Met welk nummer ben je momenteel (met je band) bezig?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4822
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: Met welk nummer ben je momenteel (met je band) bezig?

Bericht door Green Goblin »

Jep, met schema's. Maar van die schema's waarbij de akkoorden bij de tekst geschreven staan, waarbij het dus niet altijd zo duidelijk is of een akkoord nu één of twee (of een halve) maten duurt. Enige kennis van de nummers is dus wel handig...

Inmiddels zijn we toch wel bezig om nog een repetitie te plannen ;-)
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Re: Met welk nummer ben je momenteel (met je band) bezig?

Bericht door Concorde »

En als je nu het akkoord meerdere keren, dus per maat aangeeft boven de tekst?
Toch vind ik dit soort uitdagingen altijd wel gaaf!
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Re: Met welk nummer ben je momenteel (met je band) bezig?

Bericht door Concorde »

Momenteel bezig met Kids in Amerika, en dan de cover van Big Fat Shakin; met een lekker Rockabilly-sausje!
zonder right-up... :wink:

Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Met welk nummer ben je momenteel (met je band) bezig?

Bericht door wombatboter »

Hmm....rockabilly zou ik het toch niet echt noemen. Ze hebben er ook niet veel mee gedaan...
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Re: Met welk nummer ben je momenteel (met je band) bezig?

Bericht door Concorde »

Soort van... :wink:
Die gasten spelen wel meer covers in die stijl, best geinig! Ze hebben ‘m in ieder geval zodanig aangepast dat de toetsen verruild zijn voor gitaar. Beter... :wink:
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Met welk nummer ben je momenteel (met je band) bezig?

Bericht door Hagen »

Vandaag bezig geweest met Jerusalem van Anouk. Dat karakteristieke basloopje redt ik niet. Ook zonder dat blijft het een energiek nummer, dus ik hoop dat we deze wel kunnen doen met de band. Als iemand tips heeft .. Graag!
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Met welk nummer ben je momenteel (met je band) bezig?

Bericht door Rieno »

Dat rifje aan het eind steeds kun je ook zelf iets voor verzinnen natuurlijk, is een vrij simpel chromatisch loopje die je ook prima nog weer kunt versimpelen. Het belangrijkst is de cadans van de 'hoofdlijn' vasthouden. Zelfs als je die gewoon door blijft spelen, is er maar weinig publiek dat het verschil hoort denk ik.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Bornlivedie
Berichten: 4354
Lid geworden op: 04 jun 2006, 00:03

Re: Met welk nummer ben je momenteel (met je band) bezig?

Bericht door Bornlivedie »

Sorry... onzin... Ik zou het horen en mij daaraan ergeren... met een beetje oefenen kan je het spelen, zo moeilijk is ie niet
Ik heb een hekel aan het versimpelen van iets wanneer het "te moeilijk"zou zijn.. heb in zo'n band gezeten, de gitaristen waren ronduit slecht en konden niks.. daarom werd er van alles weggelaten of verandert, dat noemden ze dan "op onze eigen manierofzoiets".. gelul
Bidet as it may
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Met welk nummer ben je momenteel (met je band) bezig?

Bericht door Rieno »

Bassisten zullen het wel horen ja ;) En soms heb je gewoon niet de tijd om het er helemaal goed kloppend in te krijgen en moet dat groeien naarmate je het nummer vaker speelt en comfortabeler wordt met de rest. Als je het nummer dan echt te leuk vindt om te laten liggen tot die tijd en de rest van de band ziet het ook helemaal zitten...gewoon doen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14277
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Re: Met welk nummer ben je momenteel (met je band) bezig?

Bericht door gilles »

Ik denk dat het bas-ritme een stuk belangrijker is in Jerusalem dan het loopje. Als dat wel lukt, valt het uitblijven van het loopje minder op
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Met welk nummer ben je momenteel (met je band) bezig?

