De light/medium/heavy snaren poll !

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!

Light, medium, heavy snaren ?

Light (+/- 45-65-80-100)
4
11%
Medium (+/- 50-70-85-105)
20
54%
Heavy (+/- 55-75-90-110)
7
19%
Iets anders, zo ja, wat ?
6
16%
 
Totaal aantal stemmen: 37

Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Light is te licht en heavy te zwaar (beide geprobeerd), dus ik ga voor medium :D
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Je moet keuzes maken... ofwel heb je snaren die inderdaad pielig klinken (al zou ik nooit nog een 0.30 gebruiken) en kan je heel soepel spelen ofwel ga je voor dikker maar lukken bepaalde dingen niet meer of kosten ze veel moeite..
Ik hou natuurlijk ook van een mooie basklank in al mijn snaren maar bij bepaalde technieken horen nu eenmaal dunne snaren.. Gebruik je die snaren niet moet je dus ook de techniek opofferen, dus dan is de keuze nogal evident, lijkt me.
Sommige bassisten gebruiken die technieken liever niet en spelen graag met een plectrum op dikke snaren en dat zou ik in hun geval ook doen..
Maar dit bvb vind ik leuk en wil ik niet opofferen aan een dikkere G

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=AIJNbKqLMRg[/youtube]
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Geert, is je afstelling bij een 040 set heel anders dan bij een 045 set? of hoef je weinig aan de afstelling te veranderen als je eens een 040 set wil proberen?
Ik denk dat je de hals iets moet bijstellen en misschien de actie iets hoger, anders gaat het te veel rammelen en buzzen. Maar misschien valt het mee?

Voor slappen is zo'n dunnere set wel lekker. Alhoewel Marcus Miller volgens mij ook op 045 speelt (weet ik echter niet zeker), en die doet ook bij veel van die dubbel pluk, en dubbel thumb dingen.
Haico

Bericht door Haico »

Je kan je bas aanpassen aan jezelf, maar je kan jezelf ook aanpassen aan de bas. :D Als ik lichtere snaren op mijn bas zet (40-100) dan ga ik automatisch iets minder diep "graven", merk ik. Dan speel ik subtieler bij de brug. Speel ik op dikke of stroeve snaren, dan zal ik veel eerder dicht bij de hals spelen en wat harder aanslaan. Het is maar net wat ik nodig heb. :) Soms ga ik voor dunner omdat ik even het speelgemak nodig heb. Soms dikker omdat ik een vettere sound nodig heb.

Laatste opmerking. Ik merk erg veel verschillen tussen de flexibititleit van snaren. Sommige 40-100 setjes lijken strakker dan een 45-105 setje. Vergelijk eens DR Hi-beams met GHS Boomers van dezelfde dikte. :shock:
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Eerlijk gezegd rammelt het bij mij af en toe eens maar dat controleer ik met mijn vingers en sowieso is sustain niet echt één van mijn fortes :-)
Ik doe ook quasi niets aan de afstelling.. meestal zijn de verschillen tussen 40 en 45 niet zo groot.
Wat wel opvalt : bij sommige bassen kan je dezelfde technieken toepassen met een dikkere set en bij andere niet..
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Ik heb nu een setje 035-085 op mijn zelfbouwbasje liggen, staat overigens niet in de poll, snaren buigen gaat nu wel heel erg gemakkelijk..
-- It's the hat that keeps the funk --
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6726
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

ben zelf helemaal terug bij standaard 45-105 setjes na jaren 40-100 gespeeld te hebben.
ik kan live toch nooit gebruik maken van al mn slap dingetjes en die iel klinkende noten op de G snaar begonnen me echt te irriteren.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Laatste tijd nogal veel slaptoestanden live (bizar genoeg) dus voor mij geen probleem :-)
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

