Gitaristen die bas spelen

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Flamingshirt
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2012, 16:03

Gitaristen die bas spelen

Bericht door Flamingshirt »

Goedendag dames en heren!

ik zit nog op school, en speel net een jaartje bas.
elke maandag en vrijdag heb ik met een gemengde klas (voor liefhebbers) muziek.
en er zijn twee gitaren en drie gitaristen.
twee van de drie kunnen ook bas spelen.
X - gitarist kan ook bas spelen
Y - bassist, speelt de laatste tijd veel gitaar
dus een van de twee neemt een bas (ik neem zelf altijd mijn eigen mee)

maar ik merk dat deze twee figuren zich nog al uitsloven.
nu is dat vooral bij X het geval.
zelf heb ik van mijn 'mentor' geleerd om muziek luchtig en open te houden, en bij solo's de groove te houden en rust erin houden.
maar deze twee proberen er zoveel mogelijk noten in te proppen.

is dit een typische gitarist mentaliteit, of snappen ze het (nog) gewoon niet?
hebben andere mensen hier ook last van?
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

ze spelen de bas alsof ze gitaar spelen (ik haal ze er ook zo direct eruit), met meer focus om de melodie en het show-off-gedeelte, terwijl ze de groove niet (of onvoldoende) kunnen onderhouden.

Last heb ik er niet van, ik vind het vooral grappig dat er gitaristen zijn die me dan zeggen: "ach, bas, da's supergemakkelijk", waarna ik hen altijd een bas in handen geef, en hen zeg: "awel, speel maar bas, onderhoud de groove, zal ik erover gitaar spelen. Ohja, en geen plectrum hé".
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Is naar mijn bescheiden mening voor sommigen compensatiegedrag. Hier doe je weinig aan vrees ik, behalve héél véél geduld betrachten of op zoek gaan naar een ander.
Voor anderen is het het verkennen van de hals omdat ze nog niet zo goed weten waar welke noot precies zit. Voor deze categorie gloort er hoop aan de horizon: Naar eigen ervaring merk ik dat naarmate ik beter word doorgaans steeds minder noten hoef te gebruiken om de boodschap over te brengen. Let op het woordje 'doorgaans'. Er zijn altijd uitzonderingen...

't Vekeerde been: Als de timing van de noten een ietwat rommelig is, zullen zelfs enkele noten al de hele boel kunnen dichtsmeren. Let maar eens op 'drukke' bands met veel muzikanten: Als ze strak spelen kan een stuk muziek 'open' blijven klinken ondanks een enorme hoeveelheid noten. Enkele willekeurige voorbeelden: Santana en the Neville Brothers.

Hetzelfde geldt voor harmonie: Een tikkie vals smeert al snel uit. Soms prachtig als je slechts met z'n drieën bent. Maar in een symphonie-orkest is dit funest voor het geheel.

Kortom: Als je druk speelt zul je moeten zorgen voor perfecte timing en harmonie en relatief volume en nog beter moeten doseren dan wanneer je rustig speelt. Helaas zijn de meeste drukke muzikanten juist allesbehalve perfectionistisch van aard en intentie.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=0TTRRwmKJ74[/youtube]
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=SsX_hVwBamk[/youtube]
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=O87iUDZGDKs[/youtube]
Gebruikersavatar
Petr@
Berichten: 269
Lid geworden op: 20 aug 2007, 14:02

Bericht door Petr@ »

Volgens mij zie je het ook als gitaristen gaan drummen... dan gaan ze ' spelen' met zoveel mogelijk verschillende geluidjes. En dat komt de kwaliteit van het drummen niet altijd ten goede! Wat ik ook wel eens merk is dat gitaristen de bas met dezelfde intentie bespelen als de gitaar. En dan mis ik de nadruk leggen op de juiste noot ipv zoveel mogelijk noten achter elkaar spelen.
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

Welkom Flaming Shirt.

Het kan ook andersom (in bescheidenheid): ik was 'gitarist' (in ruste) en toen ik uiteindelijk bas ging spelen, was het een soort thuiskomen en het voelde meteen goed. Dat heb ik met gitaar nooit zo gehad. (ik zeg verder niets over de kwaliteit van mijn spel :oops: )
Wat me ook opvalt is dat bassisten ook een aardig potje kunnen drummen.
Gebruikersavatar
Yuomay
Berichten: 2553
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:03

Bericht door Yuomay »

Petr@ schreef:Wat ik ook wel eens merk is dat gitaristen de bas met dezelfde intentie bespelen als de gitaar. En dan mis ik de nadruk leggen op de juiste noot ipv zoveel mogelijk noten achter elkaar spelen.
Goede gitaristen spelen ook met nadruk op de juiste noten. Er zijn alleen veel meer gitaristen en dus ook veel meer prutsers.
Try something different.

