Gebruik GEEN Lemon Oil op je bas hals

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
RedNeckBBQ
Berichten: 1188
Lid geworden op: 28 aug 2011, 21:34

Gebruik GEEN Lemon Oil op je bas hals

Bericht door RedNeckBBQ »

hey hey alle BGF,
ik lees vaak op de BFG dat veel mensen Lemon oil op hun fretboard gebruiken.
doe dit NIET het droogt je fretboard alleen maar uit en het beschermt/dicht het niet hout niet af tegen zweet en rommel wat je niet in de fretboard wil hebben en het kan je inlay ook los weken (dit is vooral bij oude bas/gi*aren).

STAP 1.
maar voor het beste resultaat maak je je fretboard schoon met Zippo benzine ( nafta ) en keuken papier (jullie zullen wel denken Zippo benzine WTF). zippo benzine werkt heel goed om al het rommel van je fretboard en het verdampt heel snel, dit betekende dat er niks achter blijft dat het hout aan kan taste (LemonOil laat een zuur achter dat door metaal heen kan bijten in hooge consentraat dus hout is een fluitje van een cent).................
zodra je je fretboard goed schoon hebt (dit is als er niet meer veel bruine rommel van afkomt) moet je er weer iets goed doen voor het hout.

STAP.2
het beste wat je kan gebruiken is RAUWE LIJNZAAD OLIE (dit kun je in een kunst schilders winkel krijgen voor maar €2,50 daar kun je heel veel halzen mee laten glimmen). breng een paar druppels rauwe lijnzaad olie op je fretboard(je hoeft je fretboard niet te pekelen) en smeer het goed uit met keukenpapier zodat je de lijnzaad olie goed in het hout krijgt.

na dit laat het niet te lang zitten maar haal het het er meteen weer van af met schoon keukenpapier en voor nog een beter reseltaat een katoenen doek of oud t-shirt.

hierna nieuw snaren er op en intoneren en alle ander leuke dingen wat je wel niet verder met je basgitaar doet and its time for rock und roll.

ik hoop dat jullie hier wat aan hebben, ik probeer mensen alleen iets wijzer te maken over lijnzaad olie, lijnzaad olie maakt je fretboard weer zo mooi en glad als toen je je bas voor het eerst nieuw zag.


met vriendelijke groet mede BGFer,
RedNeckBBQ
Casper Martini, GR
Laatst gewijzigd door RedNeckBBQ op 21 apr 2012, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Instrumenten:
Rickenbacker 4003 Mapleglo '13
Fender AVRI '57 Precision Bass '88
Epiphone Blackbird IV Pro Bass
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19306
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

bron?

Mij lijkt het straf dat Lemonoil (en dan bedoel ik de fretboardlemonoil, niet die voor de voeding) slecht is voor de toets. Je wilt je toets niet verzadigen met olie die terug hard wordt, geeft veel miserie.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23051
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

En waarom gebruikt de hele houten meubelwereld dan lemon oil voor het oppoetsen van meubilair, evenals evenzovele muzikanten (en lang niet alleen op BGF)?
Waarop baseer je je verhaal?
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
MacDaion
10 voor taal
Berichten: 2061
Lid geworden op: 05 jan 2010, 16:38

Bericht door MacDaion »

Hoewel citroenolie wel een klein beetje citroenzuur bevat, blijft er een héél groot verschil tussen citroenolie en (puur) citroenzuur.
RedNeckBBQ schreef:(LemonOil laat een zuur achter dat door metaal heen kan bijten in hooge consentraat dus hout is een fluitje van een cent).................
Citroenzuur mag dan zuur smaken/ruiken, het is zo'n beetje het zwakste zuur in de organische scheikunde. Dat het door metaal heen zou bijten... Nou! Lijkt me sterk, google daar maar eens een betrouwbare wetenschappelijke bron voor op.

Lijnzaadolie wordt inderdaad ook gebruikt in de antiekwereld en bij restauraties. Het spul zal in kleine hoeveelheden zeker bruikbaar zijn. In grote hoeveelheden zorgt het voor lelijke korsten, typisch voor antieke meubelen die eeuwenlang behandeld zijn met het spul. Maar goed, zolang zal een fretboard wellicht niet meegaan.
--
Maurice Vandebroek
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23051
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

En deze kwam ik net op Talkbass tegen, uit een vergelijkbare discussie:
Wood treatment - the traditional lemon oil used on the unsealed rosewood fingerboards of guitars and other stringed instruments is not made from lemons. It's a different product all together, made from mineral oil and a solvent, usually naphtha, and got its name from its color and tart smell, and should not be confused with the corrosive Oil of Lemons.
Bron van bovenstaande is overigens deze: https://www.reference.com/browse/lemon" onclick="window.open(this.href);return false;
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

precies.
de naam dekt de lading helemaal niet dus zorgen over citroenzuur zijn hier iig misplaatst.

dat wil niet zeggen dat die lijnzaad olie die Casper aanbeveelt slecht is trouwens.
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23051
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Dat klopt. Op Talkbass en Strat-forum kom je allerlei alternatieven op oliegebied tegen, daar zit die lijnzaadolie ongetwijfeld ook tussen.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
RedNeckBBQ
Berichten: 1188
Lid geworden op: 28 aug 2011, 21:34

andwoord lijnzaad

Bericht door RedNeckBBQ »

Sanders schreef:bron?

