Hoe onthouden jullie covers e.d.?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Matt_Heis
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 mei 2007, 16:24

Hoe onthouden jullie covers e.d.?

Bericht door Matt_Heis »

Ik merk dat wanneer ik covers ga leren ze echt niet blijven hangen. Ik kan het meeste gewoon meespelen van tabs maar als het zonder moet weet ik niks meer :lol:

Hoe doen jullie dat?
Conquer your mind, conquer the world.

Schatz 61'Jazz
Ibanez SR600


MarkBass Little Mark II
SWR Goliath II
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15087
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

100 keer na elkaar spelen, de 101ste keer kan je het dan wel meestal van buiten.

EDIT : No kidding !
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22172
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Als je het vaak genoeg aan de gitarist hebt uitgelegd onthou je het zelf ook wel.
Gebruikersavatar
Maarten_E
Berichten: 7635
Lid geworden op: 23 mei 2010, 00:38

Bericht door Maarten_E »

Wat bij mij werkt:
In eerste instantie ook luisteren naar het nummer zelf, zonder te spelen.
Na verloop van tijd zit er een logica in wat de bassist doet, en krijg je een soort ezelsbruggetje in het nummer zelf.
Zang gaat omhoog>Baslijn gaat omhoog.
En sommige dingetjes zijn nummer-eigen en die moet je dan onder de knie krijgen.
Vaak wil in het derde couplet (of het couplet na de bridge) ook nog weleens een variatie hebben in baslijntjes, om wat meer variatie aan het nummer mee te geven.
Your corporate villainy should not extend so far as to ignore the existence of serif fonts.


Of het leuk is om op een fretless te spelen? Mwaaaah.
madmic
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 jan 2007, 23:27

Bericht door madmic »

Matt_Heis schreef:Ik merk dat wanneer ik covers ga leren ze echt niet blijven hangen. Ik kan het meeste gewoon meespelen van tabs maar als het zonder moet weet ik niks meer :lol:

Hoe doen jullie dat?

Op je gehoor uitzoeken. Duurt wat langer maar je vergeet ze nooit meer.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Belangrijk is om niet iedere noot en variatie te willen spelen, tenzij het heel erg typerend is voor het nummer :) Dan hoef je al een stuk minder te onthouden. En wat Padawatmans zegt is ook waar, met als kanttekening niet alleen veel spelen, maar ook veel luisteren waar en wanneer je maar kunt.

En tabs zijn de duivel voor het instuderen van een nummer. Goed om soms een lastig loopje op te zoeken als je er écht niet uit komt, maar nooit goed om een nummer van buiten te kennen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6142
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Bericht door LemmyNL »

RUIS schreef:Als je het vaak genoeg aan de gitarist hebt uitgelegd onthou je het zelf ook wel.
:mrgreen:
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

puzzelen

Bericht door Wiro »

Achtereenvolgens uitzoeken:
1. In welke toonsoort(en) staat het nummer? Indien meerdere, waar zitten de overgangen.
2. Schema oftewel volgorde: Intro, 2 x couplet, brug 1, refrein enz., indien complex: Opschrijven.
3. Akkoorden uitzoeken (indien complex: opschrijven) & relatie & uitzonderingen! ten opzichte van de toonsoort(en)
4. Meespelen op allerlei posities en met diverse partijen: Melodie, blazers, gitaar enz.
5. Herhalen: Heel veel herhalen, liefst met tussenpozen. Dus niet veertig keer op een avond, beter drie á vier keer per dag 10 dagen achtereenvolgens.
Het is als het beklimmen van een berg: Volg je één pad naar boven en hetzelfde retour dan weet je nog steeds niet hoe de berg eruit ziet. Zelfs niet als je dit pad honderd keer op en neer loopt. Sterker nog: Eén vergissing onderweg en je loopt risico te verdwalen. Beklim je daarentegen dezelfde berg op tien verschillende manieren dan kun je vervolgens ter plekke nieuwe routes bewandelen en toch op het juiste moment je beoogde bestemming bereiken.
Laatst gewijzigd door Wiro op 02 jul 2014, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Matt_Heis
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 mei 2007, 16:24

Bericht door Matt_Heis »

madmic schreef:
Matt_Heis schreef:Ik merk dat wanneer ik covers ga leren ze echt niet blijven hangen. Ik kan het meeste gewoon meespelen van tabs maar als het zonder moet weet ik niks meer :lol:

Hoe doen jullie dat?

Op je gehoor uitzoeken. Duurt wat langer maar je vergeet ze nooit meer.
Dit lijkt me ook een goed idee :) Ik heb altijd het idee met tabs de essentie van het nummer niet goed te snappen. Je speelt wat er staat maar daar blijft het ook bij
Conquer your mind, conquer the world.

