Gitarre & Bass / Warwick Bass Camp 2014

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Je vraag zou wat meer objectief kunnen zijn. Je aannames zijn -hoewel amusant -allemaal negatief. Komkom, het zal best meevallen. En het lijkt mij de hemel voor een bassist die de basisdingen beheerst en verder wil.
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5306
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Bericht door 4snaarinstrument »

Wat ik bv een uniek optreden vond (voor mij uniek dan) was een optreden van Alphonso Johnson, Steve Bailey (fretless), Jonas Hellborg en Chester Thompson. Dus drie bassisten op het podium en 1 drummer. Zij maakten andere instrumenten helemaal overbodig. Het klopte helemaal en het was heel goed gespeeld. Prachtig omdat eens te zien en te horen.
Fender
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Rare stelling Geert, naar een bass clinic ga je ook niet om eindelijk bepaalde technieken onder de duim te krijgen, daar heb je lessen, boeken en urenlang thuis oefenen voor.
Het draait denk ik allemaal om inzichten, en die krijg je volgens mij plenty tijdens een Basscamp met zoveel goede bassisten die allemaal interessante opvattingen en dingen te vertellen hebben.

Daarnaast is het natuurlijk gewoon rete cool om daar geweest te zijn, met zoveel basbroeders.

Jammer dat het zo ver weg is en ik elke keer erg druk ben met mijn werk tijdens de basscamps. Prioriteiten :(
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22623
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik geef toe dat ik sceptisch ben, gewoon omdat ik zo weinig informatie krijg buiten wat hele vage omschrijvingen van het eten en wat uitgelaten smiley's..Net daarom kwam het bij mij nogal amateuristisch over, sorry daarvoor.
Als ik wil kan ik ook een uur praten over hoe ik basgitaar spelen zie maar dan vind ik dat het wat meer voorbereiding vraagt wanneer er zo'n engagement qua tijd en geld mee gemoeid is. Ik zou het geen leuk idee vinden dat gewoon omdat iemand beroemd is het al cool gevonden wordt. Kan die mens iets overbrengen buiten eventueel bvb dat Amerikaanse "you rooooooock, man ! Give me 5 !!" of "On the one, funkyyyyyyyy".
Ik blijf dus nog steeds op mijn honger zitten maar blijkbaar telt de vibe ...
Ik ben bvb nieuwsgierig wat iemand zoals Deevit of Stinky of Bastaart zouden schrijven wanneer ze daar geweest zouden zijn om het eens uit een andere hoek te horen
DiMarco schreef: Het draait denk ik allemaal om inzichten, en die krijg je volgens mij plenty tijdens een Basscamp met zoveel goede bassisten die allemaal interessante opvattingen en dingen te vertellen hebben.
Ok, dat wil ik best aannemen maar dan ben ik zoals gezegd benieuwd naar enkele van die inzichten, interessante opvattingen en dingen ? Eigenaardig genoeg vindt men dat hier een vreemde vraag.
what fools these mortals be
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Ik vermoed dat men het gewoon niet zo makkelijk kan verwoorden, wat er nu daadwerkelijk is opgestoken tijdens zo'n week.
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5306
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Bericht door 4snaarinstrument »

:| Ik had het een en ander nog willen uitschrijven van het weekend. Weet niet of ik daar nog wel zin in heb. Basscamp was zeker niet amateuristisch. De lessen worden gegeven aan kleinere groepjes en je wordt op niveau ingedeeld. De lessen die ik gehad heb sloten prima aan bij mijn niveau.
Fender
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22623
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik zat net wat aan clinics te denken die ik al gezien heb en bizar genoeg vond ik misschien wel de "beste" die van Jeff Berlin waarbij ik het eigenlijk niet erg vond dat hij nauwelijks speelde. Hij deed het omdat het hoorde maar had hij niks gespeeld had ik het geen probleem gevonden.
Maar dat is natuurlijk een heel ander concept dan zo'n basscamp....
what fools these mortals be
EddiePlaysBass
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 mei 2010, 12:01

