Eigen PA

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Eigen PA

Bericht door aap »

Wij zijn van plan om een eigen PA te kopen. Door de geluidsman worden wij te duur voor kroegen en (kleine) feestjes, waar wij 90% van de tijd staan.

Nu ben ik niet helemaal thuis in de PA wereld en vraag mij dus af wat er allemaal aangeschaft moet worden en ervaringen van mensen op het forum. Het liefst willen we een mixer met mogelijk tot (bedraad) in-ear of monitor.

In principe willen we twee subs met twee speakers aanschaffen een mengpaneel, maar wat moet er dan nog meer bij? Zie ik dingen over het hoofd?
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Als je met dezelfde (power)mixer ook de stage monitoring wil doen dan moet je even bedenken hoeveel verschillende monitorkanalen je wilt uitsturen naast de stereo mix welke voor de zaal is.
Bij ons zijn dat twee verschillende mixen, eentje voor de drie zangmonitoren en een andere voor de drumfill. En één advies: ga niet voor goedkope behringer of "the box" rommel.
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

In principe willen we 3 of 4 monitoraansluiten of 4*in-ear, daar zijn we nog niet over uit. Of 2* in-ear en 2 monitoren. In ik heb eerlijk gezegd geen idee of dat allemaal mogelijk is en welke mixer daarvoor geschikt is.

Mijn oog is in ieder geval op deze mixer gevallen https://www.allen-heath.com/ahproducts/wz4-14-4-2/.

Zijn er nog andere producten die we moeten aanschaffen voor de stroom, voeding e.d?
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Met twee subs werken vereist veel kennis omtrent akoestiek om voor een evenwichtig klankspectrum door de hele kroeg te zorgen. Als je deze kennis niet in huis hebt is het slimmer te beginnen met 1 sub en alleen het mid en hoog stereo aan te sturen.
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 438
Lid geworden op: 05 jul 2006, 22:17

Bericht door Rob66 »

DiMarco schreef:Als je met dezelfde (power)mixer ook de stage monitoring wil doen dan moet je even bedenken hoeveel verschillende monitorkanalen je wilt uitsturen naast de stereo mix welke voor de zaal is.
Bij ons zijn dat twee verschillende mixen, eentje voor de drie zangmonitoren en een andere voor de drumfill. En één advies: ga niet voor goedkope behringer of "the box" rommel.
Tja, wij hebben het liefst ook een Dynacord of EV installatie maar aangezien ons budget beperkt was tot een kleine €1000,- werd het Behringer. Het werd ons ook afgeraden, maar we hadden geen keus, of Behringer of niets. En na 3 jaar kan ik zeggen dat het totaal niet tegenvalt, absoluut niet. Voor ons is het prima. Wij krijgen zelfs complimenten voor het geluid. Ook de zangeres vindt de Eurolive actieve vloermonitors heerlijk klinken en die zingt ook over de "betere" merken.
En je kan dan wel bijvoorbeeld een Dynacord installatie kopen met twee subs, Soundcraft mengpaneel etc. maar denk dan aan 5.000 Euro. Dat moet je er ook maar uit zien te halen, moet je toch je gage verhogen, maar wordt je dan weer niet te duur voor de zaaleigenaar?
Fender American DeLuxe V Jazz bas
Pearl Jazz bas
Contrabas
Harley Benton PJ-75 OW Vin­tage Series bass
Markbass CMD 121p combo
Markbass LM tube
2 x Ampeg SVT210av
Zoom MS-60b
Roland Micro Cube RX
Fender FXA2 in-ear monitor
Shure PSM300 wireless
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Bericht door phoerd »

