Hard harder hardst, hoe krijg ik het volume weer omlaag ?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Didi 1.0

Hard harder hardst, hoe krijg ik het volume weer omlaag ?

Bericht door Didi 1.0 »

Volgens mij is het een veelvoorkomend issue in bandjes bij repetities : Men begint met een bescheiden volume tot die ene gitarist er wat bijdraait, vervolgens ook die andere en dan moet jij ook harder. Tot het moment dat de drummer bijna door zijn vellen heen slaat. " We staan veels te hard !!! " " Waaaaat ??? " " WE STAAN TE HARD !!! " En dan na afloop bijna met fluitende oren, spijt, en goede voornemens naar huis terwijl dat toch niet de bedoeling was.

Van de week stelde ik een experiment voor bij de repetitie: Iedereen stelde zijn versterker in op zijn sound. Vervolgens, de kabels zijn lang genoeg, nam ieder de plaats in bij de versterker van een ander zodat je ongeveer tegenover je eigen versterker stond aan de overzijde van de ruimte. Nu mocht ieder alleen het volume van zijn medemuzikant regelen maar niet z'n eigen volume. Hoorde je jezelf slecht dan zat er niets anders op dan het volume van je collega lager te draaien.
En zo speelden we steeds zachter. Het was even wennen en je werd ook op de proef gesteld hoeveel je je medemuzikant eigenlijk gunt.

Hoe gaan jullie om met het probleem van veel te hard spelen en hoe spreek je je bandleden daarop aan. Wordt zo'n verzoek om matiging gehonoreerd of levert het irritaties op ?
Laatst gewijzigd door Didi 1.0 op 04 aug 2011, 15:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23334
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Wij hebben onze apparatuur altijd op dezelfde manier ingesteld, en nog neigen we naar te hard. We proberen zo zacht mogelijk te spelen, maar zijn daarbij erg afhankelijk van de drummer. Er is wel een bepaald basisvolume nodig om in balans te blijven. We bespreken het regelmatig en er is nooit onenigheid over eigenlijk. We zijn wel gezegend met een gitarist die uit zichzelf zachter wil :)
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8204
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Een bekend verschijnsel, bij ons in de band was het vooral de leadgitarist die regelmatig gevraagd moest worden z'n volume bij te stellen. Een van de regels die we hanteerden was tijdens het oefenen de volumeknop niet boven 7 te draaien.
Daarnaast lieten we de drummer tijdens de soundcheck bepalen wat de juiste balans was, omdat hij alles moest kunnen horen vanachter z'n trommels. Wat bij ons irritaties opleverde was de leadgitarist die het vervolgens weer omhoog moest draaien, omdat hij anders z'n 'geluid' niet vond. (Het kinderachtige bekvechten tussen de leadgitarist en andere bandleden is er uiteindelijk medeoorzaak van geworden dat we het voor gezien hielden, laat hem maar fijn verder leven met een gehoorbeschadiging, wij doen er niet meer aan mee.)
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1795
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Bericht door Madame Clapotis »

Wij repeteren weleens in de kelder van een koppel met een zoontje van 1,5 jaar. Dat kind slaapt overal doorheen, maar in de wetenschap dàt hij ligt te slapen houdt iedereen zich zelf wel wat in. :lol:

Bij sommige bands spelen akoestische instrumenten mee (viool, accordeon, contrabas, trompet, sax, trekzak,...) en dan is 't op repetities gewoon zaak dat ieder die akoestische instrumenten blijft horen. Dat is voor een drummer nog het moeilijkste. In folk- of jazzbezetting is dat ook gewoon het meest natuurlijke.

Een goede positie tov eigen versterker en tov elkaar is inderdaad belangrijk. Gitaristen hebben nogal eens de neiging om hun versterker op vloer neer te zetten en er dan vlak voor (wapperende broekspijpen) of zelfs naast te gaan staan. :facepalm:
En de gewoonte aankweken als het niet klinkt: aan andere muzikanten (zij die echt te luid staan dan) vragen om zachter te spelen, ipv jezelf luider steeds te zetten.
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: CIOKS Schizophrenic PSU

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
David jonasse
Berichten: 1175
Lid geworden op: 13 feb 2008, 15:13

Bericht door David jonasse »

daar kan je ook zo gek van worden...''ja, maar het klinkt niet goed zonder dat het meer dan 20 boven de 100 decibel uitkomt...da's gewoon mijn sound weetje.."
BC Rich Mockingbird Heritage
Ibanez GSR205
Ashdown Little Giant 1000
London City LCG412c
EHX Bass Big Muff Pi
Cool RV-100 Digital Reverb
Cool BOD-I Overdrive
Gebruikersavatar
defecto
Berichten: 539
Lid geworden op: 15 aug 2009, 09:53

Bericht door defecto »

Bij ons ook een groot probleem, vind ik zelf dan. Speel het liefst zonder oordoppen in, maar dat kan alleen als het niet te hard gaat. Helaas/gelukkig hebben we in het oefenhok ook niet zo'n goede PA dus horen de zangeressen zichzelf niet meer goed als het te hard gaat, maar gebeurd toch vaak. Elke week weer tegen de (solo)gitarist zeggen dat hij zachter moet begint ook wel te vervelen.

