top tien band-ergernissen ( poll )

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!

Wat zijn de grootste ergernissen voor een bandlid ( max drie antwoorden )

Leden die te laat komen
24
8%
Leden die zich niet afmelden
32
10%
Leden die hun huiswerk niet doen
65
21%
Leden die tijdens overleg doorpielen
65
21%
Leden die te hard spelen bij de repetitie
31
10%
Leden die onder invloed verkeren
14
5%
Gebrekkig apparatuur in de oefenruimte
8
3%
Gebrekkige gear van bandleden
15
5%
Gebrekkige muzikale vaardigheden van bandleden
37
12%
Anders... en zo ja , wat dan.
16
5%
 
Totaal aantal stemmen: 307

Haico

Bericht door Haico »

deevit schreef:Ik heb het gevoel dat dit soort praat 9 van de 10 keer smoesjes zijn om maar niet teveel te hoeven doen.
Bij het lezen van Peachabells post las, dacht ik hetzelfde. :)


Maar goed. Het is niet erg om niet de ambitie te hebben om echt serieus met muziek bezig te zijn. Want, zoals Stinky en Wire zeggen; keihard werken hoort erbij.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Ik snap ook heel goed dat mensen een tijd/zin/ambitie hebben. Maar kom dan niet aan met verhalen dat je met studie het gevoel kwijtraakt, dat techniek geen emotie over kan brengen, dat elke geschoolde bassist hetzelfde klinkt en je beperkt wordt in je creativiteit. Het valt mij trouwens op dat de meeste mensen met dit soort praatjes niet veel verder komen dan E pentatonisch.
Haico

Bericht door Haico »

deevit schreef:Ik snap ook heel goed dat mensen geen tijd/zin/ambitie hebben.
...maarja, als je eerlijk zegt dat je geen tijd/zin/ambitie hebt, dan laat je je niet van de mooiste kant zien. Vandaar de smoezen?

Ik zie overeenkomsten met de GAS-discussie in Nurze's tipokc van laatst (die ik overigens vooral met mijzelf voerde :D).
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Ik ook. Misschien hebben heel veel mensen het gewoon nog niet door, dat ze het zelf moeten doen. :wink:
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

Bericht door Buster »

deevit schreef:Als je iets instudeert betekent dat helemaal niet dat je het op de automatische piloot gaat spelen. Juist niet. Als ik me niet meer bezig hoef te houden met wát ik moet spelen, kan ik me bezig gaan houden met hóe ik het wil spelen.
[...]
Precies. Ik worstel nu nog vaak met wát ik moet spelen, en het voelt heel lekker als ik daar van loskom.
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8179
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

deevit schreef:Ik snap ook heel goed dat mensen een tijd/zin/ambitie hebben. Maar kom dan niet aan met verhalen dat je met studie het gevoel kwijtraakt, dat techniek geen emotie over kan brengen, dat elke geschoolde bassist hetzelfde klinkt en je beperkt wordt in je creativiteit. Het valt mij trouwens op dat de meeste mensen met dit soort praatjes niet veel verder komen dan E pentatonisch.
Deze discussie is verwant aan wat er over en weer in de schilderkunst tussen klassisistische academici en cobra-aanhangers / jonge wilden fans / naieve-tribal-art volgers geroepen werd, vind ik. Tussen begrijpen en langs elkaar heenpraten is altijd een ruimte te vinden waar men een wig in kan drijven.
Haico

Bericht door Haico »

deevit schreef:Ik ook. Misschien hebben heel veel mensen het gewoon nog niet door, dat ze het zelf moeten doen. :wink:
Al zou ik niet Haico zijn, zou ik zeggen: Get a friggin' room!! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8179
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Haico schreef:
deevit schreef:Ik ook. Misschien hebben heel veel mensen het gewoon nog niet door, dat ze het zelf moeten doen. :wink:
Al zou ik niet Haico zijn, zou ik zeggen: Get a friggin' room!! :mrgreen:
The trouble with personalities, they're too wrapped up in style
It's too personal, they're in love with their own guile
They're like illegal aliens trying to make a buck
They're driving gypsy cabs but they're thinking like a truck

Trouble With Classicists, Lou Reed & John Cale, Songs For Drella
Sorted & stuffed.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ben het heel erg eens met het betoog van Wiro...vond het heel motiverend en zelfs pakkend.
Het zou inderdaad geen werk moeten zijn maar eerder een prettige reis om je muziek nog beter en mooier te maken.
Muzikanten zijn echter soms gemakzuchtig en sommigen willen eigenlijk gewoon op een podium staan, hoe slecht het ook mag zijn...meisjes en de hunker naar applaus zijn soms al genoeg om een instrument te kopen.
Zonder pretentieus te willen klinken over wat ik al "bereikt" heb : een heel groot deel van het feit dat ik met aardig wat groepen heb mogen meespelen en er al voor mij een interessant parcours heb opzitten, heeft te maken gehad met voorbereiding...
Bij de "straffe" groepen had je overigens telkens aparte repetities voor "koortjes" zodat er niemand met zijn duimen hoefde te draaien..
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