Mixer
Met of zonder effects, maar indien zonder dan heb je een externe galm nodig.
Aantal aux sends wat tegelijk gebruikt kan worden bepaald het aantal monitormixen wat je kunt maken, belangrijk als je in-ear wilt. Let op dat een extern effect een aux send kost.
Let op of aux sends pre of post fader zijn. Voor een effect wil je doorgaans post fader, voor monitoring wil je pre-fader.
Versterker
Tenzij je een powered mixer gebruikt heb je een eindversterker nodig om je speakers aan te sturen of je kunt actieve speakers gebruiken.
Speakers
Afhankelijk van de muziek die je maakt heb je naast tops ook subs nodig. Zorg zeker dat je tops goed geschikt zijn om de zang duidelijk weer te geven. Subs, je kunt er eventueel 1 gebruiken.
Multikabel
Als je het geluid wil doen vanuit de zaal dan heb je een multikabel nodig. Denk eraan dat je daar wat extra meters voor hebt dan je denkt nodig te hebben, want die kabel wil je niet midden over de dansvloer leggen. Beknibbel ook niet teveel op deze kabel. Goedkope kabels hebben vaak flinterdunne draden en slechte solderingen. Een draadbreuk heb je dan vrij vlot en dat is best vervelend.
Als je niet in-ear gaat dan heb je monitorboxen nodig.

Verder heb je meerdere kabels nodig, zorg voor voldoende stekkerdozen (let op hoeveel vermogen er veilig doorheen kan). Microfoons (evt ook voor drums, gitaar en bas), microfoonstandaards, DI's, een zaklamp is altijd handig, ductape, een kabeltester is prettig, flightcases om apparatuur te beschermen, en nog meer wat ik vast vergeten ben.

Ik zou voor je iets gaat kopen eens op papier optellen wat het je gaat kosten. Bedenk dan hoe je die kosten gaat verdelen en om vooraf gedoe te voorkomen, spreek af wat je doet als iemand de band verlaat of deze zelfs helemaal ophoud te bestaan. Leg het vast.

Al met al is een eigen PA een behoorlijke investering. Als je veel optredens hebt dan kan het zeker de moeite waard zijn. Bedenk ten slotte ook dat een eigen PA betekend ... zelf sjouwen, zowel voor als na het optreden.

Succes
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

En vooral dat laatste punt is iets dat je niet moet onderschatten. Wie gaat de hele boel terugbrengen (en weer uitpakken) nadat eindelijk alles is ingepakt om 4:00u? En waar ga je het stallen? Heb je een veilige plek? Heb je vervoer? Wat te doen bij schade?

Juist deze rompslomp is een van de redenen dat bands de PA liever uitbesteden.

Ik ken het probleem van een te duur geluidsbedrijf; op een gegeven moment ging 60% van onze gage naar de PA. De totaalprijs hoger maken kon niet omdat je dan inderdaad te duur wordt voor de kroegen en zaaltjes. Wij hebben toen een ander geluidsbedrijf gezocht, als je goed zoekt zijn die er wel die voor minder komen. Misschien heb je dan niet de state of the art apparatuur die zo'n dure jongen wel heeft maargoed; heb je dat echt nodig in een kroeg? Meestal niet...
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Joreeeen
Berichten: 559
Lid geworden op: 21 jun 2011, 16:35

Bericht door Joreeeen »

Met onze band hebben wij een 24 kanaals mengpaneel met 2 pre-fader aux sends, 2 post-fader aux sends en 2 switchables aux sens. We zijn met 4, en willen graag voor iedereen in-ears, das gemakkelijk voor iedereen en geen gesleur met de monitors. Ook prefereren wij actieve boxen, zeul je ook niet met externe versterkers!

Qua in ears ben ik van het principe dat ofwel iedereen ze gebruikt, ofwel niemand! :)
Sandberg / Dingwall / Quad Cortex
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Bericht door tjoepatjoep »

Joreeeen schreef:
Qua in ears ben ik van het principe dat ofwel iedereen ze gebruikt, ofwel niemand! :)
Waarom?
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
Siepel
Berichten: 1028
Lid geworden op: 06 jan 2010, 10:57

Bericht door Siepel »

Ja, waarom?
Gebruikersavatar
Joreeeen
Berichten: 559
Lid geworden op: 21 jun 2011, 16:35

Bericht door Joreeeen »

Er moet maar eens iets fout aangekoppeld worden wat feedback in de oortjes veroorzaakt ;)
Sandberg / Dingwall / Quad Cortex
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Eh? je bedoelt dat dan tenminste iedereen zijn trommelvliezen in het hiernamaals blaast?

