Wat te doen bij lange afwezigheid?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Er1k
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jan 2012, 13:04

Wat te doen bij lange afwezigheid?

Bericht door Er1k »

Zoals de titel zegt:

Ik vertrek volgende week voor vier maanden naar het buitenland (werk).
En ik kan geen instrument meenemen. Ik vroeg me af hoe ik ze in deze tijd het beste kan bewaren?
In de standaards laten? of in tassen/koffers? Snaren ontspannen misschien?

Heeft iemand hier ervaring mee of goeie tips?

bij voorbaat dank!
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Als je je instrumenten in een tas of koffer bewaart, kan er minder stof op komen en dat is op lange termijn altijd beter volgens mij (geen vuil in potmeters en zo).
En verder gewoon ergens droog binnen bewaren. Snaren ontspannen lijkt me niet nodig.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2342
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Als je koffer/tas niet te vochtig is, kun je daar een bas redelijk schoon in bewaren. In elk geval op een plek met een vrij constante temperatuur en luchtvochtigheid (niet voor een raam, in een serre, liever in een trapkast).

Instrumenten met een set neck zou ik niet met ontspannen snaren laten staan, geen goede ervaringen mee. (Ik heb nooit begrepen waar dat überhaupt goed voor is. Anyone?)
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
frank24
Berichten: 1351
Lid geworden op: 19 jan 2010, 20:17

Bericht door frank24 »

De hals is zo afgesteld middels de trussrod, dat die de spanning van de snaren opvangt. en zo de hals in balans brengt.
Dus als je een je instrumenten in een ruimte zet met een redelijk constante temperatuur en luchtvochtigheid. Hoef je er in principe dus helemaal niks aan te doen.
"Warwick, Musicman, Marshall en Mesa Boogie misbruiker"
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

Bassmatters.nl schreef:- Wat moet ik aan onderhoud doen van mijn bas?
Antwoord: bassen met een rosewood toets vinden het fijn als de toets zo af en toe (een keer of twee per jaar is voldoende...) geolied wordt. Dit kun je makkelijk zelf, maar wij doen het als we je snaren vervangen graag voor je. Verder heeft een gelakt instrument eigenlijk niet veel nodig, schoonhouden is prettig maar niet noodzakelijk. Om je bas technisch perfect te houden is het slim om na het spelen je instrument niet in de koffer of gigbag te laten zitten, want dan kan condens onstaan en roest vervelend gaan worden in je electronica. Ook voor het hout is het fijn om na het spelen te kunnen ademen...net zoals voor jezelf.
Ik zou ze gewoon lekker aan de muur/op de standaard laten... :)
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22944
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Als je je instrumenten hebt hangen of staan normaal, waarom zou je dan iets anders doen als je 4 maanden weg bent? Tenzij je de kachel helemaal uitzet en midden in de winter weggaat zullen ze zich niet anders gedragen dan wanneer je gewoon thuis bent.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
SlowKarma
Berichten: 174
Lid geworden op: 13 feb 2008, 15:39

Bericht door SlowKarma »

Als je de bas opbergt in een koffer of tas wel zorgen dat eventueel vocht in de lucht eruit kan of wordt geabsorbeerd.
Yo no soy tonto!
Gebruikersavatar
Bart met de Bass
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 okt 2009, 20:40

Bericht door Bart met de Bass »

Eventueel een zakje met van die bolletjes erin (hoe heten ze ook alweer) om vocht te absorberen in het koffer/gigbag doen.
Gebruikersavatar
-juliet-
djoe-lie-yet
Berichten: 2764
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:34

Bericht door -juliet- »

Hout kan ook uitdrogen en dan kan het scheuren, dus bolletjes om het vocht op te nemen lijkt me ook niet zo verstandig... Ik denk dat je ze inderdaad het best ergens uit de zon ergens kunt laten staan, al is dat voor mij voornamelijk gebaseerd op ervaringen met strijkinstrumenten (waar je overigens ook nooit de snaren allemaal tegelijk van los mag halen omdat er dan geen spanning meer op staat en er dan dingen kunnen verschuiven, misschien dat dat voor een deel ook voor basgitaren geldt?)
Hoewel mijn hart ligt bij de contrabas, was ik daar zonder basgitaar nooit aan begonnen...
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8179
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Toen ik driekwart jaar naar het buitenland ging heb ik instrumenten bij familie gestald. Daar stond het droog en net zo veilig als bij mij thuis.
M'n viool (goedkoop ding) heb ik in een kist met gereedschap en andere materialen gedaan, die nagezonden werd.
Na een maand of 2 in het buitenland kreeg ik ook een akoestische gitaar te leen, beter dan niets.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

-juliet- schreef:(waar je overigens ook nooit de snaren allemaal tegelijk van los mag halen omdat er dan geen spanning meer op staat en er dan dingen kunnen verschuiven, misschien dat dat voor een deel ook voor basgitaren geldt?)
Nee, bij strijkinstrumenten heb je een kam (brug) en een stapel die enkel op zijn plaats gehouden worden door de spanning van de snaren. Dat soort dingen vindt je niet op een basgitaar.

En strijkinstrumenten als een cello en een viool mag je inderdaad niet te droog bewaren, omdat daar veel meer houten onderdelen inzitten. Maar de electronica van een bas is daarentegen weer veel gevoeliger voor vocht, het hout (doorgaans alleen de hals en de body) een stuk minder ...
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Niet moeilijk doen en in een koffer onder je bed schuiven of in de kast zetten. :) Bij mij is het zo dat ik nauwelijks nog op mijn allereerste basje speel, die staat vaak maanden ongebruikt in het rek tussen de anderen in, maar daar gaat ook niet opeens iets aan kapot. :wink:
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6726
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

+1
niet te druk maken en gewoon lekker op reis gaan.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Precies, gewoon normaal gestemd laten en niet te druk om maken. Snaren vooral niet ontspannen want dan zou je hals weleens krom (de verkeerde kant op) kunnen trekken; de trussrod staat immers nog gespannen.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Bericht door butters »

idd gewoon in de koffer of aan de muur. of als het hele leuke bassen zijn in bewaring geven bij een ander BGF-lid :-)
Plaats reactie