basgitaar spelen en krachttraining?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
OlympicB
Berichten: 114
Lid geworden op: 10 jul 2013, 19:37

Bericht door OlympicB »

Peachabell schreef:Het schiet me te binnen dat ik midden jaren tachtig van een aantal mensen te horen kreeg, dat vechtsport (in dit geval karate) niet goed zou zijn voor het ontwikkelen van je motoriek bij tekenen en schilderen. Het ontwikkelen van de vuist als slagwapen, zoals dat bij karate gebeurde, zou ook nadelig zijn bij het ontwikkelen van je vingertechniek op een snaar- of toetsinstrument. Daarnaast zou de mentale ontwikkeling bij karate de en de ontwikkeling van het creatieve denken, zoals dat toen op de kunstacademie gebracht werd, haaks op elkaar staan.
Vechtsporten hoeven niet slecht te zijn voor je fijne motoriek. Als je je handen stevig gaat afharden zal dat wel nadelig zijn voor je fijne motoriek. Maar zonder grof afharden is er niets aan de hand.
Dat de mentale ontwikkeling nadelig zou zijn voor je creativiteit lijkt me helemaal uit de duim gezogen. Het lijkt me eerder bevorderlijk voor je creativiteit. :facepalm:

Dus gewoon lekker karate trainen en vooral bas spelen !
Jetsetbasje
Berichten: 495
Lid geworden op: 29 mar 2006, 11:57

Bericht door Jetsetbasje »

Ik doe aan braziliaans jiu jitsu en andere vormen van 'grappling' Dit is echter wel funest voor mijn vingers. Gelukkig ben ik dan ook niet 'echt' een goede bassist ;)

en als het deze dude lukt, dan lijkt het me bij jou vast geen probleem ;)

https://www.youtube.com/watch?v=8mIzuJwRINs
Fender precision / ibanez ATK ->sansamp di -> Ampeg svt classic -> ampeg 8x10 ->party!
dejohan
Berichten: 2789
Lid geworden op: 21 jan 2013, 17:03

Bericht door dejohan »

Met beren worstelen is slecht voor je bloemschikvaardigheden.
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Ik ben 45 en doe al 20 jaar krachttraining zonder nadelige gevolgen op mijn motoriek.

Ik moet niet meteen gaan bassen na het bankdrukken net zoals je me na het bankdrukken geen lepel soep naar de mond moet zien brengen.
Wat belangrijk is, is aftrainen (elke keer na een training)...dus afbouwen en niet meteen stoppen.
Verder moet je jouw training een beetje aanpassen aan je voorliefde voor het bassen.

Ga niet aan de gang met van die gruwelijke power grip dingen waar je je vingers en onderarm (zg) zou trainen.
Draag je dumpbell en halterstang met alle vingers aan 1 zijde van het metaal...klem deze dus niet tussen vingers en duim.
Los van het feit dat dit je onderarm en vingers onnodig belast, concentreer je het gewicht en dus de effectiviteit van de training ook niet 100 % op de spiergroep die je wilt trainen (bijvoorbeeld biceps met curls of triseps voor je borst)
Je raakt dan veel energie kwijt aan het "knijpen" i.p.v. het te stoppen in het liften of stoten van het gewicht.

Doe dus zo min mogelijk trainingen waarbij je moet knijpen.
Als ik hoor dat je grip op de dumbells ok is, dan lees ik hieruit dat je deze met gesloten handpalm oppakt, vingers aan een zijde en de duim aan de andere zijde.
Probeer bovenstaande methode eens, het vergt ietwat gewenning maar je zult merken dat je jouw vingers stukken minder belast. :wink:
Gebruikersavatar
jelles
Berichten: 915
Lid geworden op: 17 feb 2005, 13:40

Bericht door jelles »

Ik train redelijk fanatiek en til vrij zwaar maar ik heb er geen last van moet ik zeggen.. Ik zou haast zeggen, integendeel. Doordat de kracht in m'n handen en onderarmen is toegenomen voelt het spelen lichter aan!

Ik weet niet hoeveel je tilt maar tenzij je powerlifting niveau tilt kan ik me niet voorstellen dat je er heel erg veel last van gaat ondervinden. Het enige wat ik wel doe uit voorzorg is met benchpress handschoenen aan waarbij er een stevige band om m'n pols zit. Verder niks.
Fender jazz '78 | De Gier Soulmate #60 | Lakland 5501 | Vanderkley
Jetsetbasje
Berichten: 495
Lid geworden op: 29 mar 2006, 11:57

Bericht door Jetsetbasje »

Lijkt me een goed recept voor een hersenschudding.. :D
johnbob schreef:Ik ben 45 en doe al 20 jaar krachttraining zonder nadelige gevolgen op mijn motoriek.

Ik moet niet meteen gaan bassen na het bankdrukken net zoals je me na het bankdrukken geen lepel soep naar de mond moet zien brengen.
Wat belangrijk is, is aftrainen (elke keer na een training)...dus afbouwen en niet meteen stoppen.
Verder moet je jouw training een beetje aanpassen aan je voorliefde voor het bassen.

