Eigen PA

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Lijkt me slim het op de ouderwetse manier aan te pakken. Al is het alleen maar om niet altijd een geluidstechnicus te hoeven meenemen en je kennis en bovenal ervaring hieromtrent rustig op te bouwen: Begin met een stevige zangset: Klein mengtafeltje met ingebouwde effecten en twee actieve bi-amp boxen op statieven. Eventueel een extra actieve box als monitor. Over dit geheel gooi je enkel de zang. De rest komt van de backline. Ga hier eens een jaartje mee op pad en kijk dan eens of je meer wil.
In kleine kroegen doen wij het nog steeds op deze manier tot ieders tevredenheid.
Gebruikersavatar
steekie
PADDLEMAN
Berichten: 3521
Lid geworden op: 23 dec 2007, 22:57

Bericht door steekie »

Wiro schreef:Lijkt me slim het op de ouderwetse manier aan te pakken. Al is het alleen maar om niet altijd een geluidstechnicus te hoeven meenemen en je kennis en bovenal ervaring hieromtrent rustig op te bouwen: Begin met een stevige zangset: Klein mengtafeltje met ingebouwde effecten en twee actieve bi-amp boxen op statieven. Eventueel een extra actieve box als monitor. Over dit geheel gooi je enkel de zang. De rest komt van de backline. Ga hier eens een jaartje mee op pad en kijk dan eens of je meer wil.
In kleine kroegen doen wij het nog steeds op deze manier tot ieders tevredenheid.
Helemaal mee eens!
Ik heb een PA van mezelf,wat licht en een eigen busje en dat bevalt prima.Bij kleine kroeg optredens wat bij mij ongeveer 80% van de optredens zijn laat ik vaak de subs thuis.Om het nog simpeler qua afstelling te maken sluit ik de zaal speakers parralel op 1 kanaal van een powermixer aan en de monitoren op het andere kanaal.Er staat dan toch alleen zang op en het voordeel is dat je op de monitor dezelfde mix tussen de zanger(essen) hebt.Dan hoef je alleen het zaalvolume in verhouding te draaien en heb je nog een vorm van controle over de afstelling want het grootste minpunt heb ik hier nog niet langs zien komen,namelijk dat je tijdens het spelen bijna niets meer kan corrigeren.Als het eenmaal afgesteld sta moet de band wel de discipline hebben om hun backline zo te laten staan.
Wat betreft het sjouwen,ik heb alles thuis staan en meestal rijd er iemand achter mij aan om te helpen de boel binnen te zetten.Anders gaat het kleine spul eruit en blijven de subs 'snachts in de auto staan,ik ben geen 20 meer en die krengen wegen zo'n 50 kilo....
Nog steeds goed bezig....
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Ik weet in de tijd dat wij weleens wat huurden het altijd weer een heel gezeik was om 's nachts de hele reut terug te brengen, in ons geval tijdelijk naar het oefenhok.

Het waren altijd dezelfden die daar voor opdraaiden, ja inderdaad de zanger(es) was altijd als eerste weg "ja ik moet echt nu weg hoor, sorry". Wij waren er op een gegeven moment goed klaar mee. PA bedrijfje inhuren en rust.

In het oefenhok hadden we een zangset met wat monitoren en nadat de band opgeheven was heb ik na ruim 2 jaar eindelijk een keer wat geld gezien. Dus die geld-kwestie is een goed argument om te overwegen. En goede afspraken erover maken....ik geloof niet meer in sprookjes, het werkt gewoon niet. Bepaalde mensen komen afspraken gewoon niet na.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Je Vader
Berichten: 279
Lid geworden op: 05 jul 2013, 08:15

Bericht door Je Vader »

Mijn ervaring ook. Als je een eigen PA wilt, hou er dan rekening mee dat je het zelf moet stallen, zelf betalen en zelf verslepen. Aan het begin. Maak je goeie afspraken, maar dan ineens veandert de samenstelling van de band, hebben mensen ineens hpgeen geld of krijgen ze het druk. Dus ALS je een ruime bus hebt, een leuke plek om het spul te bewaren en genoeg energie, dan is een klein setje met een draagbaar mengpaneel, versterker, een bak monitoren, twee speakers en desnoods wat subs het overwegen waard. Vergeet ook niet de statieven, microfoons, XLR snoeren, speakon snoeren, eventueel de snake kabel, de equalizer (als ie niet op je mengtafel zit), een feedback killer (idem) en wat hoezen of kistjes om het spul in te stoppen.