Schatz 61'Jazz
Ibanez SR600


MarkBass Little Mark II
SWR Goliath II
Gebruikersavatar
Matt_Heis
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 mei 2007, 16:24

Bericht door Matt_Heis »

Wiro schreef:Achtereenvolgens uitzoeken:
1. In welke toonsoort(en) staat het nummer? Indien meerdere, waar zitten de overgangen.
2. Schema oftewel volgorde: Intro, 2 x couplet, brug 1, refrein enz., indien complex: Opschrijven.
3. Akkoorden uitzoeken (indien complex: opschrijven) & relatie met de toonsoort(en)
4. Meespelen op allerlei posities en met diverse partijen: Melodie, blazers, gitaar enz.
5. Herhalen: Heel veel herhalen, liefst met tussenpozen. Dus niet veertig keer op een avond, beter drie á vier keer per dag 10 dagen achtereenvolgens.
Het is als het beklimmen van een berg: Volg je één pad naar boven en hetzelfde retour dan weet je nog steeds niet hoe de berg eruit ziet. Zelfs niet als je dit pad honderd keer op en neer loopt. Sterker nog: Eén vergissing onderweg en je loopt risico te verdwalen. Beklim je daarentegen dezelfde berg op tien verschillende manieren dan kun je vervolgens ter plekke nieuwe routes bewandelen en toch op het juiste moment je beoogde bestemming bereiken.
Bedankt, goede stappen ! Toonsoorten uitzoeken is ook nog een goed idee.
Conquer your mind, conquer the world.

Schatz 61'Jazz
Ibanez SR600


MarkBass Little Mark II
SWR Goliath II
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Oh ja, minstens zo belangrijk: Op deze manier wordt het nooit sleur maar blijft het spannend en leuk om te blijven puzzelen.
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1019
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Vaak kloppen de tabs ook voor geen meter..

Wat ook helpt om de partijen beter uit te zoeken is kijken naar youtube videos van andere bassisten sie het nummer meespelen (mits zij wel de partij goed uitgezocht hebben natuurlijk ;)) Hierbij staat de bas altijd wat meer op zichzelf.
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4822
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Heel vaak kloppen de tabs niet ! Ik zoek meestal de akkoordenschema's op, en dan meespelen tot je het akkoordenverloop kent (al speel je alleen al maar de grondtonen). Een tab is dan weer handig voor sommige loopjes.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

Wiro schreef:Oh ja, minstens zo belangrijk: Op deze manier wordt het nooit sleur maar blijft het spannend en leuk om te blijven puzzelen.
Helemaal mee eens. Het gaat niet om de bestemming maar om de reis er naartoe toch ?!
Experience is the ultimate teacher
Scheurijzer
Berichten: 339
Lid geworden op: 16 dec 2004, 17:36

Bericht door Scheurijzer »

Wiro schreef:Achtereenvolgens uitzoeken:
1. In welke toonsoort(en) staat het nummer? Indien meerdere, waar zitten de overgangen.
2. Schema oftewel volgorde: Intro, 2 x couplet, brug 1, refrein enz., indien complex: Opschrijven.
3. Akkoorden uitzoeken (indien complex: opschrijven) & relatie & uitzonderingen! ten opzichte van de toonsoort(en)
4. Meespelen op allerlei posities en met diverse partijen: Melodie, blazers, gitaar enz.
5. Herhalen: Heel veel herhalen, liefst met tussenpozen. Dus niet veertig keer op een avond, beter drie á vier keer per dag 10 dagen achtereenvolgens.
Het is als het beklimmen van een berg: Volg je één pad naar boven en hetzelfde retour dan weet je nog steeds niet hoe de berg eruit ziet. Zelfs niet als je dit pad honderd keer op en neer loopt. Sterker nog: Eén vergissing onderweg en je loopt risico te verdwalen. Beklim je daarentegen dezelfde berg op tien verschillende manieren dan kun je vervolgens ter plekke nieuwe routes bewandelen en toch op het juiste moment je beoogde bestemming bereiken.
Stap 1-3 doe ik ook volledig. Ik schrijf tegenwoordig (bijna) alles op, maar dat is omdat ik momenteel met +100 nummers bezig ben.
4 doe ik tussendoor, maar niet gestructureerd. Goede tip!
Tegenwoordig schrijf ik vaak nummers uit, zelfs zonder ze te spelen. Het gebeurt dat ik op repetitie iets voor de eerste keer speel. Ik doe het niet altijd zo, maar dankzij mijn klassieke achtergrond (gehoorvorming => schrijven => van blad kunnen spelen) levert dit vaak wel het snelste resultaat, zij het op korte termijn.
Het echte memoriseren komt bij mij ook door de herhaling, gecombineerd met het inzicht in het nummer.
Mooie vergelijking ook met de berg.
Plaats reactie