Eigen-werk band optreden ... maar waar ?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Eigen-werk band optreden ... maar waar ?

Bericht door phoerd »

Waar kun je tegenwoordig terecht met een eigen-werk bandje ? Voor m'n eigen band zou dat het liefst in een straal van 40 km rond Amsterdam zijn. Maar andere locaties zijn ook welkom, hebben forum-leden er in overige regio's er misschien wat aan.
DiMarco

Bericht door DiMarco »

't Kroegie in Hoorn. Elke vrijdagavond live muziek. Vragen naar Michiel.
Leuke tent!
MarcoK
Berichten: 334
Lid geworden op: 24 jul 2010, 09:10

Bericht door MarcoK »

Ook ik ben hier in geïnteresseerd... :D
басиста
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Nergens....
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Maak een Google Docs documentje, ga er een middagje voor zitten met je band, Google alle locaties van jeugdhonk tot bruine kroeg in de omgeving en kijk op hun website/Facebook of ze muziek programmeren. Zo ja, zet ze in je lijst en schrijf ze aan.
Gebruikersavatar
Lonnystingray
Berichten: 2880
Lid geworden op: 18 nov 2006, 18:21

Bericht door Lonnystingray »

The Cave in Amsterdam heeft ook regelmatig live-eigen-werk-bandjes.. Althans, wij hebben er destijds gespeeld met één van mijn vorige bands.
Ik krab waar het jeukt..

Maarten: Wat een ontzettende Stoere-Mannen Bas!

ikke!
Haico

Bericht door Haico »

phoerd schreef:Waar kun je tegenwoordig terecht met een eigen-werk bandje ? Voor m'n eigen band zou dat het liefst in een straal van 40 km rond Amsterdam zijn. Maar andere locaties zijn ook welkom, hebben forum-leden er in overige regio's er misschien wat aan.
Pfoeee... Gedurfde vraag! De optredens voor bands met eigen werk liggen niet bepaald voor het oprapen. De competitie is moordend. Even bellen en een datumpje afspreken lukt niet meer. Die tijd lijkt voorbij. Je moet tegenwoordig héél wat kunnen laten zien voordat ze je overwegen te boeken. En met een beetje geluk speel je voor 50 euro en een krat Bavaria (Hertog Jan is al teveel gevraagd).

Ik denk dat je het in het begin het vooral moet hebben van gunningsfactor. Je hebt vast wel iemand in je vrienden-/kenissenkring die een vinger in de pap heeft bij de programmering bij een jeugdhonk. Of je speelt in het voorprogamma van een band van vrienden.

Een lijst met adressen kan je vinden in de Muzikantengids (https://www.muzikantengids.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;).
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Ik vind dat zoooooo bizar. Speel je covers ben je overal welkom. Speel je eigen werk.... Dan wil niemand je op het podium. Het is echt heel heel triest.... Wat 40 jaar aan herhaal radio niet teweeg heeft gebracht...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4851
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Bij ons (Muziek Organisatie Noord, Groningen) heb je de mogelijkheid voor zogenaamde "try-outs", de eerste en derde zondagavond van de maand. Je kunt dan ongeveer een uur spelen, helaas wel onbetaald en het is wel zaak dat je zelf flink promotie maakt en zelf publiek meeneemt (we zitten namelijk een stukje buiten het centrum en we hebben dit net weer opgestart, dus verwacht niet dat er op de bonnefooi veel mensen komen).

Voordeel is wel dat je de beschikking hebt over een professionele backline en een fatsoenlijk podium (waarbij ik wel weer direct aangeef dat je roken en drinken op dat podium wel weer direct kunt vergeten.) Eigen werk of covers, dat mag je zelf weten. Als iemand geïnteresseerd is, geef maar een berichtje.

