Hyperacusis en repeteren/optreden

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7641
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

tieleman schreef:
DiMarco schreef:Ga niet akkoord door ook jouw amp harder te zetten of oordoppen in te doen
Doe dat laatste maar wel, het onderwerp gaat nota bene over hyperacusis/tinnitus. Bescherm jezelf, ook tegen "ongelukjes" van anderen (oops, die versterker bleek nog heel hard te staan, oops, iemand plugt het verkeerde kabeltje in de PA, oops, bij dat optreden bleek alles later toch wel erg hard te staan, etc.). Het is net als met autorijden: een veiligheidsriem draag je óók om je te beschermen tegen het rijgedrag van ándere mensen. Er van uitgaan dat je dat niet nodig hebt als iedereen maar netjes op elkaar let is schijnveiligheid.

oordopjes werken voor mij iig al muzikaal averechts :

Als bassist ben je van een bandje diegene die het meest alles in de gaten moet houden .
( we kunnen ons geen foutje permitteren , anders is direct 't hele liedje te veel beschadigd )

Ik kan 'r iig niet mee spelen :|

De T.S. is de enigste niet met onherstelbaar beschadigde gehoor-zenuwen.
Ik hoor 24 uur per etmaal een pieptoon in me linker oor .
Dat heb ik zo'n 25 jaar geleden als zijnde voor "blijvend" opgelopen in een rhythm & blues bandje die wel zó mongolig hard speelde .

Niemand trok er zich wat van aan ,----er stond gewoon een blije glimlach op die koppen , toen ik met de diagnose van de KNO-arts op de proppen kwam.


Sindsdien : Niet zachter willen ? = zoeken naar een andere bassist :|

( want het laatste wat ze van mij dan zien , zijn in de verte me achterlichten :mrgreen: )
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Zelf weten maar ik vind het niet slim.

Bij de gegeven voorbeelden ontbreekt nog deze: men begint herrie te schoppen voordat je de oordopjes in hebt. :jam:

Ik weiger toe te geven door oordoppen in te doen want daarmee gaat het alleen maar van kwaad tot erger en vergroot je juist de kans op gehoorbeschadiging.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Ik speel vrijwel altijd met oordoppen in, uitgezonderd de rustige repetitie-sessies zonder luide drummer. Ik wil graag over 20 jaar ook nog muziek kunnen maken en zonder tinnitus door het leven.

Ik gebruik aangemeten Elacin's.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4822
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Aan oordoppen moet je wennen, na een tijdje speelt het niet meer anders dan zonder. Waarom zou je trouwens niet met oordoppen kunnen spelen EN aan de gitarist/drummer kunnen vragen om zachter te spelen ? Onzin.

Mijn (ene) band speelt helemaal niet zo hard, maar af en toe sta je dan net even te dicht bij een snare/tom waar op dat moment net een harde klap op gegeven wordt. Dan ben ik erg blij met de oordoppen. Of wat dacht je van een krappe oefenruimte waar je met je hoofd voor de pa-speaker staat...

Goede argumenten waarom je geen gehoorbescherming zou moeten dragen tijdens het repeteren zijn net zoals goede argumenten om te roken, ik heb ze nog niet gehoord.

Als je stelling is: je moet geen oordoppen gebruiken IPV te eisen van de bandleden dat ze zachter spelen, dan ben ik het helemaal met je eens. Maar beide kan prima.

Of je moet graag de tv harder moeten zetten als de ondertiteling wegvalt...
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Bericht door Chino »

Een enorm belangrijke tip mocht je tinnitus of hyperacusis klachten hebben: ga niet geluid dwangmatig vermijden! Tuurlijk verstandig om niet zonder oordoppen naar concerten te gaan, maar als je steeds meer geluid gaat vermijden dan is de kans groot dat het erger wordt. Daarnaast: neem voldoende rust. Mijn vrouw noemt het een energie-lek. Sneller moe van geluid. Dus let op je grenzen. En er zijn tot nu toe geen oplossingen om het compleet weg te nemen (ook al lees je soms iets over wonder medicijnen). Oefenen in acceptatie (focus je niet op het geluid of de gevoeligheid), grenzen in de gaten houden en rust zijn het beste medicijn.
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23279
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Ik moest best wennen aan de oordoppen, maar ik speel nu ook niet meer zonder. De filtering zorgt er juist vaak voor dat je dingen beter en gedefinieerder hoort.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Bericht door butters »

ik ga uit een groepje stappen omdat de drummer perse heel luid wil spelen.
(hij speelt met oordoppen en vind dat iedereen dan maar met oordoppen moet spelen, de rest van de groep maakt blijkbaar geen bezwaar)

maar soit ik vind oordoppen niet echt aangenaam om mee te spelen. zeker bij stillere passages :-)
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2525
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Bericht door Bolobass »

AmericanIdiot schreef:Ik speel vrijwel altijd met oordoppen in, uitgezonderd de rustige repetitie-sessies zonder luide drummer. Ik wil graag over 20 jaar ook nog muziek kunnen maken en zonder tinnitus door het leven.