Mij lijkt het straf dat Lemonoil (en dan bedoel ik de fretboardlemonoil, niet die voor de voeding) slecht is voor de toets. Je wilt je toets niet verzadigen met olie die terug hard wordt, geeft veel miserie.
Lemonolie geeft je geen bescherming tegen zweet en lemon zelf lost juist olie op, het is eerder een fretboard schoonmaakmiddel.
Lijnzaad olie is een van je langzaamste drogende olie die er is, waarom weet ik dat omdat ik er mee verf en het duur ongeveer 3 kwart jaar voor dat het echt helemaal droog is. Word niet hard dus
dit is mijn mening. Je moet het gewoon een keer proberen hat zal je gaan bevallen. Het ziet en voelt goed net als nieuw.
thanx voor reply
Instrumenten:
Rickenbacker 4003 Mapleglo '13
Fender AVRI '57 Precision Bass '88
Epiphone Blackbird IV Pro Bass
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19306
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Jamaar, vanwaar heb je al die wijsheid? Ik heb zelf redelijk wat ervaring met lijnzaadproducten, dus ik weet wat voor smerige bocht het is, en wat het kan doen in poriën (het smeert dingen dicht, dus eens het erop zit, krijg je het nooit meer weg). Kuisen met nafta heb ik nog gehoord, en doe ik regelmatig bij echt gore toetsen.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23051
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Let ook op dat er drke 'soorten' lemon oil zijn: 1) zie boven, 2) meubelolie waarin citroenolie en was verwerkt zijn en 3) olie van citroenschil, die voor voedselbereiding en huidbehandeling wordt gebruikt

De 2e smeert alle poriën dicht, de 3e zal inderdaad wat zuur bevatten.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
RedNeckBBQ
Berichten: 1188
Lid geworden op: 28 aug 2011, 21:34

lijnzaadolie

Bericht door RedNeckBBQ »

Angelo schreef:En waarom gebruikt de hele houten meubelwereld dan lemon oil voor het oppoetsen van meubilair, evenals evenzovele muzikanten (en lang niet alleen op BGF)?
Waarop baseer je je verhaal?
Je zeg het goed het oppoetsen van meubelen maar niet het oliën. Maar bij oude meubels is al het hout voornamelijk uitgedroogt. En een gitaar is geen meubel. Uit mijn eigen ervaring is een uitgedroogde gitaar hals niet fijn(ik zelf heb toen ook lemonolie gebruik werd er niet beter op toen heb ik lijnzaadolie gebuikt als hier beschreven het was een wereld van verschil)
Dit is mijn mening en ik dacht ik gooit het op BGF om mij ervaring te delen
Instrumenten:
Rickenbacker 4003 Mapleglo '13
Fender AVRI '57 Precision Bass '88
Epiphone Blackbird IV Pro Bass
Gebruikersavatar
RedNeckBBQ
Berichten: 1188
Lid geworden op: 28 aug 2011, 21:34

lijnzaadolie

Bericht door RedNeckBBQ »

Angelo schreef:En waarom gebruikt de hele houten meubelwereld dan lemon oil voor het oppoetsen van meubilair, evenals evenzovele muzikanten (en lang niet alleen op BGF)?
Waarop baseer je je verhaal?
Je zeg het goed het oppoetsen van meubelen maar niet het oliën. Maar bij oude meubels is al het hout voornamelijk uitgedroogt. En een gitaar is geen meubel. Uit mijn eigen ervaring is een uitgedroogde gitaar hals niet fijn(ik zelf heb toen ook lemonolie gebruik werd er niet beter op toen heb ik lijnzaadolie gebuikt als hier beschreven het was een wereld van verschil)
Dit is mijn mening en ik dacht ik gooit het op BGF om mij ervaring te delen
Instrumenten:
Rickenbacker 4003 Mapleglo '13
Fender AVRI '57 Precision Bass '88
Epiphone Blackbird IV Pro Bass
gasbitarist
amBASSador
Berichten: 10490
Lid geworden op: 07 aug 2007, 19:06

Bericht door gasbitarist »

Deze lemonoil = :thumbsup:
Afbeelding
Die is bedoeld voor palissander toetsen, bevat geen citroen (dus geen zuur) en ontleent zijn naam voornamleijk aan de kleur, maar bevat nafta (wat volgens mij een andere naam is voor de al vaker gepropageerde aanstekerbenzine).

Deze lemonoil= :thumbsdown:
AfbeeldingAfbeelding
"Mensen die het wel moeilijk hebben verwerken best het venijn in hun eentje." - wombatboter
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23051
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Helder, we zijn het eens. :cheer:
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
RedNeckBBQ
Berichten: 1188
Lid geworden op: 28 aug 2011, 21:34

antwoord

Bericht door RedNeckBBQ »

Angelo schreef:Let ook op dat er drke 'soorten' lemon oil zijn: 1) zie boven, 2) meubelolie waarin citroenolie en was verwerkt zijn en 3) olie van citroenschil, die voor voedselbereiding en huidbehandeling wordt gebruikt

De 2e smeert alle poriën dicht, de 3e zal inderdaad wat zuur bevatten.
het is ook de bedoeling on de porien van het hout dicht te maken met lijnzaad olie want dan kan er geen zweet en cheetos chips rommel in komen, en zo voorkom je ook uitdroging
Instrumenten:
Rickenbacker 4003 Mapleglo '13
Fender AVRI '57 Precision Bass '88
Epiphone Blackbird IV Pro Bass
Gesloten