balans, neckdive e.d.

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5553
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Bericht door Herman »

Goed voorbeeld was mijn Peterbuilt Tele.. In het begin kon ik me ogenschijnlijk goed redden met de behoorlijke neckdive, maar na een paar maanden besefte ik me dat ik helemaal verkramp en scheef stond te spelen.. Schouder opgetrokken, scheef staan enz. waarbij ik uit alle macht probeerde mijn linker hand 'vrij' te houden om toch wat over de neck te kunnen bewegen.. Op een gegeven moment begon ik er behoorlijke lichamelijke klachten van te krijgen. Nu met de Jazz body is het gewoon heerlijk om te kunnen staan met de handjes los waarbij de bas gewoon lekker horizontaal blijft hangen....
Gebruikersavatar
Neo Land
Berichten: 313
Lid geworden op: 14 aug 2007, 10:16

Bericht door Neo Land »

Toen Ned Steinberger, de NS Spector ontworp, plaatste hij een stuk metaal in de body, ter hoogte van de brug om de neckdive te neutraliseren.
De beste oplossing in mijn ogen is nog steeds de pivotplate op de originele Steinbergers. Een roterende plaat, met daarop de strapbuttons. Die plaat zit gemonteerd op precies het juiste punt, waardoor er geen neck of bridge dive aanwezig is. Ziet er wat raar uit en ZZ Top heeft er nog een leuk filmpje meegemaakt (rondraaien is een optie), maar het werkt als de beste.
Afbeelding
Headless nut!
Steinbergers en nog veels te veel meer...
https://youtube.com/channel/UCmhm62xlZvq4xNITaZH1b7g
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Eigenlijk best wel briljant!
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15133
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Ik snap dat hele neckdive verhaal eigenlijk niet zo goed. Je kan dat toch perfect compenseren door de je rechteronderarm op je body te laten rusten ? Heeft mijn basleraar mij trouwens ook ooit eens als tip gegeven en zo kan je de druk op je linkerhand flink verlichten, waardoor je ook nog eens soepeler (en dus sneller) kan spelen.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Als je je arm zo laat rusten, knel je nog wel eens wat af ;) Zeker als je dichter bij je pols komt en je echt druk moet zetten, zoals bij een bas met flinke neckdive, hebben je pezen niet bepaald volledige bewegingsvrijheid. Kan met niet voorstellen dat dat prettig is.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Yuomay
Berichten: 2553
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:03

Bericht door Yuomay »

Je moet het zwaartepunt van de bas uitrekenen, en vanaf dat punt de strapschroeven even ver naar beide zijden hebben. (voor horizontaal)
Try something different.

Mentally Retarded Friend: Myspace; Facebook
Gebruikersavatar
Toon Doof
Berichten: 4551
Lid geworden op: 12 mar 2010, 17:22

Bericht door Toon Doof »

is een strap die niet (ver)schuift dan geen simpele oplossing voor neckdive?
...for what it's worth.
Haico

Bericht door Haico »

Didi schreef:Al een tijdje houdt het me bezig hoe bouwers vooraf vaststellen of de balans van een basgitaar goed zal zijn, of er geen neckdive is bijvoorbeeld.
Zover ik weet is het gewoon trial & error. Ik kan mij voorstellen dat ze de vorm ongeveer uitfrezen, een hals erop jassen en kijken/voelen. Dat gaat

Een en ander heeft ook te maken met eigen bouw (buik, borsten?!), hoe hoog je de bas draagt, wat voor gitaarband je gebruikt, wel/niet wireless-pack aan de band... etc. Dat lijkt me echt een kwestie van uitproberen. Bij mij hangen de meeste bassen wel lekker, maar toch voelt een Jazz bij mij altijd net even wat beter. De hals hangt direct onder de juiste hoek. waarschijnlijk sneller dan modelleren.

Trouwens, als je kijkt hoeveel bassen met slechte ergonomische eigenschappen er op de markt zijn, *kuche*P*kuch*, dan vraag ik mij af hoeveel bouwers en fabrikanten ook daadwerkelijk iets met het error-gedeelte doen?! Een hip kleurtje en een old-skool vorm is nog steeds populairder dan ergonomie. Anders hadden we allemaal MTD's met asymmetrische halsen, lichte Ibanez Soundgears en Torzal bassen gespeeld. :D
padawatje schreef:Heeft mijn basleraar mij trouwens ook ooit eens als tip gegeven en zo kan je de druk op je linkerhand flink verlichten, waardoor je ook nog eens soepeler (en dus sneller) kan spelen.
Het is logisch dat je je linkerhand vrij wil hebben, maar dat moet niet ten kosten gaan van je rechterhand. Zoals Rieno zei, je wil niets afknellen.
Ik zou een andere manier zoeken om je linkerhand vrij te krijgen. :)
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

padawatje schreef:Ik snap dat hele neckdive verhaal eigenlijk niet zo goed. Je kan dat toch perfect compenseren door de je rechteronderarm op je body te laten rusten ? Heeft mijn basleraar mij trouwens ook ooit eens als tip gegeven en zo kan je de druk op je linkerhand flink verlichten, waardoor je ook nog eens soepeler (en dus sneller) kan spelen.
Met alle respect maar dat vind ik nogal een krasse uitspraak, zeker van een basleraar :? .

