Queen topic

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

QuoVadis schreef:Ja! Queen! :worship: John Deacon! :cheer: Unieke band, niet alleen door de altijd herkenbare stem van Mercury maar door de invloed van alle individuele bandleden. Dat zie je niet vaak. Ik houd van het album 'Innuendo' (die Spaanse gitaarsolo op het titelnummer!) en qua baslijnen vind ik Breakthru altijd een van de vetste nummers.

Saillant detail is dat Brian May dat stuk flamenco niet zelf heeft gespeeld. Het is 'm wat mij betreft vergeven; ik zou 't ook niet kunnen 8) .
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Bericht door tjoepatjoep »

Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Queen topic

Bericht door JohnBoy »

Even een oud topic omhooghalen!

Ik vond hier https://www.queenie.cz/en/interpretation/john-deacon/ een lijstje van John's gear:

In the beginning, between 1971 and 1972, John used a Rickenbacker 4001 bass guitar, but had trouble recording with it. Because of that, he switched from this instrument to a Fender Jazz Bass for a very short time and then in 1972 went for a Fender Precision, which became his main and personally typical instrument practically for the rest of his career (that year he was given a 1965 model by the record company and second Precision 1968 model he bought in 1974). Over time, he modified these two pieces in different ways, especially visually. Over the years, in some of the tracks he also used a Music Man StingRay, Kramer DMZ 4001, Fender Precision Bass Elite, Fender Telecaster Bass, fretless Fender Precision, Warwick Buzzard, Wal Pro Bass. According to the information available, J.D. used Rotosound RS77 LD 045 Bass flatwound strings and Superwound 606 roundwound strings. Not much is known about the bass equipment, but it is obvious that John had it sorted with great complexity (for instance, it was set up by the acclaimed Pete Cornish). He changed the equipment frequently and also combined different brands of individual components, the known ones being Orange AD200B, SWR SM-900, SWR Goliath, Sunn 412L, Acoustic 371, Acoustic 301, Alembic F2B, as well as products from the Sound City, Peavey, HiWatt and custom-made devices by Pete Cornish.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Queen topic

Bericht door wombatboter »

Dacht dat hij ook nog een Overwater fretless had die je ziet in de video van Breakthru (of is het een Goodfellow ?)

what fools these mortals be
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Queen topic

Bericht door BassAgent »

Scherp, WB, volgens mij is het een Goodfellow maar dat baseer ik louter op de headstock.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Queen topic

Bericht door JohnBoy »

wombatboter schreef: 07 aug 2018, 17:56 Dacht dat hij ook nog een Overwater fretless had
Nooit van gehoord, maar ik blijk wel meer niet te weten:

In dit uitgebreide stuk: https://alchetron.com/John-Deacon
... wordt ook nog gezegd: "Towards the end of the group's career, he used a custom bass designed by Roger Giffin."

Daar had ik ook nog nooit van gehoord. Ik dacht dat hij een Precision Elite gebruikte in die periode.
Laatst gewijzigd door JohnBoy op 07 aug 2018, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Queen topic

Bericht door wombatboter »

Ben er eigenlijk niet uit of het een fretless is maar het solootje in de tunnel klinkt een beetje fretless maar het kan ook aan zijn vibrato liggen..
Dit is één van mijn top 3 nummers van Queen dus ik ken het nogal goed :-)
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Queen topic

Bericht door JohnBoy »

Heb er wel moeite mee dat op hun latere werk (vanaf Hot Space ongeveer) de bas soms overschaduwd wordt door synth, zodat je soms niet meer weet wat je nu hoort. Aan de andere kant, het is dan wel weer erg goed gedaan...
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Queen topic

Bericht door wombatboter »

Inderdaad..ben het met je eens.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8242
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Queen topic

Bericht door Mach1 »

Queen, mijn favoriet! Al 38 jaar fan. Heb ze in de Groenenoordhallen live gezien toen ik 14 was. Wat een ervaring!
John is een held maar geen inspiratie geweest. Ik luisterde pas op veel latere leeftijd naar de baspartijen.