Mentally Retarded Friend: Myspace; Facebook
Gebruikersavatar
frank24
Berichten: 1351
Lid geworden op: 19 jan 2010, 20:17

Bericht door frank24 »

Yuomay schreef:Goede gitaristen spelen ook met nadruk op de juiste noten. Er zijn alleen veel meer gitaristen en dus ook veel meer prutsers.
JUIST! :cheer:
"Warwick, Musicman, Marshall en Mesa Boogie misbruiker"
Gebruikersavatar
Maarten_E
Berichten: 7647
Lid geworden op: 23 mei 2010, 00:38

Bericht door Maarten_E »

Dennizz schreef:Welkom Flaming Shirt.

Het kan ook andersom (in bescheidenheid): ik was 'gitarist' (in ruste) en toen ik uiteindelijk bas ging spelen, was het een soort thuiskomen en het voelde meteen goed. Dat heb ik met gitaar nooit zo gehad. (ik zeg verder niets over de kwaliteit van mijn spel :oops: )
Wat me ook opvalt is dat bassisten ook een aardig potje kunnen drummen.
Heeft dat ermee te maken met het feit dat de drum en de bas beiden meer ritmisch zijn ingesteld?
Your corporate villainy should not extend so far as to ignore the existence of serif fonts.


Of het leuk is om op een fretless te spelen? Mwaaaah.
Gebruikersavatar
Pyroman
Berichten: 1714
Lid geworden op: 19 sep 2006, 16:48

Bericht door Pyroman »

Yuomay schreef:
Petr@ schreef:Wat ik ook wel eens merk is dat gitaristen de bas met dezelfde intentie bespelen als de gitaar. En dan mis ik de nadruk leggen op de juiste noot ipv zoveel mogelijk noten achter elkaar spelen.
Goede gitaristen spelen ook met nadruk op de juiste noten. Er zijn alleen veel meer gitaristen en dus ook veel meer prutsers.
Een goede gitarist weet wanneer hij niet moet spelen. :D
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Een goede gitarist heeft een kapotte versterker!
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
defecto
Berichten: 539
Lid geworden op: 15 aug 2009, 09:53

Bericht door defecto »

Dennizz schreef:Het kan ook andersom (in bescheidenheid): ik was 'gitarist' (in ruste) en toen ik uiteindelijk bas ging spelen, was het een soort thuiskomen en het voelde meteen goed. Dat heb ik met gitaar nooit zo gehad. (ik zeg verder niets over de kwaliteit van mijn spel :oops: )
Zo had ik het ook, na een maandje bas spelen, na elf jaar gitaar gespeeld te hebben, wist ik dat ik op m'n plek was 8)
OLP MM2 met SD SMB-4d en pre-amp - 
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Sanders schreef:Een goede gitarist heeft een kapotte versterker!
Die gaat in mijn onderschrift... :rofl:
Gebruikersavatar
Flamingshirt
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2012, 16:03

Bericht door Flamingshirt »

Of een bassist kan drummen ligt ook aan of hij/zij het eens geprobeerd heeft of les heeft gehad (in wat voor hoedanigheid dan ook)
ik denk wel dat ze goed ritme kunnen houden, doordat, zoals al eerder gezegd, ze in de ritme sectie zitten en veel met de drummer spelen.
ikzelf ben nog niet begonnen met drummen, maar wil wel eens wat leren.
ben net een periode uitgestapt van "zal ik ook eens een elektrische gitaar bespelen/leren/kopen?"
ik ging naar de winkel, speelde op zo'n ding (een mooie gibson, goed geluid, dat zeker) en wist meteen dat het niets voor mij was :wink:

ook zit er in mijn band een toetsenist die heel getalenteerd is en ik merk dat hij veel meer gewoon de rust houdt, en simplistisch de akkoorden meespeelt. ik denk dat het een kwestie van realisatie is. waar je thuishoort in de muziek, wat je wel en niet kan doen (de bassist irriteren bijvoorbeeld :p) wat je kan, wat andere kunnen en respect hebben voor andere muzikanten.
ik denk dat je dan al een goed begin hebt.
ik ben zelf nog bezig in deze fase :D

en Wiro:
ja, santana en the Neville brothers. dan zeg je ook wat. (danke voor de link, gelijk 5 keer geluisterd)
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

Sanders schreef:Een goede gitarist heeft een kapotte versterker!
Belgen zijn dom, negers zijn lui, joden zijn gierig.
Net als de afkeer van gitaristen even kortzichtige als stompzinnige vooroordelen.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Precies. Ik vind het ook allemaal erg kort door de bocht wat ik hier lees. Er zijn genoeg gitaristen die wel goed bas kunnen spelen. Of muzikanten die allebei goed beheersen. Of bassisten die goed gitaar kunnen spelen.

In verhouding zijn er net zoveel slechte gitaristen als slechte bassisten lijkt mij. Vervang het woord gitaristen/bassisten door muzikanten.
Plaats reactie