Gitaar verzenden naar buitenland. Tips?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13346
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Bericht door LeftyJ »

Ik heb afgelopen jaar een bas naar Hawaii verstuurd, gewoon met TNT. Dat ging gewoon om een fullsize instrument, dus om aan de afmetingsrestricties te voldoen moest ik de hals eraf schroeven. Ik vond de kosten goed meevallen (ik was maar ongeveer 60 euro kwijt naar de VS!) en de doos zag er bij aankomst nog bijna net zo goed uit als toen hij mijn huis verliet. Ik heb ook PayPal gebruikt, de verkoper heeft mij de extra kosten voor het gebruik van PayPal extra betaald (2,9% + ongeveer €0,30). Daarbij had ik toen wat omrekenkosten van Dollars naar Euro's (PayPal hanteert zo haar eigen wisselkoersen...) maar naar Oostenrijk heb je daar natuurlijk geen last van.

PayPal heeft wel een vorm van kopersbescherming, maar als je kunt aantonen dat je het gekochte artikel netjes hebt verzonden hoef je je daar volgens mij niet zo'n zorgen om te maken. Je kunt alleen moeilijk aantonen dat er echt in die doos zit wat jij zegt, maar je kunt natuurlijk wel het verzendbewijs bewaren en foto's maken van het inpakproces en het voltooide pakket en die bewaren voor het geval dat.
Gebruikersavatar
dickdekrijger
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 okt 2008, 15:02

Bericht door dickdekrijger »

Kijk svp uit met PayPal, de koper heeft altijd nog een x-aantal dagen om zonder opgaaf van reden zijn betaling te storneren. Het geld wordt dan dus gewoon direct teruggestort, en dan kun je een geschil gaan openen bij PayPal. Dra-ma!
Band : The Donny Brooks
Werkt bij: DimaveryMusic & De Krijger Muziekwinkel
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

ik heb het nog even nagekeken bij de bank:
Het is helaas niet mogelijk om een correct uitgevoerde eenmalige overschrijving terug te boeken. Degene die uw overschrijving heeft ontvangen, moet zelf dit bedrag terugstorten op uw rekening. Als u zeker weet dat uw overschrijving niet naar het goede rekeningnummer is gegaan en u heeft het bedrag niet terug ontvangen, dan kunt u de ING eventueel inschakelen als bemiddelaar. U moet hiervoor het volgende doen:
maw: je kunt niet zomaar iets overboeken naar iemand's rekening en kort daarna het bedrag weer terug boeken, oftewel storneren.

ik blijf zweren bij een goed contact met de (ver)koper: als ik iets verkoop of koop dan heb ik ook uitgebreid (mail)contact met die persoon en daar baseer ik dan mn volgende handelingen op.
als ik iets niet vertrouw, begin ik er niet aan.
als ik echter de indruk krijg met een echte bas fanaat te maken te hebben, zoals tot nu toe altijd ontzettend duidelijk is gebleken, dan gaat het door.

ik weet dat je nooit honderd procent zeker kunt zijn in het leven maar ik probeer die gedachte ook te relativeren door mn eerdere ervaringen.
en dat heeft tot nu toe altijd goed gewerkt voor me.
Gebruikersavatar
astar
Berichten: 321
Lid geworden op: 03 dec 2003, 10:41

Bericht door astar »

België, Oostenrijk en UK en gewoon met TNT gedaan. Keurig binnen fatsoenlijke gebleven (ik vind max € 50,- fatsoenlijk) qua verzendkosten, de verzekering is er wellicht puur voor jouw gemoedsrust en die van de koper edoch.

Betaling gewoon via de IBAN/BIC en bij de zending naar de UK (na het zelf een keer te hebben "moeten" doen) als een "Gift" over laten maken via PayPal (geen Paypal kosten) weet alleen niet of dat nog kan. Dan vervalt de kopersbescherming, maar dat is iets tussen jou en de koper.