Gitarre & Bass / Warwick Bass Camp 2014

Bericht door EddiePlaysBass »

4snaarinstrument schreef::| Ik had het een en ander nog willen uitschrijven van het weekend. Weet niet of ik daar nog wel zin in heb.
Ik zou het jammer vinden als je inderdaad niets zou schrijven, want ik zou eigenlijk heel graag een (wat uitgebreider) verslag lezen van iemand die er geweest is, zodat ik voor mezelf een beeld kan vormen over het kamp en kan beslissen of dit iets is waar ik me comfortabel bij zou voelen. Dus gooi het in de groep! Pretty please?
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Het is geweldig als je een op een ziet dat 15 bassisten uit een 30 watt combootje dezelfde sound halen als wanneer ze met de kopstukken van de aarde op de grootste podia staan.

Als je geen goesting hebt om daar naartoe te gaan dan is het ook een verspilling....

Mijn vrouw stuurde Me omdat ik al lang geen dingen met andere muzikanten had gedaan. Nu speel ik weer in een band.... En leuk contact met andere bassisten. En ik heb een customshop voor bassen van binnen gezien. Waarschijnlijk de grootste en meest geavanceerde in Europa. En de kwaliteit van de organisatie ligt heel hoog.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

@ Geert: ik ben zelf niet op deze basscamp geweest maar ik ben wel al twee keer op een soortgelijk event geweest waar je een week intern op een campus zit en van 9 tot 24 uur met muziek bezig bent en ik vond dat een geweldige ervaring.
was wel iets breder en meer op de muziek dan het instrument gericht, maar het bestond naast de echte lessen ook uit allerlei verschillende workshops en clinics.

mijn ervaring met dit soort dingen is dat je er uit haalt wat je zelf meeneemt.
het hangt heel erg af van waar je zelf staat in je ontwikkeling: dan bedoel ik dus niet spelniveau maar waar je staat qua motivatie om nieuwe dingen tot je te nemen.
als jij een open vat bent, kun je een hele hoop leren en opsteken.

mijn advies (ahum): ga gewoon een keertje.
ik denk namelijk jou enigszins kennende dat je het uiteindelijk een hele positieve, toffe ervaring gaat vinden en mijn indruk vh event is dat het allemaal juist erg professioneel en goed is opgezet.
als je de tijd hebt en het geld kunt missen, waarom niet een keer proberen?

tis dat ik moeilijk een jaar vooruit kan plannen op dit moment anders gingen we samen. :knuffel: :mrgreen:
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22623
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik schrijf het alleszins op in mijn balboekje ! :-)
what fools these mortals be
elliot
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 feb 2013, 11:11

Bericht door elliot »

Als je het mij vraagt is een uitgebreide omschrijving en verslag van het warwick bass camp bijna onmogelijk.
Dit komt omdat het naast overweldigend veel ook voor iedereen een andere ervaring is.
Ik zal proberen mijn ervaringen van afgelopen bass camp (misschien hier en daar met de ervaringen van vorig jaar) over te brengen.
Al moet ik gelijk zeggen dat het in woorden omschrijven best lastig is.

Allereerst bestaat het basscamp voor mij uit 3 verschillende dingen:
1. de lessen/clinics
2. het samen zijn met mede bassisten die allemaal dezelfde passie en informatie delen en het jammen na het avondeten
3. de opendag en het vip eindfeest als afsluiting

