Basgitaar importeren uit de U.S.A.

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Joose
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 feb 2012, 17:22

Basgitaar importeren uit de U.S.A.

Bericht door Joose »

Beste BGF'ers,

Ik ga binnen enkele weken op reis naar Las Vegas en zou graag een Rickenbacker willen meenemen, heb iets moois zien staan;)

Heeft er iemand ervaring met een bas mee te nemen uit de U.S.A.?

weet iemand wat de beste manier is:

-Het aankoopbewijs etc per post naar huis sturen, (eventueel enkele band-stickers etc op de Rick plakken om ze er gebruikt te laten uitzien) en proberen om geen kosten te moeten betalen en ze gewoon als bagage mee te nemen(weet iemand of ik ze als handbagage kan meenemen?) indien ik het via deze weg zou doen, heeft het nut om een cheape bas al mee te nemen op de heenvlucht om ginder te dumpen of wordt dit niet gechecked bij de terugvlucht wat je op de heenvlucht hebt meegenomen?

-Het volgens de officiele weg doen en de bas aangeven, heeft iemand een idee welke kosten dit zou opleveren?

ik vind hier niet direct iets trug over bassen meenemen op het vliegtuig, enkel over bassen laten opsturen per post/ups/fedex/..

THANK YOU!
Rickenbacker 4003 Jetglo
Fender American Standard Precision Bass
Fender Mexican Precision Bass Custom Seymour Duncan SPB-3

Orange Terror Bass 500
Ampeg SVT-3PRO USA
Ampeg SVT-410HLF USA
Ampeg SVT-15EN USA

Dr. No Black Magic
EHX Deluxe Bass Big Muff Pi
Gebruikersavatar
bardo
Berichten: 354
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:21

Bericht door bardo »

Bij aangifte kost het je 21% BTW + 3,5% invoerrechten. Dit natuurlijk over het bedrag wat op de factuur staat, dus als je een stagg/boston stickertje in de plaats van de trc plakt en een factuur van 80$ regelt valt het allemaal wel mee. Volgens mij moet je een bewijsje krijgen als je een bas meeneemt het land in, zodat je die ook weer mee terug kunt nemen. Misschien is een lege koffer al genoeg, maar voor de rontgenscanner kan je er een oud baslijk in stoppen. Je hebt in ieder geval wel een goede koffer nodig om de Ric veilig thuis te krijgen, die ruimstouwers smijten alles letterlijk het vliegtuig in......
Roadkill --Heavy Metal--
Bass: Fender, Gibson, Rickenbacker, MusicMan, Squier, Westone, Epiphone, etc...
Amps: EBS Fafner, Randall Cabs
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1199
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

Bericht door baskruit »

In 2004 ging ik voor het laatst die grote plas over, ik vloog via Milaan naar New York v.v. en toen viel me het volgende op:

Terug in Milaan werden passagiers op doorreis niet gecontroleerd. Logisch, want die passeerden ook de douane niet.
Op Schiphol was er ook geen enkele controle bij de douane omdat Italie en Nederland Schengen-landen zijn.

Of dat anno 2013 is ondervangen weet ik niet, maar ik vond het toen een interessant gegeven (al had ik weinig aan want geen geld om daar naar een leuke bas uit te kijken).
Druk op CTRL-W voor de advanced options
Certifiable
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 dec 2011, 17:28

Bericht door Certifiable »

Ze zijn niet helemaal achtelijk bij de douane ;) zomaar even 80 op de bon schrijven zal niet gaan werken en op zo'n bewijs dat je wat meeneemt en dus ook weer terug, volgens mij staan daar merk en serienummer en alles op.
Gebruikersavatar
Bazz
Berichten: 312
Lid geworden op: 22 mei 2004, 11:43

Bericht door Bazz »

De kosten voor een bas meenemen het vliegtuig in zijn ook niet mis.

Een maatje van me is naar Canada gemigreerd, die nam zijn bas in mijn koffer mee het vliegtuig in.
Odd luggage noemen ze dat, 180 dollar.......

Om de koffer later weer mee terug te nemen had er een zelfde prijs aan gehangen.

Heb dit zelf niet gecheckt, dus wellicht verschilt het per maatschappij. Zou het wel even goed uitzoeken.
P-bass + Jazz + Stingray = Blije Bazz!
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

baskruit schreef:In 2004 ging ik voor het laatst die grote plas over, ik vloog via Milaan naar New York v.v. en toen viel me het volgende op:

Terug in Milaan werden passagiers op doorreis niet gecontroleerd. Logisch, want die passeerden ook de douane niet.
Op Schiphol was er ook geen enkele controle bij de douane omdat Italie en Nederland Schengen-landen zijn.