In mijn geval was idd een paar foto's (ook goed voor de koper idd met slechte levering) en een mail (ter plaatse) met foto/scan van de TrackTrace bon meer dan genoeg geruststelling...
lijkt me enig
Gebruikersavatar
Lonnystingray
Berichten: 2864
Lid geworden op: 18 nov 2006, 18:21

Bericht door Lonnystingray »

Ik ga met Stinky hierin. Tegenwoordig is over iedereen wel iets te vinden op de Googles, en door het contact dat je met de (ver)koper kunt hebben, krijg je al een beeld van iemand. Ik heb net twee cabinetten verkocht aan Laxe in Groningen (toch een beetje buitenland voor een Brabander), en tegelijkertijd twee nieuwe cabinetten gekocht van iemand uit Luxemburg. Bij beide transacties gaf de manier van communiceren voor mij de doorslag.

Overigens heb ik bij beide zendingen de extra verzekering wel genomen, alleen al voor mijn eigen gemoedstoestand. En de extra kosten van zo'n verzekering wegen over het algemeen niet op tegen de ellende wanneer iets beschadigd (of helemaal niet) geleverd zouden worden..
Ik krab waar het jeukt..

Maarten: Wat een ontzettende Stoere-Mannen Bas!

ikke!
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4814
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Stinky schreef:ik heb het nog even nagekeken bij de bank:
Het is helaas niet mogelijk om een correct uitgevoerde eenmalige overschrijving terug te boeken. Degene die uw overschrijving heeft ontvangen, moet zelf dit bedrag terugstorten op uw rekening. Als u zeker weet dat uw overschrijving niet naar het goede rekeningnummer is gegaan en u heeft het bedrag niet terug ontvangen, dan kunt u de ING eventueel inschakelen als bemiddelaar. U moet hiervoor het volgende doen:
maw: je kunt niet zomaar iets overboeken naar iemand's rekening en kort daarna het bedrag weer terug boeken, oftewel storneren.
Niet vanuit een Nederlandse rekening nee.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

wel een europese.
als jij zaken wilt doen met iemand uit Nigeria, moet je dat natuurlijk zelf weten.

en ik heb tot nu toe alleen met US winkels zaken gedaan, niet met US particulieren.....die willen nooit als je zegt dat je uit Europa komt. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4814
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Maar het probleem komt er eigenlijk op neer:

Je wilt liever niet met Paypal laten betalen, omdat de kans bestaat dat de buitenlandse koper jou bedriegt, door zijn geld terug te eisen, nadat hij de spullen heeft ontvangen, en jij er niets aan kunt doen.

Maar bekijk het eens van de andere kant.

Je verwacht dus van de buitenlandse koper dat hij/zij geld naar jou overmaakt, en dan rustig gaat afwachten of jij iets levert. Zodat de kans bestaat dat jij hem bedriegt, door het geld te innen, en geen spullen op te sturen, en hij/zij er niets aan kan doen.

(nu ga je natuurlijk zeggen, zo ben ik niet en dat zou ik nooit doen, maar net zoals de koper voor jou een onbekende buitenlander is, ben jij voor hem/haar natuurlijk precies hetzelfde: een onbekende buitenlander...)

Voor de koper is de paypal-betaling gewoon een soort verzekering, net zoals dat jij de spullen verzekerd op wilt sturen.

Op één of andere manier zul je elkaar toch wat moeten vertrouwen, anders kun je alleen maar dingen persoonlijk afleveren en ophalen. En sinds wanneer is Groningen buitenland ? Ik rijd vanuit Groningen binnen vier uur naar elke uithoek in Nederland hoor... :finger:
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15073
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Green Goblin schreef:En sinds wanneer is Groningen buitenland ?
Voor mij sinds de Belgische revolutie van 1830 :mrgreen:
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4814
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

padawatje schreef:
Green Goblin schreef:En sinds wanneer is Groningen buitenland ?
Voor mij sinds de Belgische revolutie van 1830 :mrgreen:
Niet piepen dan als je straks Frans moet spreken.....eigen schuld dan ook he.... :no:
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

Je verwacht dus van de buitenlandse koper dat hij/zij geld naar jou overmaakt, en dan rustig gaat afwachten of jij iets levert. Zodat de kans bestaat dat jij hem bedriegt, door het geld te innen, en geen spullen op te sturen, en hij/zij er niets aan kan doen.

