De light/medium/heavy snaren poll !
- wombatboter
- Berichten: 22567
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03
Je moet keuzes maken... ofwel heb je snaren die inderdaad pielig klinken (al zou ik nooit nog een 0.30 gebruiken) en kan je heel soepel spelen ofwel ga je voor dikker maar lukken bepaalde dingen niet meer of kosten ze veel moeite..
Ik hou natuurlijk ook van een mooie basklank in al mijn snaren maar bij bepaalde technieken horen nu eenmaal dunne snaren.. Gebruik je die snaren niet moet je dus ook de techniek opofferen, dus dan is de keuze nogal evident, lijkt me.
Sommige bassisten gebruiken die technieken liever niet en spelen graag met een plectrum op dikke snaren en dat zou ik in hun geval ook doen..
Maar dit bvb vind ik leuk en wil ik niet opofferen aan een dikkere G
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=AIJNbKqLMRg[/youtube]
Ik hou natuurlijk ook van een mooie basklank in al mijn snaren maar bij bepaalde technieken horen nu eenmaal dunne snaren.. Gebruik je die snaren niet moet je dus ook de techniek opofferen, dus dan is de keuze nogal evident, lijkt me.
Sommige bassisten gebruiken die technieken liever niet en spelen graag met een plectrum op dikke snaren en dat zou ik in hun geval ook doen..
Maar dit bvb vind ik leuk en wil ik niet opofferen aan een dikkere G
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=AIJNbKqLMRg[/youtube]
what fools these mortals be
- basloze fret
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32
Geert, is je afstelling bij een 040 set heel anders dan bij een 045 set? of hoef je weinig aan de afstelling te veranderen als je eens een 040 set wil proberen?
Ik denk dat je de hals iets moet bijstellen en misschien de actie iets hoger, anders gaat het te veel rammelen en buzzen. Maar misschien valt het mee?
Voor slappen is zo'n dunnere set wel lekker. Alhoewel Marcus Miller volgens mij ook op 045 speelt (weet ik echter niet zeker), en die doet ook bij veel van die dubbel pluk, en dubbel thumb dingen.
Ik denk dat je de hals iets moet bijstellen en misschien de actie iets hoger, anders gaat het te veel rammelen en buzzen. Maar misschien valt het mee?
Voor slappen is zo'n dunnere set wel lekker. Alhoewel Marcus Miller volgens mij ook op 045 speelt (weet ik echter niet zeker), en die doet ook bij veel van die dubbel pluk, en dubbel thumb dingen.
Je kan je bas aanpassen aan jezelf, maar je kan jezelf ook aanpassen aan de bas. Als ik lichtere snaren op mijn bas zet (40-100) dan ga ik automatisch iets minder diep "graven", merk ik. Dan speel ik subtieler bij de brug. Speel ik op dikke of stroeve snaren, dan zal ik veel eerder dicht bij de hals spelen en wat harder aanslaan. Het is maar net wat ik nodig heb. Soms ga ik voor dunner omdat ik even het speelgemak nodig heb. Soms dikker omdat ik een vettere sound nodig heb.
Laatste opmerking. Ik merk erg veel verschillen tussen de flexibititleit van snaren. Sommige 40-100 setjes lijken strakker dan een 45-105 setje. Vergelijk eens DR Hi-beams met GHS Boomers van dezelfde dikte.
Laatste opmerking. Ik merk erg veel verschillen tussen de flexibititleit van snaren. Sommige 40-100 setjes lijken strakker dan een 45-105 setje. Vergelijk eens DR Hi-beams met GHS Boomers van dezelfde dikte.
- wombatboter
- Berichten: 22567
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03
Eerlijk gezegd rammelt het bij mij af en toe eens maar dat controleer ik met mijn vingers en sowieso is sustain niet echt één van mijn fortes
Ik doe ook quasi niets aan de afstelling.. meestal zijn de verschillen tussen 40 en 45 niet zo groot.
Wat wel opvalt : bij sommige bassen kan je dezelfde technieken toepassen met een dikkere set en bij andere niet..
Ik doe ook quasi niets aan de afstelling.. meestal zijn de verschillen tussen 40 en 45 niet zo groot.
Wat wel opvalt : bij sommige bassen kan je dezelfde technieken toepassen met een dikkere set en bij andere niet..
what fools these mortals be
- wombatboter
- Berichten: 22567
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03
- basloze fret
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32
Dus als ik het goed begrijp hoef je meestal niks aan de halspin te draaien als je overschakelt van 045 naar 040?wombatboter schreef:Eerlijk gezegd rammelt het bij mij af en toe eens maar dat controleer ik met mijn vingers en sowieso is sustain niet echt één van mijn fortes
Ik doe ook quasi niets aan de afstelling.. meestal zijn de verschillen tussen 40 en 45 niet zo groot.