Je wilt met je rechterarm helemaal geen druk op je basbody uitoefenen zodat je jouw pols in een knik moet positioneren. En hoe moet dat dan als je met floating thumb speelt of met slappen?

Ik vind het geen goede tip...sorry.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
MacDaion
10 voor taal
Berichten: 2061
Lid geworden op: 05 jan 2010, 16:38

Bericht door MacDaion »

Neo Land schreef:Toen Ned Steinberger, de NS Spector ontworp, plaatste hij een stuk metaal in de body, ter hoogte van de brug om de neckdive te neutraliseren.
De beste oplossing in mijn ogen is nog steeds de pivotplate op de originele Steinbergers. Een roterende plaat, met daarop de strapbuttons. Die plaat zit gemonteerd op precies het juiste punt, waardoor er geen neck of bridge dive aanwezig is. Ziet er wat raar uit en ZZ Top heeft er nog een leuk filmpje meegemaakt (rondraaien is een optie), maar het werkt als de beste.
NS design, de nieuwe firma van Ned Steinberger, heeft voor e-cello, Omni Bass en EUB het zogenaamde Boomerang Strap System. Lijkt me ook mogelijk om dat systeem te bevestigen op een basgitaarbody, op de juiste plaats.

https://thinkns.com/instruments/systems.php#boom" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
--
Maurice Vandebroek
Gebruikersavatar
Neo Land
Berichten: 313
Lid geworden op: 14 aug 2007, 10:16

Bericht door Neo Land »

Sterker die Boomerang is er ook voor oude modellen L en XL. Ned heeft er een aantal gemaakt en die worden verkocht door iemand (Andy Y)op het Steinberger Forum. Die Boomerang schroef je dan in het bestaande gat in je bas. Ik heb er ook één, maar ik vind hem niet handig. Ik prefereer het origineel.

Omdat zo'n pivotplate niet op de Synapse serie kon, heeft Ned een apart soort armpje op de plek waar normaal een strapbutton zit gemonteerd. Daardoor zit je strap wat van de body af, dit compenseert ook any dive.

Afbeelding
Headless nut!
Steinbergers en nog veels te veel meer...
https://youtube.com/channel/UCmhm62xlZvq4xNITaZH1b7g
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

padawatje schreef:Ik snap dat hele neckdive verhaal eigenlijk niet zo goed. Je kan dat toch perfect compenseren door de je rechteronderarm op je body te laten rusten ? Heeft mijn basleraar mij trouwens ook ooit eens als tip gegeven en zo kan je de druk op je linkerhand flink verlichten, waardoor je ook nog eens soepeler (en dus sneller) kan spelen.
Zoals op mijn WWBBV2: Als je de body loslaat, krijg je 'm vol in je gelaat :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4850
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

AmericanIdiot schreef:
Je wilt met je rechterarm helemaal geen druk op je basbody uitoefenen zodat je jouw pols in een knik moet positioneren. En hoe moet dat dan als je met floating thumb speelt of met slappen?
Ik merk dat ik op mijn T-bird beter en gemakkelijker kan dempen (floating thumb), dan op de Jazz. De T-bird houd ik met mijn onderarm in balans, maar dat heeft dan weer als voordeel dat mijn arm een veel "vastere" positie heeft (en dus mijn hand ook). Bij de Jazz moet ik veel meer "zoeken". Het is ook een beetje wat je gewend bent denk ik.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Green Goblin schreef:..maar dat heeft dan weer als voordeel dat mijn arm een veel "vastere" positie heeft (en dus mijn hand ook)...
Dat zie ik juist als nadeel; ik wil met mijn aanslaghand beslist niet in een vastgeroeste positie verkeren. Ik speel dan ook met floating thumb en varieer regelmatig van aanslagpositie (vanaf de neck t/m dicht bij het brugelement). Je zult op mijn bassen dan ook nooit een duimsteun aantreffen en als ik een bas zou kopen die er een heeft vliegt die er direct af. En in principe zou je de snaren moeten kunnen fretten zonder met je duim tegendruk op de neck uit te hoeven oefenen. Dat lukt je niet als je met je linkerhand de boel in balans moet houden.

Maar je hebt gelijk; iedereen speelt weer verschillend.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
trippy demon
Berichten: 708
Lid geworden op: 02 mar 2007, 12:30

Bericht door trippy demon »

Het is waarschijnlijk voor iedereen anders, mijn T-bird heeft een flinke neckdive maar ik kan met mijn aanslaghand gaan en staan waar ik wil, mijn frethand houdt de hals kennelijk zonder moeite omhoog hoewel ik wel merk dat als ik na een wild nummer ga zweten mijn linkerschouder wat te lijden heeft van de band. Kennelijk verdeel ik de kracht van het omhooghouden tussen mijn hand en mijn schouder. Maar na gister een lange dag nummers opnemen zijn het eerder mijn rug en knieën die van het constante staan last hebben dan mijn armen en schouders van de neckdive...
+ + + LOST IN SPACE + + +

Rickenbacker 4003, Epi Thunderbird Pro IV, Traynor YBA 200 + Traynor1510
Plaats reactie