balans, neckdive e.d.
balans, neckdive e.d.
Al een tijdje houdt het me bezig hoe bouwers vooraf vaststellen of de balans van een basgitaar goed zal zijn, of er geen neckdive is bijvoorbeeld. Nu vermoed ik dat de plaatsing van de strapbuttons en de lengte van de bovenste hoorn een belangrijke rol spelen. Zijn er formules voor of schema's. Wie heeft hier ideeën over ? Kun je a.h.v. de hoek die de bas maakt wanneer je 'm ophoudt aan de bovenste strapbutton bijvoorbeeld zien of de balans in orde is ?
+1. Daarna is het gewoon een kwestie van omhangen en voelen of het lekker is zo. Die 12e fret is het kantelpunt grosso modo, daarnaast moet je kritisch kijken naar gewicht van body en hals.
Persoonlijk hou ik er van als een bas noch omhoog noch omlaag neigt te kantelen als je 'm omhangt, zodat hij meebeweegt met je persoonlijke voorkeur...
Thunderbirds en andere Gibsons hebben per definitie een verschrikkelijke neckdive, net als heel veel andere bassen die niet zijn ontworpen met dit aandachtspunt in gedachten. Het kan wennen trouwens.
Headless is weer een ander verhaal en dat heeft ook weer andere voordelen zoals het veel minder voorkomen van dead spots
Persoonlijk hou ik er van als een bas noch omhoog noch omlaag neigt te kantelen als je 'm omhangt, zodat hij meebeweegt met je persoonlijke voorkeur...
Thunderbirds en andere Gibsons hebben per definitie een verschrikkelijke neckdive, net als heel veel andere bassen die niet zijn ontworpen met dit aandachtspunt in gedachten. Het kan wennen trouwens.
Headless is weer een ander verhaal en dat heeft ook weer andere voordelen zoals het veel minder voorkomen van dead spots
Laatst gewijzigd door KvE op 27 jan 2013, 00:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Dan zou er ook een verhouding moeten zijn in het gewicht boven de 12e fret en het gewicht onder de 12e fret. En wellicht is het dan ook belangrijk hoever de strapbutton van die 12e fret verwijderd is en ook hoe hoog de achterste button op de body is geschroefd.
Wat is eigenlijk ideaal ? In welke hoek moet de hals in rustpositie staan om ergonomisch gezien het meest geschikt te spelen ?
Wat is eigenlijk ideaal ? In welke hoek moet de hals in rustpositie staan om ergonomisch gezien het meest geschikt te spelen ?
+ nog een keer 1. Ik hou altijd wel verhouding met materialen in het oog. Bij m'n laatste bas, de JazzRay, wilde ik een lichte bas. Omdat ik licht Swamp Ash gebruikte, met een backrouting, heb ik daarom Gotoh Res-O-Lite mechanieken gemonteerd. Een Fender-achtige zal niet snel in onbalans zijn, maar het heeft zeker geholpen in dit geval.Wiro schreef:Bovenste hoorn ter hoogte van de 12de fret is de vuistregel. Da's alles wat mij hierover ter ore is gekomen.
- Peachabell
- Berichten: 8204
- Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38
- AmericanIdiot
- Berichten: 6250
- Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41
Dat speelt niet erg prettig; als je continue kracht moet zetten met je linkerhand om de hals op te vangen gaat dat ten koste van je speelcomfort.Peachabell schreef:Wat ik me vaak afvraag als het over neckdive gaat, zolang je een hand om de hals hebt maakt het helemaal niet uit of de hals naar beneden neigt, want je houd 'm vast.
En wanneer laat je de hals los? Zelfs dan kan je nog corrigeren met de andere hand op de body.
♪ Marleaux JB-5 DiMarzio's ♫ Hotwire Funky 77 5str ♪ Fender US Jazz '83 EMG's ♫ Fender Dimension Deluxe V ♪ Eden D410XST D210XLT ♫ EBS 112 Neo
♪ Crown XTi1000 ♫ MarkBass F1
♪ Crown XTi1000 ♫ MarkBass F1
- Peachabell
- Berichten: 8204
- Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38
Idd.Mijn P heeft behoorlijk neckdive,ik heb er vroeger nooit last van gehad,eigenlijk niet eens beseftPeachabell schreef:Het is misschien een beetje als fietsen zonder handen op een kromme fiets, als je bekend bent met de afwijking kan je er best zonder handen mee fietsen.
Een fiets die in balans is rijdt natuurlijk prettiger.
omdat ik niet beter wist.Nu speel ik erg veel op mijn geliefde Paddles die perfect in balans zijn,maar als ik de P dan weer eens meeneem ben ik er in een paar maten weer aan gewend...
Nog steeds goed bezig....