Kabels! Advies nodig!

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Kabels! Advies nodig!

Bericht door Rolandboer »

Ik heb geen topic hierover kunnen vinden behalve specifieke product vragen over een bepaald merk, dus here we go:
Ik heb vragen over 2 types kabels: Instrumentenkabels en luidspreker kabels
Mijn instrumentenkabel heeft af en toe de nijging om te kraken als ik niet stil blijf zitten of staan tijdens het spelen; voor mij een reden om toch maar een nieuwe te kopen, maar ik heb geen idee waar ik naar moet kijken aan specs of merken. Mijn oog valt op dit moment op Fender Custom Shop Angled kabel van 5,5m: https://www.thomann.de/nl/fender_custom_ ... _tw55m.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Cordial neutral 6m : https://www.thomann.de/nl/cordial_cxi_6_pp.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
En wat betreft luidsprekerkabels heb ik geen idee waar ik moet beginnen met kijken, enige kenmerk is dat het een Jack naar Jack kabel is. Momenteel is het zelfs zo erg dat ik maar een gitaarkabel tussen mijn combo en speaker heb staan en het volume niet boven 5 uit laat komen. Maar volgende week ga ik switchen naar een losse top met 2 cabs (2x10 en 1x15) en ik wil deze fatsoenlijke stack afronden met goede kabels waar ik de komende jaren mee vooruit kan, volgend jaar ben ik van plan een ander pad in te slaan en band te zoeken waar ik meer wil mee bereiken dan plezier en enkele keren per jaar optreden in ruil voor een aantal biertjes.

Wie kan mij helpen? Er zijn zoveel verschillende meningen op het internet te vinden wat betreft kabels, maar ik zie deze aanbevolen producten nauwlijks terug in mijn omgeving (Monster cables zouden geweldige instrumentenkabels moeten zijn namelijk)
Let me know!
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15146
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Rolandboer schreef:Momenteel is het zelfs zo erg dat ik maar een gitaarkabel tussen mijn combo en speaker heb staan en het volume niet boven 5 uit laat komen.
Ik ken niks van kabels, maar dat lijkt mij een bijzonder slecht idee ... Instrumentkabels zijn helemaal niet voorzien op de flinke hoeveelheid vermogen die door een versterker wordt uitgestuurd.
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Rolandboer schreef: Wie kan mij helpen? Er zijn zoveel verschillende meningen op het internet te vinden wat betreft kabels.
En dit gaat er ook gebeuren met dit topic. Veel verschillende meningen. De 1 is van mening dat een kabel van 350 euro verschil maakt en de volgende speelt op kabels van 5 euro die volgens hem hetzelfde klinken. Leuke discussie levert het op, maar uiteindelijk moet je gewoon kijken wat jij er aan wil uitgeven en wat je aanspreekt.

En wat Pasawatje zegt, geen intrumentkabel tussen je amp en speaker!
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Bericht door Rolandboer »

I know, noodoplossing die gitaarkabel, vandaar dat ik er ook niet met veel volume op speel, overigens max 15 minuten achter elkaar, om het allemaal niet te erg te maken.
Maar wat betreft de verschillende meningen, het gaat mij niet zo zeer om het verschil in geluid tussen een 5 euro kabel en een 50 euro kabel, ik ben op zoek naar degelijke kabels die podia aankunnen, waardoor voor mij de hele goedkope kabels afvallen, vandaar dat ik even wat advies vragen om wat ik dan wel zou kunnen kopen. meer dan 20 euro wou ik aan instrumentkabels niet uitgeven, als het maar wel een aantal jaren meekan zonder breuken en gekraak.
Luidsprekerkabels heb ik dan totaal geen ervaring mee, maar daar kom ik bijvoorbeeld Cordial speaker cables van 15 euro uit, ongeveer dezelfde prijsklasse als Planet Waves (dit schijnt erg bekend te zijn..) deze kabels moeten wel het vermogen aan kunnen van 200-250W.
Misschien dat jullie iets kunnen vertellen over ervaringen met jullie kabels? Absolute afraders of juist aanraders?
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Belangrijkste voor de levensduur van een kabel is goed oprollen en goed opbergen. Ik speel nu ruim 4 tot 5 jaar op dezelfde kabels en een maand geleden had ik de eerste breuk in een Planet Waves kabel. Ik gebruik planet waves en heb ook klotz. In jouw prijsklasse heb je (te)veel keuze, maar volgens mij kun niet echt iets slecht pakken.

Belangrijk is dan ook welke lengte je wil 3 of 6 meter? Beweeg je veel, kleine podia's enz.
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

Bericht door Buster »

Je noemt zelf al Cordial; in mijn ervaring maken die degelijke kabels.
Maar mijn kabels van YellowCable lijken dat ook.
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Een instrumentkabel is bedoeld voor maximaal 1,5 volt. Een speakerkabel op 30 volt. Een instrumentkabel die op 150 watt is gebruikt is vanbinnen helemaal gesmolten en de plus en min duwen dan ergens in de kabel tegen elkaar aan. Je bent dus je eindtrap aan het kortsluiten. Maar ook ben je de elco's in de eindtrap aan het koken. Een ideale manier dus om je systeem naar de klote te helpen.

Een instrumentkabel heeft twee koperen kernen van 1/10e mm. De koperen kern van een speakerkabel is 1,5mm per kern.

Voor flexibiliteit wordt in beide gevallen gebruik gemaakt van gevlochten kernen.

