Wat is je nieuwste bass gear? #2

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1932
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door CaptainSlow »

Akoestiek, zucht, ik ben er ook mee bezig.

Ik volg deze meneer een beetje:
https://ethanwiner.com/book.htm

En hij schetst hier een paar problemen die niet met RoomEQ op te lossen zijn:
https://realtraps.com/art_audyssey.htm

Ik vind het moeilijkste is te weten te komen wat het probleem is, de maatregelen zijn vaak goed te overzien. Met een pak Rockwool maak je vlot een paar panelen / basstraps, kosten vallen mee, en is wellicht mee te nemen naar de volgende ruimte.
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Haico

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door Haico »

CaptainSlow schreef: 25 mar 2019, 00:31 Ik vind het moeilijkste is te weten te komen wat het probleem is
Tsja. Daar kom je het best achter door metingen te doen.

Het mooie van Sonarworks is dat het de meting doet, en dan automatisch fixt wat het kan fixen. :)

Room EQ Wizard is gratis. En met een meetmic kom je al snel een en ander over de weten over je ruimte. De Behringer ECM8000 is 3 tientjes. Anderzijds: Sonarworks (30 tientjes) wordt geleverd met microfoon. Ben je gelijk klaar.

Sjtevel 1984 schreef: 24 mar 2019, 23:08 Zojuist sonarworks aangeschaft. Omdat het mixen van de opnames van mijn band op mijn zolderkamertje gaat gebeuren. Deze ruimte is niet akoestisch behandeld. Uiteindelijk is het de bedoeling dat ik een aanbouw krijg, dus twee keer een ruimte akoestisch behandelen vind ik zonde geld.
Om mijn huidige ruimte toch bruikbaar te maken, hoop ik dat sonarworks voor mijn huidige situatie soelaas biedt.
Het is beter dan niks! 8)

Bruikbaar is het sleutelwoord. Zo ook met speakers. Eens Sonarworks losgelaten op een setje jaren '70 hifi luidsprekers. Niet top, maar wel bruikbaar. :) Was prima voor tijdelijk.

Dat gezegd hebbende: Ik zou nooit een vaste setup willen hebben met Sonarworks als enige vorm van room/speaker correction. Er valt zoveel winst te behalen met enige demping in de ruimte. Ik kan je adviseren om vooral de "first points of reflections" aanpakken. Vooral plafond, want dat hangt het toch niet in de weg.
Bass traps zijn duur en nemen veel ruimte in. Sonarworks werkt erg goed op lage frequencties, dus dat laat ik graag over aan de software.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door Sjtevel 1984 »

Haico schreef: 25 mar 2019, 11:06 Dat gezegd hebbende: Ik zou nooit een vaste setup willen hebben met Sonarworks als enige vorm van room/speaker correction. Er valt zoveel winst te behalen met enige demping in de ruimte. Ik kan je adviseren om vooral de "first points of reflections" aanpakken. Vooral plafond, want dat hangt het toch niet in de weg.
Bass traps zijn duur en nemen veel ruimte in. Sonarworks werkt erg goed op lage frequencties, dus dat laat ik graag over aan de software.
Plafond en early reflections behandeling stonden sowieso op de planning. Bass traps zijn inderdaad behoorlijk duur, fijn dat ik me dat geld kan gaan besparen!
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door Sjtevel 1984 »

Vandaag binnen en geïnstalleerd! Ik had niet gedacht dat de zolder zo problematisch was; een boost van 12dB op 60Hz! :shock:

Na correctie is verschil zéér merkbaar. Ik had niet verwacht dat het zo veel verschil zou uitmaken.

Afbeelding
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
eppie
Berichten: 203
Lid geworden op: 17 nov 2010, 15:12

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door eppie »

Wen maar aan de nieuwe sound, bij mij zat een boost 8dB op de 100Hz... :D
Gebruikersavatar
jorren
moderator
Berichten: 2632
Lid geworden op: 20 jan 2015, 19:48

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door jorren »

Geen bassgear maar: een lapsteel.
Morris SG bass 30”
Sadowksy Metro Express 5/21 Hybrid
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18699
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door Pedullist »

Sjtevel 1984 schreef: 26 mar 2019, 18:04 Vandaag binnen en geïnstalleerd! Ik had niet gedacht dat de zolder zo problematisch was; een boost van 12dB op 60Hz! :shock:

Na correctie is verschil zéér merkbaar. Ik had niet verwacht dat het zo veel verschil zou uitmaken.
Check die Limit Controls even. Mijn kamertje is vrij klein, en als ik hem op Low Frequencies op Extended zet doet ie iets teveel corrigeren in de subs. In neutrale stand klinkt het beter/maak ik minder fouten. Dit is trouwens mijn printje (gordijnen open):

Afbeelding

Tof hè?
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door phoerd »

Waarom zie ik geen grafiekjes die boven 11 kHz gaan ?
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door Sjtevel 1984 »

phoerd schreef: 27 mar 2019, 07:54 Waarom zie ik geen grafiekjes die boven 11 kHz gaan ?
Het is een logaritmische schaal. :wink:
Pedullist schreef: 27 mar 2019, 00:49
Check die Limit Controls even. Mijn kamertje is vrij klein, en als ik hem op Low Frequencies op Extended zet doet ie iets teveel corrigeren in de subs. In neutrale stand klinkt het beter/maak ik minder fouten.
Bedankt voor de tip, ga ik mee aan de slag!
Pedullist schreef: 27 mar 2019, 00:49 Tof hè?
Zekers!
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door phoerd »

O ja, klopt, was met 1 kHz door blijven tellen, terwijl dit met 10 kHz verder gaat ...
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5552
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door Herman »

Mag dit verder in het opname topic? :? :D
Haico

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door Haico »

Aangekocht: Hele zwik knopjes, schroefjes, potmeters en boutjes om een paar van mijn basgitaren écht een goede onderhoudsbeurt te geven. Ik heb het een beetje laten versloffen. :? :facepalm:

De Maya Jazz krijgt o.a nieuwe potmeters. Er zit nu 500K in. Ik denk dat 250K fijner klinken bij deze bas gezien de pickups echt heel helder zijn. Onder de toon-knop komt er een series/parallel switch. Dit wordt een knaller!! Ik laat de pots komen via eBay uit China. Langere wachttijd, maar je betaalt maar anderhalve Euro voor een push/pull pot. :)

Mijn Spector LX4 Euro krijgt ook een upgrade. Ik heb nog een "gain adjustable" Tone Pump preamp liggen. Deze gaat erin. Dan komt de non-adjustable eruit. Nieuwe potmeters, originele knopjes... én ik ga de EMG's op 18 volt zetten. 8)
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door Droombolus »

Haico schreef: 27 mar 2019, 12:24 én ik ga de EMG's op 18 volt zetten. 8)
Een soort opvoer setje ? Ventielen uitboren en een race uitlaat er op ? :wink:
Experience is the ultimate teacher
Haico

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door Haico »

Daar komt het eigenlijk wel op neer ja. :D
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door BassKees »

Niet te rijk afstellen dan.
Plaats reactie