Bas kopen in Engeland en geld over maken vraag

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Fendurt
Berichten: 629
Lid geworden op: 19 feb 2007, 14:09

Bas kopen in Engeland en geld over maken vraag

Bericht door Fendurt »

Even een vraag over buitenlands betalingen:
Via basschat heb ik een mooie Lakland 55-02 dlx gevonden en ben nu aan het uitzoeken hoe ik de engelse valuta
kan overmaken naar de beste man. Ik heb nl geen Paypal account en ik vind het vrij onduidelijk.
Via internet bankieren kan ik aangeven dat ik engelse ponden wil versturen en overmaken tegen een vastgestelde wisselkoers.
Wat ik niet kan vinden via google (of ik snap het gewoon niet) of er dan ook nog extra transactiekosten overheen komen omdat je ahw buitenlandse valute eerst 'aanschaft' en dan overmaakt. of is dit een achterhaald idee?
Wel ben ik erachter dat engeland onder de Sepa regelgeving valt, maar evt verdere onkosten kan ik kan nergens terug vinden.
Iemand hier ervaring mee hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Alvast dank.

Fendurt
Fender
MusicMan
Koch
Mesa Boogie
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4850
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Als je het via internet bankieren via je eigen bank doet kost het je alleen transactiekosten voor een buitenland (SEPA) betaling. Zo uit mijn hoofd iets van € 8, maar dat zou je wel bij de help van je internetbankieren moeten kunnen vinden.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4850
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

En die kosten zijn achterhaald zo te zien, een SEPA-overboeking mag schijnbaar niet meer kosten dan een binnenlands overboeking. Dus, bijvoorbeeld bij de Rabo en de ABN is het gratis.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Fendurt
Berichten: 629
Lid geworden op: 19 feb 2007, 14:09

Bericht door Fendurt »

Ah duidelijk.
Zijn er dan ook nog kosten verbonden aan het inzetten van € naar £ los van de wisselkoers?
Fender
MusicMan
Koch
Mesa Boogie
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Paypal is wel het makkelijkste, dus dat zou ik toch overwegen, ook voor toekomstige online betalingen. Het werkt super gemakkelijk en snel. Je betaalt wel een Paypal omreken koers, dat is waar Paypal zijn winst vandaan haalt. Het lijkt alsof Paypal niks kost, maar dat is dus niet helemaal zo.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Waar je bij Paypal wel om moet denk is het verifiëren van je account. Volgens doen of deden ze daar bij Nederlanders nogal lastig over (iets met fraude-historie ofzo). Verder vind ik het ook ideaal, gister nog iets besteld bij een Duitse kledingwebshop..eigenlijk is het een soort internationale iDeal :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4850
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Fendurt schreef:Ah duidelijk.
Zijn er dan ook nog kosten verbonden aan het inzetten van € naar £ los van de wisselkoers?
Nee, zit allemaal al in de kosten die je betaalt voor het hebben van een bankrekening.

Als je trouwens de beste man zijn IBAN en BIC hebt, zie ik niet waarom Paypall "gemakkelijker" zou zijn, wel een stuk duurder in elk geval.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Green Goblin schreef: Als je trouwens de beste man zijn IBAN en BIC hebt, zie ik niet waarom Paypall "gemakkelijker" zou zijn, wel een stuk duurder in elk geval.
Paypal is vaak 1 druk op de knop, zonder dat je weer al je gegevens iedere keer opnieuw moet invoeren. Met name bij online bestellingen via winkels is dit makkelijker en sneller dan via de gewone bankrekening. Of het altijd duurder is betwijfel ik. je betaalt wel die omrekenkoers, maar sommige banken vragen ook geld voor buitenlandse overboekingen. Tegenwoordig vragen ze soms zelfs ook geld (een euro dacht ik) als je via Ideal (binnen Nederland) betaalt, dit is iets (irritants) nieuws.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4850
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Dat is niet de bank, maar de webwinkel. De winkelier moet namelijk betalen om een ideal-betaling te ontvangen, en hij beslist dus zelf of hij die kosten doorrekent. En dat zal afhangen van zijn producten.

Heel simpel: je bestelt iets van 2 euro. Daar gaat 21 % btw van af, blijft voor de winkelier € 1,58 over. Stel hij heeft een marge van 25 %, dan verdient hij er € 0,395 op. Dan betaal je met Ideal. Voor die betaling moet hij € 0,35 afdragen aan de bank. Cool, 4 cent verdiend...

