Gitaristen die bas spelen

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
frank24
Berichten: 1351
Lid geworden op: 19 jan 2010, 20:17

Bericht door frank24 »

Klopt!
Een van m'n beste maten is een waanzinnige gitarist, klassiek geschoold, een schrijvend talent. En zo af en toe pakt hij ook de bass op... Hij doet z'n best maar hij heeft de sound gewoon niet in z'n vingers... Máár hij weet wel hoe ie vriendjes wordt met een bassist! hij geeft de bass echt ruimte in een muziek stuk en hij heeft het zeldzame talent om het volume van z'n versterker in te stellen en er vervolgens de hele repetitie van af te blijven!
"Warwick, Musicman, Marshall en Mesa Boogie misbruiker"
Joostmaghetweten
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 nov 2011, 22:20

Bericht door Joostmaghetweten »

Wat ik nou leuk vind aan gitaristen die de bas bespelen, is de geheel andere invalshoek van het instrument zelf. Een gitaarlick spelen met 4 dikken snaren... Het is een kwestie van uithoudingsvermogen en doorzettingsvermogen denk ik... Ik raak altijd wel geïnspireerd... :D
Gebruikersavatar
Soulbender
Berichten: 6128
Lid geworden op: 16 jun 2011, 18:40

Bericht door Soulbender »

Dat vind ik zo leuk aan de baslijnen bij The Doors. Allemaal van Ray Manzarek's hand. Denk niet dat een bassist dezelfde baslijntjes zal verzinnen als een toetsenist dat doet. Hele andere invalshoek inderdaad.
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Ik moet zeggen dat ik als pianist/gitarist/bassist (in die volgorde ook) de meeste moeite heb met gitaar. Ik kan mooie harmonien soms maken op gitaar, maar verder ben ik qua songwriting niet al te best. Bij bas weet ik vaker wat ik moet spelen, en gezien ik niet snel kan spelen hou ik het vaak relatief simpel.

En bij piano...tsja ik speel enkel met een drummer (en ik zing er dan bij), dus dan begeleid je jezelf, zowel qua melodie als bas. Daarbij hoef ik dus op niemand te letten :mrgreen:
Gebruikersavatar
Bumper
Berichten: 777
Lid geworden op: 13 jan 2010, 13:03

Bericht door Bumper »

Volgens mij is McCartney ook eigenlijk een gitarist...
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15129
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

En Mark King een drummer, en Flea een trompettist, en ...
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23026
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Ik heb het gisteren eens andersom geprobeerd. Een van onze gitaristen wilde een tijd geleden graag Creep van Radiohead zingen, maar hij kan niet zingen en spelen tegelijk. Gisteren was de andere gitarist ziek, en wilden we toch dat nummer weer eens doen. Toen heb ik onder zijn zang maar mijn interpretatie van de gitaarpartij neergezet. Ging niet eens heel slecht.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Joostmaghetweten
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 nov 2011, 22:20

Bericht door Joostmaghetweten »

Gebruikersavatar
QuoVadis
Kwoo
Berichten: 3418
Lid geworden op: 30 dec 2004, 18:32

Bericht door QuoVadis »

Ik zie het meestal gelijk wanneer iemand die bas speelt eigenlijk gitarist is. Als ze niet al overduidelijk gitaristisch met plectrum spelen zie je het alsnog aan de houding van de frethand, die staat veel meer schuin i.p.v. bijna haaks op de snaren zoals je bij bassisten ziet. Geschikt om akkoorden mee te schuiven, minder handig voor loopjes over meerdere snaren. Duim is boven de hals uit te zien, wat bij bassen vaak juist niet aangeraden wordt.

Ze spelen vaak een stuk drukker dan de meeste bassisten maar verder zijn ze onderling net zo verschillend als alle bassisten.
Plaats reactie