Ik gebruik aangemeten Elacin's.
Dito

Echt jongens, doe niet zo stront-eigenwijs!
Een paar keer oefenen met goede filters in en je hebt nergens meer last van. Je kan met doppen in ook gewoon zacht en mooi zingen.
Die Elacins kan je ook in ears in prikken ipv het filter. (Vraag naar de voorwaarden etc)

Zoals gezegd: je hebt 1 paar oren voor de rest van je leven; op = op!
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

klopt.
je doet er verstandig aan, zeker als de manieren om je gehoor te beschermen tegenwoordig zo goed en makkelijk beschikbaar zijn geworden.

maar in godsnaam mensen, zie het wel een beetje in realistische proporties want soms wordt er ook over gehoorbescherming gesproken alsof het een religie betreft, mn als in de discussie een tegengeluid of nuancering te horen is.
ondanks veel excessen en bekende slechthorenden in de muziekwereld is de simplistische gedachte "met is goed, zonder niet", of "nooit en te nimmer zonder bescherming spelen" ook erg kort door de bocht.

het hangt namelijk van een hoop factoren af in hoeverre je er last van krijgt: volumes, frequenties, duur van de blootstelling, fysiek vd persoon in kwestie enz enz.
mss moeilijk te begrijpen voor de jonkies onder ons maar werkelijk hele generaties muzikanten zijn jullie voorgegaan, eeuwen lang, die het zonder gehoorbescherming moesten doen en bij veruit de meesten heeft het niet tot ernstige gehoorschade geleid.

toen we nog geen Elacin's hadden moest je het doen met je gezonde verstand: niet te hard spelen en niet te lang blijven hangen in situaties met extreme volume niveaus.

nu kan dat allemaal beter dus maak er gebruik van zou ik zeggen, maar doe als je erover discussieert eens niet zo flauw of betweterig tegen mensen die er anders over denken.
hey, mss hebben zij wel dingen meegemaakt en gezien die jij niet hebt. :wink:
en fanatisme en objectiviteit gaan nu eenmaal ook niet samen.

mijn 2 centjes.
Gebruikersavatar
Marthais
Berichten: 2060
Lid geworden op: 31 mei 2006, 17:14

Bericht door Marthais »

Ik heb mijzelf laatst oordoppen laten aanmeten en ik wil niet anders meer. Wat een verbetering ten opzichte van die ' drogistdopjes' (Dat mag natuurlijk ook wel gezien het prijsverschil ;) ). De audicien zei dat -15db genoeg was, maar daar twijfel ik een beetje over. Ik zie hier veel -25db voorbij komen. Wat raden jullie aan?
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Ik heb -15. Dat vind ik net prettig om mee te spelen en naar concerten mee te nemen. -25 zou voor mij teveel zijn. Overigens, meestal heeft de audicien de deal dat als de filters niet bevallen je ze binnen x weken kunt omwisselen. De filters kun je namelijk gewoon vervangen.
xtala
Berichten: 111
Lid geworden op: 17 sep 2014, 20:33

Bericht door xtala »

Ik heb het gevoel dat mijn -22 soms iets te veel is. Vanuit het oogpunt als concertganger in een grotere zaal tenminste. In kleinere zaaltjes of cafétjes heb ik dat dan weer niet. Decibellimieten en zo zeker.
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2525
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Bericht door Bolobass »

Ik ben blij met de -15. Zou ik niet zingen dan had ik waarschijnlijk -22 gekozen, maar ik heb een luide metal drummer bij me.
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
StemSleutel
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 okt 2013, 08:39

Tinnietus/wellus..

Bericht door StemSleutel »

Herkenbaar...

Wel eens op verjaardag feestjes de vraag gehad:
“ jij bent toch muzikant, en hou je daar nog wat aan over van dat muziekmaken? ”

Ik antwoordde altijd steevast met:
“Jazeker, money for nothing en the chicks for free, en een dikke laag eelt op mijn vingers en op mijn jongeheer...”

Doch sinds een jaar of 2 kan ik daar ook nog een gehoorbeschadiging in de vorm van tinnitus aan toevoegen...
Alleen het woord al TINNITUS, het klinkt eerder als een enge geslachtsziekte.

Je schijnt tinnitus ook spontaan te kunnen krijgen, bij veel stress, ziekte of oorontsteking, maar die vlieger gaat bij mij niet op vrees ik.

Dat is de prijs van jarenlang Rock en Roll, als ik na een optreden in bed een piep in mijn oren had, wist ik dat ik lekker gespeeld had, en dat ik in ieder geval goed te horen was, lang leve de lol.
Ik moet dan altijd aan een stukje tekst van Turn the page denken van Bob Seger:

"Later in the evening as you lie awake in bed, With the echoes from the amplifiers ringin' in your head.."