Bericht door BassAgent »

Bornlivedie schreef: 04 jan 2019, 01:09 Sorry... onzin... Ik zou het horen en mij daaraan ergeren... met een beetje oefenen kan je het spelen, zo moeilijk is ie niet
Ik heb een hekel aan het versimpelen van iets wanneer het "te moeilijk"zou zijn.. heb in zo'n band gezeten, de gitaristen waren ronduit slecht en konden niks.. daarom werd er van alles weggelaten of verandert, dat noemden ze dan "op onze eigen manierofzoiets".. gelul
Ik zou het ook horen, maar dat is op zich niet belangrijk. Wij zijn "geoefende" luisteraars die op baspartijen letten. Als je dat nummer wil spelen met je band en je kan het net niet spelen, waarom zou je het dan niet versimpelen? Ik heb liever dat je dat "gewone" loopje goed en steady speelt, dan half en half steeds de eerste tel mist omdat je dat lickje iedere keer verkloot. Tuurlijk kun je uiteindelijk alles spelen als je er maar genoeg op oefent, maar om in ieder geval met je band aan de slag te kunnen...

@Hagen: Heb je een docent? Die kan je misschien helpen om 't lickie wat makkelijker te maken.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Met welk nummer ben je momenteel (met je band) bezig?

Bericht door Hans58 »

BassAgent schreef: 04 jan 2019, 11:06 Ik zou het ook horen, maar dat is op zich niet belangrijk. Wij zijn "geoefende" luisteraars die op baspartijen letten. Als je dat nummer wil spelen met je band en je kan het net niet spelen, waarom zou je het dan niet versimpelen? Ik heb liever dat je dat "gewone" loopje goed en steady speelt, dan half en half steeds de eerste tel mist omdat je dat lickje iedere keer verkloot. Tuurlijk kun je uiteindelijk alles spelen als je er maar genoeg op oefent, maar om in ieder geval met je band aan de slag te kunnen...
Daar ben ik het mee eens. We wilden met The Poor heel graag een bepaald nummer van John Mayer spelen. Maar daar zit een her en der nogal (zeker voor mij) virtuoze Pino-partij in. Aangezien ik geen briljant bassist ben heb ik gezegd dat ik het zo goed mogelijk zou proberen te spelen in een hier en daar wat versimpelde versie zodat de groove wel in tact blijft. De versierselen zijn natuurlijk mooi maar het gaat er om dat je door kunt. En als dat voor de rest van de band acceptabel is, vind ik het prima. Tot het moment dat ik zelf vind dat het nergens toe leidt en dan schrappen we gewoon en zoeken we iets anders leuks.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Met welk nummer ben je momenteel (met je band) bezig?

Bericht door AmericanIdiot »

Mee eens. Zorg dat de basis staat en herkenbaar is, noten kunnen weglaten zonder dat het geheel eronder lijdt is ook een goede eigenschap.

Wat betreft Jerusalem is (in mijn geval dan) de grootste uitdaging of de gitaristen wel de juiste noten raken, met name de wisselingen tussen B - C en B - A... dat gaat niet altijd consequent.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Met welk nummer ben je momenteel (met je band) bezig?

Bericht door Hagen »

Ik had al een berichtje half af voor Bornlivedie, dat ik geen basgodenzoon ben. Ik oefen er gewoon op door.. ik zie zijn Jerusalemfilmpje hier graag tegemoet.

Nee, ik heb geen docent meer, ik kijk naar de bass versies die op you tube staan en maak daar een voor mij haalbare versie van. Als ik dan het nummer met de band in de vingers krijg, merk ik dat ik "tijd" over hou. Dan keer ik terug naar Youtube voor de extra accenten, ed. De bandjes hiervoor hoorden het gelijk als ik weer zo'n extra dingetje toevoegde.
Laatst gewijzigd door Hagen op 04 jan 2019, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Met welk nummer ben je momenteel (met je band) bezig?

Bericht door Hans58 »

Dan heb je toch de aanpak die voor jou en je band haalbaar is en werkt? Prima lijkt me.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Plaats reactie