Wat is je nieuwste bass gear? #2

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
bazz59
Berichten: 3724
Lid geworden op: 09 jul 2007, 23:26

Bericht door bazz59 »

rich13 schreef:
image.jpg
image.jpg
Overgenomen van forumleden Hagen, deze beauty:
Dat is wel een hele mooie :worship:
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding.
Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
En mijn houding hangt af van wie jij bent.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Bijzonder tof inderdaad!
Gebruikersavatar
Lacertus
Berichten: 1198
Lid geworden op: 28 jul 2010, 13:20

Bericht door Lacertus »

Erelid schreef:Geruild voor die Sandberg?
Yep! Dit bevalt veel beter! ;)
> Basses & Amps & FX: zie Profiel |
> TE KOOP |
> ikke topic |
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Bericht door Erelid »

Ik dacht eerst dat het aan mij lag..
Gebruikersavatar
MagicOnion
Berichten: 2905
Lid geworden op: 28 dec 2007, 22:54

Bericht door MagicOnion »

Tascam DR-05, om repetities mee op te nemen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23265
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Afbeelding

Voor een duimsteun.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

MagicOnion schreef:Tascam DR-05, om repetities mee op te nemen.

Afbeelding
altijd handig !
https://www.bax-shop.nl/mobile-recording ... en-android
Afbeelding
ik ga toch deze eerst een keer proberen!!
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
MagicOnion
Berichten: 2905
Lid geworden op: 28 dec 2007, 22:54

Bericht door MagicOnion »

Ik gebruikte mijn oude ipod touch altijd om repetities mee op te nemen, en dat klonk eigenlijk vrij behoorlijk (alleszins beter dan je zou verwachten). Maar sinds kort krijg ik de opnames niet meer op mijn computer... iTunes "ziet" de opnames niet meer, en heb al tal van andere manieren geprobeerd om de opnames toch op m'n computer over te zetten, maar zonder succes. Dus dan ben ik maar voor de Tascam gegaan.
Ik ga er in ieder geval van uit dat het qua geluidskwaliteit beter zal zijn dan m'n iPod (repetitie is over enkele dagen pas), en qua gebruiksgemak zit het ook wel snor. Ik twijfelde nog even tussen de Tascam en de Zoom H1, maar die laatste ziet er minder stevig uit (ook volgens reviews), en daar krijg je ("slechts") een 2GB microSD-kaartje bij, in plaats van de 4GB bij de Tascam.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Bericht door Erelid »

De afmeting van het kaartje moet niet doorslaggevend zijn natuurlijk.... 2GB krijg je ook niet vol gespeeld op een avondje oefenen.
Gebruikersavatar
MagicOnion
Berichten: 2905
Lid geworden op: 28 dec 2007, 22:54

Bericht door MagicOnion »

Erelid schreef:De afmeting van het kaartje moet niet doorslaggevend zijn natuurlijk.... 2GB krijg je ook niet vol gespeeld op een avondje oefenen.
Volgens deze tabel (klik) op de site van Zoom staat 2GB gelijk aan een uurtje opnemen in de beste kwaliteit. Tijdens onze repetities jammen we geregeld om tot nieuwe ideetjes voor nummers te komen. Die jams duren gemakkelijk een half uur... Ik ben ook bezig met een nieuw projectje waarbij we vanaf 0 zijn begonnen (dus weer redelijk veel jammen en ideetjes opnemen).
Ik kan natuurlijk de kwaliteit wat lager zetten, maar ik moet nog zien/horen of dat veel uitmaakt.
De grootte van het geheugenkaartje was absoluut niet de doorslaggevende factor, ik heb namelijk redelijk wat reviews gelezen, en daaruit bleek dat de zoom minder stevig was. Dat vind ik dan belangrijker. Die grotere SD-kaartje is gewoon leuk meegenomen. Het verschil in prijs was 1 euro, dus daarvoor moest ik het ook niet laten.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

24bit/96KHz WAV is echt overkill om een beetje in de oefenruimte jams op te nemen. Zet 'em gewoon op 16bit/44.1KHz, dan zit je nog steeds op CD-kwaliteit en kun je 3 uur opnemen. De beperkende factor is vaak de oefenruimte zelf (akoestiek en de afstelling versterkers/drums/zang) en niet het opnameapparaat. Neem dus vooral ook de tijd om de juiste plek in de oefenruimte te vinden om 'em neer te zetten, dat kan een wereld van verschil maken.

Bedenk ook wat je daarna met al die data wilt gaan doen. Je gaat het toch niet als basis gebruiken voor studio-opnames of wat dan ook, dus maakt het echt uit dat het ongecomprimeerde WAV files zijn? Het moet gewoon (IMHO) een redelijke representatie zijn van wat er daar gebeurde. Ik zette 'em vaak zelfs gewoon op MP3. Scheelt ook weer nodeloos ruimteverspilling op je eigen harde schijf en makkelijker/sneller te versturen naar bandleden.

