Eigen-werk band optreden ... maar waar ?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Jasprecision
MadeBelieve
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 mei 2010, 20:39

Bericht door Jasprecision »

Even alles samenvattend: neem het muziek maken serieus als je er geld mee wil verdienen. Net als elke andere baan. En nee, dat is niet makkelijk: het is zwaar, lastig en je moet er veel in investeren, zowel qua tijd als financieel. Maar ook dat is exact hetzelfde als bij elk eigen bedrijf.

Een hobby is een hobby, werk is werk. Helaas zien erg veel (lees: teveel) muzikanten het verschil niet.
Ik heb niet zoveel met muziek.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

VanderVeen schreef:Ik vind het aantal pagina's aan reacties op bassen tegenover het aantal reacties in het muziek subforum een verschrikkelijk mooie manier om die stelling te testen.
Daarom heet het "basgitaarforum" en niet "muziekforum". :finger:
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Afbeelding

;)
DiMarco

Bericht door DiMarco »

DiMarco schreef:Maargoed. In Hoorn dus. Kilometertje of 35 boven Amsterdam, de A7 op.

Eigenaar van 't Kroegie is ook drummer en gek op live muziek. Op vrijdagen is er vaak ruimte voor bands die een "trial" willen doen. Vandaar ook dat ons eerste optreden daar was. Kroegbaas drumt in de band van een paar goede vrienden van me dus dat was de link.

Verder heb je in Hoorn ook nog Swaf, maar daar moet je in een erg krap hoekje en tegenover de WC deur spelen. Voor bands met meer dan 4 leden wordt dat erg krap. Alternatief genre. punk/hardcore is er altijd welkom.

In Het Huis Verloren spelen vaak de wat bekendere en betere acts. Podium is groter. Leuke tent. Zit naast 't Kroegie en om de hoek bij Swaf.

Onlangs is Backstage er nog als muziek kroeg bij gekomen, ook een leuk podium waar de eigenaar van het lokale radiostation de scepter zwaait. Ik ben daar nog niet geweest.

https://www.facebook.com/pages/t-Kroegi ... 1493819322" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/cafeswaf" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/hethuis.verloren" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/BackstageHoorn" onclick="window.open(this.href);return false;
Haico

Bericht door Haico »

Hier kan je ook op je rug: https://www.amsterdam.info/red-light-district/" onclick="window.open(this.href);return false; :D
Gebruikersavatar
MagicOnion
Berichten: 2905
Lid geworden op: 28 dec 2007, 22:54

Bericht door MagicOnion »

Geld vragen voor een optreden is ook een beetje een kwestie van durf. Met het eerste optreden van m'n huidige band hebben we 100 euro (+consumptiebonnen) gevraagd én gekregen, zonder dat de organisatie ook maar iets van ons had gehoord (kon ook niet, er stonden zelfs geen crappy repetitieopnames online op dat moment).

Tot nu toe hebben we niet elke keer achter een (geldelijke) vergoeding gevraagd, maar dat gaan we met de komende optredens wel anders aanpakken, aangezien we EP-plannen hebben. De meeste cafés hebben wel degelijk een budget om bands te betalen. Zo is er in Antwerpen de Cabron en die betalen bij mijn weten élke band die er komt optreden. Het bedrag dat je krijgt hangt enerzijds af van of je een beginnende band bent of niet (al dan niet veel fans), en anderzijds ook een beetje van durf. Een bevriende band die (afgaand op de Facebook-likes) populairder is dan mijn band, heeft minder betaald gekregen, gewoon omdat ze niet meer durfden vragen.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Er is gewoon weinig open podium. En de glijdende schaal van helpen bij 3 verbouwingen naar 600 euro voor een badkamer bouwen tot full time aannemer... Die schaal is er niet.

Ik woon in de polder en daar is dat al helemaal niet. Misschien dat Rotterdam en Amsterdam dit wel bieden... En dus reden voor verhuisplannen.... Voor diegene die die ambitie koesteren en de handen vrij hebben....
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Muziekschuur schreef:Ik vind dat zoooooo bizar. Speel je covers ben je overal welkom. Speel je eigen werk.... Dan wil niemand je op het podium. Het is echt heel heel triest.... Wat 40 jaar aan herhaal radio niet teweeg heeft gebracht...
Dat is niet bizar , maar nuchtere wetenschap , wat ieder muzikantje zich behoort te realiseren. :|

Hoevelen hier zullen er wel niet afgeven op ouwe stijl jazz ? , ....omdat 't zo makkelijk is ? ,....dacht 't niet !
De werkelijke reden is , dat ze 't zelf niet behappen/snappen :wink:

Ga je met een bandje zgn "eigen nummers" spelen voor een doorsnee publiek , dan is de kans wel zeer groot dat 't zgn frans-bauer-gehalte meer succes had opgeleverd. ( overigens een prima vent ! )

't is nooit anders geweest :|


♪♪ "heb je even voor mij ,....la-la-la, la-la-la" ♪♪ :mrgreen:
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Tja die covers zijn nummers die mensen graag willen horen, ooit door bandjes gespeeld waar men blijkbaar graag naar luisterde en waar geld voor betaald werd.

Als je met je eigen werk in de smaak valt komt het helemaal goed. Vind slechts 2 man en een paardenkop het mooi dan moet je het met minder doen...daar is niks bizars aan.

Zeg ik die jaren covers heeft gespeeld en nu ook in een puur eigen werk bandje zit en het leuk vind. De illusie dat ik hier rijk van wordt heb ik niet...nooit gehad overigens.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Plaats reactie