Gitaar verzenden naar buitenland. Tips?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

dickdekrijger schreef:Kijk svp uit met PayPal, de koper heeft altijd nog een x-aantal dagen om zonder opgaaf van reden zijn betaling te storneren. Het geld wordt dan dus gewoon direct teruggestort, en dan kun je een geschil gaan openen bij PayPal. Dra-ma!
Dat is nieuw voor mij. Met credit-card boekingen kan dit, de cc maatschappij kan zoiets uitvoeren. Voor zover ik me geïnformeerd heb kan het terugboeken van een PayPal betaling enkel na het opstarten van een procedure; die uiteraard eerst door pp geaccordeerd moet worden.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4814
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

bastaart schreef: Over de koper valt niet zo veel te vinden op internet, maar het komt vertrouwd over en de communicatie verloopt goed.
Hij heeft al betaald, dus voor jou is het sowieso safe. Meer info heb je dan niet nodig lijkt me.

Over Paypal:

dit staat op hun site.
Een transactie betwisten

Stap 1 - Geschil direct openen

U kunt een geschil in het Klachtencentrum om direct contact op te nemen met de verkoper los een problematische transactie op. Na de betaaldatum heeft u 45 dagen de tijd om een geschil te openen. Veelvoorkomende redenen om een geschil te openen:

U heeft betaald voor een object, maar u heeft het object niet ontvangen en de verkoper reageert niet of is niet behulpzaam.
U heeft een object ontvangen dat sterk afwijkt van de beschrijving.

Klik op de knop Een probleem melden in het Klachtencentrum om een geschil te openen. Geef vervolgens meer informatie over de kwestie en stuur een bericht naar de verkoper.

Transacties die langer dan 45 dagen hebben plaatsgevonden, kunnen niet meer worden betwist, maar moeten wel worden gemeld. Want om actie te kunnen ondernemen ter bescherming van andere kopers, volgt PayPal de prestatietrends van verkopers.

Stap 2 - Onderhandelen om geschil op te lossen

U en de verkoper hebben 20 dagen de tijd om het geschil op te lossen of om het geschil te escaleren tot een PayPal-claim.

De verkoper bekijkt uw bericht en reageert in het Klachtencentrum. Dit is uw mogelijkheid om rechtstreeks met elkaar te communiceren en de kwestie op te lossen door het uitwisselen van berichten. Communiceer duidelijk en geef suggesties over de wijze waarop de kwestie kan worden opgelost, bijvoorbeeld door middel van een volledige of gedeeltelijke terugbetaling.

Als het geschil wordt geëscaleerd tot een claim, kan PayPal alle geposte berichten onderzoeken.

We blokkeren alle bedragen die verband houden met de transactie, totdat het geschil is opgelost of gesloten.

Stap 3 - Sluit het geschil of escaleer het geschil tot een claim.

U kunt een geschil sluiten. We sluiten geschillen automatisch na 20 dagen, tenzij deze zijn opgewaardeerd tot een PayPal-claim. als u met de verkoper tot een oplossing bent gekomen.

Als dat niet het geval is, kunt u het geschil binnen 20 dagen na opening van het geschil, escaleren tot een PayPal-claim. U dient zeven dagen verzendtijd in acht te nemen, voordat u een geschil vanwege een niet-ontvangen object opwaardeert tot een PayPal-claim. Na 20 dagen sluiten we geschillen automatisch.

Wacht met het sluiten van een geschil tot u 100% tevreden bent met het resultaat. Een gesloten geschil kan niet meer worden heropend of worden geëscaleerd tot een PayPal-claim.

Selecteer het openstaande geschil in het Klachtencentrum en klik op de gewenste actie onder aan het scherm met geschilgegevens om het geschil te sluiten of te escaleren.

We hebben meer informatie van u nodig wanneer u een geschil escaleert tot een PayPal-claim.