Save Me en Spread your Wings zijn de mooisten die me nu te binnen schieten. Hoewel heel A Day at the Races ook niet te versmaden is.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Queen topic

Bericht door JohnBoy »

Nog even ter illustratie, de eerste post van KvE in dit topic was dit nummer, bas dit zelf eens mee en voel de vloeiende melodische rock vibes... :jam: Bijna klassieke muziek dit... Wat een baspartij!

C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Queen topic

Bericht door Hagen »

Tjee, waar heb je dit opgeduikeld Johnboy?!

Queen, dat waren natuurlijk helden, al was ik eerst en vooral KISS fan. Ik heb het nu over een vijftienjarig manneke. Zie het als jeugdzonde. Met een restje Quo, een opkomend Van Halen en muziek van oudere broers en zussen die ons Deep Purple, CCR en Santana gaven. War of the Worlds paste moeilijk op een cassettebandje (waar maakte je de knip?) later kwamen Thin Lizzy en nog weer later Toto daarbij.

Queen was de soundtrack van mijn puberteit, adolescentie en dat loopt eigenlijk nu nog door. We playbackten als pubers op Day at the Races en Night at the Opera. Ik had een fakebas speciaal hiervoor geknutseld (!) Maar mijn vensterbankpiano was minstens zo goed. Later kwam Live Aid vanuit Wembley. Dat was ijzersterk.
Ik reed in een witte Fiat Uno toen het nieuws bekend werd dat Freddy overleden was. Ik weet nog in welke bocht ik dat nieuws hoorde. Mijn eerste huwelijk was net naar de klootte en ik zong wekenlang 'Love of my Life.'
Op het memorial concert was ik flabbergasted bij Somebody to Love met George Micheal. Zou Queen dan toch met een andere zanger ..?! Nee kan niet.
In London naar de Musical? The Lion King of ... juist: We will Rock You! Een paar maanden later in Nederland met de kinderen erheen, want mijn zoon kende zoveel Queensongs. Hij heeft mijn bas wel eens vastgehad en kon dan het loopje van Another one Bites The Dust. Meer niet. Hoefde niet.

Een hele goede vriend was Queenfan. Ik zong een paar jaar terug in een karaokekroeg 'Love of my Life' met hem samen. Toen hij een half jaar later plotseling overleed heette onze vriendenapp Friends will be Friends. En nu nog steeds. Toen we de laatste keer naar de kist liepen klonk 'Love of my Life' door het crematorium. Laatst op de boot in Schotland toen we door de zangliedjes heen waren, wist ik er nog wel één, twee, drie! Bij We Will Rock You kregen we van de uit bed gekropen kapitein op de kop dat we de hele haven wakker hielden. Dan maar Love of my Life ingezet.

Via Youtube volg ik nog steeds de concerten. Vorige maand in Nijmegen bezocht ik een Queen tribute band: Hees naar huis.
Thin Lizzy, Billy Joel, en nog wat losse nummers of albums heb ik nog geregeld uit mijn jeugd opstaan. Queen eigenlijk niet. Daar kijk ik clips of concertopnames van terug op Youtube.

Ik heb geen nummer van Queen in mijn favo top 5, maar Queen zit in mijn leven geweven als geen andere band.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Queen topic

Bericht door Rieno »

JohnBoy schreef: 07 aug 2018, 21:10 Nog even ter illustratie, de eerste post van KvE in dit topic was dit nummer, bas dit zelf eens mee en voel de vloeiende melodische rock vibes... :jam: Bijna klassieke muziek dit... Wat een baspartij!

:facepalm:
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22172
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Re: Queen topic

Bericht door RUIS »

Volgens mij volgt Johnboy Queen al sinds hij een Kind van Elf was.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Queen topic

Bericht door JohnBoy »

Ik snap de feestpalm van Rieno niet. Als kind van elf volgde ik de band al drie jaar, trouwens.
C'est la retorique qui fait la musique
Plaats reactie