wat maakt iemand een goede bassist?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4850
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

rich13 schreef:Maar serieus: eigenlijk is de vraag niet te beantwoorden. Een dosis creativiteit, een goed oor en instrumentbeheersin zijn wel essentieel.
Oops, oops en oops...

Nou ja, dan maar een slechte bassist... :mrgreen:
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Wat ik waardeer aan een goede bassist is dat hij verbindend kan zijn. Hij/zij kan, als het goed is de schakel vormen tussen de ritmesectie en de melodiesectie. Goede bassisten hebben overzicht. Ze voelen wat anderen nodig hebben om te weten waar ze zijn en in welke toonsoort ze moeten spelen, waar de overgangen zitten en wanneer die eraan gaan komen.
Zelf ben ik erg veranderd doordat ik dit serieuzer ben gaan nemen. Ik ben veel droger en meer ondersteunend gaan spelen en minder gaan pielen dan vroeger. Ik merk dat dat veel effect heeft op de rest van een band. Strak en helder spelen zonder storend te zijn. Precies, exact.
Althans, daar streef ik dus naar.
Gebruikersavatar
EDV
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 jan 2013, 14:05

Bericht door EDV »

creativiteit: lastig...geef me een begin en ik maak er wat van, maar uit 't niets gebeurt er bij mij ook niets (muzikaal gezien)
goed oor: was al redelijk, en ontwikkeld zich langzaam maar gestaag
instrumentbeheersing: ai, ik ben ritmisch wel vrij goed, rechts is niet het probleem, links gaat nog wat horkerig en lomp....voor een amateur dan he?

plezier: meer dan in 't begin
publiek: mja, nog niet opgetreden, dus slechts 1 fan (4 als je de hondjes meetelt) die wel onder de indruk is (maar zelf slechts een beetje keyboard en een vleugje gitaar kent)
band: "ik kan horen dat je geoefend hebt"...ik beschouw dat als een vote of confidence

Dank voor de antwoorden voor zover, ik heb nu weer wat om concreter aan 't bijschaven te gaan. Een Jaco Pastorius word ik toch nooit....alleen al niet omdat ik een hekel aan jazz heb :jam:
Met vriendelijke groet,

Albert

"assumption is the mother of all fuck-ups"
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

O ja, een goede bassist heeft een open oor voor alle muziekgenres, met name jazz! :mrgreen:
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Eigenlijk kunnen alleen jazzbassisten goede bassisten zijn. :jaaaaa:
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Een goede bassist speelt op een bas van minstens 30 jaar oud, waarvoor hij minimaal tweemaal het bouwjaar heeft betaald. Dat geluid versterkt hij met een installatie van waaibomenhout met een toepasselijke merknaam, het liefst met de buisjes van Jacco er nog in. (Die buisjes komen uit zijn oren en maakten duidelijk zijn "sound".)

En als je dit niet serieus neemt dan was ik het eigenlijk al op pagina 1 met WBB eens, plus dat een goede bassist gewoon iemand kan zijn die eigenlijk niet zo goed is, maar zijn pret en lol gewoon over weet te brengen.
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
EDV
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 jan 2013, 14:05

Bericht door EDV »

maakt 't nog wat goed als ik Hannibal's jazz van the A-team wel kon waarderen?
Met vriendelijke groet,

Albert

"assumption is the mother of all fuck-ups"
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22641
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Didi schreef:Eigenlijk kunnen alleen jazzbassisten goede bassisten zijn. :jaaaaa:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=cmMkWmkrFss[/youtube]
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Bart met de Bass
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 okt 2009, 20:40

Bericht door Bart met de Bass »

Hij heeft in ieder geval wel een goede sound...
Maar met een Sadowsky kan dat ook niet veel anders.
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14303
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Ik ben in elk geval de beste bassist van mijn band! :D
de grote storthoop heeft gesproken
Haico

Bericht door Haico »

EDV schreef:De vraag spreekt eigenlijk voor zichzelf. Het antwoord wellicht niet dus enige context is niet overbodig (en ik kon de vraag niet (zo snel) met de zoekfunctie vinden)
Hij is al een paar keer langsgekomen. Hier en hier. Maakt niet uit hoor. :)



Ik lees voor uit het Evangelie volgens Didi. Hoofdstuk 25, vers 6. "En de Here zeide; een goede bassist haalt bier voor de rest van de band."

Hier ben ik het mee eens. Kwaliteiten: Sociaal, gedreven, punctueel, flexibel, communicatief, team-player, open-minded, begripvol (je werkt met muzikanten he)... etc. Relatief weinig muzikanten scoren goed in deze categorie van kwaliteiten. Dus, een goede kans om je hiermee te differentieren ten opzichte van de rest. :D

Oh ja... het is ook handig als je een beetje bas speelt. Bijna vergeten.
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Amen
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Ja waar had ik dat ook alweer gehoord: De beste muzikant is er eentje die op tijd komt

Hoe goed iemand ook is, als diegene niet er is wanneer hij/zij nodig is, dan heb je er alsnog geen drol aan.
Haico

Bericht door Haico »

Didi 4 pope!

Afbeelding
Lemmy
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 jun 2012, 21:13

Bericht door Lemmy »

Bier halen tijdens of na het optreden?
“Good evening… We are Motörhead… and we play rock ‘n’ roll.” - Lemmy Killmister
Plaats reactie