Stap 4 - Wij onderzoeken de claim en lossen de claim op

Als u een geschil escaleert tot een claim, vraagt u PayPal om deze te onderzoeken en over het resultaat te beslissen.

We proberen kwesties binnen 10 dagen op te lossen, maar bij ingewikkelde kwesties kan het langer duren om de kwestie te onderzoeken, een eindbeslissing te nemen, geldbedragen vrij te geven en de kwestie te sluiten.

Voor u en de verkoper kunnen specifieke deadlines gelden voor het verstrekken van nieuwe informatie. We gebruiken de berichten die zijn uitgewisseld in het Klachtencentrum, tezamen met andere gegevens, om de uitkomst te bepalen.

In het Klachtencentrum kunt u de voortgang van uw claim volgen en reageren op verzoeken om informatie.

We stellen u op de hoogte wanneer we een beslissing hebben genomen waarmee de kwestie is opgelost en gesloten.
Zonder opgaaf van redenen de betaling storneren zit er dus niet in. De koper moet aannemelijk maken dat hij/zij de zending niet (in goede orde) heeft ontvangen, de verkoper moet aannemelijk maken dat dat WEL is gebeurd. Bij iets kostbaars dus altijd verzenden met ontvangstbevestiging (logisch !!) en eventueel foto's maken van het artikel en de verpakking.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
bastaart
Berichten: 2080
Lid geworden op: 23 jan 2006, 01:12

Bericht door bastaart »

even de laatste update. De gitaar is inmiddels gearriveerd via GLS en de koper is er blij mee.

Wat me wel een beetje kwaad maakte is dat GLS de gitaar gewoon buiten in de tuin van de koper heeft gezet met 6 graden onder nul. De koper was twee dagen niet thuis dus de gitaar heeft twee dagen in de vrieskou gestaan. Dat vind ik niet kunnen, ik heb juist mijn best gedaan om alles zo goed mogelijk te verpakken etc. Voor hetzelfde geld was er iets kapot gegaan of was hij gestolen. Ik heb gezegd dat de koper dat bij GLS moet melden.

Ik heb het zelf ook al eens meegemaakt dat een koeriersbedrijf (weet niet meer welke) een pakje gewoon in mijn voortuin heeft gezet. Iedereen kon het zo meenemen. Gelukkig zag de buurman het staan en die het toen meegenomen en later aan mij gegeven.
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
Gebruikersavatar
Basstialiteit
zeg maar evhest
Berichten: 1956
Lid geworden op: 25 jan 2006, 13:18

Bericht door Basstialiteit »

Dat is inderdaad een rare actie van GLS, zeker in Oostenrijk - waar 'service' doorgaans nog iets betekent.
Answers will be questioned
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

wat een f-ing lullo's....ik dacht dat een pakje altijd terug ging, evt naar het distributie centrum, maar dat ze hem gewoon buiten neerkwakken en verder rijden had ik nooit verwacht.
mss zinnig om een klacht in te dienen of het iig bekend te maken bij GLS: mss krijgt die chauffeur nog een douw?
kan me niet voorstellen dat dit soort praktijken s.o.p. is bij GLS.
Gebruikersavatar
bastaart
Berichten: 2080
Lid geworden op: 23 jan 2006, 01:12

Bericht door bastaart »

Het frapante is dat GLS volgens de koper zo'n 50 meter van zijn huis ligt. Ik weet niet of ik of hij het beste kan klagen, aangezien het waarschijnlijk een Oostenrijkste chauffeur is. Ik heb in ieder geval gezegd dat hij er even melding van moest maken, dan kan hij altijd zelf nog zien.
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

BASgitaar verzenden naar buitenland. Tips?

Bericht door PMJ »

Ik ben door iemand uit Italië benaderd voor mijn Fender jazz bass special. Uitleg dat hij precies zo'n bas zoekt in fretloze uitvoering, en dat hij graag de vraagprijs + verzenden betaalt. Het verhaal klinkt plausibel, maar zeker met dit soort afstanden ben ik nogal terughoudend.