wombatboter schreef:Eerlijk gezegd rammelt het bij mij af en toe eens maar dat controleer ik met mijn vingers en sowieso is sustain niet echt één van mijn fortes :-)
Ik doe ook quasi niets aan de afstelling.. meestal zijn de verschillen tussen 40 en 45 niet zo groot.
Wat wel opvalt : bij sommige bassen kan je dezelfde technieken toepassen met een dikkere set en bij andere niet..
Dus als ik het goed begrijp hoef je meestal niks aan de halspin te draaien als je overschakelt van 045 naar 040?
Ik speel al jaren op D'addario 170XL en wou deze set eens gaan proberen, ieders snaar is precies 5 inches dunner dan de 170XL set:
https://www.daddario.com/DADProductDetai ... dium_Scale" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik weet alleen niet zeker of 095 niet te dun is voor de E. maar bij 100 denk ik dat de verhouding tov van de rest van de snaren niet goed is. Ik moet het natuurlijk gewoon proberen. Maar wat zijn de ervaring met bovenstaande 040-095 set?

Ik zie trouwens dat in de poll de light snaren beginnen bij 045. Volgens mij is 045 medium en 040 light, dus de poll klopt niet.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik hoef er inderdaad niet aan te draaien...
Ik ben overigens nogal een leek op dat gebied maar soms onthou ik wat dingen die mensen zeggen..
Ik hecht zelf nogal veel aan het oordeel van Paul Belgrado, de basbouwer/afsteller/reparateur die ik af en toe eens bezoek..
Soms laat die al achteloos iets vallen wanneer ik met één of andere bas afkom genre "Deze bas zou meer tot zijn recht komen met een O.45 ipv van wat er nu opstaat" en vooral bij E-snaren hoor ik hem toch erg vaak opteren voor 100 of 105..
Toen ik nog een Jazz had, kreeg ik toch als advies om een 105 te gebruiken om het volledige potentieel van de bas aan te kunnen boren..
Mijn nonchalance zorgt er helaas voor dat ik soms sets door elkaar gebruik : ik steek bvb al mijn D-snaren in een doos waarbij ik de snaren later kook en weer op mijn bas zet.
Krijg je toestanden dat je verschillende diktes bij elkaar krijgt zoals bvb een 40-65-105 enz.. :facepalm:
Gelukkig kan ik die chaos wat controleren met de vingers maar orthodox is het niet..
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Ik speel al jaren op GHS Boomers Heavy 50-115 op al mijn bassen (zowel short scale als long scale)

Ze hebben een snaarspanning die ik prettig vind (ik stem een halve toon omlaag).
Ze blijven redelijk lang vers. En als ze "op" zijn krijgen ze bij mij altijd een tweede ronde door uitkoken.
Ze zijn nikkel en dat voelt wat mij betreft iets fijner dan rvs.
Ze zijn niet duur.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8179
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Over het algemeen speel ik op 45-65-80-100, dat is dus light.
Maar ik speel ook op 50-70-85-105 setjes. Daarnaast heb ik een setje 40. 50. 75. 90., wat ik ook lekker vind spelen en klinken.

Niet voor een gat te vangen dus. Flatwounds heb ik liever iets dikker, dat wel.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

La Bella "Original 1954"... 0.052-0.110, stainless steel flatwounds. Heavy as hell, maar wel perfect voor mijn erg lompe techniek, en een erg dikke klank!
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
defecto
Berichten: 539
Lid geworden op: 15 aug 2009, 09:53

Bericht door defecto »

Ik gebruik 'alleen maar' (nu derde setje in de paar jaar dat ik bas speel) Flea Bass Boomers (medium).
OLP MM2 met SD SMB-4d en pre-amp - 
Gebruikersavatar
Nergal
Berichten: 1476
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:59

Bericht door Nergal »

Ik speel nu op medium Elixir, maar zou eigenlijk heavy moeten spelen (sta standaard gestemd ADGCF). Heb op mijn Ibanez net DR HiBeams gelegd en die zijn vooral veel stugger.

Bij de volgende bestelling worden het wederom heavy Elixir
Sing because you never laughed.
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?


- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers

Persoonlijk
Plaats reactie