Switchen tussen standard tuning en drop D

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
bws86
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 mar 2014, 22:28

Switchen tussen standard tuning en drop D

Bericht door bws86 »

Ik had een vraagje,

Ik speel op dit moment in een band die in standard tuning speelt, maar ik ga binnenkort ook in een band spelen die in drop D speelt.

Als ik mijn E snaar naar D verlaag klinkt het gewoon zwaar verrot, waarschijnlijk omdat de snaar te los komt te liggen.

Is er een oplossing hiervoor?
Suske
Berichten: 492
Lid geworden op: 31 dec 2005, 12:39

Bericht door Suske »

Dikkere snaren gebruiken?
I'm not really BRILLIANT, it's just that my friends are stupid.
Beter scheef erin, dan recht er neffe.
&
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10781
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Wissel je tijdens nummers van stemming of speel je continu?
Je zou inderdaad dikkere snaren kunnen gebruiken, of 'drop tuning' snaren. (die zijn meestal ook dikker)
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Dikkere snaren is het eerste wat te binnen schiet ja. Wat heb je er nu op liggen? Ik zou voor de E-snaar minstens een 0.105 pakken en als dat niet genoeg is gewoon nog dikker gaan.
bws86
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 mar 2014, 22:28

Bericht door bws86 »

Dan moet ik inderdaad dikkere snaren kopen, ik speel altijd op heel dunne en mijn E snaar is 0.090, dus wel heel erg dun.

Bedankt!
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23287
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Of een 5 snaar erbij :)
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Je Vader
Berichten: 279
Lid geworden op: 05 jul 2013, 08:15

Bericht door Je Vader »

Een 5-snaar is niet altijd een lekker alternatief voor een bas in drop-D. Soms wil je gewoon die D los laten blaffen terwijl je hem op een 5 moet fretten. Superstitious van Toto is zo'n nummer. Terwijl Forever Man van Clapton weer prima op een 5 kan.
Al eens een natte eend geprobeerd te knijpen?
Gebruikersavatar
Matt_Heis
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 mei 2007, 16:24

Bericht door Matt_Heis »

Actie hoger zetten? Hoe dik de snaren ook zijn, als ze in een D-tuning tegen het element aan klapperen geeft dat een verrot geluid lijkt mij.
Conquer your mind, conquer the world.

Schatz 61'Jazz
Ibanez SR600


MarkBass Little Mark II
SWR Goliath II
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

Je Vader schreef:Een 5-snaar is niet altijd een lekker alternatief voor een bas in drop-D. Soms wil je gewoon die D los laten blaffen terwijl je hem op een 5 moet fretten. Superstitious van Toto is zo'n nummer. Terwijl Forever Man van Clapton weer prima op een 5 kan.
Eens, ik heb een vijfsnaar en speel daar ook wel het meeste op, maar iets van Tool spelen zonder drop D is "een uitdaging" tot gewoon niet te doen...
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23287
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Ik hou niet van drop D, ik kan er niet aan wennen. Tool spelen doe ik ook, gefrette D op mijn 5snaar en zonder plectrum 8)
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

rich13 schreef:Ik hou niet van drop D, ik kan er niet aan wennen. Tool spelen doe ik ook, gefrette D op mijn 5snaar en zonder plectrum 8)
Held! (serieus, hoe krijg je dan bv de laatste lick uit van schism er uit, of 46&2?, onder andere akkoorden?)
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

rich13 schreef:Ik hou niet van drop D, ik kan er niet aan wennen. Tool spelen doe ik ook, gefrette D op mijn 5snaar en zonder plectrum 8)
Heel moeilijk is zo'n open D toch niet? Zelfs makkelijker dan de D op de 3e fret van de B snaar. Zo'n lage open D is bij veel nummers essentieel. Qua snaarspanning vind ik het verschil met gewone stemming wel meevallen. Ik stem soms zelfs naar een C terug.
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8233
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Voor mijn tentamen moet ik onder andere Oog in Oog van Blof spelen.
Thuis weleens gespeeld, maar dan snoepte ik de D een octaaf hoger. Nu wil ik het kloppend doen- maar dan zijn de fills totaal onlogisch en niet lekker te spelen. Vandaar is voor mij in dat geval een 5 snaar fijner!
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6726
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

het zijn ook gewoon twee verschillende opties als bassist: sommige nummers hebben perse een open D nodig, andere weer niet.
wees slim, beheers ze gewoon allebei. :wink:
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8233
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

[/Discussie] :D
Plaats reactie