In principe is een bod a de vraagprijs helemaal prima, echter wil ik dan wel zeker zijn dat alles goed gaat.

Ik had voor ogen dat hij indien akkoord overschrijft naar mijn ING rekening. Nu lees ik echter dat er dmv een ongedekte cheque mee gesjoemeld kan worden. Zijn dit soort transacties te herkennen? En kan dat überhaupt nu nog voorkomen, we zijn toch weer 4 jaar later...

Paypal is natuurlijk ook wel een optie, maar dat is weer zo duur....en is het ook hier niet mogelijk dat een bedrag niet van een reservering af gaat omdat er niet betaald kan worden? Op gevoel denk ik dan dat per bank veiliger is.

Qua service zou ik in ieder geval gewoon PostNL gebruiken, de bas gedemonteerd versturen via aangetekende/verzekerde pakketpost. Dat zou voldoende moeten zijn.

Bedankt alvast voor uw reacties :)
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Gitaar verzenden naar buitenland. Tips?

Bericht door Rieno »

Wat is er duur aan Paypal?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Charlie
Berichten: 2362
Lid geworden op: 29 sep 2008, 16:46

Gitaar verzenden naar buitenland. Tips?

Bericht door Charlie »

Waar is het ergens in Italië, als ik vragen mag?
Riposa il giorno per dormire la notte.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Gitaar verzenden naar buitenland. Tips?

Bericht door PMJ »

Rieno schreef:Wat is er duur aan Paypal?


Het geld wat ze inhouden als je een bedrag ontvangt.

Ik heb nog geen concreet adres of woongebied. Maakt dat veel uit voor de situatie?
Gebruikersavatar
Charlie
Berichten: 2362
Lid geworden op: 29 sep 2008, 16:46

BASgitaar verzenden naar buitenland. Tips?

Bericht door Charlie »

PMJ schreef:Ik ben door iemand uit Italië benaderd voor mijn Fender jazz bass special. Uitleg dat hij precies zo'n bas zoekt in fretloze uitvoering, en dat hij graag de vraagprijs + verzenden betaalt. Het verhaal klinkt plausibel, maar zeker met dit soort afstanden ben ik nogal terughoudend. Bedankt alvast voor uw reacties :)
Ik reageer hier op.
Riposa il giorno per dormire la notte.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15074
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Gitaar verzenden naar buitenland. Tips?

Bericht door padawatje »

Rieno schreef:Wat is er duur aan Paypal?
5% commissie te betalen door de begunstigde. Dus als iemand je 1000€ betaalt, zet PayPal er maar 950 op je rekening ...
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Gitaar verzenden naar buitenland. Tips?

Bericht door Rieno »

Pfoe, dat wist ik dus niet. Dan snap ik wel dat het niet je eerste keus is idd.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15074
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Gitaar verzenden naar buitenland. Tips?

Bericht door padawatje »

Met een Europese bankoverschrijving in euro's kan volgens mij weinig misgaan. Staat de volgende dag al op je rekening. Waarom vraag je het niet even na bij je bankkantoor wat de risico's zijn ?

Ik ben wel benieuwd waar je je advertentie had geplaatst als er een Italiaan op reageert ?
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Gitaar verzenden naar buitenland. Tips?

Bericht door PMJ »

Hij reageerde via marktplaats. Waarschijnlijk gevonden via google..vermoed ik.

Ik ga dan inderdaad maar eens informeren bij de bank of een overschrijving binnen de EU geheel betrouwbaar is zonder haken of ogen. Ik neem aan dat ze me wel van een sluitend antwoord kunnen voorzien. Even kijken of ik er per telefoon morgen doorheen kom in mijn pauze, anders vrijdag maar afreizen naar het ING kantoor te Leiden voor een antwoord.
Plaats reactie