(nu ga je natuurlijk zeggen, zo ben ik niet en dat zou ik nooit doen, maar net zoals de koper voor jou een onbekende buitenlander is, ben jij voor hem/haar natuurlijk precies hetzelfde: een onbekende buitenlander...)
a. ik verwacht niks want het gaat niet over mij maar over Barend. :mrgreen:

b. als de andere partij dezelfde werkwijze hanteert als ik, dan zal het contact met mij ook eenzelfde uitwerking hebben.
ik ben nl een bas fanaat en dat blijkt ook duidelijk uit mn woorden en gedrag....check mn website maar.

c. ad hand van jouw reacties krijg ik de indruk dat jij erg wantrouwend in het leven staat: ben je zelf al eens slachtoffer geweest van oplichting of is dat gewoon jouw opvatting van je gezonde verstand gebruiken?

ik kan er ook heel goed inkomen dat iemand huiverig tegenover zulke aan- en verkopen staat maar als je er écht zo over denkt, dan denk ik ook niet dat je tot zulke transacties moet overgaan.
koop dan enkel datgene wat je zelf kan gaan afhalen en contant kunt betalen en je loopt vrijwel nooit risico.

voor mij, en vele anderen met mij, werkt dat echter niet. :wink:
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4814
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Excuus voor de onduidelijkheid, de reactie was dan ook niet voor jou bedoeld (Stinky), maar voor de topicstarter (Bastaart).

Maar ik denk dat je mijn post niet goed gelezen of geïnterpreteerd hebt (dit is dus wel weer voor Stinky). Ik sta namelijk niet wantrouwend in het leven. Het is de topicstarter die zich afvraagt of hij per paypal bedrogen zou kunnen worden, niet ik. Ik denk namelijk dat dat over het algemeen wel meevalt.

Natuurlijk is rechtreeks overmaken het meest safe voor Bastaart (op de ongedekte cheque-truc na dan). Alleen verleg je dan wel het vertrouwen naar de koper, en die persoon kennen we allebei niet (misschien is deze al wel een aantal keren bedrogen, en staat hij/zij er wel wantrouwend tegenover ?) Hij/zij zit met hetzelfde dilemma: een transactie met een onbekende, ver weg.

Dat is mijn punt. Bekijk het van beide kanten.

Volgens mij zeggen we namelijk hier hetzelfde:
Op één of andere manier zul je elkaar toch wat moeten vertrouwen, anders kun je alleen maar dingen persoonlijk afleveren en ophalen.
ik kan er ook heel goed inkomen dat iemand huiverig tegenover zulke aan- en verkopen staat maar als je er écht zo over denkt, dan denk ik ook niet dat je tot zulke transacties moet overgaan.
koop dan enkel datgene wat je zelf kan gaan afhalen en contant kunt betalen en je loopt vrijwel nooit risico.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

duidelijk. 8)
Gebruikersavatar
bastaart
Berichten: 2080
Lid geworden op: 23 jan 2006, 01:12

Bericht door bastaart »

Even een korte update. De verkoper heeft inmiddels het bedrag overgemaakt, gewoon via mijn rekening, geen paypal. Dus ik wacht even af tot het op mijn rekening staat.

COD kan niet voor particulieren.
Ik ben aan het kijken voor GLS op DPD. Nadeel is dat het maar verzekerd is tot 500 euro. Gitaar is dus 1600 euro waard.
Bij Tnt tot 5.500 euro. Maar ik heb inderdaad niet naar de kleine lettertje gekeken, zoals terecht werd genoemd.

Over de koper valt niet zo veel te vinden op internet, maar het komt vertrouwd over en de communicatie verloopt goed.
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22553
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik heb al aardig wat gekocht en verzonden en ik ga ook op mijn intuitie af...heb ook het gevoel dat het er vrij eerlijk aan toe gaat en heb geen slechte ervaringen (op één geval na maar dat was mijn eigen dwaze fout).
Je merkt snel aan de communicatie hoe iemand in elkaar zit en of het snor zit..
what fools these mortals be
Plaats reactie