Ik denk dat het zeker ook te maken heeft met wat men als bandje/project etc wil bereiken met elkaar en wat de ambitie als groep is om te bereiken. Bij ons bijvoorbeeld is die ambitie heel laag en ik weet van mezelf dat ik me erg meoilijk kan motiveren om nieuwe dingen uit te zoeken. Juist om die reden heb ik een bandje afgewezen die me vroeg e ngeweldige muziek maak ik weet dat ik niet kan waarmaken wat hun van me verwachten of in ieder geval in mijn ogen zouden mogen verwachten.

Wat wij met dit bandje in wording sinds kort doen is dat ik een youtube afspeellijst maak van liedjes waar we het over gehad hebben om eventueel te spelen aangevuld met een rij nummers die mij daarvoor geschikt lijken. Meestal ga ik opzoek naar een versie die al in de richting komt van wat onze stijl zal worden maar zoek ik er ook minimaal een versie bij die daar juist zo ver mogelijk vandaan ligt. (mijn bandgenoten zijn wat minder folkgek dan dat ik dat ben dus die taak neem ik graag op me) mijn ervaring is dat soms juist die totaal niet onze stijl versie toch altijd weer ee naccentje mee brengt in wat onze uiteindelijke versie gaat wordne. Zo'n lijst luisterd iedereen op zijn gemak thuis of brand het op cd in de auto.
We pakken dan een reguliere oefenavond om bij iemand thuis de lijst door te nemen wat te jammen om zo een shifting te maken van wat daadwerkelijk op de set gaat komen. Meestal staat dat garant voor een super gezellige avond, drummer op zijn kistje, viool, gitaar/mandoliene akoestisch en mijn bas slecht op laag volume uitversterkt.
We gaan er dan mee aan de slag in de oefenruimte 3 liedjes per keer ongeveer om de ruwe versie te bepalen. opbouw en maatsoort. Dit nemen we op en uploaden op een site. Iedereen kan dan thuis terug luisteren en zijn partijen uitwerken. Dan kom je nog wel eens tegen dat de vioolpartij niet past bij het basriedeltje wat ik bedacht heb maar dat is dan meestal redelijk snel aan te passen omdat je thuis ook al meerdere dingen hebt geprobeert.

Vooro ns werkt dat prima, de vorige band is uit elkaar gevallen door bevallen overmatig drank gebruik van enkele leden tijdens optreden ook dat oefensessies niet meer bezocht werden en mensen zeiden een nummer uit te werken of een eigen geschreven nummer in te brengen de daarop volgende week maar dat nooit deden waardoor oefensessies verzanden in een eindeloze uitzoekorgie. Optredens speelde we op de automatische piloot. 40x per jaar en nagenoeg altijd de tent op zijn kop. Dat terwijl ik na ons zelf kijkend als dat ik naar een andere folkband zou kijken niet goed vond. Leuk dat wel maar zeker niet goed.

Hopelijk lessen getrokken uit die ervaring hoop ik we met dit bandje meer folk kunnen maken zoals we dat graag zouden willen. Het oefenen thuis gaat wel beter maar ik blijf er soms motivatieproblemen bij hebben en merk dat ik steeds weer terug val op dezelfde dingetjes.

Ik zou willen dat ik iets van jou ambitie had Wiro.
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Onze vorige drummer is afgehaakt omdat hij vond dat hij te hard moest werken/ instuderen van de drumpartijen van de nummers die we met ons "Ford" bandje spelen.
Hij zei dat het veel te veel op werk begon te lijken en dat hij voor de lol in een band zit. Daarop heeft hij ook via email te kennen gegeven niet meer op repetitie te komen.. Tja, prima en eerlijk maar in het begin had hij wel iets gezegd in de trant van "Ik zal er alles aan doen om die nummers eigen te maken"
Het is maar wat je wilt. Ik speel met evenveel plezier in een band met veel "technische" uitdagingen dan in een band waar de lat wat minder hoog ligt. Als iedereen maar investeert in de muziek die we willen maken.
-- It's the hat that keeps the funk --
Gebruikersavatar
hazb74
Berichten: 138
Lid geworden op: 03 jun 2009, 22:25

Bericht door hazb74 »

Ik lees met veel plezier, ergenis, herkenning en nog veel meer gevoelens de thread.