1. om bij de lessen te beginnen, er zijn 16 verschillende clinics van 1,5 uur gepland.
Het is dus een retedruk programma. De clinics worden gegeven door zeer uiteenlopende bassisten die elk jaar weer verschillend kunnen zijn.
Hierbij worden ook niet warwick endorsers uitgenodigd. Afhankelijk van de leraar zijn de clinics verschillend van inhoud, de ene houd een amusant verhaal over hoe zijn carriere gelopen is of hij de muziek industrie ziet en hoe hij het aanpakt als hij een studio job krijgt met hier en daar leuke anekdotes (zie het als een kleine one-man show met veel humor en toch af en toe leerzame momenten)
De ander geeft weer een meer theoretische uitleg over bijv. de pentatonische toonladder of legt de beginselen van het bladmuziek lezen o.i.d. uit.
Er zijn vaak ook veel meespeel momenten en je kunt gedurende de lessen alles vragen.
Ook word er veel aandacht besteed aan samenspel en muzikaliteit. Als bassist sta je immers nooit alleen op het podium ;-)
Wat mij wel opgevallen is, is dat er uit de meeste lessen voor zowel de minder ervaren als de prof bassisten wel wat uit te halen is.
Ik heb er tenminste best wat eye-openers gehad die me verder gaan helpen nadat ik op sommige punten een beetje vastgelopen was
O, ja en de klassen worden enigzins ingedeeld in niveau's en daar worden de lessen ook op aangepast!
Verder heb ik in vergelijk met vorig jaar maar een paar onderdelen als herhaling gekregen, het is dus niet zo dat alle lessen van dezelfde leraar elk jaar hetzelfde zijn.

2. Aangezien je met meer dan 80 bassisten in hetzelfde hotel zit en bij hetzelfde avondbuffet heb je continue mensen waarmee je ervaringen kan delen en waar je soms nuttige informatie op kan doen. De sfeer is dan ook heel relaxed en iedereen respecteert elkaar. Ik heb in de hele week dan ook niet één sjacherijnig gezicht gezien. Er heerst ook absoluut geen competitieve sfeer. Het klinkt misschien een beetje suf maar het is eigenlijk een grote bas familie.
Ik heb van iemand begrepen dat het ongeveer de sfeer is als van een bgf meeting, maar dan een hele week.
De "bekende" bassisten doen hier gewoon gezellig aan mee en zijn gewoon "one of the guys" en dus ook buiten de lessen om heel toegankelijk.
Er zijn in de loop van de week ook nog andere bassisten aanwezig als journalist of vip gast en daar kun je natuurlijk ook gewoon een leuk gesprek mee voeren.
Vorig jaar heb ik een uur met stuart zender staan babbelen en dit jaar heb ik veel met ed friedland "the bass whisperer" en scott devine (scotts basslessons.com) staan praten.
De hele week is er na het eten de mogelijkheid om lekker op het podium te stappen en gewoon wat te jammen met mede bassisten of leraren.
Het eten en drinken is allemaal bij de kosten van het basscamp inbegrepen! (dit jaar hadden ze wel een consumptiebonnen systeem ingevoerd omdat er vorig jaar echt wat misbruik van gemaakt werd)

3. Tenslotte als je bij de vrijdag bent beland en echt wel flink moe ben van het drukke schema en alle lessen is er op zaterdag de grote opendag bij de warwick fabriek. Er staat dan een groot podium op de parkeerplaats voor het pand en daar streden best grote artiesten op. Daarnaast zijn er meet en greets met ontzettend veel bekende bassisten (die je op vrijdag al bij het avondeten tegen komt omdat ze eerder ingevlogen worden) er is een kleine garage sale en je kunt overal eten en drinken. Verder worden er factory tours georganiseerd en kun je alle bassen uit de custom shop uitproberen als je dat wil.
De factory tour en het uitproberen van alle bassen hebben de meeste deelnemers al eerder kunnen doen in een pauze ofzo maar toch.
Er rijden de hele dag shuttle busjes op en neer naar het hotel zodat je ook nog even terug naar het hotel kan om uit te rusten ofzo.
Daarna is er in de avond een groot feest voor vip gasten (en daar horen de bass campers ook bij!)
Het feest begint met een groot uitgebreid buffet en daarna wat optredens/jams van de leraren (dit is waar 4snaarinstrument het ook over had)
De laatste twee jaren was er ook een gigantisch vuurwerk wat minuten lang duurde en synchroon loopt met een speciaal gecomponeerd muziekstuk wat buiten te horen is..... (ja ze houden niet van half werk in duitsland)
Daarna nog wat meer optredens en rond een uur of 3 is het dan wel afgelopen.