Met alcohol op zette je 'm onbewust nog een tandje harder want alcohol heeft een nadelige uitwerking op je gehoor, en de 2e set was je alweer doof van je eigen herrie of die van de andere bandleden, en hoppa zette je 'm zelf maar weer ietsje harder... oh yeah !

Speel je 'n keer in een klein kroegje, geen plaats voor de zangboxen, ach zet die ene box maar achter mij ,wat kan het bommen hoef ik ook geen zangmonitor.
Af en toe had ik wel het gevoel dat er iets vervormde in mijn oor, net of er keihard in geblazen werd, dit is achteraf gezien al een teken aan de wand geweest.
Een van de drummers waarmee ik speelde noemde ik mietje omdat ie met oordopjes inspeelde,
ha ha ha... maar wie het laatst lacht..
Ik sprak hem laatst op een verjaardag... nee hij had geen last van een piep..

Jaren geleden toch maar eens van die Alpines gekocht, dit na bezorgde geluiden uit mijn omgeving.
Maar die dingen al na 1 minuut tijdens een optreden uit mijn oren getrokken,
dan maar liever langzaam doof worden, dacht ik nog.... jakkes..
Alsof ik met mijn kop in een emmer zat te spelen, weg punch, weg kick... weg alles wat basspelen voor mij leuk maakt.
Ik wil bas horen en voelen!

Tot 2 jaar geleden dus, verrek.. die piep rechts gaat niet meer weg, da's best wel k@t..
hij was niet eens echt hard maar toch aanwezig.
Stoer op je choppertje met een pothelmpje op rondtuffen, zal daarbij ook niet echt genezend werken...
(na 15 minuten 80 km/pu rijden al kans op gehoorbeschadiging, jawel...)

Op naar de KNO arts: help mij!
Onderzoek, scan, blablabla.. hoppa 300 Euro lichter, en wat denkt U dokter gaat die piep nog weg?
“Reken daar maar niet op” zegt ze op een koude toon met een ongevoelig hoog spot gehalte.
U bent professioneel met muziek bezig, U had beter goede gehoorbescherming genomen,
en als ik U was zou ik daar vandaag nog mee beginnen."

Helaas dat had ik mij dus 25 jaar geleden al moeten bedenken als ik daar al niet te eigenwijs voor zou zijn geweest... gevalletje als het kalf verdronken is.

Dat was ff slikken, en hoe drukker ik mij erom maakte, des te meer begon mij die piep te irriteren..
Toch maar weer die Alpine dingen in tijdens het spelen, dat is beter dan niks...
Dit valt mij echt zwaar, en hoe ironisch net nu ik eindelijk echt tevreden was met mijn geluid...
Ik heb er ook echt aan moeten wennen, en soms denk ik, het went nooit...

Stoppen met muziek maken overleef ik niet, maar die oordoppen is ook een verschrikking.
Maar ik zal wel moeten om verdere schade enigszins proberen te beperken...

Toen iemand mij vroeg hoe de beleving nu was met die oordoppen, kon ik eigenlijk maar 1 treffende vergelijking bedenken...
“het is als de liefde bedrijven met een opblaaspop, maar dan een die dan óók nog lek is”
Ik heb daar persoonlijk natuurlijk geen ervaring mee, maar ik heb een zeer goed ontwikkeld inlevingsvermogen...

Ik merk dat ik met op en afbouwen zo'n Alpine al in mijn rechteroor doe, want zelfs de harde muziek die ze draaien, voelt al als overbelasting en of mijn trommelvlies beschoten wordt.
Ik voel mij behoorlijk gehandicapt met die dingen in en heb sindsdien ook live niet meer fretloos gespeeld, omdat ik een belangrijk deel van mijn geluidservaring kwijt ben met die dopjes, je zou er bijna onzeker, maar in iedergeval op safe, van gaan spelen.

Heel soms doe ik even 1 dopje uit tijdens een optreden en dan weet ik niet hoe snel ik dat ding weer in mijn oor moet proppen, heb ik deze herrie al die jaren kunnen weerstaan en ook nog zonder mij ook maar ooit een seconde druk te maken?
Hoe is het mogelijk.

Dan kom je op de Vintage gitaarbeurs, en daar staat een stand van Sonomax, je kunt die dingen meteen aan laten meten voor 99 Euri's.
Ach waarom niet het zal wel beter zijn dan die Alpines en ik moest die avond spelen dus kon ik ze gelijk uit proberen.
Tijdens het gieten werd mij al aangeraden dat je je onderkaak ontspannen ietwat los moet laten hangen.
Erg leuk, in feite moet je dus je hele optreden kijken als een Bulldog met een tennisbal in je bek, anders lekt er toch geluid langs wat ook echt niet prettig is om aan te horen.
Om maar niet te beginnen over hoe irritant het is die dopjes in te doen, een soort wokkel die je in je oor moet draaien.

