Waarom Live altijd plectrum?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Toefes
Berichten: 462
Lid geworden op: 29 mar 2009, 17:00

Waarom Live altijd plectrum?

Bericht door Toefes »

Ik heb er eens op gelet, maar op veel youtube filmpjes zie je bassisten bij grote bands altijd met plectrum spelen ipv met hun vingers. Op pinkpop en pukkelpop vorig jaar was me dat ook al opgevallen.
Heeft dit een speciale reden ofzo?
Zo ja dan ga ik me ook maar eens leren spelen met een plectrum ^^
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Lang niet alle bassisten spelen live met een plectrum. :wink:
Jij ziet gewoon toevallig diegenen die het WEL doen. :mrgreen:

Bassisten die live spelen met een plectrum doen dat voor de sound, en die zullen dus hoogstwaarschijnlijk ook in de studio met een pick gespeeld hebben. Genoeg bassisten die nooit of amper met pick spelen; Tim Commerford, Flea, Mads Tunjebjerg(ofzo), Pino Palladino etc etc.
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23048
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Op Pinkpop en Pukkelpop? Zou zomaar iets met de stijl van de bands die daar de afgelopen 2-3 jaar zijn uitgenodigd te maken kunnen hebben... even iets breder kijken misschien?
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
Toefes
Berichten: 462
Lid geworden op: 29 mar 2009, 17:00

Bericht door Toefes »

Angelo schreef:Op Pinkpop en Pukkelpop? Zou zomaar iets met de stijl van de bands die daar de afgelopen 2-3 jaar zijn uitgenodigd te maken kunnen hebben... even iets breder kijken misschien?
Ik kijk breed genoeg, ik vroeg me alleen af waardoor het zou komen en wat voor reden het was. Geen reden om beledigd te doen ofzo :p
Ja tim commerford, pino en flea ken ik ook, maar het is gewoon van wat ik live heb gezien en me kan herrineren :p

https://www.youtube.com/watch?v=4Ne8AJB9Gno" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze bassist speelt ook met een plectrum, heeft een lekker geluid vind ik :P
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Bericht door Nardix »

Heeft meerdere oorzaken.

Meestal is het zo'n groepje jongens/mannen waarvan er 3 gitaar spelen en 1 drums (soms ook toetsen).
Dan moet de slechtste gitarist bas gaan spelen en zal hij de plectrum techniek eropna houden, zoals Paul McCartney, Roger Waters en andere.

Andere bassisten vinden een plectrum geluid gewoon mooier klinken en zullen dan ook een plectrum veelvoudig gebruiken
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Gebruikersavatar
chaney
Berichten: 621
Lid geworden op: 16 jan 2006, 19:41

Bericht door chaney »

Ik denk ook omdat je met plectrum makkelijker door de mix komt en beter te horen bent.
BaCh BJB Jazz (relic)
BaCh '54 Precision
Harley Benton mv-4 PJ
Ashdown ABM C210-300
Roland Cube Bass 30
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23048
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Ik ben niet beledigd, probeer je er alleen op te wijzen dat je stelling wel erg generaliserend is - maar dat heb je bij de eerste reactie ook al genegeerd, dus blijkbaar valt het kwartje niet. :wink:
Een bassist speelt met een plectrum, of juist niet, omdat ie dat prettig vind of omdat het de klank die hij met/zonder plectrum krijgt bij de muziek past die hij speelt. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat iemand juist live met een plectrum zou gaan spelen en bij opnames en repetities niet - niet zo handig om voor een optreden compleet van techniek te veranderen.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Bericht door Nardix »

chaney schreef:Ik denk ook omdat je met plectrum makkelijker door de mix komt en beter te horen bent.
Nee daar ligt het niet aan.
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Gebruikersavatar
chaney
Berichten: 621
Lid geworden op: 16 jan 2006, 19:41

Bericht door chaney »

Nardix schreef:
chaney schreef:Ik denk ook omdat je met plectrum makkelijker door de mix komt en beter te horen bent.
Nee daar ligt het niet aan.
Niet om lullig te doen hoor: maar daar kan het zeker wel aan liggen. Fingerstyle heeft altijd wat minder definitie dan plectrum...
BaCh BJB Jazz (relic)
BaCh '54 Precision
Harley Benton mv-4 PJ
Ashdown ABM C210-300
Roland Cube Bass 30
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Definitie zou ik het niet willen noemen. Maar met een plectrum heb je wel een attack die de meeste bassisten met hun vingers niet halen. Kennelijk werkt dat voor een hoop jongens goed.
Gebruikersavatar
vincent136
Berichten: 2488
Lid geworden op: 22 jun 2008, 18:58

Bericht door vincent136 »

chaney schreef:
Niet om lullig te doen hoor: maar daar kan het zeker wel aan liggen. Fingerstyle heeft altijd wat minder definitie dan plectrum...
Daar ben ik het dus echt niet mee eens. Ik haal veel meer sound uit mijn bas met mijn vingers dan met een plectrum. Natuurlijk heb ik die felle attack niet, maar dat is logisch. Die hoef ik dan ook niet. Soms wil ik hem wel en dan gebruik ik wel 'n plectrum. Voor sommige nummers in mijn band werkt het heel erg lekker.

Een plectrum geeft een meer agressieve sound en voor veel bassisten is het een gemakkelijkere manier om snel te spelen (zoals in punkrock).
Haico: Moraal van het verhaal. Vinnie heeft (bijna) altijd gelijk! :D :D
-
'Vintage' jazz (gepimpt) - Yamaha BB350 fretless
Eden WT550 - Glockenklang 2x10
-
Website
Persoonlijk
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Bericht door phoerd »

Leren spelen met een plectrum is nooit verkeerd omdat het weer wat toevoegd aan je mogelijkheden als bassist, dus wat dat betreft gewoon gaan oefenen.
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

deevit schreef:Definitie zou ik het niet willen noemen. Maar met een plectrum heb je wel een attack die de meeste bassisten met hun vingers niet halen. Kennelijk werkt dat voor een hoop watjes goed.
:mrgreen:

Gewoon hard aanslaan, veel mid erbij.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Angelo schreef:Op Pinkpop en Pukkelpop? Zou zomaar iets met de stijl van de bands die daar de afgelopen 2-3 jaar zijn uitgenodigd te maken kunnen hebben... even iets breder kijken misschien?
Je hebt zeker een punt. Het gros van wat op Pinkpop speelt zijn gitaarrockbandjes en die spelen inderdaad vaak op een Precision/Ampeg en met plectrum.
Maar dat ligt ook aan de beperkte programmering. Ik denk dat over het algemeen plus minus 65% van de bassisten juist met de vingers speelt.
Als je bijvoorbeeld op North sea jazz zou kijken speelt denk ik 95% van de elektrische bassisten met de vingers, dus het is maar net wat je referentie is.
Dat je met plectrum beter door de mix komt is ook niet per definitie waar. Je hoort meer attack maar over het algemeen ook minder toon.
Ik heb juist het idee dat je met een goede vingeraanslag beter door de mix komt dan met plectrum. Bij mij althans wel.
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

basloze fret schreef:Dat je met plectrum beter door de mix komt is ook niet per definitie waar. Je hoort meer attack maar over het algemeen ook minder toon.
Ik heb juist het idee dat je met een goede vingeraanslag beter door de mix komt dan met plectrum.
:stupid:
Plaats reactie