balans, neckdive e.d.

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Didi 1.0

balans, neckdive e.d.

Bericht door Didi 1.0 »

Al een tijdje houdt het me bezig hoe bouwers vooraf vaststellen of de balans van een basgitaar goed zal zijn, of er geen neckdive is bijvoorbeeld. Nu vermoed ik dat de plaatsing van de strapbuttons en de lengte van de bovenste hoorn een belangrijke rol spelen. Zijn er formules voor of schema's. Wie heeft hier ideeën over ? Kun je a.h.v. de hoek die de bas maakt wanneer je 'm ophoudt aan de bovenste strapbutton bijvoorbeeld zien of de balans in orde is ?
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Bovenste hoorn ter hoogte van de 12de fret is de vuistregel. Da's alles wat mij hierover ter ore is gekomen.
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

+1. Daarna is het gewoon een kwestie van omhangen en voelen of het lekker is zo. Die 12e fret is het kantelpunt grosso modo, daarnaast moet je kritisch kijken naar gewicht van body en hals.
Persoonlijk hou ik er van als een bas noch omhoog noch omlaag neigt te kantelen als je 'm omhangt, zodat hij meebeweegt met je persoonlijke voorkeur...

Thunderbirds en andere Gibsons hebben per definitie een verschrikkelijke neckdive, net als heel veel andere bassen die niet zijn ontworpen met dit aandachtspunt in gedachten. Het kan wennen trouwens.

Headless is weer een ander verhaal en dat heeft ook weer andere voordelen zoals het veel minder voorkomen van dead spots :P
Laatst gewijzigd door KvE op 27 jan 2013, 00:53, 1 keer totaal gewijzigd.
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Meer dan een vuistregel is het echter niet.

Hangt af van de gebruikte houtsoorten, gewicht van de body ten opzichte van de hals etc.
Veel zal voorheen op gevoel zijn gegaan en ook veel op eindeloos uitproberen.

Werk je met geavanceerde software dan wordt het simpelweg voor je berekend.
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Dan zou er ook een verhouding moeten zijn in het gewicht boven de 12e fret en het gewicht onder de 12e fret. En wellicht is het dan ook belangrijk hoever de strapbutton van die 12e fret verwijderd is en ook hoe hoog de achterste button op de body is geschroefd.
Wat is eigenlijk ideaal ? In welke hoek moet de hals in rustpositie staan om ergonomisch gezien het meest geschikt te spelen ?
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26340
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Dat was ook mijn eerste gedachte. :D
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Peter

Bericht door Peter »

Wiro schreef:Bovenste hoorn ter hoogte van de 12de fret is de vuistregel. Da's alles wat mij hierover ter ore is gekomen.
+ nog een keer 1. Ik hou altijd wel verhouding met materialen in het oog. Bij m'n laatste bas, de JazzRay, wilde ik een lichte bas. Omdat ik licht Swamp Ash gebruikte, met een backrouting, heb ik daarom Gotoh Res-O-Lite mechanieken gemonteerd. Een Fender-achtige zal niet snel in onbalans zijn, maar het heeft zeker geholpen in dit geval.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8193
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Wat ik me vaak afvraag als het over neckdive gaat, zolang je een hand om de hals hebt maakt het helemaal niet uit of de hals naar beneden neigt, want je houd 'm vast.
En wanneer laat je de hals los? Zelfs dan kan je nog corrigeren met de andere hand op de body.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Peachabell schreef:Wat ik me vaak afvraag als het over neckdive gaat, zolang je een hand om de hals hebt maakt het helemaal niet uit of de hals naar beneden neigt, want je houd 'm vast.
En wanneer laat je de hals los? Zelfs dan kan je nog corrigeren met de andere hand op de body.
Dat speelt niet erg prettig; als je continue kracht moet zetten met je linkerhand om de hals op te vangen gaat dat ten koste van je speelcomfort.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Peter

Bericht door Peter »

Juist!
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8193
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Het is misschien een beetje als fietsen zonder handen op een kromme fiets, als je bekend bent met de afwijking kan je er best zonder handen mee fietsen.
Een fiets die in balans is rijdt natuurlijk prettiger.
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Nog afgezien van de blessures die je er aan over kunt houden. Er zijn ontzettend veel muzikanten met pijnlijke schouders/armen/handen/vingers door een verkeerde speeltechniek. Neckdive is wat dat betreft eigenlijk iets wat verboden zou moeten worden.
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Ik sprong voorheen altijd rond als een bezetene op het podium dus moest sowieso mijn bas goed vasthouden. Neckdive is dan ook iets waar ik me nooit zorgen over gemaakt heb. Als je als een invalide wrak ergens op het podium blijft staan gaat alles wat beweegt je irriteren denk ik. :mrgreen:
Gebruikersavatar
steekie
PADDLEMAN
Berichten: 3521
Lid geworden op: 23 dec 2007, 22:57

Bericht door steekie »

Peachabell schreef:Het is misschien een beetje als fietsen zonder handen op een kromme fiets, als je bekend bent met de afwijking kan je er best zonder handen mee fietsen.
Een fiets die in balans is rijdt natuurlijk prettiger.
Idd.Mijn P heeft behoorlijk neckdive,ik heb er vroeger nooit last van gehad,eigenlijk niet eens beseft
omdat ik niet beter wist.Nu speel ik erg veel op mijn geliefde Paddles die perfect in balans zijn,maar als ik de P dan weer eens meeneem ben ik er in een paar maten weer aan gewend...
Nog steeds goed bezig....
Plaats reactie