basgitaar spelen en krachttraining?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Matt_Heis
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 mei 2007, 16:24

basgitaar spelen en krachttraining?

Bericht door Matt_Heis »

Ik doe 4x per week aan krachttraining (2x upperbody 2x lowerbody) en ik merk dat mijn vingers verrot aanvoelen. Hierdoor gaat het bassen stroever en is soms pijnlijk. Mijn grip op de barbell is goed, dus misschien overbelasting?

Ik merk in ieder geval dat dit de zin om te spelen nogal ontneemt i.v.m. angst voor blessures en dergelijke :|

Meer mensen die aan powerlifting/bodybuilding doen en weten wat je hier aan kan doen?
Conquer your mind, conquer the world.

Schatz 61'Jazz
Ibanez SR600


MarkBass Little Mark II
SWR Goliath II
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Kevin/Nurze even vragen, die is vrij fanatiek (understatement) op dit gebied :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Bij de behandeling van m'n tennisarm kreeg ik te horen dat de combinatie zwaar werk en fijne motoriek funest is voor de spieren. In die periode was ik stevig aan het klussen. De ontwikkeling van de spieren bij zware belasting staat haaks op de ontwikkeling bij precisie bewegingen. Als je jong bent wil dit nog wel, maar in de loop der jaren schijnt iedereen hier problemen mee te krijgen. Je zult dus uiteindelijk een keuze moeten maken.
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10846
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Gebruik je dingen als handcreme of vaseline?
Dat wou bij mij nog wel eens helpen toen ik ook nog in de sportschool te vinden was.
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
Matt_Heis
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 mei 2007, 16:24

Bericht door Matt_Heis »

Wat doet vaseline dan voor gewrichten?
Conquer your mind, conquer the world.

Schatz 61'Jazz
Ibanez SR600


MarkBass Little Mark II
SWR Goliath II
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Helemaal niks. :)
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10846
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Nope, maar je zegt in je eerste bericht niet dat het specifiek om je gewrichten ging dus ik ging er van uit dat je je huid bedoelde.
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
OlympicB
Berichten: 114
Lid geworden op: 10 jul 2013, 19:37

Bericht door OlympicB »

Weet je zeker dat het met je krachttraining te maken heeft ? Doe je misschien andere dingen die belastend zijn voor je vingers (werk, hobby) ? Het lijkt me dat de grip van je barbell niet zo'n grote invloed op je vingers kan hebben.
Ikzelf train met kettlebells. Krijg er geen last van aan mijn vingers.
Gebruikersavatar
WvI
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:48

Bericht door WvI »

Ik merk zelf dat ik soms last van mijn handen krijg met spelen als ik mijn schouders / nek teveel of verkeerd belast. Er komen dan zenuwen in de verdrukking wat leidt tot verkrampte vingers, tintelingen en soms pijn. Iets dergelijks zou natuurlijk ook aan de hand kunnen zijn. Dat kan te maken hebben met je training, maar bijvoorbeeld ook met een verkeerde houding achter de computer o.i.d.

Maar zonder nadere omschrijving van je pijnklachten (en zonder medische achtergrond) valt er volgens mij niet heel veel zinnigs over te zeggen.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7204
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Ik train al ruim 20 jaar 5x per week voor gewichtheffen - LET OP: Géén bodybuilding! Afgezien van een enkele lichte blessure door m'n eigen stomme schuld heb ik nog nooit andere klachten aan m'n handen gehad dan overmatige eeltvorming of een ontvelling. Mijn fijne motoriek heeft in ieder geval ook niet te lijden van m'n training. Dat je je vingers en polsen minder goed zou kunnen gebruiken door aan weerstandstraining te doen is onzin. Het is eerder andersom; Door (verstandig!) je spieren en gewrichten te trainen zal je souplesse juist toenemen. De continue geïsoleerde belasting van spieren die veel bodybuilders bezigen zorgt op den duur natuurlijk wel voor verminderde beweging, simpelweg door een overmatige hoeveelheid spierweefsel.