Ik ben blij dat ik huur :)
Al eens een natte eend geprobeerd te knijpen?
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Eigen PA: niet doen !!

- Speakers worden kapot gespeeld, gebeurd gegarandeerd !
- Sleuren komt inderdaad altijd op dezelfden terecht.
- Altijd dezelfde moet de boel afregelen en krijgt op zijn kop voor het minste was niet goed is. Hoe lang pikt hij dit ?
- Uurke vroeger daar zijn, twee uren later vertrekken.

Argumenten genoeg om het niet te doen.
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
steekie
PADDLEMAN
Berichten: 3521
Lid geworden op: 23 dec 2007, 22:57

Bericht door steekie »

Grappig die totaal verschillende reacties,daar kan onze aap echt wat mee :facepalm:
Nog steeds goed bezig....
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Madmac schreef:Eigen PA: niet doen !!

- Speakers worden kapot gespeeld, gebeurd gegarandeerd !
Ligt nogal aan de stijl die je speelt en de qualiteit set ;)
Madmac schreef: - Sleuren komt inderdaad altijd op dezelfden terecht.
- Altijd dezelfde moet de boel afregelen en krijgt op zijn kop voor het minste was niet goed is. Hoe lang pikt hij dit ?
- Uurke vroeger daar zijn, twee uren later vertrekken.

Argumenten genoeg om het niet te doen.
Ik was bij mijn vorige bandje ook vaak degene die het meestal aansloot (omdat ik er de meeste kennis van heb) en de keren dat we er geen geluids man bij hadden ook afstelde, maar opstellen duurde altijd langer dan het afbreken. Dat was ook niet zo'n moeilijk bandje dus dat was goed te doen.
Ik vond het niet heel vervelend, maar we hadden wel een meer dan fatsoenlijke JBL set die ook echt goed klinkt. Bij een nog eerdere band hadden we ook een eigen set, maar dat was een bij elkaar gesprokkelde Peavey set die belachelijk zwaar was (gewicht) en nog niet echt geweldig klonk en altijd ellende gaf bij het aansluiten.

Als je iets neemt zou ik in iedergeval altijd gaan voor actieve speakers. En bij voorkeur iemand in de vriendenkring hebben die het geluid wil en ook kan regelen (willen maar eigenlijk niet kunnen is ook niet ideaal namaleijk).

Met mijn huidige band geen eigen geluids set, maar we zullen ook niet snel meer ergens spelen waar niets aanwezig is.
Wel hebben we nog een vaste geluidsman nodig, dat scheelt ook veel ellende.
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Het ligt ook aan meerdere omstandigheden of je wel of geen eigen PA wilt hebben. Heb je een bandlid die een grote schuur heeft, een bus / aanhanger en graag de boel wil inzetten en sjouwen dan kun je het doen. Je zou kunnen afspreken dat diegene de eigenaar blijft en dat hij bij elk optreden een extra stuk gage ontvangt ter compensatie. Maar dan nog ben je afhankelijk van die persoon en de spullen, wat als hij de band verlaat of plots blijkt de boel stuk te zijn?

Ik zou als band nooit meer dan een zangset + 1 LED statiefje aanschaffen en dat enkel voor de kleine optredens gebruiken. Speakers zover mogelijk naar achteren voor monitorfunctie (nadeel feedback gevaar). Maargoed....het financiële aspect blijft altijd een dilemma...ikzelf begin er niet meer aan.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
3234dmtr
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 sep 2004, 13:15

Bericht door 3234dmtr »

Been there, done that.... Jarenlang een eigen PA gebruikt, maar de vermeende lusten wogen in ons geval niet meer op tegen de lasten. Tegenwoordig maken we gebruik van een vast verhuurbedrijf met steeds dezelfde crew. Geen omkijken meer naar. Rijk wordt je er inderdaad niet van, maar wat een 'peace of mind' krijg je ervoor terug.
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Jimb schreef:
Madmac schreef:Eigen PA: niet doen !!

