Een stukje drama: De avonturen van de spelende bassist

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Plaats reactie
This
Berichten: 215
Lid geworden op: 23 apr 2004, 18:45

Een stukje drama: De avonturen van de spelende bassist

Bericht door This »

Ja! Dus!

Ik ging dus vorige week maandag (de week van koninginnedag) het oefenhok in alwaar ik mijn eigen basje terugkreeg. M'n schatje was namelijk even voor een onderhoudsbeurt een weekje of 2 weggeweest. Ik dus helemaal blijk dat m'n trouwe 6-snaartje weer terug is blaas ik nog geen 2 uur later m'n top op. Althans, er kwam geen geluid meer uit.

Da's dus kut.

Bleek een zekeringetje doorgebrand te zijn. 'T zijn wel weer zulke keien bij EBS dat ze achter het zekeringetje een reserve zekeringetje stoppen. Voor wanneer de 1ste doorbrandt. Nouja goed, het topje+kastje zijn 5 maandjes jong, dus ik verwacht geen probleempjes. Ik stop het reservezekeringetje erin, en op het moment dat ik de schakelaar overhaal flikkert het licht in de oefenruimte, en heb ik nog steeds geen werkende top.

Das dus kut.

Volgende dag, direct uit werk zekeringetjes kopen, want ik moet weer oefenen vanavond. Trots met 10 nieuwe glazen buisjes (je weet maar nooit) duik ik het oefenhok in. Hoppetee nieuwe zekering erin, ik weet nou hoe het moet dus ben ik nog vrolijk. Maja, als zelfs de zanger in de gaten heeft dat het licht weer eens flikkert wordt ik dus zuur. Zo jas ik er een mooie acht zekeringen doorheen. Bij de vijfde, na het proberen van verschillende netsnoeren en stopcontacten, besluit ik de kast maar eens open te schroeven. Hmmm, geen rook, geen stank, geen zwarte plekken. Dan nog maar eens een zekeringetje erin. En ja hoor hij brandt weer door.

Das dus kut.

Helaas is het dinsdag en inmiddels een uurtje of 8 's avonds, dus ik kan niet bij de winkel langs. Dan wheezl maar even bellen. De ouwe trouwe basmaat staat altijd met raad, daad en kaartjes voor de frankfurter messe klaar, plus; hij heeft meerdere grote rigs staan, dus hopelijk kan ik wat lenen. Nou dat ging wel, een trace topje moest er wel vanaf kunnen. Moest ik wel nog iets voor het vervoer terug regelen, en het kon alleen voor de woensdag, want vrijdag en zaterdag had wheezl's band 'm nodig. Majah, ik moet niet alleen woensdag optreden, nee, ook nog eens de vrijdag (koningingendag), en de zaterdag.

Das dus kut.

Gelukkig zegt het heerschap aan de andere kant van de lijn:"anders bel je van Huijk even". Goed idee denk ik bij mezelf. Dus woensdag als een speer de goede basgitaarboer bellen. Nou, ik kan wel even langskomen in de middag. Zo gezegd zo gedaan, even een lieve thuis werkende vader charteren (ikzelf heb geen rijbewijs) en huppatee met de top richting de Bass Connection. Aldaar aangekomen krijg ik, werkelijk perfecte service, een 400watt Glockenklang Soultop mee. Ik kan edwins prachtige kale hoofd wel zoenen. Dit doe ik uiteraard niet, zet de top in de auto en spoed me naar amsterdam waar ik deze woensdag in de melkweg moet spelen. Ben ik dus een uur te vroeg en kan ik in m'n eentje met een bastop waar niks mee mag gebeuren in de kroeg gaan zitten met een pilsje.

Das al beduidend minder kut.

Goed, maandag ging dus kut, dinsdag klote, maar woensdag is eindelijk daar en ik heb een top voor het weekend. Een uurtje na mijn aankomst in café Cox op het leidseplein komt de band aan. Op naar de melkweg, waar de die avond op een scholenfeestje spelen. Veel sjouwen zorgen dat de top heel blijft, werk aan de winkel dus. Tijdens het opbouwen kom ik erachter/herinner ik mij, dat er nog een bandje voor ons speelt. Het bandje is gemiddeld 15 jaar, speelt ska, en is al een half jaar aan de weg aan het timmeren. Majah, laat je een startende bassist over de top die niet van jou is spelen. Dilemma.

Das dus wederom kut.

Uiteindelijk zijn we aan de beurt. Jeetje, de zaal ziet er wel vol uit. We spelen voor het Barleus college. Een gymnasium in amsterdam. Super optreden, erg gezellig en de top doet het goed. Diezelfde avond slaat de kutzooi weer toe, maar dat een andere keer, ik ga weer aan't werk.

Gr,

T
Gebruikersavatar
Trigger
Berichten: 659
Lid geworden op: 10 dec 2003, 16:04

Bericht door Trigger »

K-U-T voor je.
https://www.blackbottleriot.com" onclick="window.open(this.href);return false; (guitar)
https://www.myspace.com/mellotones" onclick="window.open(this.href);return false; (bass)
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

Sounds...eeh......kut..... :roll: :wink:
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Vrij vaginale toestand ja...