Tenzij je van plan bent om er nog allerlei nabewerking op te gaan doen is er niks mis met de kwaliteit gewoon een tandje lager zetten. 320Kbit MP3 is nog steeds idioot hoge kwaliteit. Vroegah deden we dit met cassettebandjes en MiniDisc, dat was ook geen superkristalheldere opname/opslagtechniek. ;)

(uiteraard is dit slechts mijn eigen mening)
Gebruikersavatar
MagicOnion
Berichten: 2905
Lid geworden op: 28 dec 2007, 22:54

Bericht door MagicOnion »

Aha, aan zo'n uitleg heb ik al meer, thanks Tieleman! :) Dat maakt al veel duidelijk!
Met m'n band zijn wel bezig met ons voor te bereiden op studio-opnames, dus dan willen we wel opnames waarop alles echt goed te horen is, enerzijds om "fouten" en andere rare dingen die worden gespeeld er te kunnen uithalen, en anderzijds zodat we er thuis ook nog mee kunnen oefenen enzo. We zitten ook met een aantal ideetjes die we op/met de opnames willen doen, maar die we live of in de oefenruimte niet kunnen doen. Maar om daar nu al een beeld van te krijgen of het zou werken, gebruiken we nu wel audio software om die ideetjes uit te werken en toe te passen op de opnames.
Maar je hebt wel gelijk hoor, hoewel we echt wel tevreden zijn van ons repetitiekot, is het eigenlijk onnodig (en waarschijnlijk zelfs onzinnig) om die allerhoogste kwaliteit te kiezen. :) De ideale plaatsing van het bakje moet ik inderdaad ook nog wat uitvogelen, maar dat zal wel lukken.

Edit: oh ja, de gitarist z'n opnamebakje had het begeven, maar dat gebruikten we ook om onze optredens mee op te nemen, dat werd dan aan het mengpaneel van de geluidsman gehangen, zodat we alles in een keer kunnen opnemen. Maar daarvoor is de hoogste kwaliteit waarschijnlijk ook nog te hoog. :)
Haico

Bericht door Haico »

tieleman schreef:Vroegah deden we dit met cassettebandjes en MiniDisc, dat was ook geen superkristalheldere opname/opslagtechniek. ;)
Heerlak! :) Dien goeien ouwden tijdt!

Voordeel van een cassettebandje is dat die op een lekkere manier over zijn nek gaat. Lekkere overdrive en een natuurlijke compressie. 8)

Je wil een Zoom apparaatje niet op dezelfde manier in de distortion jagen. Wat dát betreft is opnemen in 24-bit niet eens zo'n slecht idee. Je hoeft dan niet hard op te nemen, en dan zit je nog ruim boven de noise floor van het apparaatje. :)
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Tip: de meeste van dit soort opname-apparaten hebben ook ingebouwde compressors/limiters en autogain om te voorkomen dat ze clippen. Als ik bij de specs van de H2N kijk staat dat 'ie maximaal 120dB SPL kan registreren. :shock: Tegen die tijd ben ik al doof.

MiniDisc, dat was pas een ramp. Één keer te hard insturen en je kreeg meteen gekraak (digitale oversturing) op je opname. Brrr...
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3021
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

Inderdaad met dit soort toestelletjes (ik heb een Tascam GT-R1) is de plaatsing in de ruimte van groot belang om een goede opname te krijgen. Het heeft echt een paar maand geduurd eer ik de 'ideale' plaats had gevonden. Zit er geen adaptor bij om het toestel op een microfoon standaard te plaatsen? Zo deden wij het en dat was heel handig.
Ik zette de kwaliteit altidj om mp3 en 128 of 196 Kbit. Voor een eenvoudige repetitie-opname vond ik dit mee dan genoeg. Bijkomend voordeel: de files worden niet te groot als je ze wilt gaan delen. Als er dan eens een repetitie is dat je 'betere' opnames wilt maken, kan je nog altijd de kwaliteit hoger zetten.
Nog een tip: je kan (toch op mijn Tascam) alles onder de 40, 80 of 120Hz wegfilteren (niet opnemen). Dat helpt want die zware basdrums vreten alleen maar energie en als je er een autogain op zet dan kan die al eens beperkt worden door de basdrums waardoor de rest te stil klinkt.
Wij hebben met de vorige band zelfs zo'n repetitie-mp3s gebruikt om te laten horen aan café-bazen om optredens te regelen. En dat klonk best OK over de café-installaties.
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Plaats reactie