Ga niet aan de gang met van die gruwelijke power grip dingen waar je je vingers en onderarm (zg) zou trainen.
Draag je dumpbell en halterstang met alle vingers aan 1 zijde van het metaal...klem deze dus niet tussen vingers en duim.
Los van het feit dat dit je onderarm en vingers onnodig belast, concentreer je het gewicht en dus de effectiviteit van de training ook niet 100 % op de spiergroep die je wilt trainen (bijvoorbeeld biceps met curls of triseps voor je borst)
Je raakt dan veel energie kwijt aan het "knijpen" i.p.v. het te stoppen in het liften of stoten van het gewicht.

Doe dus zo min mogelijk trainingen waarbij je moet knijpen.
Als ik hoor dat je grip op de dumbells ok is, dan lees ik hieruit dat je deze met gesloten handpalm oppakt, vingers aan een zijde en de duim aan de andere zijde.
Probeer bovenstaande methode eens, het vergt ietwat gewenning maar je zult merken dat je jouw vingers stukken minder belast. :wink:
Fender precision / ibanez ATK ->sansamp di -> Ampeg svt classic -> ampeg 8x10 ->party!
Gebruikersavatar
jelles
Berichten: 915
Lid geworden op: 17 feb 2005, 13:40

Bericht door jelles »

johnbob schreef:Ik ben 45 en doe al 20 jaar krachttraining zonder nadelige gevolgen op mijn motoriek.

Ik moet niet meteen gaan bassen na het bankdrukken net zoals je me na het bankdrukken geen lepel soep naar de mond moet zien brengen.
Wat belangrijk is, is aftrainen (elke keer na een training)...dus afbouwen en niet meteen stoppen.
Verder moet je jouw training een beetje aanpassen aan je voorliefde voor het bassen.

Ga niet aan de gang met van die gruwelijke power grip dingen waar je je vingers en onderarm (zg) zou trainen.
Draag je dumpbell en halterstang met alle vingers aan 1 zijde van het metaal...klem deze dus niet tussen vingers en duim.
Los van het feit dat dit je onderarm en vingers onnodig belast, concentreer je het gewicht en dus de effectiviteit van de training ook niet 100 % op de spiergroep die je wilt trainen (bijvoorbeeld biceps met curls of triseps voor je borst)
Je raakt dan veel energie kwijt aan het "knijpen" i.p.v. het te stoppen in het liften of stoten van het gewicht.

Doe dus zo min mogelijk trainingen waarbij je moet knijpen.
Als ik hoor dat je grip op de dumbells ok is, dan lees ik hieruit dat je deze met gesloten handpalm oppakt, vingers aan een zijde en de duim aan de andere zijde.
Probeer bovenstaande methode eens, het vergt ietwat gewenning maar je zult merken dat je jouw vingers stukken minder belast. :wink:
Die zogenaamde Suicide Grip (waarbij je dus niet je duim om je barbell hebt) is best link.. Het knijpen in een barbell kan je soms net dat laatste beetje extra geven om 'm toch omhoog te krijgen. Als je niet wil knijpen moet daar bij nadenken tijdens het liften. Die suicide grip zou ik niet zo snel gebruiken.
Fender jazz '78 | De Gier Soulmate #60 | Lakland 5501 | Vanderkley
Gebruikersavatar
Kaasknaap
Berichten: 1728
Lid geworden op: 24 jan 2010, 23:15

Bericht door Kaasknaap »

Die suicidegrip is echt wel fijner in sommige gevallen, zoals met de meeste pulldowns tijdens rug oefeningen. Ook met dumbells gebruik ik liever deze grip, behalve bij barbells omdat dat toch wat te link is voor mij als beginner.
Gebruikersavatar
jelles
Berichten: 915
Lid geworden op: 17 feb 2005, 13:40

Bericht door jelles »

Kaasknaap schreef:Die suicidegrip is echt wel fijner in sommige gevallen, zoals met de meeste pulldowns tijdens rug oefeningen. Ook met dumbells gebruik ik liever deze grip, behalve bij barbells omdat dat toch wat te link is voor mij als beginner.
Hoezo vind je dat fijner dan? Het is niet alsof je er opeens meer kracht door hebt.. No disrespect, gewoon benieuwd naar waarom je dat fijner vindt :)
Fender jazz '78 | De Gier Soulmate #60 | Lakland 5501 | Vanderkley
Gebruikersavatar
Kaasknaap
Berichten: 1728
Lid geworden op: 24 jan 2010, 23:15

Bericht door Kaasknaap »

Ik doe het dan ook alleen met pulldowns en met biceps oefeningen. Bij deze knijp ik anders te veel en dan zonder het gebruik van handschoenen krijgen je aan de binnenkant bij je knokkels lichte drukpijn en te veel eelt.
Gebruikersavatar
Matt_Heis
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 mei 2007, 16:24

Bericht door Matt_Heis »

Suicide grip zou ik inderdaad niet met bankdrukken e.d. gebruiken. Ik druk maar iets van 5x80, zo groot ben ik niet :lol: maar ik zou niet riskeren dat die barbell uit je handen dondert. Voor overige oefeningen ga ik het eens proberen, eens kijken of het verschil maakt.
Conquer your mind, conquer the world.