Inear is een mooi systeem maar voor bandjes die hoofdzakelijk in een kroeg spelen niet handig. Je kunt best met een beperkte zangset kroegoptredens doen, plaats de speakers achter de band dan heb je geen monitoren nodig. Het blijft allemaal natuurlijk een beetje behelpen maargoed, als je daarmee je doel bereikt is het goed.

Geloof me, ik heb alle scenario's weleens meegemaakt en een eigen PA moet je echt heel goed overwegen. Het is niet alleen geluid maar wat denk je van licht? Ook dat moet je dan zelf regelen en meesjouwen. Zo'n PA bedrijfje is toch wel heel handig...
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

AmericanIdiot schreef: Inear is een mooi systeem maar voor bandjes die hoofdzakelijk in een kroeg spelen niet handig.

Geloof me, ik heb alle scenario's weleens meegemaakt en een eigen PA moet je echt heel goed overwegen. Het is niet alleen geluid maar wat denk je van licht? Ook dat moet je dan zelf regelen en meesjouwen. Zo'n PA bedrijfje is toch wel heel handig...
Waarom vindt jij in-ear niet handig in kleine kroegen? Ik ben er zelf ook geen fan van, ik mis de interactie met publiek en sfeer, maar onze zanger/gitarist zweert erbij ivm de hoorbaarheid van de zang.

Bedankt voor de tips tot zover! Vooral 1 sub is iets waar ik nog niet over heb nagedacht. Gisteren dit boek besteld: Afbeelding
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Een sub is inderdaad altijd handig ter ondersteuning van de zang en drums. In een kleine kroeg kun je de rest met een goede backline redden.

Inears niet handig? In een kleine kroeg heb je vaak de ruimte niet om de extra apparatuur neer te zetten laat staan om dat allemaal in te gaan regelen. Gewoon opbouwen en spelen is daar het devies. Uiteraard kan een vocalist(e) een voordeel hebben met Inear maar alsjeblieft...de eerste zanger(es) die bereid is geld uit te gaan geven aan een fatsoenlijk 3-weg (of zelfs 5-weg) systeem ben ik nog niet tegengekomen. Voor een gitarist zie ik het nut minder in...
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
dr.nonzero
Berichten: 3257
Lid geworden op: 31 jul 2007, 10:47

Bericht door dr.nonzero »

als je in kleine kroegen en feestjes speelt vraag ik me af hoe zinvol het is om een eigen PA aan te schaffen.
Ik maak me sterk dat je in kleine kroegen meer dan een optreden of 15 per jaar haalt (mijn band lukt het amper om er 8 per jaar te doen).
Voor zo`n laag aantal is het toch helemaal niet lucratief om al dat spul zelf aan te schaffen....nog afgezien van transport, opslag, het opbouwen en afbreken, het onderhoud en de bediening (allemaal al genoemd).
Zoals al eerder gezegd zul je ook nog wat verlichting erbij moeten zetten...extra uitgaven.
Je kunt dan veel beter een vaste verhuurder proberen te vinden waar je goede prijsafspraken mee kunt maken.
Persoonlijk zou ik ook liever helemaal niet dergelijke kosten met een band maken omdat er nagenoeg altijd gedonder van komt als er iemand uit de band stapt.....als dat onvrijwillig is wordt het nog erger.
Het kost je altijd geld...dan maar voor een lager retsbedrag optreden, het eindeffect is hetzelfde...namelijk minder geld.
Plaats reactie