De instrumentkabel die je gebruikt hebt (op vol vermogen langer dan 10 minuten) moet je doorknippen en weggooien. Die is simpelweg niet meer betrouwbaar.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Bericht door Rolandboer »

De instrumentkabel die je gebruikt hebt (op vol vermogen langer dan 10 minuten) moet je doorknippen en weggooien. Die is simpelweg niet meer betrouwbaar.
Deze kabel gaat ook direct in een bak met oud onbruikbaak spul zodra ik mijn goede kabels binnen heb, was ook niet mijn eerste keus maar voor een weekje leek het mij oke.. zal ik hierna ook nooit meer doen :)
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Is het wel echt je instrumentkabel die kraakt bij bewegen? Vaak is het juist de output van je bas die wat minder goed contact maakt na een tijd lang die pluggen erin en eruit gooien.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Bericht door Rolandboer »

Belangrijk is dan ook welke lengte je wil 3 of 6 meter? Beweeg je veel, kleine podia's enz.
Ik heb zelf pas 1 optreden gedaan, waar ik vooraan het podium stond met mijn versterker kort bij mij, dus daar was 2m voldoende. Maar woensdag heb ik een concert bijgewoond waar de bassist minstens 4 meter nodig was, dus voor de zekerheid wil ik 6m kabels.
Klotz kabels liggen iets buiten mijn budget op dit moment, omdat ik 2 speaker kabels nodig zal hebben en ook graag 2 goede instrumentkabels wil (backup voor optreden, of voor stempedaal bij optreden) zoek ik in de prijsklasse 15-20 euro voor instrument kabels en 15-30 voor de speaker kabels.
Op dit moment heb ik een oogje op Cordial CTL 1,5PP speaker cables, van 1,5m lang met Neutrik plugs.
Wat betreft instrumentenkabels, iemand enige ervaring met Fender kabels? Tot nu toe is mij alles nog bevallen wat ik van Fender in handen heb gehad van Squier bassen tot standaard tot snaren.
Is het wel echt je instrumentkabel die kraakt bij bewegen? Vaak is het juist de output van je bas die wat minder goed contact maakt na een tijd lang die pluggen erin en eruit gooien.
Ik heb de output van mijn bas afgelopen zaterdag nog even los gehaald van de body en gecheckt, deze maakt goed contact met de kabel. Ik heb het gekraak overigens al met 5 bassen die ik met deze kabel heb geprobeerd, enig gekraak komt voor zodra deze kabel in een hoek heb, dus niet recht naar onder vanuit de output van mijn bas.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Afbeelding

Deze kabel zou ik mijden. Waarom? Omdat die jacks vanbinnen geen beveiliging tegen kortsluiten hebben. Ze zijn van minder goed staal gemaakt. Als ik direct bij die plastic sleeve direct achter de jack ga drukken buig ik de twee delen tegen elkaar aan en creeer ik kortsluiting.

Afbeelding

Dit is een middenklasse kabel en jacks. De jacks zijn gegoten. Dat heeft zijn voor en na. De trek ontlasting is redelijk. Ze zijn in ieder geval niet makkelijk te slopen. Maar ook niet te herstellen. Deze kabels zou ik tevreden mee zijn.

Afbeelding
Dit is een topklasse kabel. Neutrik connectoren (te herbruiken, gegoten stekkers, zeer soepele kabels, de beste trek ontlasting).
Dit soort kabels is, met een beetje zoeken, ook in het midden segment te vinden.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

https://www.bax-shop.nl/jack-kabels/klot ... tails.html" onclick="window.open(this.href);return false;

9 meter; net geen 20 euro. Echte klotz kabel.. Ik zou zeggen aanrader. Misschien wil je aan 1 kant een haakse jack... Die is er vast ook.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Rolandboer schreef:
Rieno schreef:Is het wel echt je instrumentkabel die kraakt bij bewegen? Vaak is het juist de output van je bas die wat minder goed contact maakt na een tijd lang die pluggen erin en eruit gooien.
Ik heb de output van mijn bas afgelopen zaterdag nog even los gehaald van de body en gecheckt, deze maakt goed contact met de kabel. Ik heb het gekraak overigens al met 5 bassen die ik met deze kabel heb geprobeerd, enig gekraak komt voor zodra deze kabel in een hoek heb, dus niet recht naar onder vanuit de output van mijn bas.
Duidelijk, dan is dat wel uitgesloten idd :) Wat hier boven mij gezegd wordt, is ook een prima optie. Zelf heb ik hier al jaren Klotz liggen (La Grange voor bas). Goeie kabel, Neutrik pluggen..dan kun je eigenlijk niet mis gaan.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Enige tip die ik je kan geven: kies een kabel die je eventueel zelf kunt repareren. Scheelt onnodige tripjes naar de winkel om weer een nieuwe te kopen. Dus geen gegoten plastic troep, maar gewoon een degelijke connector die je zelf met de soldeerbout opnieuw eraan kunt zetten als het nodig is.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Met echt goed in elkaar gezette kabels hoef je die zelfs niet te openen.

Mijn tip: investeer in een set goede kabels en je hebt jaren rust. Mijn oudste kabel heeft na ca. 10 jaar intensief gebruik uiteindelijk een interne breuk opgelopen maargoed; die kabel heeft heel wat podia gezien en stampende voeten, flightcasewielen, goed bedoelde maar helaas onkundig opgerold ('opgevouwen') door hulpjes en dergelijke mishandelingen doorstaan.

Laat je nu niet leiden door een paar euro te gaan besparen maar haal wat goeds of laat iemand wat degelijks in elkaar zetten.

Mijn tip: Neutrik en Klotz.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Plaats reactie