- Speakers worden kapot gespeeld, gebeurd gegarandeerd !
Ligt nogal aan de stijl die je speelt en de qualiteit set ;)
De onkundige krijgt zelfs de beste en duurste set kapot, alles wat ge nodig hebt zijn langdurige pieken... 8)
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
Lyske
Berichten: 605
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:04

Bericht door Lyske »

Je Vader schreef:de equalizer (als ie niet op je mengtafel zit), een feedback killer (idem)
Of je leert je frequenties kennen en je cut de desbetreffende frequentie op je 31-bands equalizer ;)
Verder ook wel raar dat bands geacht worden van een PA mee te brengen, in België lijkt me dat toch in 99% van de gevallen een last voor de organisator.

Maar op zeker te zijn dat je niets vergeet te kopen, bij deze het volledige signaalpad dat je geluid volgt:
Micro/DI
Kabel
Patchblok (indien nodig, altijd gemakkelijk voor drums om een aparte patch te hebben)
Grote patchblock
Multikabel
Mengtafel
Send/return naar externe effecten/eq, zoals zeker een 31bands EQ (meerdere exemplaren: FOH L, FOH R en voor elke monitor), compressie is ook altijd handig maar een limiter ook. Verder kan je ook naar delay en reverb kijken maar die zijn niet noodzakelijk.
Dan weer terug door te multikabel (heeft sends en returns)
Patchblok
Multikabel (een andere)
Crossover (verdeelt je geluid in 2, 3 of 4 frequentie groepen. In het geval van 3 groepen: hoog, mid, laag)
3 poweramps (voor elk type speaker)
Speakon kabels
Boxen voor publiek.

Voor de monitors:
Dus eenmaal ad mengtafel:
terug naar het podium met de multi
Poweramp (geen crossover nodig hierbij omdat je maar over 1 speaker beschikt in je monitor, moest er een tweeter in zitten dan hebben die boxen meestal een passieve crossover)
Speakon kabels
Monitors


De TL;DR: Veel te veel gerief, veel te veel gesleur, veel te duur en je moet goed weten wat je doet met je stroomnet want die dingen kunnen stroom vreten. En dan moet je het nog ergens kunnen zetten.
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Bericht door phoerd »

Madmac schreef: De onkundige krijgt zelfs de beste en duurste set kapot, alles wat ge nodig hebt zijn langdurige pieken... 8)
Daarom is het belangrijkste om mee te nemen, mocht je voor een eigen PA gaan, kennis van zaken.
Zeker naarmate de setups groter worden kun je meer problemen krijgen en die moet je snel herkennen en weten wat eraan te doen. Lees zoveel mogelijk over geluidstechniek, en dan met name live-geluidstechniek (welke op een aantal punten wezenlijk verschilt van studio-techniek), en probeer alles rustig uit zodat je volledig vertrouwd bent met je eigen set. Dat betekend dat je ook rustig hele repetities opoffert puur om alles op te bouwen, in te regelen en te leren omgaan met je spullen.

(Feedback-killers by the by, leuk concept, maar als je die gebruikt om het vekeerd plaatsen van microfoons en boxen te compenseren dan verkloten ze in rap tempo je geluid. Been there.)
Gebruikersavatar
steekie
PADDLEMAN
Berichten: 3521
Lid geworden op: 23 dec 2007, 22:57

Bericht door steekie »

@Lyske,wat je nu opsomt neem je niet mee naar een café optreden.
Een multikabel is erg duur en als je geen geluidsman hebt (en daar ging het om) ook overbodig om dat je alles op het podium (voor zover er een podium is) hebt staan,want anders kan je er niet bij tijdens het spelen.
Je kunt nu eenmaal moeilijk je instrument tijdens een nummer neer zetten en het podium afgaan om wat bij te stellen,Dat is wat mij betreft het grootste minpunt,als er tijdens het spelen iets niet goed gaat moet je het maar zien te regelen.Daarom moet een eigen set niet al te ingewikkeld zijn zodat je alles snel onder controle hebt.