Het is overduidelijk: muzikanten zijn net echte mensen........ :jaaaaa:

In het leven zijn er mi 2 soorten mensen: mensen die het onderste uit de kan willen halen, en mensen die het snel "wel okay" vinden.

Mensen die mij kennen weten dat ik op de corporate ladder hoger sta dan de muzikale ladder, maar voorbereiding vind ik zowel zakelijk als muzikaal ZEER belangrijk.

Maar buiten mijn eigen mening: in zaken en in de muziek zie ik steeds dat de mensen die snel tevreden zijn en dus minder van zichzelf vergen en meestal ook minder presteren.

Daarmee zeg ik niet dat dit erg is: laten de Hazb74s,Wiro's en de Wombatboters ( puur ter illustratie gebruik ik jullie naam) van deze wereld maar gewoon accepteren dat niet iedereen het even belangrijk vindt om zichzelf te pushen. En het feit dat je nou toevallig je toonladders en kwintencirkel hebt geoefend niet betekent dat je overal even succesvol in bent.

Muzikanten (zowel goede als slechte) vinden zichzelf wel altijd heel belangrijk..... kijk maar naar de gemiddelde BGF topic...... get a life guys, we ain't saving children in Africa or solving global warming.
Gear? Maakt niet echt uit, want een goede toon komt toch uit je vingers.....
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Bericht door Nardix »

Ik heb nu, nu ik dus in de schoolband zit en Up Tempo achter me heb gelaten, steeds meer plezier in het maken van muziek.
Ik sta eerder te juichen als de gitarist een solo op z'n eigen manier speelt, dus noten wat langer aanhouden, octaveren etc. dan wanneer hij de solo vlekkeloos overneemt, het is al gedaan en we hebben het allemaal al gehoord.

Laatst waren we met een nummer bezig met een vrij moeilijke baspartij (Ben de titel even vergeten), het lukte me niet zo goed waarop de pianist zegt "Ah joh, maak er maar wat van, het komt wel goed."
Zo gezegd, zo gedaan en het klonk veel meer iets wat ons eigen was.

Ook over het doorpielen tijdens overleg, ik ben er soms ook schuldig aan, maar als het maar op een laag volume gebeurt dan stoor ik me er niet zoveel aan.
Sterker nog, toen ik met de gitarist van Something Else (Andere band) aan het overleggen was, speelde hij iets op z'n gitaar waar ik op inhaakte. Dat resulteerde in een heel leuk nummer.

Dingen zoals te laat komen of niet komen opdagen zonder het te melden kan gebeuren.
Ik heb het zelf een keer meegemaakt dat de stroom was uitgevallen en ik zelf geen beltegoed had om naar de rest te bellen dat ik niet kon.

Ook kwam ik bij Up Tempo steevast te laat omdat ik wist dat ze eerst toch nog met z'n allen tegelijkertijd wilden gaan stemmen en daar kan ik niet tegen.

Het heeft allemaal met persoonlijke dingen te maken.
Als ik 6 proefwerken voor de boeg heb, dan ga ik niet gezellig een nummertje studeren, dan ga ik aan m'n lesstof zitten.

Vorig jaar, toen mijn oma was overleden, heb ik er ook niet veel aan gedaan, want ik moest het verwerken EN ik had nog een proefwerkweek die week erna.
De band vond dat heel onredelijk van me, want zij hadden wel gestudeerd.
Ja sorry jongens, ik heb meer dingen in het leven.
Uiteindelijk zijn ze ook met z'n allen blijven zitten omdat ze meer voor de muziek gingen dan voor school, maar dat is een ander verhaal.
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Haico

Bericht door Haico »

hazb74 schreef:Daarmee zeg ik niet dat dit erg is: laten de Hazb74s,Wiro's en de Wombatboters ( puur ter illustratie gebruik ik jullie naam) van deze wereld maar gewoon accepteren dat niet iedereen het even belangrijk vindt om zichzelf te pushen.
Goede post!

Vice versa mogen mensen met minder ambitie daar ook eerlijk over zijn, i.p.v. onwaarheden op het internet te slingeren. :D
rik1990
Berichten: 119
Lid geworden op: 23 dec 2010, 19:56

Bericht door rik1990 »

Mijn grootste ergenis is toch het doorspelen tijdens overleg.
Maar na dit doorgelezen te hebben besef ik dat ik 2 vreemde gitaristen in mijn band heb.
Hier zegt iedereen dat de gitaristen altijd te hard staan en zeuren over het volume van de rest.
Bij mij zeggen ze altijd dat de bass juist harder moet omdat hun de bass het belangrijkst vinden.
Plaats reactie