Schatz 61'Jazz
Ibanez SR600


MarkBass Little Mark II
SWR Goliath II
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7204
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Wat een onzinnige stoerdoenerij die suïcide grip! Nog dommer dan knijpen in je halter of dumbbell! Denk eens even na! Als je bijvoorbeeld bankdrukt gaat het om je borstspieren. Of je het halter wel of niet met de duim omsluit doet er voor het trainingsdoel niet toe. Wèl voor je veiligheid!

Bij zware belasting zet je gewoon je duim op slot door hem om het halter te leggen en hem met wijs- en middelvinger te omsluiten, tezamen met de stang. Kan het halter nergens heen. Geldt ook voor dumbbells. Maar in de regel bij niet te zware belasting hangt het halter in je vingers bij 'halende' bewegingen en is je duim slechts een 'veiligheidspal' en bij 'stotende' bewegingen rust het halter in je handpalm. Niks knijpen! Waarom? Gelijk afleren! Het halter hoort (zeker bij de meeste stootbewegingen) losjes in je handen te kunnen liggen. En je moet je vooral focussen op je techniek en niet op zo-zwaar-mogelijk.

Ga voor juiste trainings- en fysiologische informatie naar een (sport) fysiotherapeut! Of stel je in verbinding met de KNKF (KrachtsportNL). Luister niet naar broodje-aap-verhalen!

En nogmaals: Een juiste weerstandstraining of andere sport waarbij kracht een rol speelt staat je bastechniek fysiologisch niet in de weg.
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 915
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Bericht door evertalbers »

Voor wat het waard is: Mijn fitness lijkt alleen maar voordelig voor de muziek. Ik doe core stability en souplesse oefeningen en soms een beetje kracht, niet echt olifantwerpen oid. en ik heb een computerberoep.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Matt_Heis schreef:Ik doe 4x per week aan krachttraining (2x upperbody 2x lowerbody) en ik merk dat mijn vingers verrot aanvoelen. Hierdoor gaat het bassen stroever en is soms pijnlijk. Mijn grip op de barbell is goed, dus misschien overbelasting?

Ik merk in ieder geval dat dit de zin om te spelen nogal ontneemt i.v.m. angst voor blessures en dergelijke :|

Meer mensen die aan powerlifting/bodybuilding doen en weten wat je hier aan kan doen?
Mijn ervaring :

Training voor body-building / power-lifting zorgt voor een korte, dikke spierbouw
Korte spieren zijn geschikt voor kracht , maar niet voor fijn-beweeglijkheid

Ik heb vroeger intensief 17 jaar lang onder het ijzer gelegen , en heb die sport verruild voor muziek maken .

Ik ken best veel mensen , die er gewoon helemaal van naar de kloten zijn gegaan door het gebruik van Dianabol , Primabolan , Stromba , Stromba-ject , en Deca-Durabolin , etc. :|
( malle diëeten waarbij het dagelijks consumeren van 20 eieren per dag héééél doodgewoon was , en infuus-flessen met vloeibaar amino-zuren als cola werden opgezopen :facepalm: )

Hier wordt nooit over gesproken binnen de sport ,---- want dat is "not done" :mrgreen:

Intussen ben ik op weg om 59 jaar te worden .

De klachten die ik op latere leeftijd heb gekregen zijn zgn triggered fingers, spierstijfheid, en een nekhernia waar ik redelijk ben uitgekomen , maar die nooit meer volledig zal herstellen.

Ik durf keihard te beweren dat dit de rente is geweest voor 't ijzer-pompen van destijds.


( kom ik er nóg niet slecht vanaf , want ik ken ze met naam en toenaam die blijvend impotent zijn geworden , en een hypofyse die niet meer zelf ( genoeg ) hormonen aanmaken , en 1tje ( prof ) die destijds al vroeg een "zandwinkel" is begonnen door lever-kanker van het stiekeme gesnoep en ge-injecteer )


Blijft voorop staan , dat niet iedereen met dergelijke gelijke gevolgen te maken zal krijgen , maar zeldzaam is het helaas niet :|

-----Basgitaar spelen is gelukkig minder riskant :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
jelles
Berichten: 915
Lid geworden op: 17 feb 2005, 13:40

Bericht door jelles »

Dianabol, primabolan etcetera zijn geen diëeten hè.. Dat zijn steroïden en die zijn voor mensen waarvoor het nooit genoeg is of die het niet op eigen kracht willen doen.

Als jij gewoon goed eet en daarnaast extra eiwitten eet of creatine gebruikt is er niks aan de hand als je luistert naar je eigen lijf. Als je, bijvoorbeeld, pijn krijgt in je polsen en daar doorheen wilt trainen is het niet gek dat je wat stukmaakt maar als je op een verantwoorde manier sport kan het eigenlijk niet misgaan lijkt me. Ik train echt wel zwaar en af en toe op het randje maar ik weet wel waar m'n grens ligt. Die zoek ik op maar ik ga er niet overheen..
Fender jazz '78 | De Gier Soulmate #60 | Lakland 5501 | Vanderkley
Plaats reactie