Online band(s) promotie... Hoe regelen jullie dat?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
S.D. Jabber
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mar 2010, 16:54

Online band(s) promotie... Hoe regelen jullie dat?

Bericht door S.D. Jabber »

Beste mede bassisten/forumgenoten,

Aangezien ik degene ben die, in de band waarin ik speel, van websites maken en andere grafische activiteiten toch het meeste kaas heeft gegeten, ben ik dus automatisch het bokje wat betreft het bouwen/onderhouden van de website van onze band en andere online (en offline) promotie activiteiten. Van de website van onze band is sinds een maand of twee geleden de vierde incarnatie online gegaan waarin ik de dingen nu van een andere hoek probeer te bekijken. De website is nu gebaseerd op een blog/cms systeem (Wordpress) en dit bevalt me al heel goed qua dynamiek, snelheid en gemak om de site te onderhouden. Vorige versies van onze website waren altijd gebaseerd op html met op het laatst een beetje flash er doorheen gemixt. Leuk, maar nogal statisch wat betreft bezoeker interactie, een tijdrovende ondernemingen om te onderhouden en in deze tijd ook niet meer praktisch.
Ik heb het nu voor elkaar dat ik via een app in Android nieuwe berichten op onze site kan plaatsen inclusief foto's (helaas geen geluidsfragmenten of video's, want teveel bandbreedte voor dat appje). Ik kan dus direct de site updaten overal vandaan zonder tussenkomst van een computer. Alle berichten worden overigens momenteel meteen doorgeplaatst naar Twitter en een Facebook pagina. Het is ook de bedoeling dat comments op die berichten worden doorgeplaatst naar Facebook en andersom (maar dat loopt nog niet helemaal vlekkeloos). Kortom, naar mijn idee een voortvarend begin voor goede online promotie, en over de verdere stappen om onze muziek digitaal wat meer te gaan promoten heb ik nog wel wat ideeën, en dit mede dankzij het erg leuke en interessante blog van EHPO ( https://eerstehulpbijplaatopnamen.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false; ) maar toch ben ik nog een beetje in dubio geraakt over hoe nu verder te gaan. Dus ben ik eigenlijk benieuwd hoe jullie de zaken hebben aangepakt qua online promotie voor jullie band(s) en projecten...
:arrow: Zetten jullie zwaar in op een eigen site als hq om vandaar uit verdere promotie te regelen (zoals ik) of gebruiken jullie daar Facebook, Bandcamp, Reverbnation, oid voor? Misschien wel Hyves? Ik lees ook op veel plekken dat Myspace eigenlijk vandaag de dag (bijna) not done is. Iets waar ik zelf ook in begin te geloven ondanks dat ik het Myspace account van onze band nog niet heb weggooid. En dit alleen omdat ik nog veel lees en hoor over programmeurs die om een link naar een Myspace pagina vragen.
:arrow: Posten jullie veel op blogs? Zijn jullie aktief op Twitter oid?
:arrow: Volgen jullie de statistieken van jullie site (hoeveel clicks, refferers)?
:arrow: Waar ik ook erg benieuwd naar ben is hoe degenen onder jullie zonder platenmaatschappij de verkoop van muziek en merchandise beheren? Ik lees veel enthousiaste dingen over Bandcamp op dit gebied, maar twijfel nog een beetje over het gebruik van Paypal. Andere mediums dan Bandcamp? Misschien hebben jullie een eigen gebouwde webstore? Heel erg old-fashioned een regeltje "send welhidden cash to..." onderaan de discografie pagina? Of misschien wel gratis aanbieden mbv een Creative Commons licentie...?

Kortom, een lang verhaal en opmaat naar een hoop vragen. Hopelijk word dit een leuk topic / leuke discussie waar er hopelijk waardevolle tips uitrollen en ik en een hoop andere mensen door geïnspireerd raken :jam: .
Plaats reactie