Die Glockenklang heb ik ook eventjes bij van Huijk bespeeld... goede sound!
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

zwaar klote man, kben blij dat mij zoiets nog nooit is overkomen (afkloppen).

Al achter de oorzaak van het probleem??
This
Berichten: 215
Lid geworden op: 23 apr 2004, 18:45

Bericht door This »

Nee helaas is nog geen oorzaak gevonden. Ik vermoed dat het 'm in de transformator zit. Ik was niet zo'n ster in natuurkunde, maar van elktro heb ik een heel klein beetje kaas gegeten. Ik meen me namelijk nog te herinneren dat je transformator je vermogen kan aanpassen door iets te doen met je voltage/amperage. Weet iemand hier meer van?

Hoedanook, de zekeringetjes zijn 3,5 ampere, dus dat lijkt me een vrij lage weerstand. Die 3,5A zekeringen branden dus door. De veiligheidszekeringen die op de printplaat zitten zijn 10A, en die zijn nog heel. Wat mij betreft heeft het nut van de zekering zich wel weer bewezen. Anders had ik nu met een verschroeide printplaat gezeten.

Het enige waar ik nu een beetje tegenaan loop is het feit dat ik niet meer weet of ik m'n top wel kan vertrouwen. Want wat doe je als je top er ineens op het podium mee ophoudt. Wellicht biedt een aparte DI de oplossing... hmmm
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

ik heb thuis ook een leuke,
mn versterker peakt als ik em aanzet, dus dan gaat die stomme zekering steeds om, ken ik weer naarbeneden om dat ding om te flippen.

alles op 0 draaien, incl bas..

pfeeeew.. hij doet het :S

volgens mij zuipt dat half stackie van mij meer dan een wasmachine ofzo..
echt niet normaal :cry: :roll:
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

This schreef:Het enige waar ik nu een beetje tegenaan loop is het feit dat ik niet meer weet of ik m'n top wel kan vertrouwen. Want wat doe je als je top er ineens op het podium mee ophoudt. Wellicht biedt een aparte DI de oplossing... hmmm
Meestal is er bij een optreden toch al een backline aanwezig... dan neem je gewoon die bastop... (Als je zelf met je band ergens optreed weet ik t ook niet...)
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Gebruikersavatar
Bassfreak
Berichten: 1247
Lid geworden op: 09 okt 2003, 21:58

Bericht door Bassfreak »

wat ik dus een keer heb meegemaakt: Gigantisch vet optreden ga je heeeelemaal los op je bassolo in het 3e nummer en "Pats" Dat was je g.... dus snel ff een andere G derop zetten... draai draai.... kom ik dr' met m'n gespannen lamme kop achter dat ik er geen g maar een d erop heb gezeg.... aaaarghh........ ik dat ding d'r af draaien.. G d'r op zetten... volgende nummer spelen... Pats dat was de D geknapt... vervangen... 2 nummers later kom ik d'r achter dat m'n batterij op is.... en ja d'r is niet iemand die toevallig een batterij bij zich heeft... dus ik speel door met een grommende bas.... heel leuk... na het optreden... kijk ik achter m'n baskast, wat zie ik daar staaan? OOja, ik had ook m'n ibanez nog bij me.... AAARRGH>>> That's me.... :cry:
Bo
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 dec 2003, 19:25

Bericht door Bo »

:lol: hahaha, dat vind ik weer wel echt humor!

Kun je 8teraf wel om lachen, da weet ik zeker!!!! 8)
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

heb je een reserve bas, vergeet je dat je hem bij hebt, haha, lullig.
Kmoet eigenlijk ook nog een reserve bas kopen, maarja, eerst nog een degelijke versterker.
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

Bo schreef::lol: hahaha, dat vind ik weer wel echt humor!

Kun je 8teraf wel om lachen, da weet ik zeker!!!! 8)
Ben jij het niet, dan wel de rest van je bandleden..
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Clunk schreef:ik heb thuis ook een leuke,
mn versterker peakt als ik em aanzet, dus dan gaat die stomme zekering steeds om, ken ik weer naarbeneden om dat ding om te flippen.

alles op 0 draaien, incl bas..

pfeeeew.. hij doet het :S

volgens mij zuipt dat half stackie van mij meer dan een wasmachine ofzo..
echt niet normaal :cry: :roll:
je bedoelt dus de zekering in je meterkast??? die is fokkin 16 amère. Dat betekend dus dat je stack méér dan 16*230 = 3680 watt trekt... lijkt me niet goed.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

ehehe.. hij slaat ook niet door...

hij klikt gewoon om :S


enneh.. weet jij veel :lol:
hele hoge peakjes :P maar dat lijkt me sterk, dat ding is maar 300watt RMS
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Bericht door Wheezl »

Righty-O... Ik ben vaak voor gek verklaard vanwege overmatig bas- en versterker-bezit..

Nu even niet :-)
Plaats reactie