Wat wel opvalt : bij sommige bassen kan je dezelfde technieken toepassen met een dikkere set en bij andere niet..
Ik speel al jaren op D'addario 170XL en wou deze set eens gaan proberen, ieders snaar is precies 5 inches dunner dan de 170XL set:
https://www.daddario.com/DADProductDetai ... dium_Scale" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik weet alleen niet zeker of 095 niet te dun is voor de E. maar bij 100 denk ik dat de verhouding tov van de rest van de snaren niet goed is. Ik moet het natuurlijk gewoon proberen. Maar wat zijn de ervaring met bovenstaande 040-095 set?
Ik zie trouwens dat in de poll de light snaren beginnen bij 045. Volgens mij is 045 medium en 040 light, dus de poll klopt niet.
- wombatboter
- Berichten: 22567
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03
Ik hoef er inderdaad niet aan te draaien...
Ik ben overigens nogal een leek op dat gebied maar soms onthou ik wat dingen die mensen zeggen..
Ik hecht zelf nogal veel aan het oordeel van Paul Belgrado, de basbouwer/afsteller/reparateur die ik af en toe eens bezoek..
Soms laat die al achteloos iets vallen wanneer ik met één of andere bas afkom genre "Deze bas zou meer tot zijn recht komen met een O.45 ipv van wat er nu opstaat" en vooral bij E-snaren hoor ik hem toch erg vaak opteren voor 100 of 105..
Toen ik nog een Jazz had, kreeg ik toch als advies om een 105 te gebruiken om het volledige potentieel van de bas aan te kunnen boren..
Mijn nonchalance zorgt er helaas voor dat ik soms sets door elkaar gebruik : ik steek bvb al mijn D-snaren in een doos waarbij ik de snaren later kook en weer op mijn bas zet.
Krijg je toestanden dat je verschillende diktes bij elkaar krijgt zoals bvb een 40-65-105 enz..
Gelukkig kan ik die chaos wat controleren met de vingers maar orthodox is het niet..
Ik ben overigens nogal een leek op dat gebied maar soms onthou ik wat dingen die mensen zeggen..
Ik hecht zelf nogal veel aan het oordeel van Paul Belgrado, de basbouwer/afsteller/reparateur die ik af en toe eens bezoek..
Soms laat die al achteloos iets vallen wanneer ik met één of andere bas afkom genre "Deze bas zou meer tot zijn recht komen met een O.45 ipv van wat er nu opstaat" en vooral bij E-snaren hoor ik hem toch erg vaak opteren voor 100 of 105..
Toen ik nog een Jazz had, kreeg ik toch als advies om een 105 te gebruiken om het volledige potentieel van de bas aan te kunnen boren..
Mijn nonchalance zorgt er helaas voor dat ik soms sets door elkaar gebruik : ik steek bvb al mijn D-snaren in een doos waarbij ik de snaren later kook en weer op mijn bas zet.
Krijg je toestanden dat je verschillende diktes bij elkaar krijgt zoals bvb een 40-65-105 enz..
Gelukkig kan ik die chaos wat controleren met de vingers maar orthodox is het niet..
what fools these mortals be
Ik speel al jaren op GHS Boomers Heavy 50-115 op al mijn bassen (zowel short scale als long scale)
Ze hebben een snaarspanning die ik prettig vind (ik stem een halve toon omlaag).
Ze blijven redelijk lang vers. En als ze "op" zijn krijgen ze bij mij altijd een tweede ronde door uitkoken.
Ze zijn nikkel en dat voelt wat mij betreft iets fijner dan rvs.
Ze zijn niet duur.
Ze hebben een snaarspanning die ik prettig vind (ik stem een halve toon omlaag).
Ze blijven redelijk lang vers. En als ze "op" zijn krijgen ze bij mij altijd een tweede ronde door uitkoken.
Ze zijn nikkel en dat voelt wat mij betreft iets fijner dan rvs.
Ze zijn niet duur.
- Peachabell
- Berichten: 8179
- Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38
Ik speel nu op medium Elixir, maar zou eigenlijk heavy moeten spelen (sta standaard gestemd ADGCF). Heb op mijn Ibanez net DR HiBeams gelegd en die zijn vooral veel stugger.
Bij de volgende bestelling worden het wederom heavy Elixir
Bij de volgende bestelling worden het wederom heavy Elixir
Sing because you never laughed.
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?
- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers
Persoonlijk
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?
- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers
Persoonlijk