

Ik heb inmiddels een 5str bas (34” scale) aangeschaft en .125 snaar vervangen voor een .145 snaar echter blijft het vervelend spelen door de slappe snaarspanning.

Mijn vraag:
Kan ik op een 34” scale 5str de snaar spanning strak genoeg krijgen met deze lage stemming? Zo ja, welke snaar(dikte) zou ik het beste kunnen nemen? Welk merk adviseren jullie?
Zo niet, wat is een alternatief? Multi scale?

Ik snap dat ik zelf moet ondervinden wat prettig is (dat doe ik ook zeker wel) maar zou graag met iets meer bagage op pad gaan, heb nu al redelijk wat geld uitgegeven en sta, voor mijn gevoel, nog steeds met 1-0 achter :-/

Hoop dat jullie kunnen helpen :)
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4352
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: how low can you go?

Bericht door Unlord »

Mijn buurman is ook bassist. Hij stemt FvD. Het geluid dat hij maakt is echt het allerlaagste 😱
Gebruikersavatar
bastaart
Berichten: 2118
Lid geworden op: 23 jan 2006, 01:12

Re: how low can you go?

Bericht door bastaart »

Anthony schreef: 14 aug 2022, 20:48 Ik gooi dit (relatief) oude topic weer even open….

Voor een nieuw (side)project moet ik een (voor mij) bizar lage stemming hanteren…gitaren staan in G#

Normaliter speel ik enkel op 4str bassen en mijn meest extreme stemming tot nu toe is DropD geweest haha.

Ik heb inmiddels een 5str bas (34” scale) aangeschaft en .125 snaar vervangen voor een .145 snaar echter blijft het vervelend spelen door de slappe snaarspanning.

Mijn vraag:
Kan ik op een 34” scale 5str de snaar spanning strak genoeg krijgen met deze lage stemming? Zo ja, welke snaar(dikte) zou ik het beste kunnen nemen? Welk merk adviseren jullie?
Zo niet, wat is een alternatief? Multi scale?

Ik snap dat ik zelf moet ondervinden wat prettig is (dat doe ik ook zeker wel) maar zou graag met iets meer bagage op pad gaan, heb nu al redelijk wat geld uitgegeven en sta, voor mijn gevoel, nog steeds met 1-0 achter :-/

Hoop dat jullie kunnen helpen :)
In principe zou een 145 op 34” best tot G# te stemmen moeten zijn zonder dat het al te flubberig wordt. Een lage F# snaar is ongeveer 165-175. Een 35” of multiscale is altijd beter. Maar ik zou eerst eens proberen om de snaar wat hoger te zetten of de hals wat bijstellen, dan moet je een heel eind komen. Of anders nog wat hoger gaan met de gauge.
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
Gebruikersavatar
jondelange
Berichten: 133
Lid geworden op: 03 nov 2021, 18:12

Re: how low can you go?

Bericht door jondelange »

Op andere fora lees ik naast een grotere scale en dikkere snaren ook vaak over kalium snaren. Die hebben blijkbaar meer massa waardoor de snaar relatief dunner kan blijven en dus strakker staat.
Ik weet er verder niks van maar daar zou je eens meer over kunnen opzoeken.
Yamaha BBG5A - Johnson JB-400 - Ibanez AEB-5E - Fender American Jazz Bass '74 Reissue - Rickenbacker 4003 Midnight Blue - Vintage VJ74 Natural- Genz-Benz Streamliner 600 - Hartke VX2515 - Marshall Bass state 30
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: how low can you go?

Bericht door Strabel »

Ander "klein" probleempje,hoe ga je dit live versterken/horen op een podium,in ear? no way, Monitors? no way. zo'n "trilplaat?,misschien.Backline? Denk het niet.
Doet mij denken aan een Michael Jackson concert ,eind jaren 80. Die gebruikten toen "earthquake" subs, (ooit ontwikkelt voor de film Earthquake in de bioscoop)Dit waren subs die met motoren werkten,dus geen speakers en liepen door (als k mij goed herinner ) tot zo,n 10Hz. Ik was bij de soundcheck en het gaf inderdaad een oorverdovend "gerommel".
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re:

Bericht door BassKees »

Haico schreef: 31 aug 2011, 15:56 Grappig. :D Ik zou juist geen moeite doen om de grondtoon netjes uit te versterken. Die lage G is 24,5 Hz, dat kan geen regulier bascabinet op een degelijk volume produceren.

Ik zou in zo'n geval door een drive pedaal te spelen (om meer harmonischen te creeren) en dan juist laag cutten. Laat psychoakoestiek zijn werk doen.
Dit dus.
Plaats reactie