Of dat anno 2013 is ondervangen weet ik niet, maar ik vond het toen een interessant gegeven (al had ik weinig aan want geen geld om daar naar een leuke bas uit te kijken).
Als het goed is, is dat ondervangen de laatste jaren, tenminste de mensen die ik ken die dit frequent deden zijn er mee gestopt. Met een gitaar meenemen naar de US en een andere terug nemen is idd als het goed is merk, type en serienummer dat word opgeschreven. Enige wat dan nog zou werken is een fake rick optisch echt laten lijken en een echte in dezelfde kleur terugnemen.

Jue kunt nog steeds geluk hebben bij de douane natuurlijk maar die mensen zijn zeker hier in nederland echt niet dom, meeste kans maak je nog steeds met via een ander land europa binnen komen en van daaruit door naar nederland.

Maar gezien de eventuele boetes en pakkans zou ik de bas gewoon aangeven wrss ben je dan nog steeds goedkoper uit.
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Gebruikersavatar
frank24
Berichten: 1351
Lid geworden op: 19 jan 2010, 20:17

Bericht door frank24 »

viewtopic.php?f=6&t=46758&view=next

Ik heb bijna dagelijks contact met de douane, als je de pech hebt dat ze een fysieke controle willen uitvoeren, die bij een passagiers vliegtuig zo goed als 100% gedaan wordt. Dan ben je de pisang en kun je dokken. Die jongens gaan tegenwoordig vrij ver om te achterhalen of dat het gene dat jij wilt invoeren ook echt is wat jij beweerd.

EDIT: major spell error... :mrgreen:
"Warwick, Musicman, Marshall en Mesa Boogie misbruiker"
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Bovendien moet je je ESTA formulieren invullen en ook hier willen ze dat je alle details opgeeft.

Alhoewel het mij wel gelukt is via London-Brussel. Met kloppend-hart-in-de-keel langs vijf doaniers-die-keurig-op-een-rijtje-stonden bij het opschrift 'niets aan te geven' gelopen driftig zoekend naar bordjes die mij naar de goeie uitgang zouden leiden. En me moeten inhouden om niet te gaan rennen... Pas toen de trein wegreed werd ik weer wat rustiger.
Gebruikersavatar
Thunder
Berichten: 3547
Lid geworden op: 14 jul 2007, 17:51

Bericht door Thunder »

bardo schreef:Je hebt in ieder geval wel een goede koffer nodig om de Ric veilig thuis te krijgen, die ruimstouwers smijten alles letterlijk het vliegtuig in......
Zelf meenemen het vliegtuig in. Anderhalf jaar geleden ben ik naar NY geweest (met de KLM, wellicht een belangrijk detail) en heb op de heenweg met de steward gesproken. Hij vertelde me dat ze regelmatig boven bij de business class gitaren veilig opbergen voor passagiers. Dus ik zou op de heenreis even informeren of dat mogelijk is.
Ondanks zijn onbekendheid toch zo gewoon gebleven.
Gebruikersavatar
bardo
Berichten: 354
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:21

Bericht door bardo »

Als ze inderdaad uitvoerig de bas die je het land in brengt beschrijven wordt het inderdaad lastig om op die manier onder de invoer uit te komen.
Als de bas duidelijk 2ehans is, eventueel (deels) gedemonteerd en niet direct herkenbaar als een duur merk, kom je denk ik wel weg met een factuur met een laag bedrag erop. Anders zoek je een goedkope bas die erop lijkt op ebay en print die advertentie om te laten zien bij de douane.

Ik kende een kerel die Harleys en klassieke Amerikaanse auto's importeerde. Voordat het de container in ging haalde hij de Harleys bijna volledig uit elkaar, een deel ging in kratten als "various parts" en een ander deel ging de kofferbakken van de auto's in, samen met andere contrabande.
Of het altijd goed is gegaan weet ik niet, het laatste wat ik van hem hoorde is dat hij naar Rusland is verhuisd. Dan maar liever open kaart spelen....
Roadkill --Heavy Metal--
Bass: Fender, Gibson, Rickenbacker, MusicMan, Squier, Westone, Epiphone, etc...
Amps: EBS Fafner, Randall Cabs
Gebruikersavatar
frank24
Berichten: 1351
Lid geworden op: 19 jan 2010, 20:17

Bericht door frank24 »

