Flatwounds

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Plaats reactie
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Flatwounds

Bericht door Rolandboer »

Ik ben van plan voor de eerste keer flatwounds op mijn Squier VM Jazz te zetten. Ik heb nu een Squier VM jazz (3 tone sunburst, rosewood fretboard) en een 70's (maple fretboard). Nu wil ik flatwounds op mijn Jazz met rosewood te zetten voor het echte '60's' gevoel/geluid.
Mijn vraag is: Wat zijn de ervaringen met de verschillende merken flatwounds? En eventueel de gauges?
Ik speel momenteel .045-.105 / 0.45 - 0.100 gauges, voornamelijk D'addario's. De Chromes van D'addario klinken echter niet als echte flatwounds naar mijn idee op demo's op youtube, net iets te 'bright' voor mij.
Ik neig momenteel naar Fender flatwounds (.045-.100) maar ik hoor toch veel Thomastikk en La Bella als aanbevelingen om mij heen..
Wie kan mij advies geven? Het gaat mij dus om een zacht, warm, rond geluid.
Alvast bedankt :)
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Nadat ik vorig jaar bij Denniz op LaBella's had gespeeld, heb ik zelf gelijk een setje besteld voor mijn '50- project. Ze klinken geweldig en de feel is zoveel meer gepolijst dan de D'addadio's die ik zelf op een andere bas gebruik.
Ik kan het niet helemaal uitleggen: Warm maar wel met nuances en een lekkere twang.( Was over een alleen hals- minihumbucker)
Misschien heb je hier wat aan, maar geluid is natuurlijk je eigen smaak.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15141
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Thomastiks zijn net erg soepel en helder. LaBella's erg stug en droog. Ik denk dat je (dikke) Fenders wil. Niet duur en een echte droge old skool klank.
Gebruikersavatar
Columbo
Berichten: 96
Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:08

Bericht door Columbo »

Ik speel sinds kort op black label flatwounds van Sadowsky, mede naar aanleiding van de goede reviews.
Ze spelen soepel, maar zijn ook weer niet zo soepel als de thomastiks, die vond ik zelf wat 'te losjes' spelen.
Qua klank een beetje tussen Thomastik en Labella in, die laatste spelen ook een stuk stugger dan de Sadowskys.
bvaes
Berichten: 159
Lid geworden op: 22 mei 2014, 12:05

Bericht door bvaes »

Chromes zijn inderdaad wat helderder van geluid, en dat vind ik voor mij net goed. Vroeger wel eens Tomastiks gehad en die waren (dacht ik, is al wel enkele jaren geleden) veel doffer, waarschijnlijk meer wat jij zoekt.
Met de andere flats heb ik geen ervaring.
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Bericht door Rolandboer »

Ik heb dus als uitgangspunt: Chromes, veel te helder, dat nèt niet flatwound sound naar mijn idee.
La bella's klinken goed, maar ik ben zelf geen fan van de dikkere gauges, maar dat was met roundwounds.. die vonden mijn vingers niet zo leuk :')
Qua gevoel, ik heb 1x vrij slappe snaren op een 5 string gehad en daar was ik niet vrij blij mee, liever iets te strak dan te los i.v.m. buzz etc.
Nog niemand ervaring met Fender? Zou toch mijn eerste optie zijn aangezien ik een Fender/squier man ben, daarnaast ook goed betaalbaar..
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19306
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

De LaBella 760fs (0.045) en 760fl (0.043) hebben de oldschool thump-klank, tezamen met een niet al te hoge snaarspanning, iets wat perfect op de dunnere hals van een jazz gaat zonder dat de hals in twee buigt. Ik heb zelf de fender 9050L op mijn Jazz, en die zijn erg gelijkend met de Chromes. Ik geef toe dat ze een beetje een miskoop zijn.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15141
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Ja, ik heb ooit eens een setje Fender flatwounds gehad met een redelijk dikke gauge (55-105). Voelden erg glad aan, extreem hoge snaarspanning (actie van mijn bas stond gemakkelijk 5mm hoger :) ) en een dikke, warme, ronde, doffe en droge sound. Zoals ik al zei: net wat jij zoekt, denk ik.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19306
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Die je van mij had gekregen. Dat zijn dus die oude Fender flatwounds (stainless steel), die nieuwe hebben een geheel nieuw recept, en trekken in de verste verte niet meer op die oude, stugge, vintage snaren.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
John Schoen
Berichten: 73
Lid geworden op: 04 jun 2011, 13:40

Bericht door John Schoen »

Ik heb sinds vorige week een Maruszczyk Mr Tee waar ik Adrian Maruszczyk flatwounds van zijn eigen merk op heb laten zetten. Ze klinken niet zo helder als Chromes en voelen niet zo stug aan als Chromes en Fender flatwounds. Het is een set van .045, .065, .085 en .105. Hele lekkere snaren, ik ga nog een setje bestellen voor op één van mijn Precisions.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Ik had onlangs een set D'Addario ECB82 Chromes ( .050 / .105 ) besteld .
Heb ze d'r meteen weer afgehaald , ....was niet wat ik ervan verwachtte :(

Maken ze die super glimmende vernikkelde flatwounds waar die zwarte vezels onder zitten nog,
die ze vroeger maakte ?

Ik had vroeger een Eko bas waar die dingen op zaten .

Die dingen speelden heerlijk , waren super glad , klonken warm , hadden ook "toon" en voelden niet aan als stugge stangen .
Gebruikersavatar
OlympicB
Berichten: 114
Lid geworden op: 10 jul 2013, 19:37

Bericht door OlympicB »

Ik heb onlangs ook de D'Addario ECB82 Chromes ( .050 / .105 ) op mijn bas gehad. Vind ze niet verkeerd maar ik vind ze wel een te hoge spanning hebben. En de G en D waren te dik. Speelde niet lekker. Heb er nu Rotosound Jazzbass (45-105) op liggen. Voelen al veel beter aan. Ik denk dat dit ze worden voor mij !
Plaats reactie