Ook heb ik 3 dagen een soort oorpijn als ik die Sonomax dingen in heb gehad, en het gevoel of een olifant zijn leuter in mijn oor heeft geprobeerd te stoppen.
Ik vond nog meer praktische nadelen, het is lastig om ze steeds in en uit te doen zoals bijvoorbeeld in de pauze tussen de sets.
Net als die leuke chick die de hele tijd voor het podium staat naar je toe komt voor een praatje,
blijk je haar haast niet te kunnen verstaan met die dingen in.
He, wat zeg je?... watte?, he.?

Ik denk ook dat je dat praatje wel kunt vergeten, als je ze dan voor haar neus uit je oren gaat staan draaien.
Dat is niet cool en straks denkt ze misschien wel dat je een gehoorapparaat hebt, en dat je straks ook nog je gebit eruit haalt of je houten poot er af draait voordat je gaat zoenen..

Speel ik een tijd terug in een tent in Gemert, met notabene die Sonamax dingen in, staat daar een geluidsman, die voornamelijk bezig was met bier zuipen en blowen in het rookhok.
Aparte afstelling had de man, het basgeluid op het podium leek vele malen harder als in de zaal en hij was niet tot inkeer te brengen, dus laat maar zitten dacht ik later.
Afijn toen meneer weer eens in het rookhok zat, ging uit het niets de installatie zo verschrikkelijk over zijn nek, zoiets heb ik nog nooit meegemaakt, met als resultaat dat de piep nog erger is geworden, ondanks de oordoppen die ik in had.

De stronken geluidsman kwam bijna 1 minuut later pas met rooie oogjes aanzwalken om te kijken wat er aan de hand was, net toen het publiek met de vingers in de oren bijna naar buiten vluchtte, en ik allerlei verwensingen door de microfoon riep richting geluidsman, dus daar weiger ik ooit nog te spelen, maar dat terzijde..

Uiteindelijk gebruik ik dus toch maar weer die Alpines, makkelijk snel in en uit te doen zonder moeilijke rituelen,
en het is beter dan helemaal niks en geen oorpijn als toetje.

Op begrip van bandleden of andere muzikanten hoef je vaak niet te rekenen, die snappen het niet totdat ze het zelf overkomt
(kijk naar mijzelf)
Ik heb ook iemand in de band, die volgens mij trommelvliezen van varkensleer heeft en nergens last van heeft, en zijn leven lang al op een oorverdovend volume speelt, geen piep en hoort een vlieg bij de buren op de suikerpot landen.
Ja het is een oneerlijke wereld.

je wordt niet vrolijk van zo'n piep, al helemaal niet als je erop gaat letten, als het stil is, of als je in je nest ligt,
of zelfs (in mijn geval) als je tv kijkt, echte stilte zal je nooit meer horen, ik zie het maar als een metgezel die altijd bij me is en de herinnering aan alle rock en roll...
Er schijnen mensen te zijn die er suïcidale neigingen van krijgen, maar zover is het gelukkig hier (nog) niet.

Ook zijn er mensen met tinnitus die beweren baat te hebben bij extra inname van magnesium.
Doe dit niet zomaar, raadpleeg je arts ofzo enz...!!
Dus niet als ik zo maar gaan kwakzalven!

Voor volwassen mannen die nergens last van hebben is 350 mg per dag genoeg,
maar als je tinnitus hebt wordt zelfs maximaal 1000 mg aanbevolen.

Magnesium kan ook bijwerkingen zoals, diarree en kan misselijkheid veroorzaken, ik heb er geen last van gehad, maar het hielp bij mij ook verder niet.
Dus geen diarree, maar met of zonder magnesium, maar nog wel steeds schijtziek van die piep...

Dit gun je niemand..
Allergisch voor Road worn / relic (bas) gitaren + klasse D Amps... :-p
Gebruikersavatar
Digidesign
Berichten: 718
Lid geworden op: 18 aug 2004, 14:18

Bericht door Digidesign »

Opmerkelijke eerste post. Welkom hier :D
Ik speel alleen nog maar in-ear na jaren naast meneer hakketak en meneren Marshall en Koch te hebben gestaan. Het resultaat is dat we nu allemaal in ear spelen, en helemaal geen lawaai meer maken op het podium. Sinds kort heeft onze drummer een elektronische drumkit gekocht. 8)
Het is bij mij ook nooit meer 100% stil, lawaai vermijd ik zoveel mogelijk. Ik ga de deur niet uit zonder oordoppen. Het went eigenlijk nooit...
Wees voorzichtig op je oortjes.
Plaats reactie