In Nederland moet je toch bij de meeste optredens zelf voor je geluid zorgen,grote zalen daargelaten en op die bandwedstrijdjes en festivalletjes waar je geld toe moet leggen na.
Dit is mijn basisset,daar heb ik nog een versterker voor de monitoren en 2 extra monitoren en 2 standaards met licht (par 56)bij.
De powermixer heeft alle benodigde effecten en 2 aux kanalen,die gebruik ik voor de monitoren (ik kan dus 2 verschillende mixen voor de monitor maken).Meestal bij café optredens neem ik alleen de 15"topboxen en 2 monitoren mee,beide doorgelust zodat ik 1 masterkanaal voor de "zaal" heb en het andere voor de monitor.
Dan heb ik slechts 4 speaker kabels en een netsnoer nodig,ikzelf heb deze set in 10 minuten opgebouwd en werkend staan en het voldoet voor mij prima bij de optredens zoals de topicstarter het bedoeld.

Afbeelding

Iedereen moet voor zichzelf de voor en tegens afwegen natuurlijk,maar vanwege de steeds lagere gages ga je toch optredens mislopen omdat je te duur wordt als je niet zelfvoorzienend bent,althans hier in Nederland.
Zelf werk ik al zo'n 25jaar op deze manier en heb mijn spullen ruimschoots terug verdiend.
Per optreden reken ik voor het beschikbaar stellen een klein bedrag voor onderhoud/vernieuwing.

Ik kan mij voorstellen dat het sjouwen een probleem voor iemand kan zijn,maar daar kan je afspraken met de andere leden over maken,lukt het niet om goede afspraken te maken dan hoef ik ook niet met die gasten te spelen.....
Nog steeds goed bezig....
Gebruikersavatar
Je Vader
Berichten: 279
Lid geworden op: 05 jul 2013, 08:15

Bericht door Je Vader »

Nog een nuance. Als je als band niet in staat bent een gage te vangen van meer dan een euro of 600, dan MOET je vaak een eigen PA meenemen omdat je anders gewoon verlies draait. Kroegjes betalen in de regel tussen de 150 en 600 euro, vaak gemiddeld 300-400 euro. Daar huur je niks mee. Alternatief is proberen de wedstrijdjes en festivalletjes af te lopen waar al een backline en PA staat. Kortom, het gaat er ook om wat je ambities zijn en hoe ondernemend je bent.

Wat mij betreft mag aap nu weer es wat zeggen :)
Al eens een natte eend geprobeerd te knijpen?
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

steekie schreef:Grappig die totaal verschillende reacties,daar kan onze aap echt wat mee :facepalm:
Ik kan er inderdaad wel iets mee :D . Het blijft een gok en de vraag is of we die gok willen maken. Kroegen betalen meestal tussen de 300 en 500 max in onze regio. Onze huidige geluidsman kost 350 ex btw, dus ik neig erna om de gok te gaan maken, maar welke stappen ben ik nogaan het overdenken en dat bepalen we ook met zijn vieren uiteindelijk.

Opslag hebben we, vervoer ook, en eigenlijk al een hoop aparatuur ook. Ik vindt het geen enkel probleem om op te bouwen en af te breken, andere regelen weer veel meer optredens dan mij. Door het PA-handboek krijg ik nu al een klein beeld wat er allemaal belangrijk is en wat je gaat missen zonder geluidsman. Ik lees trouwens ook veel dingen die onze huidige geluidsman niet eens doet :shock:

Ik wilde eigenlijk niet een merken topic maken, maar kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen de allen en heath 14:4:2 en 16:2? Ik lees dat de 14:4:2 als FOH en monitormixer mode heeft, maar dat kan met de 16:2 toch ook?
https://www.allen-heath.com/series/wizard/
Plaats reactie