@Bardo, deed die persoon dat toevallig via een op en overslag bedrijfje in Spijkenisse?
Dan heb ik wellicht eens het een en ander voorbij zien komen :mrgreen:
Daar kwamen regelmatig containers binnen met auto's die er van buiten niet uitzagen, terwijl eigenlijk alles opgeknapt was, de onderdelen voor de bekleding en het interrieur lagen vaak los in de auto. Buitenkant hoefde alleen maar gespoten te worden, setje wielen eronder en je had een hele deftige auto. :lol:
"Warwick, Musicman, Marshall en Mesa Boogie misbruiker"
Gebruikersavatar
bardo
Berichten: 354
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:21

Bericht door bardo »

Zou kunnen Frank, hij woonde toendertijd in Schiedam. Boomlange kerel, hij reed toen op een chopper met een bizar hoge apehanger.
Maar is zeker 10+ jaar geleden dat ik hem gezien heb.
Naar verluid zit hij sinds die tijd in Rusland.
Roadkill --Heavy Metal--
Bass: Fender, Gibson, Rickenbacker, MusicMan, Squier, Westone, Epiphone, etc...
Amps: EBS Fafner, Randall Cabs
Gebruikersavatar
naut
stoeipoes
Berichten: 6104
Lid geworden op: 06 dec 2005, 19:57

Bericht door naut »

saf schreef:
baskruit schreef:In 2004 ging ik voor het laatst die grote plas over, ik vloog via Milaan naar New York v.v. en toen viel me het volgende op:

Terug in Milaan werden passagiers op doorreis niet gecontroleerd. Logisch, want die passeerden ook de douane niet.
Op Schiphol was er ook geen enkele controle bij de douane omdat Italie en Nederland Schengen-landen zijn.

Of dat anno 2013 is ondervangen weet ik niet, maar ik vond het toen een interessant gegeven (al had ik weinig aan want geen geld om daar naar een leuke bas uit te kijken).
Als het goed is, is dat ondervangen de laatste jaren, tenminste de mensen die ik ken die dit frequent deden zijn er mee gestopt.
Ik heb het in 2009 nog gedaan met 10 katten en een hond. Van Beiroet via Keulen naar Amsterdam. Dieren werden in Keulen zonder blikken of blozen overgeladen en in Amsterdam liepen we zonder douanetoestanden ermee naar buiten. 3 giebelende grondstewardessen kwamen met de dieren aanzetten: "is dit allemaal van jullie?" :lol:
Je mag aannemen dat 10 katten en 1 hond harder opvallen dan een basgitaar :mrgreen:

En wat betreft uitvoeren uit de USA: ik heb een vintage Fender vanuit de USA meegenomen. Op het vliegveld eerst bij een leuke grondsteward eens vriendelijk met lange wimpers en bambi-ogen geknipperd en met de tieten gewiebeld en een "cabin luggage" - label geregeld voor gratis (ok, dat lukt jou wellicht niet...) en in Amsterdam door de Nothing to Declare gelopen. Wat dat betreft is zondagochtend een goed moment om aan te komen. Dan is de bezetting niet zo groot en dan zijn ze meestal niet zo bezig met vluchten die uit "normale" landen komen :wink: En als ze je toch eruit vissen: je van de domme houden en braaf betalen. Shit happens.
And never even ask the reason why
She said so
Gebruikersavatar
riotriot
Berichten: 1708
Lid geworden op: 02 jan 2007, 17:18

Bericht door riotriot »

In 2008 in Amerika op tour geweest.

Gitarist had een gitaar gekocht, koffer over het asfalt gesleept stickers op koffer en gitaar geplakt en alles van aankoop bewijs vernietigd (opsturen kan ook natuurlijk). Koffer goed dicht geplakt met tape en zonder blikken of blozen ingecheckt (geen extra kosten). Op Schiphol gewoon naar buiten gelopen en er was niks aan de hand.

Ondertussen had ik een Sunn Beta Lead in een handdoek gewikkeld in mijn koffer zitten. Ook geen probleem..

Misschien was het mazzel.. geen idee...
Riot riot, it doesn't matter who!
Riot riot, what are you gonna do?
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7343
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Bericht door berth »

Een zwager heeft in 2006/2006 een Rick (4001c64) meegenomen voor me. Ik had toevallig de Rick in 2 delen betaald (1700 via credit card en de overige 700 via paypal). Ik heb hem de factuur voor 1700 mee laten nemen. Dat heeft hij ook aangegeven. De rick is het ruim ingegaan. Het heeft me in ieder geval de paar honderd dollar transport kosten en de heffing daarover + de heffing over de 700 gescheeld.
Plaats reactie