De rekensom wordt natuurlijk heel anders bij grotere bedragen en/of lagere kosten per transactie, en daarom zie je steeds grote webshops ontstaan die door schaalvoordelen goedkoper kunnen zijn.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Fendurt
Berichten: 629
Lid geworden op: 19 feb 2007, 14:09

Bericht door Fendurt »

Green Goblin schreef:
Fendurt schreef:Ah duidelijk.
Zijn er dan ook nog kosten verbonden aan het inzetten van € naar £ los van de wisselkoers?
Nee, zit allemaal al in de kosten die je betaalt voor het hebben van een bankrekening.

Als je trouwens de beste man zijn IBAN en BIC hebt, zie ik niet waarom Paypall "gemakkelijker" zou zijn, wel een stuk duurder in elk geval.
Die heb ik en telefoonnr. De persoon in kwestie heeft ook een beste feedbacklijst.
Het is mij duidelijk. :D
Dank voor de reacties.
Fender
MusicMan
Koch
Mesa Boogie
Gebruikersavatar
Harmann
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 jan 2014, 21:25

Bericht door Harmann »

Het grootste voordeel van paypal is in mijn ogen dat ze bvb je geld terugstorten als blijkt dat je opgelicht wordt en je kan aantonen dat de ontvanger niet reageert op je mails,...
Heb ik eens voorgehad voor een autolampje van 17 euro, na een paar mailtjes met paypal mijn geld teruggekregen.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Harmann schreef:Het grootste voordeel van paypal is in mijn ogen dat ze bvb je geld terugstorten als blijkt dat je opgelicht wordt en je kan aantonen dat de ontvanger niet reageert op je mails,...
Heb ik eens voorgehad voor een autolampje van 17 euro, na een paar mailtjes met paypal mijn geld teruggekregen.
Dat kan vaak wel zo zijn, maar ook erg tegenvallen. Ooit een gitaar gekocht van een dikke duitser waar veel meer mis mee was dan aangegeven. De verkoper wilde het niet retournemen ondanks dat de status op eBay op ''retouren geaccepteerd'' stond. Paypal accepteert geen fotografisch bewijs :facepalm:, en een verklaring van een expert was noodzakelijk om de zaak te behandelen dus. Dat was wel echt zeer schandelijk.....moet ik een hoop geld uitgeven om een rapport op te laten stellen voor een kapotte gitaar van 100 euro.

Ik heb nog een klacht ingediend bij eBay en PayPal over het lakse handelen van beide partijen, maar het is natuurlijk vingerwijzen zonder resultaat. Uiteindelijk stopte eBay ook met reageren (het was een paypal betaling en dus een paypal zaak, het ebay beleid telt dan niet schijnbaar meer), en daar sta je dan :roll:. Gelukkig is de schade beperkt gebleven omdat ik de gitaar nog voor de onderdelen heb kunnen verkopen, maar toch was ik een paar tientjes lichter.

Ik waande me dus beschermd door paypal, helaas onterecht. Maar het ernstigste vind ik nog dat ebay in dit geval alles naar Paypal toeschoof, terwijl de verkoper duidelijk in overtreding was met het ebay beleid. Al is het maar omdat hij retouren zou accepteren maar dit vervolgens weigert.

Zorg dus dat je in ieder geval veel foto's hebt gezien, en informeer zoveel mogelijk bij de verkoper. Dit verkleint de kans dat je bij problemen in je hemd komt te staan.

Overigens betaal ik al vele jaren met Paypal, en gaat het doorgaans goed :). Ik noem dit voorbeeld even om aan te geven dat het niet in iedere zaak makkelijk hoeft te zijn om rechtvaardig behandeld te worden.
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

Paypal=eBay toch?
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Klopt volgens mij ja...maar als het om op te lossen kwesties gaat fungeren ze toch los van elkaar. Althans 2 jaar terug nog wel.
Gebruikersavatar
riotriot
Berichten: 1708
Lid geworden op: 02 jan 2007, 17:18

Bericht door riotriot »

Ik heb m'n Paypal aan mijn creditcard gekoppeld, dus dan kun als het mis gaat bij Paypal of je bank terecht. Als je de verkoper dan ook nog zover krijgt dat hij een prive veiling op Ebay aanmaakt, dan heb je 3 partijen waar je op terug kunt vallen. Alleen persoonlijk in de UK op gaan halen is dan nog veiliger denk ik.
Riot riot, it doesn't matter who!
Riot riot, what are you gonna do?
Plaats reactie