Maar misschien dat dit in een "onbetaalde optredens"-thread moet ?
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

Muziekschuur schreef:Ik vind dat zoooooo bizar. Speel je covers ben je overal welkom. Speel je eigen werk.... Dan wil niemand je op het podium. Het is echt heel heel triest.... Wat 40 jaar aan herhaal radio niet teweeg heeft gebracht...
toen mn vader nog speelde, in de tijd vd Mersey beat enzo, was het schijnbaar ook al hetzelfde: als je commerciële shit speelt, kun je geld verdienen en veel spelen.
probeer je met je eigen werk bandje beroemd te worden, wil niemand naar je luisteren.

tis gewoon het verschil tussen commercieel en artistiek (for lack of a better word).
en soms, héél soms, wordt artistiek ook commercieel.
en dát is nou precies de Heilige Graal waar we eigenlijk allemaal naar op zoek zijn... :wink:
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Bericht door phoerd »

Het is gelukkig voor ons niet dat we er rijk van hoeven worden. Als we de benzinekosten eruit halen is dat prettig en verder een drankje tussen de sets en dan is het al wel goed. Mochten we als band opeens fans krijgen waardoor een kroeg gegarandeerd meteen 100 man extra binnen krijgt dan word het een ander verhaal, maar voorlopig zijn we blij met gewoon een leuk podium.
Ik heb jaren covers gespeeld van het type wat elk zichzelf niet respecterend coverbandje ook al doet (hé, Proud Mary, da's orgineel :facepalm: ) en daarbij konden we op best redelijk wat lokaties terecht en vaak nog goed betaald ook (€600,- krijgen in een café is een hele goede gage).
Nu is het gewoon lastiger, de meeste café's willen enkel die standaard covers horen.

Bedankt in ieder geval al voor de tot nu toe gegeven tips. We gaan ermee aan de slag. Hopelijk kan ik snel wat posten in het ikke on stage topic.
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22189
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Je kunt ook een stel covers instuderen en 'vergeten' te zeggen dat je ook eigen werk speelt. Makkelijker binnenkomen en makkelijker om zo voor een goeie twee en een half uur aan materiaal te kunnen komen. Uiteraard moeten het dan wel covers zijn waartussen je eigen werk niet misstaat. Werkte voor m'n oude band prima. In de beginne deden we alleen covers, later kwamen er eigen nummers bij. Op het einde was de verhouding ongeveer 1/3 eigen werk, 2/3 covers. Dat betekende dat er zo'n tien eigen nummers waren. Ik heb wel een hoop eigenwerkbands afgewezen zien worden omdat ze maar voor één uur materiaal hadden. Bij de kroegen waar we speelden was het wel de bedoeling dat je er de hele avond speelde.
Gebruikersavatar
jelles
Berichten: 915
Lid geworden op: 17 feb 2005, 13:40

Bericht door jelles »

In Alkmaar zit de Stapper, daar komen veel muziekliefhebbers. De jongen die dat regelt daar, Steef Nijman, doet ook veel voor eigen werk bands. Eens per maand (geloof ik) is er een avond speciaal voor eigen werk en hij heeft een concept dat heet Muziekvijver (https://www.muziekvijver.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;). Ik zou hem eens opzoeken en bellen / mailen :)
Fender jazz '78 | De Gier Soulmate #60 | Lakland 5501 | Vanderkley
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Bericht door phoerd »

@ ruis : we hebben meer dan twee uur (vol) aan materiaal en zijn nog weer met nieuwe nummers bezig. Kunnen we makkelijk 3 setjes a drie kwartier mee vullen zonder de ge-ijkte trucjes van "er kwam net nog een verzoekje tijdens de pauze, daarom nogmaals ...."
Een avondvullend programma neerzetten zal daarom niet een probleem vormen. :wink:


@ jelles : top, thnx !
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

RUIS schreef:Ik heb wel een hoop eigenwerkbands afgewezen zien worden omdat ze maar voor één uur materiaal hadden. Bij de kroegen waar we speelden was het wel de bedoeling dat je er de hele avond speelde.
Met mijn band spelen we meestal tussen de 20-60 minuten. Overmorgen een festival waar we een set van 30 minuten kunnen spelen; de week erop hebben we een uur in een café en vullen we de avond met een andere band. Het lijkt me heel moeilijk om met eigen muziek de aandacht 2 uur vast te houden... Liever kort en goed wat mij betreft, of inderdaad wat covers. Niemand - op een enkele muziekliefhebber na - gaat 2 uur naar een eigen werk band kijken. Ik vind 1 uur al best veel...

Qua gage: ik geloof dat we 600 euro in kas hebben die het afgelopen jaar bij elkaar gesprokkeld is :mrgreen:
Plaats reactie