Al met al is het een ontzettend leuke ervaring en levert het mij een ontzettende boost op.
Het is natuurlijk voor iedereen anders maar bedenk je ook even dat dit jaar binnen 2 dagen na het basscamp alweer 60 plaatsen voor 2015 geboekt zijn en voor zover ik weet gaan alle nederlanders van dit jaar en nog een paar van vorig jaar weer (die er dit jaar niet bij konden zijn). Bij elkaar zo'n 13 nederlandse aanmeldingen.
En dat terwijl we nog geen idee hebben wie de leraren volgend jaar zullen zijn :-)

Dat zegt toch wat.....

Daarnaast houden we onderling veel contact via facebook.
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Goed verhaal!

Heb er wel over getwijfeld de voorgaande edities, maar ik zag dat het voor aankomend jaar 900 euro kost. Dat heb ik er niet voor over :)
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5306
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Bericht door 4snaarinstrument »

Mooi verhaal Elliot! Ik heb zelf veel aan het basscamp gehad. Bv ik wil oa meer de jazz en fusion kant op gaan. Daarom had ik ook de extra masterclass fusion genomen.

Elke docent straalt een bepaalde professionaliteit uit. Heel goed om eens te zien hoe ze spelen en om naar bepaalde dingen te vragen. Ik heb er zelf veel van opgepikt.
Enkele voorbeelden: Ik heb bv van David Ellefson geleerd hoe je een goede rock sound neerzet. Met echt bruikbare tips. Bobby Vega is uniek met echt gave technieken die hij ons leerde. En ik mocht zijn 58 P even proberen. :D Gary Willis is een hele goede docent. En hij kan enorm goed grooven. Hij legde bv heel goed uit hoe je iets opbouwd. Hij heeft zijn eigen techniek ook uitgelegd. Bij Andy Irvine moesten we met 4 mensen een nummer maken met de verschillende rollen die een bas kan hebben. Steve Bailey had het over musicianship. Hoe gedraag je als muzikant. Hoe kom je professioneel over. Ook met het samenspelen. Adam Nitti ik ook een goede docent. We gingen bv ook toonladders zingen. Ik moest ook alleen zingen Ik haalde de hoge C niet. :) Stu hamm heeft bv bladmuziek behandeld enz.

Het niveau van de studenten was gevarieerd. Voor iedereen is er plek. Veel jams waren van zeer hoog niveau. Iedereen (van alle niveaus) werd aangespoord om te jammen. Dat kwam steeds naar voren. De sfeer was niet beoordelend, maar ondersteunend. Ook tijdens de jams waren er optredens van de docenten. Waar zie je Victor Wooten met oa Robert Trujillo spelen? En ik ben fan van Alphonso Johnson. Gaaf dat hij bv het nummer Bahama Mama speelde. Het zit nog steeds in mijn hoofd.

Het is ook erg leuk dat je alles beleeft samen met anderen. Zo heb ik veel mensen ontmoet uit Nederland en uit div andere landen. Ik heb er veel contacten aan over gehouden. Ik ben nu een plan aan het maken wat ik nu ga oppakken en dan ga ik volgend jaar weer om nog meer te leren. De organisatie was zeer goed. Ze hadden speciaal versterkers en 70 bassen aangeschaft (veel van andere merken) die we mochten bespelen. Zo heb ik lekker op een Fender pastorius CS jazz kunnen spelen. En inderdaad, goed eten, veel drinkbonnen. Wat wil je nog meer.
Fender
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5306
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Bericht door 4snaarinstrument »

Maar als iemand naar basscamp 2015 wilt, dan moet je denk ik snel zijn.
Fender
Plaats reactie