Ga dus eens naar een goede fysio-/manueel therapeut. En neem met hem/haar inderdaad je training eens onder de loep. Verkeerde belasting van met name bovenrug en schouders kan een lichte afknelling van de zenuwen naar de armen/handen veroorzaken, zoals WvI al zegt. Net zoals inderdaad te verkrampt langdurig in één houding zitten.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Bericht door Erelid »

Wiro schreef:Bij de behandeling van m'n tennisarm kreeg ik te horen dat de combinatie zwaar werk en fijne motoriek funest is voor de spieren. In die periode was ik stevig aan het klussen. De ontwikkeling van de spieren bij zware belasting staat haaks op de ontwikkeling bij precisie bewegingen. Als je jong bent wil dit nog wel, maar in de loop der jaren schijnt iedereen hier problemen mee te krijgen. Je zult dus uiteindelijk een keuze moeten maken.
Klopt... Ik ben 52 en zwaar werk wordt steeds sneller gestraft :mrgreen: Iemand anders dus krachttraining laten doen voor je en zelf lekker gaan bassen :dance:
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Bericht door Erelid »

Moet je eens proberen om na een dag zwaar werk, tegels sjouwen of zo iets, proberen iets priegeligs te doen met je handen. Dat werkt niet..
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7204
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Zwaar lichamelijk werk en dingen als tegels sjouwen etc. is niet te vergelijken met gecontroleerd trainen. Verstandig trainen kan je tot op hoge leeftijd blijven doen, mits je rekening houdt met je fysieke gesteldheid als gevolg van je leeftijd. Gemiddeld na je 50e ga je spierweefsel verliezen. Het is juist dan zaak de boel op z'n minst op peil te houden door gepast te gaan/blijven trainen. Hoe ouder je wordt hoe belangrijker een goede warming-up bijvoorbeeld is. Ook is het natuurlijk belangrijk je te realiseren dat je geen topprestaties moet willen boven gemiddeld je 35e. Recreatief trainen kan en is nuttig tot je 100e, bij wijze van spreken. Ik ben 56 en in een uitstekende fysieke conditie, juist door het gewichtheffen. Het is trouwens ook goed als dagelijks meditatief moment :wink:
En nogmaals; als je verstandig traint zal je fijne motoriek geenszins te lijden hebben van je training. Tegels sjouwen, waar je moeilijk grip op hebt, is iets heel anders dan een halterstang beethouden. Die is er juist voor gemakt om op een natuurlijke manier omvat te worden...
Gebruikersavatar
Matt_Heis
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 mei 2007, 16:24

Bericht door Matt_Heis »

Ik denk dat ik om de 6-8 weken trainen maar een rustweek in ga plannen. :) Nu maar even een weekje rust.

Ik volg Westside Barbell (for skinny bastards) momenteel
Conquer your mind, conquer the world.

Schatz 61'Jazz
Ibanez SR600


MarkBass Little Mark II
SWR Goliath II
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8194
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Het schiet me te binnen dat ik midden jaren tachtig van een aantal mensen te horen kreeg, dat vechtsport (in dit geval karate) niet goed zou zijn voor het ontwikkelen van je motoriek bij tekenen en schilderen. Het ontwikkelen van de vuist als slagwapen, zoals dat bij karate gebeurde, zou ook nadelig zijn bij het ontwikkelen van je vingertechniek op een snaar- of toetsinstrument. Daarnaast zou de mentale ontwikkeling bij karate de en de ontwikkeling van het creatieve denken, zoals dat toen op de kunstacademie gebracht werd, haaks op elkaar staan.

Daar had ik toen de nodige discussies over omdat deze ideeën als nogal vergezocht op me overkwamen.

Ondertussen neem ik na ruim 25 jaar gestopt te zijn, weer zo'n anderhalf jaar deel aan karatetraining.
Ik heb er nog geen problemen bij de uitvoering van m'n speeltechniek door ondervonden.
(Maar daar heb ik meer dan 25 jaar zonder karate ernaast op kunnen oefenen)

Misschien dat je je in eerste instantie meer op basspelen moet toeleggen dan op gewichtheffen als je in de muziek vooruit wil komen?
Plaats reactie