Ik ga het experiment van Didi vanavond voorstellen! :)
OLP MM2 met SD SMB-4d en pre-amp - 
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

In plaats van mezelf harder te zetten vraag ik meestal eerst of de rest toevallig harder is gegaan, want ik heb niet meer aan mijn versterker gedraaid. Dat is meestal wel genoeg qua hints.
Didi's idee vind ik erg leuk gevonden, maar zou ik voor mezelf direct erg onpraktisch vinden. Ik hoor mezelf graag wat harder zonder dat een ander daar last van heeft en dat gaat dus precies als ik voor/naast mijn versterker sta. Als ik dan aan de andere kant van de ruime zou zitten zou ik veel eerder mezelf harder te willen hebben.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Ssssshhhhtttt

Bericht door Wiro »

Mijn standaard opmerking:
"Als het te hard gaat hoor je niets meer"

Als een medemuzikant zegt dat ie zichzelf niet kan horen is de conclusie: "Zachter spelen, dan kunnen we elkaar weer horen". En verdomd als het niet waar is: Dit werkt!

Stel dat iemand echt hardnekkig zijn of haar volume blijft opendraaien dan kan ie opzouten. :bat:

En wat betreft de sound: Onze gitarist had dit probleem met zijn 100 watt Fender buizenversterker. Dus heeft ie een kleintje erbij gekocht van 15 watt en nu heeft ie zijn sound op zacht volume en ook z'n rug kan jááárenlanger mee.

Een andere optie (in een andere band meegemaakt): De attanuator is een volumeknop tussen de eindtrap en de speaker. Hierdoor hou je grotendeels je sound maar kan het wel zachtjes:
https://www.amptone.com/powerattenuatorfaq.htm

Oh ja, en drummers die niet zacht willen of kunnen spelen met behoudt van sound en strakheid worden tijdens de auditie reeds vriendelijk doch dringend de deur gewezen met de mededeling dat ze maar es goed moeten oefenen en het misschien over een paar jaar weer eens mogen proberen. Oef!
Laatst gewijzigd door Wiro op 09 jun 2011, 14:16, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7361
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Bericht door berth »

Ik heb in het verleden regelmatig meegedaan met de gitarist. Hij met de hand aan de volume knop, dan ik ook. ;-) Ik heb bij een optreden zonder versterkte drums dan ook weleens gehoord dat ze mij heel goed vonden maar de drums niet meer konden horen. ;-) ("Je speelt ace of spades beter dan Lemmy")

Ook heb ik het andersom gedaan. Mezelf expres zacht gezet. Mede bandlid: "Ik hoor geen bas". Tja, dat komt omdat jij te hard staat.... Dan werd er schoorvoetend wel zachter gespeeld.

In mijn huidige band heb ik 1 gitarist die altijd te hard staat. Ik heb bedongen dat hij aan de andere kant van de ruimte staat met de speaker zoveel mogelijk van mij af blazend. Heb blijft vervelend, maar is wel werkbaar voor mij. De andere gitarist geeft de clue's waar ik op let en die is wel beschaafd.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

berth schreef: In mijn huidige band heb ik 1 gitarist die altijd te hard staat. Ik heb bedongen dat hij aan de andere kant van de ruimte staat met de speaker zoveel mogelijk van mij af blazend. Heb blijft vervelend, maar is wel werkbaar voor mij.
Zo iemand kan toch gewoon zijn volume wat aanpassen?
Gebruikersavatar
Bornlivedie
Berichten: 4354
Lid geworden op: 04 jun 2006, 00:03

Bericht door Bornlivedie »

Vervelend probleem... Ik heb vorige week aan de gitarist van een van de bands waarin ik speel om 's een eindje van zijn versterker te gaan staan omdat ie weer veel te hard stond.. Nu hoorde hij opeens hoe hard hij daadwerkelijk stond tov de band.. Dat heeft geholpen en nu vraagt ie aan mij of ie te hard staat of niet...
Bidet as it may
Gebruikersavatar
Nieltse
Berichten: 540
Lid geworden op: 14 apr 2010, 10:39

Bericht door Nieltse »

Haha, hier heeft iedere band last van, kan niet anders!
Zaak is volgens mij met regelmaat ff totaal geluid beluisteren.

Ik heb ook nog een mooie, onze drummer zegt echt heel vaak, ....'kunnen mijn toms en kick wat uit worden uitversterkt, anders klinkt het niet vet'..... :facepalm:

fukking mongool, of ligt dat aan mij!??!?
Laatst gewijzigd door Nieltse op 09 jun 2011, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
:facepalm:
Gebruikersavatar
Bornlivedie
Berichten: 4354
Lid geworden op: 04 jun 2006, 00:03

Bericht door Bornlivedie »

Drummers :facepalm:
Bidet as it may
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7361
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Bericht door berth »

deevit schreef:Zo iemand kan toch gewoon zijn volume wat aanpassen?
Goh, dat ik daar nou nooit op ben gekomen....... ;-)

Ik heb hem dat al vele malen gevraagd. Ik was het op een gegeven moment beu en heb voor deze oplossing gekozen. Ik hoef niet meer x keer per keer oefenen te vragen of het volume omlaag kan, en ik heb er ook geen last meer van.
Gebruikersavatar
Toon Doof
Berichten: 4551
Lid geworden op: 12 mar 2010, 17:22

Bericht door Toon Doof »

berth schreef:In mijn huidige band heb ik 1 gitarist die altijd te hard staat. Ik heb bedongen dat hij aan de andere kant van de ruimte staat met de speaker zoveel mogelijk van mij af blazend. Heb blijft vervelend, maar is wel werkbaar voor mij. De andere gitarist geeft de clue's waar ik op let en die is wel beschaafd.
Ik durf dat al niet meer vragen aan onze gitarist. (we hebben al heel wat woorden gehad over sound/volume/feedback control...zonder resultaat)
Op elke repie zet hij zijn 4 keer 12 marshmellow-doos naar mij gericht en ik wordt er zot van. Ik steek nu altijd gewoon de earplugs in en zet de bassman op 10, maar 't is geen genot.
...for what it's worth.
Plaats reactie